eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o pracownikach samorządowych

Rządowy projekt ustawy o pracownikach samorządowych

projekt dotyczy: stworzenia spójnego systemu zarządzania zasobami ludzkimi w administracji samorządowej m. in. przez ustanowienie jawności procedur rekrutacyjnych i zasadę równego dostępu do stanowisk publicznych

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 752
  • Data wpłynięcia: 2008-07-08
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o pracownikach samorządowych
  • data uchwalenia: 2008-11-21
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 223, poz. 1458

752

2. Jeżeli wymagają tego potrzeby jednostki, pracownikowi
samorządowemu można powierzyć, na okres do 3 miesięcy w roku kalenda-
rzowym, wykonywanie innej pracy niż określona w umowie o pracę, zgodnej
z jego kwalifikacjami. W okresie tym przysługuje pracownikowi wynagrodzenie
stosowne do wykonywanej pracy, lecz nie niższe od dotychczasowego.

Art. 21. 1. Pracownika samorządowego zatrudnionego na stanowisku
urzędniczym, w tym kierowniczym stanowisku urzędniczym, można na jego
wniosek lub za jego zgodą, przenieść do pracy w innej jednostce, o której mowa
w art. 2, w tej samej lub innej miejscowości, w każdym czasie, jeżeli nie narusza
to ważnego interesu jednostki, która dotychczas zatrudniała pracownika samo-
rządowego, oraz przemawiają za tym ważne potrzeby po stronie jednostki
przejmującej.
2. Przeniesienia dokonuje się w drodze porozumienia praco-
dawców.
3. W przypadku przeniesienia pracownika samorządowego
zatrudnionego na stanowisku urzędniczym, w tym kierowniczym stanowisku
urzędniczym, do innej jednostki, jego akta osobowe wraz z pozostałą dokumen-
tacją w sprawach związanych ze stosunkiem pracy przekazuje się do jednostki,
w której pracownik ma być zatrudniony.

Art. 22. 1. W przypadku reorganizacji jednostki, pracownika samorzą-
dowego zatrudnionego na stanowisku urzędniczym, w tym kierowniczym sta-
nowisku urzędniczym, można przenieść na inne stanowisko, odpowiadające
jego kwalifikacjom, jeżeli ze względu na likwidację zajmowanego przez niego
stanowiska nie jest możliwe dalsze jego zatrudnienie na tym stanowisku.
2. Pracownik, o którym mowa w ust. 1, zachowuje prawo do
dotychczasowego wynagrodzenia, jeżeli jest ono wyższe od wynagrodzenia
przysługującego na nowym stanowisku przez okres 6 miesięcy następujących
po miesiącu, w którym pracownik został przeniesiony na nowe stanowisko.



10
Rozdział 3
Obowiązki pracowników samorządowych

Art. 23. 1. Do podstawowych obowiązków pracownika samorządowe-
go należy dbałość o wykonywanie zadań publicznych oraz o środki publiczne,
z uwzględnieniem interesu publicznego oraz indywidualnych interesów obywa-
teli.
2. Do obowiązków pracownika samorządowego należy
w szczególności:
1) przestrzeganie Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej
i innych przepisów prawa;
2) wykonywanie zadań sumiennie, sprawnie i bezstronnie;
3) udzielanie informacji organom, instytucjom i osobom fi-
zycznym oraz udostępnianie dokumentów znajdujących
się w posiadaniu jednostki, w której pracownik jest za-
trudniony, jeżeli prawo tego nie zabrania;
4) dochowanie tajemnicy ustawowo chronionej;
5) zachowanie uprzejmości i życzliwości w kontaktach
z obywatelami, zwierzchnikami, podwładnymi oraz
współpracownikami;
6) zachowanie się z godnością w miejscu pracy i poza
nim;
7) stałe podnoszenie umiejętności i kwalifikacji zawodo-
wych.

Art. 24. 1. Do obowiązków pracownika samorządowego należy su-
mienne i staranne wypełnianie poleceń przełożonego.
2. Jeżeli pracownik samorządowy jest przekonany, że pole-
cenie jest niezgodne z prawem albo zawiera znamiona pomyłki, jest on obowią-
zany na piśmie poinformować o tym swojego bezpośredniego przełożonego.
W przypadku pisemnego potwierdzenia polecenia, pracownik jest obowiązany
11
je wykonać, zawiadamiając jednocześnie kierownika jednostki, w której jest za-
trudniony.
3. Pracownik samorządowy nie wykonuje polecenia, jeżeli jest
przekonany, że prowadziłoby to do popełnienia przestępstwa, wykroczenia lub
groziłoby niepowetowanymi stratami, o czym niezwłocznie informuje kierownika
jednostki, w której jest zatrudniony.

Art. 25. Małżonkowie oraz osoby pozostające ze sobą w stosunku po-
krewieństwa do drugiego stopnia włącznie lub powinowactwa pierwszego stop-
nia oraz w stosunku przysposobienia, opieki lub kurateli nie mogą być zatrud-
nieni w jednostkach, o których mowa w art. 2, jeżeli powstałby między tymi
osobami stosunek bezpośredniej podległości służbowej.

Art. 26. 1. Pracownik samorządowy zatrudniony na stanowisku
urzędniczym, w tym kierowniczym stanowisku urzędniczym, podlega okresowej
ocenie, zwanej dalej „oceną”.
2. Oceny dokonuje na piśmie bezpośredni przełożony pra-
cownika samorządowego, nie rzadziej niż raz na 2 lata i nie częściej niż raz na
6 miesięcy.
3. Ocena
dotyczy
wywiązywania się przez pracownika samo-
rządowego z obowiązków wynikających z zakresu czynności na zajmowanym
stanowisku oraz obowiązków określonych w art. 23 i art. 24 ust. 1.
4. Bezpośredni przełożony niezwłocznie doręcza ocenę pra-
cownikowi samorządowemu oraz kierownikowi jednostki, w której pracownik
jest zatrudniony.
5. Pracownikowi
samorządowemu od dokonanej oceny przy-
sługuje odwołanie do kierownika jednostki, w której pracownik jest zatrudniony,
w terminie 7 dni od dnia doręczenia oceny.
6. Odwołanie rozpatruje się w terminie 14 dni od dnia wnie-
sienia.
7. W przypadku uwzględnienia odwołania ocenę zmienia się
albo dokonuje się oceny po raz drugi.
12
8. W przypadku uzyskania przez pracownika samorządowego
negatywnej oceny, nie wcześniej niż po upływie 3 miesięcy od dnia zakończe-
nia poprzedniej oceny, dokonuje się ponownej oceny.
9. Uzyskanie negatywnej oceny, o której mowa w ust. 8, skut-
kuje rozwiązaniem umowy o pracę z zachowaniem okresów wypowiedzenia.

Art. 27. Kierownik jednostki, o której mowa w art. 2, określi, w drodze
zarządzenia, sposób dokonywania okresowych ocen, okresy, za które jest spo-
rządzana ocena, kryteria, na podstawie których jest sporządzana ocena, oraz
skalę ocen, biorąc pod uwagę potrzebę prawidłowego dokonywania tych ocen
oraz specyfikę funkcjonowania jednostki.

Art. 28. 1. Pracownicy samorządowi uczestniczą w różnych formach
podnoszenia kwalifikacji zawodowych.
2.
W planach finansowych jednostek, o których mowa
w art. 2, przewiduje się środki finansowe na szkolenia pracowników samorzą-
dowych.

Art. 29. 1. Pracownik samorządowy zatrudniony na stanowisku
urzędniczym, w tym kierowniczym stanowisku urzędniczym, nie może wykony-
wać zajęć pozostających w sprzeczności lub związanych z zajęciami, które wy-
konuje w ramach obowiązków służbowych, wywołujących uzasadnione podej-
rzenie o stronniczość lub interesowność oraz zajęć sprzecznych z obowiązkami
wynikającymi z ustawy.
2. W przypadku stwierdzenia naruszenia przez pracownika
samorządowego któregokolwiek z zakazów, o których mowa w ust. 1, nie-
zwłocznie rozwiązuje się z nim bez wypowiedzenia stosunek pracy w trybie
art. 52 § 2 i 3 Kodeksu pracy lub odwołuje się go ze stanowiska.

Art. 30. 1. Pracownik samorządowy zatrudniony na stanowisku
urzędniczym, w tym kierowniczym stanowisku urzędniczym, jest obowiązany
złożyć oświadczenie o prowadzeniu działalności gospodarczej.
13
2. W przypadku prowadzenia działalności gospodarczej pra-
cownik jest obowiązany określić jej charakter. Pracownik ten jest również obo-
wiązany składać odrębne oświadczenia w przypadku zmiany charakteru prowa-
dzonej działalności gospodarczej.
3. Pracownik samorządowy, o którym mowa w ust. 1, jest
obowiązany złożyć kierownikowi jednostki, w której jest zatrudniony, oświad-
czenie o prowadzeniu działalności gospodarczej w terminie 30 dni od dnia pod-
jęcia działalności gospodarczej lub zmiany jej charakteru.
4. W przypadku niezłożenia oświadczenia o prowadzeniu
działalności gospodarczej w terminie, na pracownika samorządowego, o którym
mowa w ust. 1, jest nakładana kara upomnienia lub nagany. Przepisy art. 109
§ 2 i art. 110 – 113 Kodeksu pracy stosuje się odpowiednio.
5. Podanie nieprawdy lub zatajenie prawdy w oświadczeniu
o prowadzeniu działalności gospodarczej powoduje odpowiedzialność na pod-
stawie art. 233 § 1 Kodeksu karnego.

Art. 31. 1. Na żądanie osoby upoważnionej do dokonywania czynno-
ści w sprawach z zakresu prawa pracy pracownik samorządowy zatrudniony na
stanowisku urzędniczym, w tym kierowniczym stanowisku urzędniczym, jest
obowiązany złożyć oświadczenie o stanie majątkowym.
2. Analizy danych zawartych w oświadczeniu dokonuje kie-
rownik jednostki, w której pracownik samorządowy jest zatrudniony.
3. Pracownik samorządowy, o którym mowa w ust. 1, składa
oświadczenie o stanie majątkowym według wzoru oświadczenia majątkowego
określonego na podstawie ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gmin-
nym (Dz. U. z 2001 r. Nr 141, poz. 1591, z późn. zm.3)) dla wójta, zastępcy wój-
ta, sekretarza gminy, skarbnika gminy, kierownika jednostki organizacyjnej gmi-
ny, osoby zarządzającej i członka organu zarządzającego gminną osobą
prawną oraz osoby wydającej decyzje administracyjne w imieniu wójta.

Art. 32. 1. Do pracowników samorządowych, o których mowa w art. 4
ust. 1 pkt 1 i 2, przepisów art. 26 oraz art. 30 i 31 nie stosuje się.
14
strony : 1 ... 2 . [ 3 ] . 4 ... 10 ... 20 ... 21

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: