eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o funduszach inwestycyjnych

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o funduszach inwestycyjnych

Projekt dotyczy: usprawnienia regulacji prawnych dot. funduszy inwestycyjnych: przeniesienia części informacji o charakterze ofertowym, dotychczas wykazywanych w statutach funduszy inwestycyjnych do prospektów informacyjnych, emisyjnych lub warunków emisji, skrócenia do miesiąca czasu przeznaczonego na wydawanie zezwoleń na: utworzenie funduszu inwestycyjnego, wykonywanie działalności przez towarzystwo funduszy inwestycyjnych oraz zarządzanie portfelami instrumentów finansowych, wyłączenia wpłat do funduszy inwestycyjnych z postępowania egzekucyjnego oraz z masy upadłości towarzystwa wprowadzenia możliwości różnicowania jednostek uczestnictwa subfunduszy pod względem udziału w opłatach obciążających aktywa subfunduszy, możliwości przekształcania otwartych funduszy inwestycyjnych w subfundusze otwartych funduszy inwestycyjnych z wydzielonymi subfunduszami.

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 61
  • Data wpłynięcia: 2007-11-08
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o funduszach inwestycyjnych, ustawy - Prawo bankowe oraz ustawy o nadzorze nad rynkiem finansowym
  • data uchwalenia: 2008-09-04
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 231, poz. 1546

61

4) wskazanie innej, przewidzianej prawem lub postanowieniami statutu, przyczyny, która
powoduje rozwiązanie towarzystwa.
19. W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 18, raport bieżący powinien zawierać:
1) datę i przyczynę odwołania, powołania albo zawieszenia członka zarządu;
2) imię i nazwisko członka zarządu, który został odwołany, powołany albo zawieszony;
3) aktualną listę członków zarządu.
20. W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 19, raport bieżący powinien zawierać:
1) datę zawarcia, rozwiązania lub wygaśnięcia umowy z doradcą inwestycyjnym;
2) liczbę doradców inwestycyjnych zatrudnionych w towarzystwie;
3) imiona i nazwiska doradców inwestycyjnych.
21. W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 20, raport bieżący powinien zawierać:
1) wskazanie firmy, siedziby, kraju siedziby i adresu podmiotu, któremu zlecono zarządzanie
portfelem inwestycyjnym funduszu lub jego częścią, oraz datę rozpoczęcia zarządzania przez
ten podmiot portfelem inwestycyjnym funduszu lub jego częścią;
2) wskazanie funduszu, którego umowa dotyczy, oraz zakresu tej umowy (całość lub część
portfela inwestycyjnego funduszu);
3) datę rozwiązania umowy oraz przyczynę jej rozwiązania.
22. W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 21, raport bieżący powinien zawierać kopię
pozwu wraz z informacją o dacie wniesienia pozwu.
23. W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 22, raport bieżący powinien zawierać kopię
pozwu wraz z informacją o dacie doręczenia pozwu.
24. W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 23, raport bieżący powinien zawierać:
1) wskazanie funduszu, na którego jednostki uczestnictwa lub certyfikaty inwestycyjne
towarzystwo złożyło zapis;
2) liczbę nabytych jednostek uczestnictwa lub certyfikatów inwestycyjnych oraz procentowy
udział tych jednostek lub certyfikatów inwestycyjnych w ogólnej liczbie jednostek
uczestnictwa lub certyfikatów inwestycyjnych funduszu;
3) wysokość wpłat dokonanych na nabycie jednostek uczestnictwa lub certyfikatów
inwestycyjnych.
25. W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 24, raport bieżący powinien zawierać
informację o wielkości zebranych wpłat na jednostki uczestnictwa albo na pierwszą emisję
certyfikatów inwestycyjnych oraz wielkość wpłat określoną w statucie funduszu.
26. W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 25, raport bieżący powinien zawierać kopię
postanowienia o wpisie lub o odmowie wpisu funduszu do rejestru funduszy inwestycyjnych.
27. W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 26, raport bieżący powinien zawierać:
1) wartość aktywów netto funduszu w dniu podjęcia przez towarzystwo decyzji o nabyciu
jednostek uczestnictwa;
2) datę złożenia zlecenia nabycia jednostek uczestnictwa i datę jego realizacji;
3) liczbę jednostek uczestnictwa nabytych przez towarzystwo w wyniku realizacji zlecenia;
4) wartość jednostek uczestnictwa nabytych przez towarzystwo w wyniku realizacji zlecenia;
5) wartość aktywów netto funduszu po ujęciu w księgach rachunkowych funduszu nabycia
jednostek uczestnictwa przez towarzystwo;
6) informację o wartości zrealizowanych zleceń nabycia lub odkupienia jednostek uczestnictwa
przez pozostałych uczestników funduszu w dniu realizacji zlecenia nabycia jednostek
uczestnictwa przez towarzystwo;
7) łączną liczbę jednostek uczestnictwa funduszu posiadaną przez towarzystwo po realizacji
zlecenia.

10
28. W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 27, raport bieżący powinien zawierać:
1) datę rozpoczęcia albo zakończenia przyjmowania zapisów na tytuły uczestnictwa zbiorczego
portfela papierów wartościowych;
2) liczbę tytułów uczestnictwa przydzielonych uczestnikom zbiorczego portfela papierów
wartościowych;
3) liczbę uczestników zbiorczego portfela papierów wartościowych;
4) liczbę tytułów uczestnictwa nieprzydzielonych uczestnikom zbiorczego portfela papierów
wartościowych, które przysługują towarzystwu.
29. W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 28, raport bieżący powinien zawierać:
1) datę zdarzenia powodującego zmianę procentowego składu zbiorczego portfela papierów
wartościowych oraz szczegółowe omówienie tego zdarzenia;
2) datę oraz sposób zmiany składu procentowego zbiorczego portfela papierów wartościowych,
procentowy skład zbiorczego portfela papierów wartościowych po dokonaniu zmiany;
3) wartość aktywów netto zbiorczego portfela papierów wartościowych i wartość aktywów
netto na tytuł uczestnictwa według ostatniej wyceny przed dniem wystąpienia zdarzenia
powodującego zmianę procentowego składu portfela papierów wartościowych oraz według
wyceny aktywów po dokonaniu zmiany, o której mowa w pkt 2;

4)
wskazanie zakresu niedostosowania struktury portfela do procentowego udziału
poszczególnych kategorii lokat, określonego w regulaminie portfela.
30. W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 29, raport bieżący powinien zawierać:
1) datę rozpoczęcia likwidacji zbiorczego portfela papierów wartościowych;
2) liczbę tytułów uczestnictwa zbiorczego portfela papierów wartościowych, istniejących w
dniu rozpoczęcia likwidacji;
3) harmonogram likwidacji - jeżeli nie został opisany w regulaminie zbiorczego portfela
papierów wartościowych;
4) datę zakończenia likwidacji zbiorczego portfela papierów wartościowych.
31. W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 30, raport bieżący powinien zawierać:
1) datę dokonania zmian w regulaminie;
2) wskazanie zmian w regulaminie wraz z uzasadnieniem każdej zmiany;
3) tekst jednolity regulaminu.
32. W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 33, raport bieżący powinien zawierać:
1) datę dokonania zmian w regulaminie;
2) wskazanie zmian w regulaminie wraz z uzasadnieniem każdej zmiany;
3) tekst jednolity regulaminu.
33. W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 35, raport bieżący powinien zawierać:
1) wskazanie państwa członkowskiego;
2) datę rozpoczęcia, zmiany zakresu lub zakończenia wykonywania działalności;
3) nowy zakres wykonywanej działalności.
34. W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 36, raport bieżący powinien zawierać:
1) wskazanie państwa członkowskiego;
2) datę rozpoczęcia, zmiany zakresu lub zakończenia wykonywania działalności;
3) nowy zakres wykonywanej działalności.
35. W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 37, raport bieżący powinien zawierać:
1) wskazanie nieprawidłowości;
2) szczegółowy opis przyczyn nieprawidłowości;
3) datę wystąpienia nieprawidłowości;

11
4) datę zgłoszenia towarzystwu nieprawidłowości przez właściwy organ nadzoru państwa
członkowskiego;
5) szczegółowy opis działań podjętych w celu usunięcia nieprawidłowości.
36. W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 38, raport bieżący powinien zawierać
odpowiednio:
1) imię i nazwisko inspektora nadzoru, kopię uchwały zarządu towarzystwa oraz uzasadnienie
odwołania inspektora nadzoru z pełnionej funkcji;
2) imię i nazwisko osoby zatrudnionej w komórce kontroli wewnętrznej oraz uzasadnienie
odwołania tej osoby z pełnionej funkcji.
37. W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 39, raport bieżący powinien zawierać:
1) zwięzłą informację o różnicach między założeniami przedstawionymi w analizie
ekonomiczno-finansowej a stanem faktycznym, w szczególności w zakresie poniesionych
przez towarzystwo kosztów;
2) wyjaśnienie przyczyn zaistnienia odchyleń od wartości prognozowanych w analizie
ekonomiczno-finansowej, w tym określenie, czy odchylenie wystąpiło z przyczyn
niezależnych od towarzystwa.
§ 6. 1. Towarzystwo sporządza i dostarcza Komisji sprawozdanie miesięczne dotyczące
sytuacji finansowej oraz wyniku finansowego towarzystwa na formularzu, którego wzór stanowi
załącznik nr 2 do rozporządzenia.
2.
Towarzystwo dostarcza Komisji roczne sprawozdanie finansowe towarzystwa,
sporządzone zgodnie z przepisami ustawy o rachunkowości, wraz z raportem z badania oraz
opinią biegłego rewidenta wskazującą, czy sprawozdanie finansowe jest prawidłowe, rzetelne i
jasno przedstawia sytuację majątkową, finansową oraz wynik finansowy towarzystwa.
§ 7.
1.
Towarzystwo dostarcza Komisji półroczne sprawozdanie finansowe zbiorczego
portfela papierów wartościowych, sporządzone zgodnie z przepisami rozporządzenia o
sprawozdaniach finansowych portfela, wraz z raportem z przeglądu.
2. Towarzystwo dostarcza Komisji roczne sprawozdanie finansowe zbiorczego portfela
papierów wartościowych, sporządzone zgodnie z przepisami rozporządzenia o sprawozdaniach
finansowych portfela, wraz z opinią biegłego rewidenta, oraz raport z badania tego sprawozdania.
Rozdział 3
Raporty bież ce funduszy inwestycyjnych otwartych i specjalistycznych funduszy
inwestycyjnych otwartych
§ 8. 1. Fundusz inwestycyjny otwarty oraz specjalistyczny fundusz inwestycyjny otwarty jest
obowiązany do przekazywania, w formie raportu bieżącego, informacji o:
1) każdorazowym zmniejszeniu wartości aktywów netto funduszu poniżej: 2.500.000 zł,
2.400.000 zł, 2.300.000 zł, 2.200.000 zł i 2.100.000 zł oraz o osiągnięciu lub przekroczeniu
powyższych wartości;
2) zawieszeniu lub wznowieniu zbywania jednostek uczestnictwa przez fundusz;
3) zawieszeniu odkupywania jednostek uczestnictwa przez fundusz;
4) błędnej wycenie wartości aktywów netto przypadającej na jednostkę uczestnictwa;
5) niedokonaniu wyceny wartości aktywów funduszu w terminach określonych w statucie
funduszu;

12
6) utracie w wyniku zdarzeń losowych aktywów o wartości przekraczającej 10 % wartości
aktywów funduszu;
7) przekroczeniach ograniczeń inwestycyjnych wynikających z ustawy lub statutu funduszu lub
o zwiększeniu tego przekroczenia, spowodowanych przez zdarzenia inne niż zmiana kursów
papierów wartościowych posiadanych przez fundusz lub wzrost albo spadek wartości
aktywów funduszu związany ze zbywaniem lub odkupywaniem jednostek uczestnictwa
funduszu, oraz o stanie dostosowania swoich aktywów do wymagań określonych w ustawie
lub statucie;

8) nabyciu jednostek uczestnictwa lub certyfikatów inwestycyjnych innych funduszy
inwestycyjnych zarządzanych przez to samo towarzystwo;

9)
zaciągnięciu pożyczki lub kredytu w wysokości powodującej przekroczenie, łącznie z już
zaciągniętymi pożyczkami i kredytami:
a) 5 % wartości aktywów netto funduszu, z zastrzeżeniem lit. b,
b) 35 % wartości aktywów netto specjalistycznego funduszu inwestycyjnego otwartego,
stosującego zasady i ograniczenia inwestycyjne określone dla funduszu inwestycyjnego
zamkniętego,
c) o każdym przekroczeniu wielokrotności progu, o którym mowa w lit. a,
d) o każdym przekroczeniu o kolejne 20 % wartości aktywów progu, o którym mowa w lit.
b;
10) podjęciu przez radę inwestorów uchwały o rozwiązaniu funduszu;
11) dokonaniu ogłoszeń o zamiarze dokonania podziału lub połączenia jednostek uczestnictwa
oraz o dokonaniu podziału lub połączenia jednostek uczestnictwa;
12) zawarciu lub rozwiązaniu umowy z podmiotem prowadzącym rejestr uczestników funduszu;
13) wypowiedzeniu lub rozwiązaniu umowy o prowadzenie rejestru aktywów funduszu
inwestycyjnego przez depozytariusza lub fundusz;
14) połączeniu funduszy inwestycyjnych;
15) zarządzającym funduszem oraz zmianie zarządzającego funduszem;
16) zatwierdzeniu lub niezatwierdzeniu rocznego sprawozdania finansowego funduszu w
przypadku funduszu inwestycyjnego otwartego;
17) zamiarze połączenia ksiąg rachunkowych i sprawozdania finansowego utworzonego
funduszu za bieżący okres sprawozdawczy z księgami rachunkowymi i sprawozdaniem
finansowym za następny okres sprawozdawczy;
18) sporządzeniu prospektu informacyjnego lub skrótu prospektu informacyjnego oraz
aktualizacji prospektu i skrótu tego prospektu;
19) utworzeniu subfunduszu;
20) zamiarze połączenia subfunduszy;
21) połączeniu subfunduszy;
22) zamiarze likwidacji subfunduszu;
23) likwidacji subfunduszu;
24) rozpoczęciu albo zakończeniu zbywania jednostek uczestnictwa na terytorium państwa
członkowskiego;
25) zgłoszonych funduszowi przez właściwe organy nadzoru państwa członkowskiego
nieprawidłowościach w jego działalności;
26) zmianach statutu funduszu, które nie wymagają zezwolenia Komisji.
2. W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, raport bieżący powinien zawierać:
1) datę oraz przyczynę zmniejszenia wartości aktywów netto poniżej każdego poziomu, o
którym mowa w ust. 1 pkt 1;

13
2) rodzaj działań, jakie fundusz podjął lub podejmie w celu zwiększenia wartości aktywów
netto funduszu;
3) aktualną liczbę uczestników funduszu;
4) datę oraz sposób osiągnięcia lub przekroczenia każdego poziomu wartości aktywów netto, o
którym mowa w ust. 1 pkt 1.
3. W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, raport bieżący powinien zawierać:
1) datę zawieszenia lub wznowienia zbywania jednostek uczestnictwa;
2) wartość aktywów netto funduszu, po której przekroczeniu nastąpiło zawieszenie zbywania
jednostek uczestnictwa;
3) termin, do którego obowiązuje zawieszenie zbywania jednostek uczestnictwa.
4. W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 3, raport bieżący powinien zawierać:
1) datę zawieszenia odkupywania jednostek uczestnictwa;
2) wskazanie przyczyny zawieszenia odkupywania jednostek uczestnictwa;
3) informację o sumie wartości odkupionych przez fundusz jednostek uczestnictwa w okresie
dwóch tygodni przed podjęciem decyzji o zawieszeniu odkupywania jednostek uczestnictwa;
4) informację o sumie wartości jednostek uczestnictwa, których odkupienia zażądano w okresie
dwóch tygodni przed podjęciem decyzji o zawieszeniu odkupywania jednostek uczestnictwa;
5) wartość aktywów funduszu w dniu podjęcia decyzji o zawieszeniu odkupywania jednostek
uczestnictwa;
6) termin, do którego obowiązuje zawieszenie odkupywania jednostek uczestnictwa.
5. W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 4, raport bieżący powinien zawierać:
1) datę błędnej wyceny wartości aktywów netto przypadającej na jednostkę uczestnictwa;
2) wartość błędnie wycenionej jednostki uczestnictwa oraz wartość prawidłowo wycenionej
jednostki uczestnictwa;
3) wskazanie przyczyny powstania błędu w wycenie wartości aktywów netto przypadającej na
jednostkę uczestnictwa, a w przypadku, gdy:
a) błąd został popełniony wskutek niezastosowania się pracowników do obowiązujących
procedur - do raportu należy dołączyć kopie części procedury, z której niezastosowaniem
związane było powstanie błędnej wyceny, oraz zwięzły opis przyczyn niezastosowania się
pracownika do tej procedury,
b) błąd został popełniony w wyniku nieprawidłowego funkcjonowania systemu
informatycznego służącego do prowadzenia rachunkowości funduszu inwestycyjnego - do
raportu należy dołączyć dokładny opis zaistniałej nieprawidłowości, a w przypadku, gdy z
okoliczności wynika, iż błąd został spowodowany umyślnie przez pracownika wraz ze
wskazaniem osób odpowiedzialnych za jego zaistnienie,
c) błąd został popełniony w wyniku pomyłki pracownika, przy czym nie zostały
przekroczone postanowienia procedur wewnętrznych - w raporcie należy wskazać
charakter pomyłki;
4) wskazanie, czy tego rodzaju błąd miał miejsce w przeszłości, z opisem podjętych wówczas
działań;
5) wskazanie sposobu rozliczenia skutków błędu w wycenie wartości aktywów netto
przypadającej na jednostkę uczestnictwa z uczestnikami funduszu, którym zbyto lub od
których odkupiono jednostki uczestnictwa po niewłaściwie wyliczonej cenie;
6) informację o decyzjach podjętych w celu zapobieżenia powstaniu podobnych błędów w
dalszej działalności funduszu;
7) liczbę jednostek uczestnictwa zbytych i odkupionych przez fundusz w oparciu o błędną
wycenę aktywów.

14
strony : 1 ... 10 ... 20 ... 33 . [ 34 ] . 35 ... 40 ... 43

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: