Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o funduszach inwestycyjnych
Projekt dotyczy: usprawnienia regulacji prawnych dot. funduszy inwestycyjnych: przeniesienia części informacji o charakterze ofertowym, dotychczas wykazywanych w statutach funduszy inwestycyjnych do prospektów informacyjnych, emisyjnych lub warunków emisji, skrócenia do miesiąca czasu przeznaczonego na wydawanie zezwoleń na: utworzenie funduszu inwestycyjnego, wykonywanie działalności przez towarzystwo funduszy inwestycyjnych oraz zarządzanie portfelami instrumentów finansowych, wyłączenia wpłat do funduszy inwestycyjnych z postępowania egzekucyjnego oraz z masy upadłości towarzystwa wprowadzenia możliwości różnicowania jednostek uczestnictwa subfunduszy pod względem udziału w opłatach obciążających aktywa subfunduszy, możliwości przekształcania otwartych funduszy inwestycyjnych w subfundusze otwartych funduszy inwestycyjnych z wydzielonymi subfunduszami.
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 61
- Data wpłynięcia: 2007-11-08
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy o funduszach inwestycyjnych, ustawy - Prawo bankowe oraz ustawy o nadzorze nad rynkiem finansowym
- data uchwalenia: 2008-09-04
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 231, poz. 1546
61
1) datę niedokonania wyceny wartości aktywów funduszu;
2) wskazanie przyczyny niedokonania wyceny wartości aktywów funduszu;
3) wskazanie, czy tego rodzaju niedokonanie miało miejsce w przeszłości, z opisem podjętych
wówczas działań;
4) informację o działaniach, jakie towarzystwo podjęło lub zamierza podjąć w celu
zapobieżenia powstaniu podobnych sytuacji w dalszej działalności funduszu.
7. W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 6, raport bieżący powinien zawierać:
1) datę wystąpienia zdarzenia losowego powodującego utratę aktywów o znacznej wartości,
charakter zdarzenia oraz rodzaj utraconych aktywów;
2) aktualną wartość rynkową utraconych aktywów oraz aktualną wartość aktywów funduszu po
uwzględnieniu utraty aktywów;
3) przewidywane konsekwencje utraty aktywów dla dalszej działalności funduszu.
8. W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 7, raport bieżący sporządza się w formie
zestawienia obejmującego przedstawione w porządku chronologicznym informacje o
przekroczeniach ograniczeń inwestycyjnych, zwiększeniach tych przekroczeń oraz o
dostosowaniu stanu aktywów do wymagań określonych w ustawie lub statucie, które wystąpiły w
danym dniu, a także informacje o wszystkich przekroczeniach oraz o zwiększeniach tych
przekroczeń, które wystąpiły w dniach poprzedzających ten dzień, a nie zostały dostosowane do
wymagań określonych w ustawie lub statucie, na formularzu, którego wzór stanowi załącznik nr
3 do rozporządzenia. Obowiązek przekazania raportu powstaje z chwilą wystąpienia jednego ze
zdarzeń: przekroczenia ograniczeń inwestycyjnych, zwiększenia przekroczenia lub dostosowania
stanu aktywów do wymagań określonych w ustawie lub statucie.
9. W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 8, raport bieżący powinien zawierać:
1) datę nabycia jednostek uczestnictwa lub certyfikatów inwestycyjnych;
2) nazwę funduszu, którego jednostki uczestnictwa lub certyfikaty inwestycyjne zostały nabyte;
3) liczbę i cenę nabycia jednostek uczestnictwa lub certyfikatów inwestycyjnych oraz
procentowy udział tych jednostek lub certyfikatów inwestycyjnych w stosunku do ogólnej
liczby jednostek uczestnictwa lub certyfikatów inwestycyjnych funduszu.
10. W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 9, raport bieżący powinien zawierać:
1) wskazanie stron umowy pożyczki lub kredytu oraz daty jej zawarcia;
2) firmę (nazwę) i siedzibę podmiotu udzielającego pożyczki lub kredytu;
3) wysokość pożyczki lub kredytu;
4) termin zwrotu pożyczki lub kredytu;
5) obciążenie majątku związane z pożyczką lub kredytem;
6) procentowy udział łącznej wysokości zaciągniętych przez fundusz pożyczek lub kredytów w
stosunku do wartości aktywów netto funduszu po zaciągnięciu pożyczki lub kredytu.
11. W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10, raport bieżący powinien zawierać:
1) datę podjęcia uchwały o rozwiązaniu funduszu;
2) kopię uchwały i jej uzasadnienie.
12. W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 11, raport bieżący powinien zawierać:
1) planowaną datę podziału albo połączenia jednostek uczestnictwa oraz datę dokonania
podziału albo połączenia jednostek uczestnictwa;
2) wartość jednostki uczestnictwa przed podziałem albo połączeniem i po podziale albo
połączeniu oraz proporcje podziału albo połączenia.
15
13. W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 12, raport bieżący powinien zawierać:
1) datę zawarcia lub rozwiązania umowy z podmiotem prowadzącym rejestr uczestników
funduszu;
2) firmę, siedzibę i adres podmiotu, z którym zawarto lub rozwiązano umowę o prowadzenie
rejestru uczestników.
14. W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 13, raport bieżący powinien zawierać:
1) datę wypowiedzenia umowy o prowadzenie rejestru aktywów funduszu;
2) termin rozwiązania umowy o prowadzenie rejestru aktywów funduszu;
3) wskazanie strony wypowiadającej umowę o prowadzenie rejestru aktywów funduszu;
4) uzasadnienie wypowiedzenia umowy o prowadzenie rejestru aktywów funduszu.
15. W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 14, raport bieżący powinien zawierać:
1) datę dokonania przydziału jednostek uczestnictwa funduszu przejmującego uczestnikom
funduszu przejmowanego;
2) wartość aktywów netto na jednostkę uczestnictwa funduszu przejmującego w chwili
dokonania przydziału jednostek uczestnictwa funduszu przejmującego uczestnikom funduszu
przejmowanego;
3) wartość aktywów i zobowiązań funduszu przejmowanego w chwili dokonania przydziału
jednostek uczestnictwa funduszu przejmującego uczestnikom funduszu przejmowanego;
4) datę złożenia do sądu rejestrowego wniosku o wykreślenie funduszu przejmowanego z
rejestru funduszy inwestycyjnych;
5) datę wykreślenia funduszu przejmowanego z rejestru funduszy inwestycyjnych.
16. W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 15, raport bieżący powinien zawierać:
1) imię i nazwisko zarządzającego funduszem;
2) datę rozpoczęcia albo zakończenia zarządzania funduszem;
3) wskazanie, jaką częścią portfela funduszu zarządza.
17. W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 16, raport bieżący powinien zawierać:
1) prospekt informacyjny lub skrót prospektu;
2) przytoczenie treści zmian w prospekcie informacyjnym lub skrócie prospektu;
3) datę udostępnienia uczestnikom prospektu informacyjnego wraz ze zmianami;
4) datę publikacji skrótu prospektu oraz zmian w skrócie prospektu.
18. W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 17, raport bieżący powinien zawierać:
1) nazwę oraz datę utworzenia subfunduszu;
2) datę przydziału jednostek uczestnictwa związanych z subfunduszem;
3) datę wpisania subfunduszu do rejestru funduszy inwestycyjnych.
19. W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 18, raport bieżący powinien zawierać
wskazanie nazw łączonych subfunduszy oraz planowanej daty połączenia.
20. W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 19, raport bieżący powinien zawierać:
1) datę dokonania przydziału jednostek uczestnictwa subfunduszu przejmującego uczestnikom
subfunduszu przejmowanego;
2) wartość aktywów netto na jednostkę uczestnictwa subfunduszu przejmującego w chwili
dokonania przydziału jednostek uczestnictwa subfunduszu przejmującego uczestnikom
subfunduszu przejmowanego;
3) wartość aktywów i zobowiązań subfunduszu przejmowanego w chwili dokonania przydziału
jednostek uczestnictwa subfunduszu przejmującego uczestnikom subfunduszu
przejmowanego;
4) datę wykreślenia subfunduszu przejmowanego z rejestru funduszy inwestycyjnych.
16
21. W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 20, raport bieżący powinien zawierać:
1) wskazanie planowanej daty rozpoczęcia likwidacji subfunduszu;
2) wskazanie przesłanek likwidacji subfunduszu;
3) planowany harmonogram likwidacji subfunduszu.
22. W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 21, raport bieżący powinien zawierać:
1) datę rozpoczęcia likwidacji subfunduszu;
2) zmiany w harmonogramie likwidacji subfunduszu;
3) datę zakończenia likwidacji subfunduszu;
4) datę wykreślenia subfunduszu z rejestru funduszy inwestycyjnych.
23. W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 22, raport bieżący powinien zawierać:
1) wskazanie państwa członkowskiego;
2) datę rozpoczęcia, zmiany zakresu lub zakończenia zbywania jednostek uczestnictwa;
3) określenie zmian w zakresie zbywania jednostek uczestnictwa.
24. W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 23, raport bieżący powinien zawierać:
1) wskazanie nieprawidłowości;
2) szczegółowy opis przyczyn nieprawidłowości;
3) datę wystąpienia nieprawidłowości;
4) datę zgłoszenia towarzystwu nieprawidłowości przez właściwy organ nadzoru państwa
członkowskiego;
5) szczegółowy opis działań podjętych w celu usunięcia nieprawidłowości.
25. W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 24, raport bieżący powinien zawierać wypis
aktu notarialnego zawierającego uchwalone zmiany statutu.
§ 9. Fundusz inwestycyjny otwarty lub specjalistyczny fundusz inwestycyjny otwarty,
będący funduszem z wydzielonymi subfunduszami, jest obowiązany przesyłać informacje, o
których mowa w § 8 ust. 1 pkt 4, 5, 8, 11, 15, 19-24, oddzielnie dla każdego subfunduszu,
którego informacja dotyczy, a informacje, o których mowa w § 8 ust. 1 pkt 2, 3, 6, 7 i 9,
oddzielnie dla funduszu i każdego z subfunduszy.
Rozdział 4
Raporty bież ce funduszy inwestycyjnych zamkniętych
§ 10. 1. Fundusz inwestycyjny zamknięty jest obowiązany, z zastrzeżeniem § 11, do
przekazywania w formie raportu bieżącego informacji o:
1) wartości aktywów netto przypadającej na certyfikat inwestycyjny w dniu wyceny;
2) błędnej wycenie wartości aktywów netto funduszu przypadającej na certyfikat inwestycyjny;
3)niedokonaniu wyceny wartości aktywów funduszu w terminach określonych w statucie
funduszu;
4) jednostkach zależnych od funduszu;
5) utracie przez fundusz lub jednostkę od niego zależną, w wyniku zdarzeń losowych, aktywów
o wartości przekraczającej 10 % wartości aktywów funduszu;
6) stanie przekroczenia ograniczeń inwestycyjnych wynikających z ustawy lub statutu funduszu
lub o zwiększeniu tego przekroczenia, spowodowanych przez zdarzenia inne niż zmiana
kursów papierów wartościowych posiadanych przez fundusz lub wzrost albo spadek wartości
aktywów funduszu związany z nową emisją lub wykupieniem certyfikatów inwestycyjnych
17
funduszu, oraz o stanie dostosowania swoich aktywów do wymagań określonych w ustawie
lub statucie;
7) nabyciu lub zbyciu przez fundusz aktywów o znacznej wartości, a także ustanowieniu
hipoteki, zastawu lub innego ograniczonego prawa rzeczowego na aktywach o znacznej
wartości;
8) zawarciu, zmianie, wypowiedzeniu lub rozwiązaniu przez fundusz znaczącej umowy;
9) udzieleniu przez fundusz poręczenia kredytu, pożyczki lub innego zobowiązania albo
udzieleniu gwarancji, jeżeli wartość poręczenia lub gwarancji stanowi równowartość co
najmniej 10 % wartości aktywów netto funduszu;
10) wszczęciu przed sądem, organem właściwym dla postępowania arbitrażowego lub organem
administracji publicznej postępowania dotyczącego zobowiązań lub wierzytelności funduszu,
których wartość stanowi co najmniej 10 % wartości aktywów netto funduszu;
11) zamiarze podziału albo połączenia certyfikatów inwestycyjnych;
12) dokonaniu podziału albo połączenia certyfikatów inwestycyjnych;
13) wykupieniu certyfikatów inwestycyjnych;
14) wypłacie dochodów lub przychodów ze zbycia lokat;
15) niedokonaniu w terminie wpłaty do funduszu przez uczestnika, któremu certyfikaty
inwestycyjne zostały wydane bez opłacenia całości ceny emisyjnej;
16) wyznaczeniu daty zgromadzenia inwestorów funduszu inwestycyjnego zamkniętego, wraz z
przytoczeniem treści uchwały towarzystwa funduszy inwestycyjnych w tej sprawie;
17) podjęciu przez radę inwestorów albo zgromadzenie inwestorów uchwały o rozwiązaniu
funduszu;
18) zatwierdzeniu albo niezatwierdzeniu przez zgromadzenie inwestorów funduszu albo walne
zgromadzenie akcjonariuszy towarzystwa rocznego sprawozdania finansowego;
19) utworzeniu nowego subfunduszu;
20) zamiarze likwidacji subfunduszu;
21) likwidacji subfunduszu;
22) wypowiedzeniu umowy o prowadzenie rejestru aktywów funduszu przez depozytariusza lub
fundusz;
23) zmianie składu portfela funduszu portfelowego;
24) zawarciu umowy, o której mowa w art. 185 ust. 6 ustawy, albo jej wypowiedzeniu, albo
rozwiązaniu;
25) zawarciu umowy, o której mowa w art. 191 pkt 3 ustawy, albo jej wypowiedzeniu, albo
rozwiązaniu;
26) zarządzającym funduszem oraz zmianie zarządzającego funduszem;
27) zakończeniu zapisów na certyfikaty inwestycyjne i przydziale certyfikatów;
28) niedojściu emisji do skutku;
29) odstąpieniu od przeprowadzenia emisji;
30) wniesieniu do funduszu papierów wartościowych lub udziałów w spółkach z ograniczoną
odpowiedzialnością;
31) zamiarze połączenia ksiąg rachunkowych i sprawozdania finansowego utworzonego
funduszu za bieżący okres sprawozdawczy z księgami rachunkowymi i sprawozdaniem
finansowym za następny okres sprawozdawczy;
32) sporządzeniu warunków emisji;
33) emisji obligacji;
34) zmianach statutu funduszu, które nie wymagają zezwolenia Komisji.
2. W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, raport bieżący powinien zawierać:
18
1) datę wyceny aktywów funduszu;
2) wartość aktywów netto przypadającą na certyfikat inwestycyjny.
3. W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, raport bieżący powinien zawierać:
1) datę błędnej wyceny wartości aktywów netto funduszu przypadających na certyfikat
inwestycyjny;
2) wartość błędnie wycenionych aktywów netto funduszu przypadającą na certyfikat
inwestycyjny;
3) wartość prawidłowo wycenionych aktywów netto funduszu przypadającą na certyfikat
inwestycyjny;
4) przyczyny powstania błędu w wycenie wartości aktywów netto przypadającej na certyfikat
inwestycyjny, a w przypadku, gdy:
a) błąd został popełniony wskutek niezastosowania się pracowników do obowiązujących
procedur - do raportu należy dołączyć kopie części procedury, z której niezastosowaniem
związane było powstanie błędnej wyceny, oraz zwięzły opis przyczyn niezastosowania się
pracownika do tej procedury,
b) błąd został popełniony w wyniku nieprawidłowego funkcjonowania systemu
informatycznego służącego do prowadzenia rachunkowości funduszu inwestycyjnego -
należy do raportu dołączyć dokładny opis zaistniałej nieprawidłowości, a w przypadku
gdy z okoliczności wynika, iż błąd został spowodowany umyślnie przez pracownika wraz
ze wskazaniem osób odpowiedzialnych za jego zaistnienie,
c) błąd został popełniony w wyniku pomyłki pracownika, przy czym nie zostały
przekroczone postanowienia procedur wewnętrznych - w raporcie należy wskazać
charakter pomyłki;
5) wskazanie, czy tego rodzaju błąd miał miejsce w przeszłości, z opisem podjętych wówczas
działań;
6) sposób rozliczenia skutków błędu z uczestnikami funduszu zamkniętego, od których fundusz
wykupił certyfikaty inwestycyjne po niewłaściwie wyliczonej wartości aktywów netto
przypadającej na certyfikat inwestycyjny.
4. W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 3, raport bieżący powinien zawierać:
1) datę, w której upłynął termin dokonania obowiązkowej wyceny wartości aktywów funduszu;
2) wskazanie przyczyny niedokonania wyceny wartości aktywów funduszu;
3) wskazanie, czy tego rodzaju niedokonanie miało miejsce w przeszłości, z opisem podjętych
wówczas działań;
4) informację o działaniach, jakie towarzystwo podjęło lub zamierza podjąć w celu
zapobieżenia powstaniu podobnych sytuacji w dalszej działalności funduszu.
5. W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 4, raport bieżący powinien zawierać:
1) listę jednostek zależnych ze wskazaniem firmy, siedziby i kraju siedziby oraz adresu
jednostki zależnej;
2) wskazanie charakteru zależności.
6. W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 5, raport bieżący powinien zawierać:
1) nazwę podmiotu, którego zdarzenie dotyczy;
2) datę wystąpienia zdarzenia;
3) charakter zdarzenia;
4) charakterystykę utraconych aktywów;
5) wartość ewidencyjną i szacunkową wartość rynkową utraconych aktywów;
6) opis przewidywanych skutków utraty aktywów dla dalszej działalności funduszu lub
jednostki od niego zależnej.
19



Projekty ustaw
Elektromobilność dojrzewa. Auta elektryczne kupujemy z rozsądku, nie dla idei