eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o funduszach inwestycyjnych

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o funduszach inwestycyjnych

Projekt dotyczy: usprawnienia regulacji prawnych dot. funduszy inwestycyjnych: przeniesienia części informacji o charakterze ofertowym, dotychczas wykazywanych w statutach funduszy inwestycyjnych do prospektów informacyjnych, emisyjnych lub warunków emisji, skrócenia do miesiąca czasu przeznaczonego na wydawanie zezwoleń na: utworzenie funduszu inwestycyjnego, wykonywanie działalności przez towarzystwo funduszy inwestycyjnych oraz zarządzanie portfelami instrumentów finansowych, wyłączenia wpłat do funduszy inwestycyjnych z postępowania egzekucyjnego oraz z masy upadłości towarzystwa wprowadzenia możliwości różnicowania jednostek uczestnictwa subfunduszy pod względem udziału w opłatach obciążających aktywa subfunduszy, możliwości przekształcania otwartych funduszy inwestycyjnych w subfundusze otwartych funduszy inwestycyjnych z wydzielonymi subfunduszami.

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 61
  • Data wpłynięcia: 2007-11-08
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o funduszach inwestycyjnych, ustawy - Prawo bankowe oraz ustawy o nadzorze nad rynkiem finansowym
  • data uchwalenia: 2008-09-04
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 231, poz. 1546

61

Projekt



ROZPORZ DZENIE
MINISTRA FINANSÓW
z dnia
w sprawie trybu, warunków i szczegółowego zakresu działania kontroli wewnętrznej,
sposobu prowadzenia ewidencji zawartych transakcji, zapobiegania występowaniu
konfliktów interesów oraz dokumentowania źródeł będ cych podstaw decyzji
inwestycyjnych w towarzystwie funduszy inwestycyjnych
Na podstawie art. 48 ust. 3 ustawy z dnia 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych
(Dz. U. Nr 146, poz. 1546, z późn. zm.) zarządza się, co następuje:
Rozdział 1
Przepisy ogólne
§ 1. Rozporządzenie określa:
1) tryb, warunki i szczegółowy zakres działania kontroli wewnętrznej w towarzystwie;
2) sposób prowadzenia ewidencji zawartych transakcji przez fundusze inwestycyjne oraz
transakcji zawartych na rachunek własny towarzystwa lub zbiorczego portfela albo na
rachunek klientów, którzy podpisali z towarzystwem umowę o zarządzanie portfelami, w
skład których wchodzi jeden lub większa liczba instrumentów finansowych;
3) sposoby zapobiegania występowaniu konfliktów interesów, w tym zasady zawierania
transakcji przez pracowników, członków zarządu oraz rady nadzorczej towarzystwa albo
przez inne osoby fizyczne pozostające z towarzystwem w stosunku zlecenia albo w innym
stosunku prawnym o podobnym charakterze, które mają dostęp do informacji dotyczących
obecnych i planowanych lokat funduszy inwestycyjnych oraz aktywów nabywanych do
portfeli klientów, dla których towarzystwo wykonuje usługi zarządzania portfelami, w
skład których wchodzi jeden lub większa liczba instrumentów finansowych albo
doradztwa inwestycyjnego;
4) sposób dokumentowania źródeł będących podstawą decyzji inwestycyjnych.
§ 2. Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1) ustawie – rozumie się przez to ustawę z dnia 27 maja 2004 r. o funduszach
inwestycyjnych;
2) ustawie o obrocie instrumentami finansowymi – rozumie się przez to ustawę z dnia
29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz. U. Nr 183, poz. 1538, z 2006
r. Nr 104, poz. 708 i Nr 157, poz. 1119 oraz z 2007 r. Nr ..., poz. ... );
3) zarządzaniu portfelami instrumentów finansowych – rozumie się przez to zarządzanie
portfelami, w skład których wchodzi jeden lub większa liczba instrumentów
finansowych, w rozumieniu art. 75 ust. 1 ustawy o obrocie instrumentami finansowymi;
4) doradztwie inwestycyjnym – rozumie się przez to doradztwo inwestycyjne w rozumieniu
art. 76 ustawy o obrocie instrumentami finansowymi;
5) towarzystwie – rozumie się przez to towarzystwo w rozumieniu art. 2 pkt 3 ustawy;

1
6) rekomendacji – rozumie się przez to odpłatne lub nieodpłatne udostępnianie analiz,
raportów i innych materiałów zawierających zalecenie podjęcia określonej decyzji
inwestycyjnej, w szczególności zalecenie sprzedaży, kupna lub powstrzymania się od
zawarcia transakcji dotyczącej papieru wartościowego lub innego instrumentu
finansowego;
7) osoby obowiązane – rozumie się przez to osoby, o których mowa w art. 48 ust. 2 ustawy;
8) liście restrykcyjnej – rozumie się przez to wykaz papierów wartościowych i innych
instrumentów finansowych, które nie mogą być:
a) nabywane lub zbywane,
b) przedmiotem transakcji dokonywanych na rachunek innych osób
- przez osoby obowiązane;
9) liście obserwacyjnej – rozumie się przez to wykaz papierów wartościowych i innych
instrumentów finansowych, które mogą być:
a) nabywane lub zbywane,
b) przedmiotem transakcji dokonywanych na rachunek innych osób
- przez osoby obowiązane, ale w zakresie których transakcje są analizowane i
kontrolowane przez inspektora nadzoru;
10) informacji poufnej – rozumie się przez to informację poufną, o której mowa w ustawie o
obrocie instrumentami finansowymi;
11) tajemnicy zawodowej – rozumie się przez to tajemnicę zawodową, o której mowa w
art. 280 ust. 2 i 3 ustawy;
12) zarządzającym – rozumie się przez to osobę fizyczną podejmującą decyzje inwestycyjne
na rachunek funduszu lub zbiorczego portfela papierów wartościowych lub zarządzającą
portfelem instrumentów finansowych;
13) podmiocie zarządzającym – rozumie się przez to podmiot, o którym mowa w art. 46
ustawy, któremu towarzystwo zleciło zarządzanie portfelem inwestycyjnym funduszu lub
jego częścią;
14) Strategii Inwestycyjnej – rozumie się przez to dokument zatwierdzany przez osobę lub
jednostkę nadzorującą działalność zarządzającego, wskazujący kryteria podejmowania
decyzji inwestycyjnych – w tym kryteria doboru papierów wartościowych i innych
instrumentów finansowych, które mogą być nabywane lub zbywane przez zarządzającego
na rynku regulowanym oraz skarbowych papierów wartościowych - w określonym
przedziale czasowym, ustalonym zgodnie z polityką inwestycyjną:
a) funduszu albo
b) subfunduszu – w przypadku funduszu z wydzielonymi subfunduszami, albo
c) zbiorczego portfela papierów wartościowych, albo
d) ustaloną przez zarządzającego portfelami instrumentów finansowych;
15) skarbowych papierach wartościowych – rozumie się przez to papiery wartościowe
emitowane przez Skarb Państwa lub Narodowy Bank Polski, właściwe centralne władze
publiczne państwa członkowskiego, bank centralny państwa członkowskiego, Europejski
Bank Centralny, Unię Europejską lub Europejski Bank Inwestycyjny, nabywane lub
zbywane na podstawie umów sprzedaży zawartych z bankiem na rachunek funduszu lub
subfunduszu, zbiorczego portfela papierów wartościowych albo osób, których aktywa są
przedmiotem zarządzania portfelem instrumentów finansowych.
Rozdział 2
Kontrola wewnętrzna w towarzystwie
§ 3. 1. Towarzystwo jest obowiązane opracować i wdrożyć regulamin kontroli
wewnętrznej, służący ujawnianiu i zapobieganiu naruszania przez towarzystwo obowiązków

2
wynikających z przepisów prawa, w szczególności przepisów ustawy oraz zapewniający
system bezpieczeństwa, integralności i poufności informacji w towarzystwie.
2.
Regulamin kontroli wewnętrznej powinien umożliwiać minimalizację skutków
ewentualnych naruszeń oraz zapewnić Komisji Nadzoru Finansowego skuteczne
wykonywanie jej uprawnień.
3. Regulamin kontroli wewnętrznej powinien uwzględniać rodzaj i zakres działalności
prowadzonej przez towarzystwo.
4. Regulamin kontroli wewnętrznej w towarzystwie uchwala, na wniosek inspektora
nadzoru, zarząd towarzystwa.
5. Regulamin kontroli wewnętrznej powinien określać w szczególności:
1) tryb i zasady przeprowadzania kontroli wewnętrznej;
2) zasady kontroli sprawozdań finansowych i okresowych;
3) zasady sporządzania raportów z kontroli;
4) sposób rejestrowania i przechowywania dokumentów, w oparciu o które sporządzono
sprawozdania i raporty, o których mowa w pkt 2 i 3;
5) zasady i terminy udzielania wyjaśnień oraz sprostowań do wyników kontroli;
6) zasady i sposób udzielania informacji poufnej i informacji stanowiącej tajemnicę
zawodową.
6. Towarzystwo jest obowiązane wydzielić w swojej strukturze komórkę nadzoru
wewnętrznego oraz zapewnić tej komórce niezależność umożliwiającą prawidłowe
wykonywanie obowiązków.
7. W przypadku gdy uzasadnia to rozmiar prowadzonej przez towarzystwo działalności i
nie zagraża to bezpieczeństwu obrotu lub interesom uczestników funduszu, nadzór
wewnętrzny może być wykonywany w ramach jednoosobowego, samodzielnego stanowiska
inspektora nadzoru.
8.
Na wypadek czasowej nieobecności inspektora nadzoru, uniemożliwiającej
prawidłowe wykonywanie kontroli wewnętrznej w towarzystwie, zarząd towarzystwa
wyznacza, w formie pisemnej, osobę wykonującą obowiązki inspektora nadzoru, do której
stosuje się odpowiednio przepisy dotyczące inspektora nadzoru.
9. Do obowiązków komórki nadzoru wewnętrznego należy:
1) badanie i regularna ocena adekwatności i skuteczności regulaminu kontroli wewnętrznej,
jak również działań podejmowanych w celu wypełniania przez towarzystwo obowiązków
wynikających z przepisów prawa;
2) pomoc osobom wykonującym czynności w ramach prowadzonej przez towarzystwo
działalności w wypełnianiu przez nich obowiązków wynikających z przepisów prawa;
3) kontrolowanie prawidłowości i rzetelności wypełniania przez towarzystwo i zarządzane
przez nie fundusze inwestycyjne obowiązków sprawozdawczych i informacyjnych;
4) kontrolowanie prawidłowości organizacyjnego wyodrębnienia działalności w zakresie
zarządzania portfelem instrumentów finansowych lub doradztwa inwestycyjnego;
5) kontrolowanie prawidłowości dokumentowania źródeł będących podstawą decyzji
inwestycyjnych i wydawanych rekomendacji;
6) zabezpieczenie dostępu do informacji poufnych i informacji stanowiących tajemnicę
zawodową oraz kontrolowanie przepływu tych informacji, w szczególności poprzez
sporządzenie, prowadzenie oraz aktualizowanie listy osób mających dostęp do informacji
poufnych lub stanowiących tajemnicę zawodową;
7) przeciwdziałanie wykorzystywaniu przez osoby powiązane informacji poufnych i
informacji stanowiących tajemnicę zawodową;
8) sporządzanie, prowadzenie oraz aktualizowanie listy restrykcyjnej i listy obserwacyjnej;
9) analizowanie i kontrolowanie transakcji papierami wartościowymi i innymi
instrumentami finansowymi umieszczonymi na liście obserwacyjnej;

3
10) prowadzenie rejestru wniosków i decyzji wydanych w związku z umieszczeniem
papierów wartościowych i innych instrumentów finansowych na liście restrykcyjnej;
11) kontrolowanie przestrzegania w towarzystwie ograniczeń inwestycyjnych, wynikających
z umieszczenia określonych papierów wartościowych i innych instrumentów
finansowych na liście restrykcyjnej, w szczególności poprzez analizowanie działalności
inwestycyjnej prowadzonej przez osoby obowiązane na rachunek własny;
12) prowadzenie ewidencji transakcji, o których mowa w § 7;
13) prowadzenie i aktualizowanie księgi obowiązujących w towarzystwie regulaminów i
procedur wewnętrznych, dotyczących obszarów kontrolowanych przez komórkę kontroli
wewnętrznej, oraz kontrolowanie przestrzegania tych regulaminów i procedur
wewnętrznych;
14) prowadzenie lub organizowanie szkoleń wewnętrznych w zakresie kontroli wewnętrznej;
15) przeprowadzanie systematycznych kontroli w zakresie, o którym mowa w pkt 1 - 13.
10. Kontrola wewnętrzna sprawowana jest pod względem zgodności z przepisami prawa
oraz postanowieniami statutu towarzystwa i statutów funduszy inwestycyjnych, a w
przypadku sprawozdań finansowych oraz sprawozdań okresowych – kompletności i
terminowości ich sporządzania i przedstawiania właściwym organom.
11. W celu zapewnienia wykonywania przez komórkę nadzoru wewnętrznego jej
obowiązków w sposób należy i niezależny, towarzystwo jest obowiązane:
1) zapewnić komórce nadzoru wewnętrznego stosowne uprawnienia, zasoby, wiedzę i
dostęp do informacji;
2) zapewnić by pracami komórki nadzoru wewnętrznego kierował inspektor nadzoru;
3) zapewnić by osoby zatrudnione w komórce nadzoru wewnętrznego nie wykonywały
czynności z zakresu działalności, która jest przedmiotem wykonywanego przez nie
nadzoru;
4) zapewnić by sposób ustalania wynagrodzenia osób zatrudnionych w komórce nadzoru
wewnętrznego nie mógł wpływać na ich obiektywność.
12. Komórka kontroli wewnętrznej wykonuje obowiązki określone w ustawie z dnia
16 listopada 2000 r. o przeciwdziałaniu wprowadzaniu do obrotu finansowego wartości
majątkowych pochodzących z nielegalnych lub nieujawnionych źródeł oraz o
przeciwdziałaniu finansowaniu terroryzmu (Dz.U. z 2003 r. Nr 153, poz. 1505, z późn. zm.),
w szczególności poprzez prowadzenie rejestru informacji związanych z wykonywaniem
obowiązków wynikających z tej ustawy, którego wzór określa załącznik nr 1 do
rozporządzenia.
13. Inspektor nadzoru niebędący członkiem zarządu podlega bezpośrednio prezesowi
zarządu towarzystwa, a w przypadku gdy prezes nie został powołany - zarządowi
towarzystwa.
14. Inspektor nadzoru, nie rzadziej niż raz do roku, przekazuje zarządowi i radzie
nadzorczej towarzystwa raport z pełnienia funkcji nadzoru wewnętrznego. Raport powinien w
szczególności zawierać zestawienie wyników przeprowadzonych kontroli wewnętrznych.
§ 4. 1. W przypadku stwierdzenia w trakcie kontroli naruszenia przepisów prawa lub
istotnych postanowień obowiązujących w towarzystwie, regulaminów lub procedur
wewnętrznych, o których mowa w § 3 ust. 9 pkt 13, osoba wykonująca kontrolę sporządza
raport i przekazuje go niezwłocznie zarządowi towarzystwa.
2.
Inspektor nadzoru przedstawia na najbliższym posiedzeniu rady nadzorczej
towarzystwa informację o naruszeniu przez członka zarządu lub rady nadzorczej towarzystwa
przepisów prawa lub istotnych postanowień obowiązujących w towarzystwie regulaminów
lub procedur wewnętrznych, o których mowa w § 3 ust. 9 pkt 13.
§ 5. Przy wykonywaniu zadań kontroli wewnętrznej, inspektor nadzoru oraz pracownicy
komórki kontroli wewnętrznej mają dostęp do wszystkich informacji i ich nośników będących

4
w posiadaniu towarzystwa, w szczególności mogą żądać od osób zobowiązanych oraz innych
osób zatrudnionych w towarzystwie lub pozostających z towarzystwem w stosunku zlecenia
lub w innym stosunku prawnym o podobnym charakterze, informacji niezbędnych do
wykonywania czynności kontrolnych.
§ 6. 1. W ramach kontroli wewnętrznej towarzystwo jest obowiązane opracować i
wdrożyć regulamin zarządzania ryzykiem w towarzystwie.
2. Regulamin zarządzania ryzykiem, w szczególności określa:
1) obszary ryzyka związane z prowadzoną przez towarzystwo działalnością i sposobem jej
prowadzenia;
2) poziom ryzyka, które towarzystwo akceptuje;
3) sposób zarządzania przez towarzystwo ryzykiem związanym z prowadzoną działalnością
i sposobem jej prowadzenia, z uwzględnieniem poziomu ryzyka, które towarzystwo
akceptuje.
3. Towarzystwo jest obowiązane regularne badać skuteczność postanowień regulaminu
zarządzania ryzykiem, zgodności działania towarzystwa z tymi postanowieniami,
efektywności działań podjętych w celu eliminacji naruszeń tych postanowień.
4. Towarzystwo, które z uwagi na zakres i rodzaj prowadzonej działalności jest
szczególnie podatne na ryzyko związane z tą działalnością, jest obowiązane wydzielić w
swojej strukturze organizacyjnej stanowisko do spraw zarządzania ryzykiem i zapewnić mu
niezależność umożliwiającą prawidłowe wykonywanie obowiązków.
5. Do obowiązków stanowiska do spraw zarządzania ryzykiem należy:
1) wdrażanie postanowień regulaminu zarządzania ryzykiem;
2) przedstawianie zarządowi towarzystwa regularnych sprawozdań z wykonywania
obowiązków.
Rozdział 3
Ewidencja zawartych transakcji
§ 7. 1. Z zastrzeżeniem ust. 3 oraz § 8, towarzystwo prowadzi ewidencję wszystkich
zawartych transakcji. Wykaz informacji umieszczanych w ewidencji zawiera załącznik nr 2
do rozporządzenia.
2. W przypadku transakcji:
1) sprzedaży zawartych przy zobowiązaniu się drugiej strony do odkupu lub
2) transakcji pożyczki papierów wartościowych, dokonywanej na podstawie przepisów
określających szczegółowe zasady, tryb i warunki pożyczania papierów wartościowych, z
udziałem podmiotów prowadzących działalność maklerską oraz banków prowadzących
rachunki papierów wartościowych
- ewidencja powinna zawierać dodatkowo numer transakcji inicjującej, zawarty w rejestrze
transakcji.
3.
Towarzystwo prowadzi odrębną ewidencję zawartych transakcji mających za
przedmiot instrumenty pochodne, w tym niewystandaryzowane instrumenty pochodne.
Wykaz informacji umieszczanych w ewidencji zawiera załącznik nr 3 do rozporządzenia.
4. Ewidencje, o których mowa w ust. 1 i 3, prowadzi się odrębnie dla transakcji
zawartych przez:
1) fundusz inwestycyjny - z wyjątkiem funduszu inwestycyjnego z wydzielonymi
subfunduszami;
2) fundusz inwestycyjny z wydzielonymi subfunduszami na rzecz każdego z subfunduszy;
3) towarzystwo na rachunek własny;
4) towarzystwo na rachunek zbiorczego portfela papierów wartościowych.

5
strony : 1 ... 10 ... 20 ... 28 . [ 29 ] . 30 ... 40 ... 43

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: