Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o funduszach inwestycyjnych
Projekt dotyczy: usprawnienia regulacji prawnych dot. funduszy inwestycyjnych: przeniesienia części informacji o charakterze ofertowym, dotychczas wykazywanych w statutach funduszy inwestycyjnych do prospektów informacyjnych, emisyjnych lub warunków emisji, skrócenia do miesiąca czasu przeznaczonego na wydawanie zezwoleń na: utworzenie funduszu inwestycyjnego, wykonywanie działalności przez towarzystwo funduszy inwestycyjnych oraz zarządzanie portfelami instrumentów finansowych, wyłączenia wpłat do funduszy inwestycyjnych z postępowania egzekucyjnego oraz z masy upadłości towarzystwa wprowadzenia możliwości różnicowania jednostek uczestnictwa subfunduszy pod względem udziału w opłatach obciążających aktywa subfunduszy, możliwości przekształcania otwartych funduszy inwestycyjnych w subfundusze otwartych funduszy inwestycyjnych z wydzielonymi subfunduszami.
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 61
- Data wpłynięcia: 2007-11-08
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy o funduszach inwestycyjnych, ustawy - Prawo bankowe oraz ustawy o nadzorze nad rynkiem finansowym
- data uchwalenia: 2008-09-04
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 231, poz. 1546
61
charakteru;
8) ilość, cenę jednostkową danego instrumentu i cenę ogółem;
9) sumę pobranych prowizji i opłat.
§ 12. Towarzystwo świadczące usługę zarządzania portfelem instrumentów finansowych
przekazuje klientowi informacje o stratach przekraczających uzgodniony w umowie z klientem
próg, nie później niż do końca dnia roboczego, w którym próg ten został przekroczony, a jeżeli
przekroczenie nastąpiło w dniu wolnym od pracy – do końca najbliższego dnia roboczego.
Rozdział 3
Przepis końcowy
§ 13. Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ...
Minister Finansów
______________________
1) Minister Finansów kieruje działem administracji rządowej - instytucje finansowe, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 3
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 lipca 2006 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania
Ministra Finansów (Dz. U. Nr 131, poz. 908 i Nr 169, poz. 1204).
2)
Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2005 r. Nr 83, poz. 719, Nr 183, poz. 1537 i 1538
oraz Nr 184, poz. 1539, z 2006 r. Nr 157, poz. 1119 oraz z 2007 r. Nr. ..., poz. .....
9
UZASADNIENIE
Projekt rozporządzenia stanowi wykonanie przewidzianego w nowelizacji ustawy z dnia 27 maja
2004 r. o funduszach inwestycyjnych (Dz. U. Nr 146, poz. 1546, z późn. zm.), upoważnienia
zawartego w art. 45 ust. 8 tej ustawy. Zgodnie z delegacją minister właściwy do spraw instytucji
finansowych określi, w drodze rozporządzenia, tryb i warunki postępowania towarzystw
funduszy inwestycyjnych wykonujących działalność w zakresie zarządzania portfelami, w skład
których wchodzi jeden lub większa liczba instrumentów finansowych albo doradztwa
inwestycyjnego, w zakresie świadczenia usług, promowania świadczonych usług oraz kontaktów
z potencjalnymi klientami przy uwzględnieniu konieczności zapewnienia należytej staranności
oraz ochrony klienta.
Dyrektywa 2004/39/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 21 kwietnia 2004 r. w sprawie
rynków instrumentów finansowych zmieniła między innymi dyrektywę 85/611/EWG z dnia
20
grudnia 1985
r. w sprawie koordynacji przepisów ustawowych, wykonawczych i
administracyjnych odnoszących się do przedsiębiorstw zbiorowego inwestowania w zbywalne
papiery wartościowe (UCITS), poprzez wprowadzenie możliwości prowadzenia przez
towarzystwa funduszy inwestycyjnych działalności polegającej na zarządzaniu portfelami, w
skład których wchodzi jeden lub większa liczba instrumentów finansowych albo doradztwa
inwestycyjnego. Dyrektywa ta nakazuje jednak objęcie przedmiotowych usług świadczonych
przez towarzystwa funduszy inwestycyjnych przepisami art. 2 ust. 2, art. 12, art. 13 i art. 19
dyrektywy 2004/39/WE, które określają m.in. wymogi organizacyjne stawiane wobec firm
inwestycyjnych świadczących usługi inwestycyjne na rzecz klientów. Dodatkowo Komisja
Europejska w dniu 10 sierpnia 2006 r. przyjęła dyrektywę 2006/73/WE wprowadzającą środki
wykonawcze do dyrektywy 2004/39/WE w odniesieniu do wymogów organizacyjnych i
warunków prowadzenia działalności przez przedsiębiorstwa inwestycyjne oraz pojęć
zdefiniowanych na potrzeby tejże dyrektywy. Większość z przepisów tej dyrektywy ma również
zastosowanie do towarzystw funduszy inwestycyjnych świadczących usługi z zakresu
zarządzania portfelami, w skład których wchodzi jeden lub większa liczba instrumentów
finansowych oraz doradztwa inwestycyjnego.
Zasadnicze przepisy dyrektywy 2004/39/WE, takie jak np. określenie wymogów kapitałowych,
kwestie związane z możliwością występowania konfliktów interesów, obowiązki z zakresu
opracowania odpowiednich regulaminów, w części dotyczącej towarzystw funduszy
inwestycyjnych świadczących przedmiotowe usługi, są już implementowane w ustawie o
funduszach inwestycyjnych. Natomiast celem projektu jest pełna implementacja ww. dyrektyw w
zakresie przewidzianym dla towarzystw funduszy inwestycyjnych.
Projekt rozporządzenia zakłada, że towarzystwa funduszy inwestycyjnych, w zakresie
działalności związanej z zarządzaniem portfelami i doradztwa inwestycyjnego, będą miały
obowiązek podziału klientów na dwie kategorie: profesjonalnych i nieprofesjonalnych. Klientom
profesjonalnym towarzystwa będą mogły przekazywać węższy zakres informacji inwestycyjnych.
Wynika to z należytej wiedzy i doświadczenia z zakresu technik inwestycyjnych posiadanych
przez tę kategorię inwestorów. Jednocześnie towarzystwa zobowiązane zostaną do oceny
poziomu wiedzy klienta nieprofesjonalnego, dotyczącej inwestowania w zakresie instrumentów
finansowych oraz doświadczenia inwestycyjnego. Na podstawie tych informacji towarzystwo
10
będzie musiało dokonać oceny czy usługa, która ma być świadczona dla takiego klienta jest
odpowiednia.
W rozporządzeniu przyjęto generalną zasadę, aby wszystkie informacje rozpowszechniane przez
towarzystwo, w związku z prowadzoną działalnością zarządzania portfelami i doradztwa
inwestycyjnego, spełniały warunek rzetelności i obiektywności. Jednocześnie zobowiązano
towarzystwa, aby w sytuacji gdy w materiałach informacyjnych przekazywane są informacje nt.
potencjalnych korzyści wynikających ze skorzystania z usług towarzystwa ujawnieniu podlegał
poziom ryzyka inwestycyjnego towarzyszący takiemu przedsięwzięciu oraz wszelkie
towarzyszące mu koszty.
Projekt rozporządzenia koncentruje się również na ustaleniu katalogu obligatoryjnych elementów
regulaminu świadczenia przez towarzystwa funduszy inwestycyjnych usług zarządzania
portfelami instrumentów finansowych oraz wprowadzeniu obowiązkowego trybu i sposobu
informowania klienta o sposobie świadczenia tej usługi.
Przedstawione powyżej zasady mają również na celu ujednolicenie standardów usług
świadczonych przez towarzystwa oraz zapewnienie możliwie najwyższego poziomu ochrony ich
klientów.
Projekt rozporządzenia jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.
W związku z wprowadzeniem w projekcie szeregu dodatkowych wymogów technicznych i
organizacyjnych związanych z prowadzoną przez towarzystwa działalnością zarządzania
portfelami i doradztwa inwestycyjnego w projekcie przewidziano stosunkowo długi okres
przejściowy, w ciągu którego podmioty te powinny dostosować się do nowych wymogów.
11
Ocena skutków regulacji
1. Podmioty, na które oddziałuje akt normatywny
Niniejszy projekt rozporządzenia oddziałuje na następujące podmioty:
- towarzystwa funduszy inwestycyjnych,
- klientów towarzystw funduszy inwestycyjnych.
2. Wyniki przeprowadzonych konsultacji
Projekt rozporządzenia został przygotowany przez Ministerstwo Finansów we współpracy z
Komisją Nadzoru Finansowego.
W trybie uzgodnień międzyresortowych projekt rozporządzenia zostanie poddany konsultacjom
społecznym, w których będą uczestniczyć: Izba Zarządzających Funduszami i Aktywami, Izba
Domów Maklerskich, Giełda Papierów Wartościowych w Warszawie S.A., MTS CeTO S.A.,
Krajowy Depozyt Papierów Wartościowych S.A., Krajowa Rada Banków Depozytariuszy,
Stowarzyszenie Inwestorów Indywidualnych, Związek Maklerów i Doradców, Stowarzyszenie
Emitentów Giełdowych, Związek Banków Polskich, Polskie Stowarzyszenie Inwestorów
Kapitałowych, WGT S.A., Towarowa Giełda Energii S.A., Krajowa Rada Biegłych Rewidentów,
Izba Gospodarcza Towarzystw Emerytalnych oraz Polski Instytut Dyrektorów.
Wraz z przekazaniem przedmiotowego projektu rozporządzenia do uzgodnień
międzyresortowych zostanie on zamieszczony na stronie internetowej Biuletynu Informacji
Publicznej w Ministerstwie Finansów.
3. Wpływ aktu normatywnego na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa
i budżety jednostek samorz du terytorialnego
Wejście w życie projektu rozporządzenia nie wpłynie na sektor finansów publicznych, w tym
budżet państwa i budżety jednostek samorządu terytorialnego.
4. Wpływ aktu normatywnego na rynek pracy
Wejście w życie projektu rozporządzenia nie wpłynie na rynek pracy.
5. Wpływ aktu normatywnego na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w
tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw
Wejście w życie projektu rozporządzenia nie wpłynie na konkurencyjność gospodarki i
przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw.
Projektowane rozporządzenie w nieznacznym stopniu zwiększy obciążenia biurokratyczne
towarzystw funduszy inwestycyjnych, jakkolwiek są to obciążenia niezbędne z punktu widzenia
sprawowanego nadzoru nad towarzystwami i zapewnienia należytej ochrony interesów ich
klientów oraz wynikają z implementacji przepisów prawa Unii Europejskiej.
6. Wpływ aktu normatywnego na sytuację i rozwój regionalny
Regulacje projektu rozporządzenia nie będą miały wpływu na sytuację i rozwój regionalny.
12
7. Wskazanie źródeł finansowania
Projekt rozporządzenia nie pociąga za sobą obciążenia budżetu państwa lub budżetów jednostek
samorządu terytorialnego.
8. Zgodność z prawem Unii Europejskiej
Projekt rozporządzenia jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.
03/14zb
13