eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o funduszach inwestycyjnych

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o funduszach inwestycyjnych

Projekt dotyczy: usprawnienia regulacji prawnych dot. funduszy inwestycyjnych: przeniesienia części informacji o charakterze ofertowym, dotychczas wykazywanych w statutach funduszy inwestycyjnych do prospektów informacyjnych, emisyjnych lub warunków emisji, skrócenia do miesiąca czasu przeznaczonego na wydawanie zezwoleń na: utworzenie funduszu inwestycyjnego, wykonywanie działalności przez towarzystwo funduszy inwestycyjnych oraz zarządzanie portfelami instrumentów finansowych, wyłączenia wpłat do funduszy inwestycyjnych z postępowania egzekucyjnego oraz z masy upadłości towarzystwa wprowadzenia możliwości różnicowania jednostek uczestnictwa subfunduszy pod względem udziału w opłatach obciążających aktywa subfunduszy, możliwości przekształcania otwartych funduszy inwestycyjnych w subfundusze otwartych funduszy inwestycyjnych z wydzielonymi subfunduszami.

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 61
  • Data wpłynięcia: 2007-11-08
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o funduszach inwestycyjnych, ustawy - Prawo bankowe oraz ustawy o nadzorze nad rynkiem finansowym
  • data uchwalenia: 2008-09-04
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 231, poz. 1546

61

5. Towarzystwo dokonuje wpisów do ewidencji, o których mowa w ust. 1 i 3, nie później
niż następnego dnia roboczego po dniu, w którym zawarto transakcję objętą ewidencją.
§ 8. Zasady ewidencji transakcji w przypadku towarzystwa świadczącego usługi w
zakresie zarządzania portfelem instrumentów finansowych lub doradztwa inwestycyjnego
określa rozporządzenie Komisji (WE) nr 1287/2006 z dnia 10 sierpnia 2006 r. wprowadzające
środki wykonawcze do dyrektywy 2004/39/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w
odniesieniu do zobowiązań przedsiębiorstw inwestycyjnych w zakresie prowadzenia
rejestrów, sprawozdań z transakcji, przejrzystości rynkowej, dopuszczania instrumentów
finansowych do obrotu oraz pojęć zdefiniowanych na potrzeby tejże dyrektywy (Dz.Urz. UE
L 241 z 2.09.2006 str. 26).
§ 9. 1. Ewidencje, o których mowa w § 7, mogą być prowadzone w formie papierowej
lub elektronicznej.
2. Ewidencja w formie papierowej powinna być prowadzona w sposób czytelny i trwały,
umożliwiający identyfikację osoby, która dokonała wpisu w ewidencji. Stwierdzone błędy
powinny być poprawiane z zachowaniem czytelności błędnego zapisu oraz umieszczeniem
daty i czytelnego podpisu osoby dokonującej poprawki.
3. Ewidencja prowadzona w formie elektronicznej powinna być prowadzona w systemie
informatycznym pozwalającym na niezwłoczny odczyt i wydruk informacji, o których mowa
w § 7 ust. 1 i 3, uniemożliwiającym likwidację lub zmianę raz wprowadzonych zapisów
elektronicznych oraz umożliwiającym identyfikację osoby, która dokonała wpisu w
ewidencji. Stwierdzone błędy powinny być poprawiane za pomocą zapisów korygujących, nie
zmieniających i nie likwidujących zapisów wcześniejszych.
4. Towarzystwo wskazuje w formie pisemnej osobę odpowiedzialną za prowadzenie
ewidencji, o których mowa w § 7.
5. W przypadku gdy ewidencje, o których mowa w § 7, tworzone są poza siedzibą
towarzystwa, towarzystwo powinno posiadać dostęp do ich aktualnej kopii, odpowiednio w
wersji papierowej lub elektronicznej, oraz otrzymywać na koniec każdego miesiąca nośnik
elektroniczny, zawierający kopie ewidencji sporządzonych w danym miesiącu.
§ 10. 1. Towarzystwo może zlecić prowadzenie ewidencji, o których mowa w § 7,
podmiotowi zarządzającemu portfelem inwestycyjnym funduszu lub jego częścią.
2. Zlecenie prowadzenia ewidencji podmiotowi, o którym mowa w ust. 1, nie zwalnia
towarzystwa z odpowiedzialności za prawidłowe wykonywanie obowiązków, o których
mowa w rozporządzeniu.
3. W przypadku zlecenia prowadzenia ewidencji podmiotowi, o którym mowa w ust. 1,
przepisy § 9 stosuje się odpowiednio.
Rozdział 4
Zapobieganie występowaniu konfliktów interesów
§ 11. Towarzystwo, przy prowadzeniu działalności na rachunek własny, zbiorczego
portfela papierów wartościowych lub funduszy inwestycyjnych oraz wykonując usługi
zarządzania portfelami instrumentów finansowych lub doradztwa inwestycyjnego, powinno
powstrzymać się od zawierania transakcji lub podejmowania innych czynności, które
mogłyby powodować wystąpienie konfliktu interesów pomiędzy towarzystwem a
uczestnikami zbiorczego portfela papierów wartościowych, funduszami inwestycyjnymi lub
klientami, dla których towarzystwo wykonuje usługi zarządzania portfelami instrumentów
finansowych lub doradztwa inwestycyjnego.

6
§ 12. 1. Towarzystwo jest obowiązane opracować i wdrożyć regulamin zarządzania
konfliktami interesów, uwzględniający rozmiary i organizację wewnętrzną towarzystwa, jak
również rodzaj i zakres prowadzonej przez towarzystwo działalności.
2. Regulamin zarządzania konfliktami interesów uchwala zarząd towarzystwa.
3. Towarzystwo będące członkiem grupy kapitałowej, powinno uwzględniać
okoliczności, które mogą doprowadzić do powstania konfliktów interesów w związku ze
strukturą i zakresem działalności innych członków grupy kapitałowej, jeżeli o tych
okolicznościach wie, lub przy dochowaniu należytej staranności powinno wiedzieć.
4. Regulamin zarządzania konfliktami interesów powinien określać:
1) sposób identyfikowania okoliczności, które powodują lub mogą powodować powstanie
konfliktów interesów zagrażających interesom jednego lub większej liczby klientów lub
uczestników funduszu inwestycyjnego, przy uwzględnieniu rodzaju działalności
prowadzonej przez towarzystwo;
2) zasady zawierania transakcji pomiędzy:
a) funduszami inwestycyjnymi zarządzanymi przez towarzystwo,
b) towarzystwem, działającym na rachunek własny a zarządzanym przez niego
funduszem,
c) towarzystwem działającym na rachunek własny albo zbiorczego portfela papierów
wartościowych a klientami, dla których towarzystwo wykonuje usługi zarządzania
portfelami instrumentów finansowych lub doradztwa inwestycyjnego,
d) funduszem zarządzanym przez towarzystwo a klientami, dla których towarzystwo
wykonuje usługi zarządzania portfelami instrumentów finansowych lub doradztwa
inwestycyjnego,
e) towarzystwem działającym na rachunek własny albo zbiorczego portfela papierów
wartościowych a funduszem zarządzanym przez towarzystwo;
3) szczegółowe zasady wpisu papierów wartościowych i innych instrumentów finansowych
na listę restrykcyjną oraz listę obserwacyjną, a także sposób prowadzenia tych list;
4) zasady
sporządzania i udostępniania rekomendacji;
5) zakres i sposób oraz terminy przekazywania inspektorowi nadzoru i prezesowi zarządu
towarzystwa informacji, o których mowa w § 13.
5. Regulamin
zarządzania konfliktami interesów ma zapewnić niezależność
wykonywania czynności związanych z różnymi usługami świadczonymi przez towarzystwo,
uwzględniając zakres i rodzaj działalności prowadzonej przez towarzystwo, podmioty z grupy
kapitałowej, do której należy towarzystwo oraz stopień zagrożenia interesów klientów oraz
uczestników funduszu inwestycyjnego.
§ 13. 1. Osoby obowiązane przekazują inspektorowi nadzoru informacje o posiadanych
przez nich rachunkach papierów wartościowych, wspólnych rachunkach papierów
wartościowych oraz rachunkach papierów wartościowych, do których przyjęły
pełnomocnictwa, a na żądanie inspektora nadzoru również historię posiadanych rachunków
papierów wartościowych.
2.
Inspektor nadzoru przekazuje prezesowi zarządu towarzystwa informacje o
posiadanych przez siebie rachunkach papierów wartościowych, wspólnych rachunkach
papierów wartościowych oraz rachunkach papierów wartościowych, do których przyjął
pełnomocnictwa, a na żądanie prezesa zarządu również historię posiadanych rachunków
papierów wartościowych.
3. Inspektor nadzoru, co najmniej raz w roku, poddaje analizie transakcje dokonane na
rachunek własny lub rachunek innych osób przez osoby obowiązane.
4. Prezes zarządu towarzystwa, co najmniej raz w roku, poddaje analizie transakcje
dokonane przez inspektora nadzoru na rachunek własny lub rachunek innych osób.

7
§ 14. 1. Inspektor nadzoru wpisuje na listę restrykcyjną papiery wartościowe i inne
instrumenty finansowe, które zostały nabyte przez fundusze inwestycyjne lub towarzystwa na
rachunek własny, zbiorczego portfela papierów wartościowych lub klientów, dla których
towarzystwo wykonuje usługi zarządzania portfelem instrumentów finansowych.
2. Na listę restrykcyjną nie wpisuje się papierów wartościowych i instrumentów
finansowych emitowanych przez Skarb Państwa i Narodowy Bank Polski, oraz jednostek
uczestnictwa lub certyfikatów inwestycyjnych funduszy inwestycyjnych, a także lokat
bankowych.
3. Lista restrykcyjna powinna mieć formę odrębnego dokumentu i może być sporządzona
w formie papierowej lub elektronicznej. Dostęp do listy restrykcyjnej posiada wyłącznie
inspektor nadzoru, chyba że regulamin stanowi, iż dostęp do listy restrykcyjnej posiadają
również osoby obowiązane.
§ 15. 1. Inspektor nadzoru wpisuje na listę obserwacyjną papiery wartościowe i inne
instrumenty finansowe spełniające kryteria ustalone w regulaminie, o którym mowa w § 12, a
w szczególności papiery wartościowe i inne instrumenty finansowe, które są przedmiotem
analiz towarzystwa.
2.
Lista obserwacyjna powinna mieć formę odrębnego dokumentu i może być
sporządzona w formie papierowej lub elektronicznej. Dostęp do listy obserwacyjnej posiadają
wyłącznie inspektor nadzoru i prezes zarządu.
§ 16. 1. Osoby obowiązane nie mogą nabywać, zbywać ani dokonywać na rachunek
innych osób transakcji, których przedmiotem są papiery wartościowe i inne instrumenty
finansowe znajdujące się na liście restrykcyjnej, z zastrzeżeniem ust 2-4.
2. Zakaz, o którym mowa w ust. 1, nie dotyczy nabywania lub zbywania papierów
wartościowych lub innych instrumentów finansowych w ramach Indywidualnego Konta
Emerytalnego lub Pracowniczego Programu Emerytalnego, prowadzonego na rzecz osoby
obowiązanej.
3. Osoby obowiązane mogą nabywać lub zbywać papiery wartościowe lub inne
instrumenty finansowe, znajdujące się na liście restrykcyjnej, wyłącznie za pośrednictwem
podmiotu innego niż towarzystwo, w którym obowiązuje dana lista restrykcyjna,
świadczącego usługi zarządzania portfelem instrumentów finansowych, jeżeli zgodnie z
umową o zarządzanie portfelem instrumentów finansowych nie mogą wpływać na decyzje
inwestycyjne zarządzającego portfelem.
4. Na wniosek osoby obowiązanej inspektor nadzoru może udzielić jej zezwolenia na
dokonanie określonej czynności, o której mowa w ust. 1, jeżeli papiery wartościowe lub inne
instrumenty finansowe, będące przedmiotem transakcji, charakteryzują się znaczną
płynnością i nie istnieje zagrożenie wystąpienia konfliktu interesów, a regulamin
zapobiegania występowaniu konfliktu interesów na to zezwala i określa warunki udzielania
takich zezwoleń.
§ 17. Osoby obowiązane powinny powstrzymać się od udzielania rekomendacji innym
osobom, chyba że czynności te dokonywane są w ramach świadczenia usług doradztwa w
zakresie obrotu papierami wartościowymi, oraz wywierać wpływu na decyzje inwestycyjne
innych osób.
§ 18. 1. Towarzystwo określa, w regulaminach świadczenia usług zarządzania portfelem
instrumentów finansowych lub doradztwa inwestycyjnego, sposoby i terminy informowania
klienta o zagrożeniu powstania konfliktu interesów oraz o możliwych źródłach tego konfliktu.
2. W przypadku gdy zawarcie transakcji na rachunek klienta mogłoby spowodować
powstanie konfliktu interesów, towarzystwo obowiązane jest uzyskać zgodę klienta na jej
zawarcie.

8
Rozdział 5
Dokumentowanie źródeł będ cych podstaw decyzji inwestycyjnych
§ 19. 1. Towarzystwo ma obowiązek dokumentowania źródeł, będących podstawą
decyzji inwestycyjnych, odrębnie dla transakcji zawieranych na rachunek:
1) funduszy inwestycyjnych;
2) towarzystwa;
3) zbiorczego portfela papierów wartościowych;
4) klientów, dla których towarzystwo wykonuje usługi zarządzania portfelami instrumentów
finansowych.
2. Do źródeł będących podstawą decyzji inwestycyjnych należą w szczególności:
1) ratingi, analizy i raporty, w tym sporządzone przez towarzystwo lub na jego zlecenie;
2) wewnętrzne uchwały i komunikaty wydawane przez jednostkę organizacyjną
towarzystwa, dotyczące decyzji inwestycyjnych lub rekomendacji;
3) dane finansowe i statystyczne;
4) artykuły prasowe, informatory, analizy, raporty oraz inne informacje podane do
publicznej wiadomości.
3. Obowiązek, o którym mowa w ust. 1, może zostać wykonany poprzez wskazanie
dokumentu Strategii Inwestycyjnej, o ile transakcja została zawarta w ramach tej Strategii
oraz:
1) transakcja została zawarta na rynku regulowanym albo
2) przedmiotem transakcji są skarbowe papiery wartościowe.
4. Strategia Inwestycyjna jest zatwierdzana odrębnie dla:
1) każdego funduszu, a w przypadku funduszu z wydzielonymi subfunduszami - odrębnie
dla każdego subfunduszu;
2) zbiorczego portfela papierów wartościowych;
3) portfela instrumentów finansowych, zarządzanego przez towarzystwo.
5. Strategia Inwestycyjna powinna zawierać pisemne uzasadnienie i wskazywać:
1) źródła będące podstawą przyjęcia każdego z kryteriów;
2) szczegółowy sposób realizacji Strategii Inwestycyjnej przez zarządzającego.
6. Strategia Inwestycyjna może zostać zmieniona w razie:
1) znaczącej zmiany sytuacji rynkowej, która nie mogła być uwzględniona w momencie jej
przyjmowania;
2) zmiany polityki inwestycyjnej określonej w statucie funduszu albo w regulaminie
zbiorczego portfela papierów wartościowych, albo ustalonej przez zarządzającego
portfelem instrumentów finansowych.
§ 20. W przypadku zlecenia zarządzania portfelem inwestycyjnym funduszu lub jego
częścią, towarzystwo może zlecić wykonywanie obowiązków, o których mowa w § 19,
podmiotowi zarządzającemu, pod warunkiem że inspektor nadzoru i prezes zarządu posiadają
stały i bezpośredni dostęp do wszystkich dokumentów powstałych lub zgromadzonych w
związku z wykonywaniem tych obowiązków.
Rozdział 6

Przechowywanie i archiwizacja
dokumentów i innych nośników informacji
§ 21. 1. Dokumenty i inne nośniki informacji, związane z realizacją obowiązków
określonych w rozporządzeniu, powinny być przechowywane i archiwizowane w sposób

9
zapewniający ochronę informacji w nich zawartych oraz w sposób uniemożliwiający dostęp
do nich osób nieupoważnionych.
2. Dokumenty, o których mowa w ust. 1, powinny być przechowywane na nośniku, na
którym zostały sporządzone lub przekazane towarzystwu.
3. Dokumenty i inne nośniki informacji, o których mowa w ust. 1, powinny być
przechowywane i archiwizowane przez okres co najmniej 10 lat od zakończenia roku, w
którym sporządzono dany dokument lub inny nośnik informacji, chyba że odrębne przepisy
przewidują dłuższy okres przechowywania.
4. Dokumenty Strategii Inwestycyjnej powinny być przechowywane w siedzibie
towarzystwa.
5. Towarzystwo jest obowiązane:
1) zapewnić należyte zabezpieczenie pomieszczeń, w których są przechowywane
dokumenty i inne nośniki informacji, oraz dostępu do baz danych;
2) prowadzić w formie papierowej lub elektronicznej ewidencję korzystania z archiwalnych
dokumentów i innych nośników informacji, obejmującą co najmniej wskazanie
udostępnianych dokumentów, dane osoby korzystającej z zasobów archiwalnych oraz
datę korzystania z tych zasobów;
3) wyznaczyć osobę lub osoby odpowiedzialne za dostęp do zasobów archiwalnych.
Rozdział 7
Przepis końcowy
§ 22. Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ...
Minister Finansów


1) Minister Finansów kieruje działem administracji rządowej - instytucje finansowe, na podstawie § 1 ust. 2 pkt
3 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 lipca 2006 r. w sprawie szczegółowego zakresu
działania Ministra Finansów (Dz. U. Nr 131, poz. 908 i Nr 169, poz. 1204).
2) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2005 r. Nr 83, poz. 719, Nr 183, poz. 1537 i 1538
i Nr 184, poz. 1539, z 2006 r. Nr 157, poz. 1119 oraz z 2007 r. Nr ..., poz. ... .
3) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2004 r. Nr 62, poz. 557, Nr 96,
poz. 959 i Nr 116, poz. 1203, z 2005 r. Nr 183, poz. 1538 oraz z 2006 r Nr 104, poz.708 i 711 i Nr 157, poz.
1119.

10
strony : 1 ... 10 ... 20 ... 29 . [ 30 ] . 31 ... 40 ... 43

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: