Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o funduszach inwestycyjnych
Projekt dotyczy: usprawnienia regulacji prawnych dot. funduszy inwestycyjnych: przeniesienia części informacji o charakterze ofertowym, dotychczas wykazywanych w statutach funduszy inwestycyjnych do prospektów informacyjnych, emisyjnych lub warunków emisji, skrócenia do miesiąca czasu przeznaczonego na wydawanie zezwoleń na: utworzenie funduszu inwestycyjnego, wykonywanie działalności przez towarzystwo funduszy inwestycyjnych oraz zarządzanie portfelami instrumentów finansowych, wyłączenia wpłat do funduszy inwestycyjnych z postępowania egzekucyjnego oraz z masy upadłości towarzystwa wprowadzenia możliwości różnicowania jednostek uczestnictwa subfunduszy pod względem udziału w opłatach obciążających aktywa subfunduszy, możliwości przekształcania otwartych funduszy inwestycyjnych w subfundusze otwartych funduszy inwestycyjnych z wydzielonymi subfunduszami.
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 61
- Data wpłynięcia: 2007-11-08
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy o funduszach inwestycyjnych, ustawy - Prawo bankowe oraz ustawy o nadzorze nad rynkiem finansowym
- data uchwalenia: 2008-09-04
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 231, poz. 1546
61
1) nazwę towarzystwa oraz dane teleadresowe pozwalające na bezpośredni kontakt klienta
z towarzystwem;
2) wskazanie organu nadzoru, który udzielił towarzystwu zezwolenia na prowadzenie
działalności w zakresie świadczenia usług;
3) wskazanie języków, w których klient może kontaktować się z towarzystwem oraz
otrzymywać dokumenty i inne informacje;
4) wskazanie metod komunikacji pomiędzy towarzystwem a klientem;
5) określenie charakteru, częstotliwości i terminów przekazywania klientowi sprawozdań z
wykonania usług;
6) ogólny opis polityki towarzystwa w zakresie konfliktu interesów, przy czym na życzenie
klienta towarzystwo dostarcza szczegółowe informacje w zakresie sprzeczności interesów;
7) wskazanie szczegółowych zasad świadczenia usługi przez towarzystwo, na podstawie
zawieranej umowy;
8) informacje o maklerskich instrumentach finansowych, będących przedmiotem świadczonych
przez towarzystwo usług, z uwzględnieniem charakteru i ryzyka związanego z danym
instrumentem, zawierające:
a) wyjaśnienie mechanizmu dźwigni finansowej związanego z danym instrumentem;
b) wskazanie zmienności ceny danego instrumentu lub ograniczenia w zakresie zbywalności
danego instrumentu;
c) wskazanie wymogów związanych z posiadaniem i uzupełnianiem zabezpieczenia lub
podobnymi zobowiązaniami, obowiązującymi dla danego instrumentu;
d) opis składników instrumentu oraz sposobu, w jaki ich współoddziaływanie wpływa na
zwiększenie ryzyka, w przypadku instrumentu złożonego z dwóch lub więcej
instrumentów finansowych;
e) informacje o gwarancji w przypadku gwarantowanego instrumentu finansowego;
f) wskazanie informacji o tym, gdzie jest dostępny prospekt emisyjny emitenta w
przypadku instrumentu finansowego będącego przedmiotem oferty publicznej lub w
związku z dopuszczeniem go do obrotu na rynku regulowanym, w związku z czym
emitent opublikował prospekt emisyjny;
9) opis kosztów i powiązanych opłat, jakie klient będzie ponosił w związku ze świadczeniem
usługi przez towarzystwo, zawierający następujące elementy:
a) łączną cenę do zapłacenia przez klienta, w tym wszelkie opłaty, prowizje i podatki płatne
za pośrednictwem towarzystwa lub, jeśli nie można określić dokładnej ceny, podstawę
obliczenia tej ceny;
b) wskazanie waluty, jeśli część ceny jest płatna w walucie obcej lub stanowi kwotę w
walucie obcej, wraz z określeniem obowiązujących kursów i kosztów wymiany;
c) informacje o innych kosztach, w tym podatkach, związanych ze świadczoną usługą,
którymi może być obciążony klient, a które nie są płatne za pośrednictwem towarzystwa;
d) zasady dotyczące dokonywania płatności;
10) wskazanie sposobu rozpatrywania przez towarzystwo skarg klientów składanych w związku
ze świadczonymi przez towarzystwo usługami.
3. W przypadku, gdy usługa będzie obejmowała zarządzanie portfelem, w którego skład
wchodzi jeden lub większa liczba maklerskich instrumentów finansowych, towarzystwo
przekazuje dodatkowo klientowi informacje obejmujące:
1) wskazanie metod oraz częstotliwości wyceny instrumentów finansowych znajdujących się w
portfelu klienta;
4
2) wskazanie wskaźników i wzorców finansowych służących do oceny efektywności inwestycji
dokonywanych w zakresie portfela klienta (benchmarków);
3) wskazanie rodzajów instrumentów finansowych, w które towarzystwo może inwestować w
ramach zarządzania portfelem klienta oraz rodzajów transakcji, które mogą być
przeprowadzane z wykorzystaniem takich instrumentów oraz limitów dotyczących
zarządzania portfelem klienta;
4) cele zarządzania, poziom ryzyka związany z uznaniowym charakterem decyzji
inwestycyjnych podejmowanych przez towarzystwo w ramach zarządzania portfelem oraz
wszelkie ograniczenia swobody podejmowania takich decyzji.
4. W przypadku, gdy informacje wskazane w ust. 2 lub 3 są zamieszczone w regulaminie
świadczenia danej usługi, przekazanie klientowi regulaminu przed zawarciem umowy stanowi
wykonanie obowiązku, o którym mowa w ust. 1.
5. Przepisu ust. 1 nie stosuje się w przypadku, gdy umowa zawierana jest z klientem
profesjonalnym, o ile klient profesjonalny nie zażądał od towarzystwa traktowania go jak klienta
nieprofesjonalnego.
§ 6. 1. Przed zawarciem umowy o świadczenie usług towarzystwo zwraca się do klienta o
przedstawienie informacji niezbędnych do dokonania oceny poziomu wiedzy klienta dotyczącej
inwestowania w zakresie instrumentów finansowych oraz doświadczenia inwestycyjnego
(indywidualna sytuacja klienta). W szczególności informacje uzyskiwane od klienta powinny
zawierać:
1) rodzaje usług, transakcji i instrumentów finansowych, które są znane klientowi;
2) charakter, wielkość i częstotliwość transakcji zawieranych przez klienta na instrumentach
finansowych oraz okres, w którym były zawierane;
3) poziom wykształcenia, obecny lub poprzedni wykonywany zawód;
4) wskazanie źródła i wymiaru regularnych dochodów klienta, posiadanych aktywów, w tym
aktywów płynnych, inwestycji, majątku oraz stałych zobowiązań finansowych;
5) określenie celów inwestycyjnych klienta, w tym długość okresu, w którym klient
zamierza prowadzić inwestycje, a także preferencje klienta co do poziomu ryzyka, profilu
ryzyka.
2. W przypadku niepodania przez klienta informacji, o których mowa w ust. 1 pkt 1, 4 i 5,
towarzystwo nie może świadczyć usług na rzecz tego klienta.
3. Na podstawie informacji, o których mowa w ust. 1, towarzystwo dokonuje oceny, czy
usługa, która ma być świadczona na podstawie zawieranej umowy, jest odpowiednia dla danego
klienta, biorąc pod uwagę jego indywidualną sytuację.
4. Jeżeli zgodnie z oceną, o której mowa w ust. 3, usługa, która ma być świadczona na
podstawie zawieranej umowy, jest nieodpowiednia dla danego klienta ze względu na zbyt duże
ryzyko inwestycyjne, towarzystwo informuje o tym klienta w formie pisemnej lub za pomocą
elektronicznych nośników informacji.
§ 7. 1. Przed zawarciem umowy o świadczenie usług towarzystwo informuje klienta, w
formie pisemnej lub za pomocą elektronicznych nośników informacji, o istniejących konfliktach
interesów związanych ze świadczeniem danej usługi na rzecz tego klienta, o ile organizacja oraz
regulacje wewnętrzne towarzystwa nie zapewniają, że w przypadku powstania konfliktu
interesów nie dojdzie do naruszenia interesu klienta.
2.
Przez konflikt interesów rozumie się znane towarzystwu okoliczności mogące
doprowadzić do powstania sprzeczności między interesem towarzystwa, osoby powiązanej z
5
towarzystwem lub osoby bezpośrednio lub pośrednio powiązanej z towarzystwem stosunkiem
kontroli i obowiązkiem działania przez to towarzystwo w sposób rzetelny z uwzględnieniem
najlepiej pojętego interesu klienta tego towarzystwa oraz do powstania sprzeczności między
interesami klientów towarzystwa.
3. Konflikt interesów może powstać w szczególności, gdy:
1) towarzystwo lub osoby, o których mowa w ust. 2, mogą uzyskać korzyść lub uniknąć straty
wskutek poniesienia straty lub nieuzyskania korzyści przez co najmniej jednego klienta tego
towarzystwa;
2) towarzystwo lub osoby, o których mowa w ust. 2, posiadają obiektywny powód, aby
preferować klienta lub grupę klientów w stosunku do innego klienta lub grupy klientów tego
towarzystwa;
3) towarzystwo lub osoby, o których mowa w ust. 2, posiadają rozbieżny z klientem interes;
4) towarzystwo lub osoby, o których mowa w ust. 2, prowadzą taką sama jak klient działalność;
5) towarzystwo lub osoby, o których mowa w ust. 2, otrzymają od podmiotu innego niż klient
korzyść majątkową inną niż standardowe prowizje i opłaty, w związku z usługą świadczoną
na rzecz klienta.
4. Przez osobę powiązaną z towarzystwem, o której mowa w ust. 2, rozumie się:
1) członka zarządu towarzystwa;
2) osoby pozostające w stosunku pracy, zlecenia lub innym stosunku prawnym o podobnym
charakterze z towarzystwem;
3) członka zarządu podmiotów należących do tej samej grupy kapitałowej, co towarzystwo;
4) osoby pozostające w stosunku pracy z podmiotem należącym do tej samej grupy kapitałowej,
co towarzystwo.
5. W przypadku, o którym mowa w ust. 1, umowa o świadczenie danej usługi może zostać
zawarta wyłącznie pod warunkiem, że klient, w formie pisemnej lub za pomocą elektronicznych
nośników informacji, potwierdzi otrzymanie informacji wskazanej w ust. 1 oraz potwierdzi wolę
zawarcia umowy z towarzystwem o świadczenie danej usługi.
6. Przepisy ust. 1-5 stosuje się odpowiednio w przypadku powstania konfliktu interesów po
zawarciu z klientem umowy o świadczenie usługi.
Oddział 2
Szczegółowe zasady zawierania umów o świadczenie usług
§ 8. Towarzystwo świadcząc usługi jest obowiązane do działania w jak najlepiej pojętym
interesie klienta.
§ 9. 1. wiadczenie usług polegających na zarządzaniu portfelem instrumentów finansowych
wymaga zawarcia w tym zakresie umowy między towarzystwem a klientem. Szczegółowe
warunki zawarcia i realizacji tej umowy określa regulamin zarządzania portfelem.
2. Regulamin, o którym mowa w ust. 1, określa w szczególności:
1) tryb i warunki zawierania umowy, o której mowa w ust. 1;
2) tryb i warunki podejmowania i realizacji przez towarzystwo decyzji inwestycyjnych
dotyczących aktywów wchodzących w skład zarządzanych portfeli;
3) tryb, warunki i formę ustanawiania pełnomocnictw przez klienta;
6
4) postanowienia zabezpieczające interesy towarzystwa w przypadku niewywiązania się klienta
z przyjętych zobowiązań, w tym sposoby zaspokajania roszczeń towarzystwa z aktywów
klienta wchodzących w skład zarządzanych przez towarzystwo portfeli;
5) sposoby i terminy wnoszenia przez klientów opłat i prowizji związanych z usługami
świadczonymi na rzecz klientów na podstawie umowy, o której mowa w ust. 1, oraz sposób i
tryb określania ich wysokości;
6) obiektywne wskaźniki finansowe i benchmarki wykorzystywane przez towarzystwo w celu
ustalenia poziomu efektywności świadczonej usługi zarządzania portfelem maklerskich
instrumentów finansowych, z zastrzeżeniem ust. 3;
7) zasady i metody wyceny instrumentów wchodzących w skład zarządzanych przez
towarzystwo portfeli;
8) sposoby i terminy przekazywania przez towarzystwo klientowi raportów dotyczących składu
i wartości zarządzanego portfela instrumentów finansowych, zakres informacji
przekazywanych w raportach oraz wskazanie możliwości klienta zwrócenia się z żądaniem, o
którym mowa w § 11 ust. 2 pkt 1;
9) sposoby i terminy informowania klienta o spadku wartości portfela poniżej wielkości
ustalonej w umowie z klientem;
10) sposoby i terminy załatwiania skarg składanych przez klientów;
11) tryb i warunki wypowiedzenia oraz rozwiązania umowy, o której mowa w ust. 1;
12) tryb, terminy i warunki zmiany regulaminu, a także sposób informowania klientów o tych
zmianach;
13) sposoby i tryb przekazywania przez klienta dyspozycji dotyczących aktywów wchodzących
w skład zarządzanego przez towarzystwo portfela instrumentów finansowych.
3. Przepisu ust. 2 pkt 6 nie stosuje się w przypadku, gdy ze względu na specyficzną strategię
inwestycyjną, wykorzystywaną do zarządzania portfelem, nie jest możliwe wykorzystywanie
wskaźników finansowych. W takim przypadku w umowie, o której mowa w ust. 1, przewiduje
się alternatywny sposób ustalania poziomu efektywności świadczonej usługi zarządzania
portfelem.
4. Umowa, o której mowa w ust. 1, określa strategię inwestycyjną, zgodnie z którą
świadczona ma być usługa zarządzania portfelem.
5. Strategia inwestycyjna zawiera w szczególności wskazanie:
1) celów inwestycyjnych zarządzania portfelem;
2) rodzaju maklerskich instrumentów finansowych wchodzących w skład portfela;
3) rodzaju transakcji i inwestycji dokonywanych w ramach zarządzania portfelem maklerskich
instrumentów finansowych;
4) ograniczeń i limitów w zakresie dokonywanych transakcji lub inwestycji w ramach
zarządzania portfelem maklerskich instrumentów finansowych.
6. W przypadku zmiany regulaminu, o którym mowa w ust. 1, towarzystwo informuje klienta
o treści zmiany w takim terminie, aby klient mógł wypowiedzieć umowę z zachowaniem okresu
wypowiedzenia, a rozwiązanie umowy nastąpiło przed dniem wejścia w życie zmian.
§ 10. Przepisów niniejszego oddziału dotyczących obowiązku opracowania przez
towarzystwo regulaminu świadczenia usług nie stosuje się w przypadku, gdy umowa zawierana
jest z klientem profesjonalnym, o ile klient profesjonalny nie zażądał od towarzystwa traktowania
go jak klienta nieprofesjonalnego.
7
Oddział 3
Zarz dzanie portfelami instrumentów finansowych
§ 11. 1. Towarzystwo świadczące usługę zarządzania portfelem instrumentów finansowych
przekazuje klientowi okresowe raporty z wykonania umowy o zarządzanie portfelem
instrumentów finansowych, które zawierają w szczególności:
1) nazwę towarzystwa;
2) nazwę, firmę lub imię i nazwisko klienta;
3) informacje o składzie i wartości portfela klienta, w tym dane na temat każdego z
instrumentów finansowych wchodzących w skład portfela klienta, wartość zgodnie ze
stosowanymi zasadami wyceny poszczególnych maklerskich instrumentów finansowych,
saldo środków pieniężnych na początek i koniec okresu sprawozdawczego oraz wyniki
portfela w czasie okresu sprawozdawczego;
4) wskazanie łącznej wysokości opłat pobranych w okresie sprawozdawczym w związku z
zarządzaniem portfelem klienta, w podziale na łączną wysokość opłat pobranych z tytułu
zarządzania portfelem klienta i opłat z tytułu wykonywania zleceń w ramach zarządzania
portfelem instrumentów finansowych;
5) oświadczenie, iż na żądanie klienta możliwe jest przekazanie bardziej szczegółowego wykazu
kosztów związanych z zarządzaniem portfelem instrumentów finansowych pobranych w
okresie sprawozdawczym;
6) porównanie wyników osiągniętych w okresie sprawozdawczym z wynikami określonymi w
wybranej przez klienta strategii inwestycyjnej lub z wybranymi benchmarkami, o ile wyniki
takie lub benchmarki określone zostały w strategii inwestycyjnej;
7) wskazanie dywidend, odsetek oraz innych pożytków wynikających z aktywów wchodzących
w skład portfela, które w danym okresie sprawozdawczym powiększyły wartość portfela
klienta.
2. Raporty, o których mowa w ust. 1, przekazywane są klientowi co najmniej raz na sześć
miesięcy, z wyjątkiem przypadków:
1) gdy klient zażądał przekazywaniu mu raportów co najmniej raz na trzy miesiące,
2) o którym mowa w ust. 4 – w takim przypadku raporty przekazywane są co najmniej raz
na dwanaście miesięcy,
3) gdy strategia inwestycyjna uzgodniona w umowie o zarządzanie portfelem instrumentów
finansowych z klientem związana jest z wysokim poziomem ryzyka inwestycyjnego – w
takim przypadku raporty przekazywane są co najmniej raz na jeden miesiąc.
3. Przepisu ust. 2 pkt 2 nie stosuje się w odniesieniu do transakcji dotyczących instrumentów
finansowych wskazanych w art. 2 ust. 1 pkt 2 lit. c – i ustawy o obrocie instrumentami
finansowymi.
4. Towarzystwo na żądanie klienta informuje klienta o każdym zleceniu wykonanym w
ramach umowy o zarządzanie portfelem instrumentów finansowych, wskazując następujące
informacje:
1) nazwę towarzystwa;
2) nazwę, firmę lub imię i nazwisko klienta;
3) datę i czas transakcji;
4) rodzaj zlecenia;
5) oznaczenie miejsca realizacji;
6) oznaczenie instrumentu;
8