Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o funduszach inwestycyjnych
Projekt dotyczy: usprawnienia regulacji prawnych dot. funduszy inwestycyjnych: przeniesienia części informacji o charakterze ofertowym, dotychczas wykazywanych w statutach funduszy inwestycyjnych do prospektów informacyjnych, emisyjnych lub warunków emisji, skrócenia do miesiąca czasu przeznaczonego na wydawanie zezwoleń na: utworzenie funduszu inwestycyjnego, wykonywanie działalności przez towarzystwo funduszy inwestycyjnych oraz zarządzanie portfelami instrumentów finansowych, wyłączenia wpłat do funduszy inwestycyjnych z postępowania egzekucyjnego oraz z masy upadłości towarzystwa wprowadzenia możliwości różnicowania jednostek uczestnictwa subfunduszy pod względem udziału w opłatach obciążających aktywa subfunduszy, możliwości przekształcania otwartych funduszy inwestycyjnych w subfundusze otwartych funduszy inwestycyjnych z wydzielonymi subfunduszami.
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 61
- Data wpłynięcia: 2007-11-08
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy o funduszach inwestycyjnych, ustawy - Prawo bankowe oraz ustawy o nadzorze nad rynkiem finansowym
- data uchwalenia: 2008-09-04
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 231, poz. 1546
61
funduszy inwestycyjnych jest także stopniowe skracanie terminów
wydawania zezwoleń przez Komisję Nadzoru Finansowego.
Projektowana ustawa w nieznacznym stopniu zwiększy obciążenia
biurokratyczne podmiotów nadzorowanych, jakkolwiek są to obciążenia
niezbędne z punktu widzenia sprawowanego nadzoru nad towarzystwami
i zapewnienia należytej ochrony interesów uczestników funduszy
inwestycyjnych oraz w części wynikają z implementacji przepisów prawa
Unii Europejskiej. Jednocześnie wprowadzono przepisy mające na celu
redukcję tych obciążeń, np. wprowadzono możliwość odstąpienia od
obowiązku protokołowania uchwał zgromadzenia inwestorów przez
notariusza oraz zniesiono dualizm obowiązków informacyjnych. Kolejnymi
przykładami zmian upraszczających zasady funkcjonowania funduszy
inwestycyjnych są:
– umożliwienie członkom rady inwestorów funduszu wykonywania praw
i obowiązków wynikających z członkostwa również przez pełnomocnika,
– podwyższenie limitu ogólnej liczby głosów na walnym zgromadzeniu
akcjonariuszy lub udziału w kapitale zakładowym towarzystwa, po
przekroczeniu którego powstaje obowiązek dołączenia do wniosku
o uzyskanie zezwolenia na prowadzenie działalności przez towarzystwo
oraz na utworzenie funduszu szczegółowych informacji na temat
posiadaczy tych głosów lub udziałów,
– umożliwienie zlecania podmiotom zewnętrznym, w drodze umów,
zarządzania sekurytyzowanymi wierzytelnościami znajdującymi się
w portfelu inwestycyjnym funduszy sekurytyzacyjnych,
– wprowadzenie zasady „licencjonowania” podmiotów, które będą mogły
wykonywać usługi zarządzania sekurytyzowanymi wierzytelnościami
(obecnie na obsługę wymagana jest każdorazowa zgoda Komisji).
6. Wpływ aktu normatywnego na sytuację i rozwój regionalny
Regulacje projektu ustawy nie będą miały wpływu na sytuację i rozwój
regionalny.
48
7. Wskazanie
źródeł finansowania
Projekt ustawy nie pociąga za sobą obciążenia budżetu państwa lub
budżetów jednostek samorządu terytorialnego.
8. Zgodność z prawem Unii Europejskiej
Projekt ustawy jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.
03/16zb
49
Projekt
ROZPORZ DZENIE
MINISTRA FINANSÓW1)
z dnia
w sprawie trybu i warunków postępowania towarzystw funduszy inwestycyjnych
wykonuj cych działalność w zakresie zarz dzania portfelami, w skład których wchodzi
jeden lub większa liczba instrumentów finansowych lub doradztwa inwestycyjnego
Na podstawie art. 45 ust. 8 ustawy z dnia 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych
(Dz.U. Nr 146, poz. 1546, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:
Rozdział 1
Przepisy ogólne
§ 1. Rozporządzenie określa tryb i warunki postępowania towarzystw funduszy
inwestycyjnych wykonujących działalność w zakresie zarządzania portfelami, w skład których
wchodzi jeden lub większa liczba instrumentów finansowych lub doradztwa inwestycyjnego w
zakresie świadczenia usług, promowania świadczonych usług oraz kontaktów z potencjalnymi
klientami.
§ 2. 1. Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1) ustawie o obrocie instrumentami finansowymi - rozumie się przez to ustawę z dnia 29 lipca
2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz. U. Nr 183, poz. 1538, z 2006 r. Nr 104,
poz. 708 i Nr 157, poz. 1119 oraz z 2007 r. Nr ..., poz.... );
2) towarzystwie – rozumie się przez to towarzystwo w rozumieniu art. 2 pkt 3 ustawy z dnia
27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych;
3) zarządzaniu portfelami instrumentów finansowych – rozumie się przez to zarządzanie
portfelami, w skład których wchodzi jeden lub większa liczba instrumentów finansowych, w
rozumieniu art. 75 ust. 1 ustawy o obrocie instrumentami finansowymi;
4) doradztwie inwestycyjnym – rozumie się przez to doradztwo inwestycyjne w rozumieniu
art. 76 ustawy o obrocie instrumentami finansowymi;
5) usługach - rozumie się przez to wykonywane przez towarzystwo na rzecz klienta, o którym
mowa w pkt 6, czynności wskazane w pkt 3 i 4;
6) kliencie - rozumie się przez to osobę fizyczną, osobę prawną lub jednostkę organizacyjną
nieposiadającą osobowości prawnej:
a) która zawarła z towarzystwem umowę o świadczenie usług,
b) z którą umowa o świadczenie usług ma zostać zawarta - w przypadku podejmowania
przez towarzystwo działań mających na celu zawarcie tej umowy;
7) kliencie profesjonalnym - rozumie się przez to, z zastrzeżeniem ust. 2, klienta będącego
podmiotem wskazanym w art. 132 ust. 1 pkt 1 lit. a-k ustawy o obrocie instrumentami
finansowymi lub osobę prawną, która według danych zawartych w ostatnim sprawozdaniu
finansowym tej osoby spełnia w momencie zawierania umowy o świadczenie usług
maklerskich lub umowy o prowadzenie rachunku papierów wartościowych co najmniej dwa
z poniższych kryteriów:
a) suma bilansowa tej osoby prawnej wynosi co najmniej 20.000.000 euro,
b) osiągnięta przez tę osobę prawną wartość przychodów ze sprzedaży wynosi co najmniej
40.000.000 euro,
c) kapitał (fundusz) własny tej osoby prawnej wynosi co najmniej 2.000.000 euro
- przy czym równowartość kwot wskazanych w lit. a-c jest obliczana przy zastosowaniu
średniego kursu euro ustalanego przez Narodowy Bank Polski na dzień sporządzenia przez tę
osobę sprawozdania finansowego.
2. Klientem profesjonalnym jest również podmiot inny niż wskazany w ust. 1 pkt 7, o ile:
1) spełnia w momencie zawierania umowy o świadczenie usług co najmniej dwa z poniższych
kryteriów:
a) przez cztery kwartały poprzedzające dzień podpisania umowy zawierał transakcje o
znacznej wartości z częstotliwością co najmniej 10 transakcji na kwartał,
b) wartość portfela instrumentów finansowych tego podmiotu, według danych na dzień
wystąpienia z żądaniem, o którym mowa w pkt 2, wynosi nie mniej niż 500.000 euro,
c) w przypadku osób fizycznych - osoba ta była lub jest zatrudniona w instytucji finansowej
co najmniej przez rok, na stanowisku wymagającym wiedzy z zakresu usług lub
transakcji, których dotyczy umowa podpisywana z firmą inwestycyjną lub bankiem
powierniczym
oraz
2) wystąpił do towarzystwa przed podpisaniem umowy, o której mowa w pkt 1, z żądaniem
traktowania go jak klienta profesjonalnego i żądanie to zostało uwzględnione przez
towarzystwo.
Rozdział 2
Tryb i warunki postępowania firm inwestycyjnych w kontaktach z klientami
Oddział 1
Przepisy ogólne
§ 3. 1. Informacje upowszechniane przez towarzystwo w celu reklamy lub promocji usług
świadczonych przez to towarzystwo powinny być rzetelne, zrozumiałe oraz nie mogą
wprowadzać w błąd.
2. Informacje, o których mowa w ust. 1, zawierają w szczególności:
1) nazwę towarzystwa;
2) dane
pozwalające na bezpośredni kontakt z towarzystwem;
3) nazwę organu nadzoru, który udzielił towarzystwu zezwolenia na świadczenie usług.
3. W przypadku gdy informacje, o których mowa w ust. 1, zawierają wskazanie korzyści
możliwych do osiągnięcia w przypadku skorzystania z usług świadczonych przez towarzystwo,
2
powinny one zawierać również wskazanie poziomu ryzyka inwestycyjnego związanego z danymi
usługami.
4. W przypadku, gdy informacje, o których mowa w ust. 1, zawierają porównania usług
świadczonych przez towarzystwo, powinny one wskazywać źródła informacji, fakty i założenia
wykorzystane do porównania.
5. W przypadku gdy informacje, o których mowa w ust. 1, zawierają dane dotyczące
wyników usług świadczonych przez towarzystwo osiągniętych w przeszłości, powinny one
zawierać również wskazanie:
1) źródła tych danych oraz jasno wskazany okres, którego dotyczą, przy czym okres ten
musi obejmować ostatnie pięć lat lub cały okres świadczenia danej usługi, w każdym
przypadku jednakże prezentowane wyniki muszą obyć oparte o pełne okresy 12
miesięcy;
2) ostrzeżenia, że dane dotyczą przeszłości i nie gwarantują osiągnięcia takich samych
efektów w przyszłości;
3) ostrzeżenia związanego ze zmianą kursu waluty, w przypadku gdy dane dotyczące
wyników wyrażone są w walucie obcej;
4) wpływu prowizji, opłat i innych obciążeń, w przypadku gdy prezentowane są wyniki
brutto.
6. Upowszechniane przez towarzystwo dane o charakterze prognoz lub przewidywań na
przyszłość powinny być oparte na rzetelnych i obiektywnych przesłankach, w szczególności
prognozy i przewidywania:
1) nie mogą odwoływać się ani opierać na danych dotyczących wyników usług
świadczonych przez towarzystwo w przeszłości;
2) są oparte na uzasadnionych założeniach wynikających z obiektywnych danych;
3) zawierają wskazanie wpływu prowizji, opłat i innych obciążeń, w przypadku gdy oparte
są na wynikach brutto;
4) zawierają ostrzeżenie, że nie gwarantują pewnego wyniku w przyszłości.
7. W przypadku gdy informacje, o których mowa w ust. 1, zawierają dane o systemie
rekompensat, o którym mowa w dziale V ustawy o obrocie instrumentami finansowymi, którego
uczestnikiem jest towarzystwo, dane te mogą zawierać wyłącznie wskazanie systemu, do którego
należy towarzystwo.
8. W przypadku gdy informacje, o których mowa w ust. 1, odnoszą się do kwestii
opodatkowania, powinny zawierać wskazanie, iż wysokość opodatkowania zależy od
indywidualnej sytuacji klienta i może ulec w przyszłości zmianie.
9. Informacje, o których mowa w ust. 1, nie mogą zawierać nazwy żadnego z właściwych
organów w sposób, który wskazywałby lub sugerował, że organ taki zatwierdził lub zaaprobował
produkty lub usługi świadczone przez towarzystwo.
§ 4. 1. Towarzystwo powinno podawać rzetelne informacje związane z prowizjami, opłatami
i innymi kosztami ponoszonymi przez klienta w związku ze świadczeniem usług lub
świadczonymi na rzecz klienta.
2. Towarzystwo może podawać informacje, o których mowa w ust.1, w formie skrótowej,
jednakże na żądanie klienta zobowiązana jest do rzetelnego ujawniania wszystkich informacji.
§ 5. 1. Przed zawarciem umowy o świadczenie usług towarzystwo przekazuje klientowi, w
formie pisemnej lub za pomocą elektronicznych nośników informacji, szczegółowe informacje
dotyczące towarzystwa oraz usługi, która ma być świadczona na podstawie zawieranej umowy.
3