eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o funduszach inwestycyjnych

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o funduszach inwestycyjnych

Projekt dotyczy: usprawnienia regulacji prawnych dot. funduszy inwestycyjnych: przeniesienia części informacji o charakterze ofertowym, dotychczas wykazywanych w statutach funduszy inwestycyjnych do prospektów informacyjnych, emisyjnych lub warunków emisji, skrócenia do miesiąca czasu przeznaczonego na wydawanie zezwoleń na: utworzenie funduszu inwestycyjnego, wykonywanie działalności przez towarzystwo funduszy inwestycyjnych oraz zarządzanie portfelami instrumentów finansowych, wyłączenia wpłat do funduszy inwestycyjnych z postępowania egzekucyjnego oraz z masy upadłości towarzystwa wprowadzenia możliwości różnicowania jednostek uczestnictwa subfunduszy pod względem udziału w opłatach obciążających aktywa subfunduszy, możliwości przekształcania otwartych funduszy inwestycyjnych w subfundusze otwartych funduszy inwestycyjnych z wydzielonymi subfunduszami.

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 61
  • Data wpłynięcia: 2007-11-08
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o funduszach inwestycyjnych, ustawy - Prawo bankowe oraz ustawy o nadzorze nad rynkiem finansowym
  • data uchwalenia: 2008-09-04
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 231, poz. 1546

61

terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w dniu wejścia w życie ustawy, na złożenie
wniosku o wpis do rejestru przedsiębiorców.
Art. 11
W projekcie przewidziano 14-dniowy termin wejścia w życie ustawy, z wyjąt-
kiem przepisu art. 1 pkt 27, który wejdzie w życie po upływie 6 miesięcy od dnia
ogłoszenia, co pozwoli na wprowadzenie odpowiednich zmian w rozporzą-
dzeniu wydanym na podstawie art. 225 ust. 3 ustawy oraz art. 1 pkt 79, który
wejdzie w życie po upływie 3 miesięcy od dnia ogłoszenia, co pozwoli na
dostosowanie się przez depozytariuszy do nowych zasad zawiadamiania
Komisji o działaniu funduszu z
naruszeniem prawa lub nienależytym
uwzględnianiem interesów uczestników funduszu.


43
OCENA SKUTKÓW REGULACJI

1. Podmioty, na które oddziałuje akt normatywny
Niniejszy projekt ustawy oddziałuje w szczególności na następujące
podmioty:
– towarzystwa funduszy inwestycyjnych,
– fundusze
inwestycyjne,
– uczestników funduszy inwestycyjnych,
– dystrybutorów jednostek uczestnictwa i tytułów uczestnictwa funduszy
inwestycyjnych,
– akcjonariuszy towarzystw funduszy inwestycyjnych.
2. Wyniki przeprowadzonych konsultacji
W trybie uzgodnień międzyresortowych projekt ustawy został poddany
konsultacjom z 38 podmiotami. W ramach konsultacji społecznych był
opiniowany przez Izbę Zarządzających Funduszami i Aktywami, Izbę
Domów Maklerskich, Giełdę Papierów Wartościowych w Warszawie S.A.,
MTS CeTO S.A., Krajowy Depozyt Papierów Wartościowych S.A., Krajową
Radę Banków Depozytariuszy, Stowarzyszenie Inwestorów Indywidualnych,
Związek Maklerów i Doradców, Stowarzyszenie Emitentów Giełdowych,
Związek Banków Polskich, Polskie Stowarzyszenie Inwestorów
Kapitałowych, WGT S.A., Towarową Giełdę Energii S.A., Krajową Radę
Biegłych Rewidentów, Izbę Gospodarczą Towarzystw Emerytalnych oraz
Polski Instytut Dyrektorów.
Uwagi do projektu zgłosili: Minister Gospodarki, Minister Sprawiedliwości,
Główny Inspektor Ochrony Danych Osobowych, Komisja Nadzoru
Finansowego, Rządowe Centrum Legislacji, Narodowy Bank Polski, Giełda
Papierów Wartościowych S.A., Izba Zarządzających Funduszami
i Aktywami, Związek Banków Polskich oraz Krajowa Rada Banków
Depozytariuszy. Autorem największej liczby uwag była Izba Zarządzających
44
Funduszami i Aktywami, która postulowała wprowadzenie szerokich zmian
systemowych, oraz Komisja Nadzoru Finansowego, która zaproponowała
dalsze zmiany mające na celu ochronę interesów uczestników funduszy.
Liczne uwagi zgłosiło również Rządowe Centrum Legislacji (część z uwag
RCL stała się bezprzedmiotowa, gdyż uzgodniono nowe brzmienie
przepisów bądź wycofano się ze zmian).
W dniach 16 i 20 listopada 2006 r. odbyła się konferencja uzgodnieniowa
z udziałem przedstawicieli zainteresowanych resortów oraz pozostałych
instytucji biorących udział w uzgodnieniach. Podczas konferencji omówiono
zgłoszone uwagi i uzgodniono większość przepisów. W trakcie konferencji
uzgodnieniowej nie udało się osiągnąć porozumienia w następujących
kwestiach:
– ustawa o funduszach inwestycyjnych przewiduje, że Komisja Nadzoru
Finansowego wydaje zezwolenia na utworzenie funduszu
inwestycyjnego, wykonywanie działalności przez towarzystwo,
zarządzanie portfelami, oraz doradztwo inwestycyjne w terminie 2 mie-
sięcy od dnia złożenia wniosku. Izba Zarządzających Funduszami
i Aktywami postulowała wprowadzenie do ustawy przepisu, zgodnie
z którym niewydanie przez Komisję Nadzoru Finansowego zezwolenia
w terminie określonym w ustawie byłoby równoznaczne z udzieleniem
zezwolenia.
Względy systemowe, takie jak czasochłonna procedura rozpatrywania
złożonych wniosków, nie pozwalają obecnie na wprowadzenie
proponowanej przez IZFiA zasady, co potwierdzone zostało na
konferencji przez przedstawicieli KNF. Jednocześnie należy zauważyć,
że przyjęcie proponowanego przez IZFiA rozwiązania, w sytuacjach
niezależnych od KNF (np. wadliwe lub wysoce złożone wnioski),
mogłoby prowadzić do sytuacji, w których zezwolenie byłoby wydawane
pomimo braku ostatecznego rozstrzygnięcia przez Komisję kwestii
zgodności wniosku z wymogami ustawy o funduszach inwestycyjnych.
W projekcie ustawy przyjęto skrócenie terminów wydawania zezwoleń
z dwóch do jednego miesiąca (w uzasadnionych przypadkach Komisja
45
Nadzoru Finansowego będzie miała możliwość przedłużenia tego
terminu do dwóch miesięcy) przez przyjęcie terminów obowiązujących
w Kodeksie postępowania administracyjnego,
– projekt ustawy w wersji przekazanej do uzgodnień międzyresortowych
przewidywał zmianę art. 87 ustawy o funduszach inwestycyjnych
polegającą na dodaniu ust. 3, który zwalniałby fundusze przetwarzające
dane pełnomocników uczestników oraz osób, na rzecz których
uczestnicy złożyli dyspozycje na wypadek śmierci, z przewidzianego
w art. 25 ust. 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych
osobowych obowiązku informacyjnego wobec tych osób.
Zastrzeżenie do powyższego rozwiązania zgłosił Generalny Inspektor
Ochrony Danych Osobowych. W świetle przepisów ustawy o ochronie
danych osobowych istnienie przedmiotowego obowiązku jest zasadą
i ma charakter gwarancyjny, gdyż umożliwia osobom fizycznym, których
dane są przetwarzane, faktyczną realizację praw określonych
w

rozdziale 4 ustawy o ochronie danych osobowych. Inspektor
zauważył również, że ogólne podstawy wyłączania obowiązku
informacyjnego zawarte zostały w art. 25 ust. 2 ustawy o ochronie
danych osobowych, natomiast żadna z wymienionych w tym przepisie
przesłanek nie znajduje zastosowania do przewidzianego w projekcie
zwolnienia.
W opinii Izby obecnie obowiązujące przepisy w tym zakresie w sposób
nieuzasadniony podnoszą koszty towarzystw związane z procedurą
powiadamiania osób trzecich w sytuacji, gdy rola towarzystwa ogranicza
się wyłącznie do zbierania tych informacji i nie podlega, w opinii Izby,
dalszemu przetwarzaniu.
Przyjmując stanowisko Generalnego Inspektora Ochrony Danych
Osobowych zrezygnowano z wprowadzania przedmiotowgo przepisu, co
nie uzyskało aprobaty Izby Zarządzających Funduszami i Aktywami.
Wraz z przekazaniem przedmiotowego projektu ustawy do uzgodnień
międzyresortowych został on zamieszczony na stronie internetowej
46
Biuletynu Informacji Publicznej Ministerstwa Finansów. aden podmiot
lobbingowy nie wyraził zainteresowania pracami nad projektem ustawy.
Projekt ustawy został przesłany do Europejskiego Banku Centralnego celu
zaopiniowania, mając na uwadze dotychczasową praktykę władz
Rzeczypospolitej Polskiej i doświadczenie EBC w zakresie rynku
finansowego – uwag do projektu ustawy nie zgłoszono.
3. Wpływ aktu normatywnego na sektor finansów publicznych, w tym budżet
państwa i budżety jednostek samorządu terytorialnego
Wejście w życie projektowanej ustawy nie wpłynie na sektor finansów
publicznych, w tym budżet państwa i budżety jednostek samorządu
terytorialnego.
4. Wpływ aktu normatywnego na rynek pracy
Wejście w życie ustawy nie wpłynie na rynek pracy.
5. Wpływ aktu normatywnego na konkurencyjność gospodarki
i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw
Wejście w życie ustawy powinno przyczynić się do zwiększenia
konkurencyjności krajowego rynku funduszy inwestycyjnych na tle innych
państw UE, zwłaszcza przez umożliwienie im prowadzenia działalności
w
formach i na zasadach analogicznych do obowiązujących w tych
państwach, np. wprowadzenie możliwości różnicowania kategorii jednostek
pod względem wysokości opłat obciążających aktywa funduszu czy
wprowadzenie możliwości wnoszenia nieruchomości i innych praw
majątkowych do funduszy inwestycyjnych zamkniętych w momencie ich
tworzenia. Dodatkowo wejście w życie projektowanej ustawy powinno
zwiększyć elastyczność systemu funduszy inwestycyjnych, co przełoży się
na rozszerzenie ich oferty, np. oferty niestandaryzowanych funduszy
sekurytyzacyjnych, które będą mogły być tworzone jako fundusze
z wydzielonymi subfunduszami. Uelastycznieniu systemu służy również
rozszerzenie katalogu funduszy mogących podlegać przekształceniom
w jeden fundusz z wydzielonymi subfunduszami. Działaniem zmierzającym
47
strony : 1 ... 10 ... 20 ... 24 . [ 25 ] . 26 ... 40 ... 43

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: