eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2012

Rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2012

projekt ustawy dotyczy określenia rocznego planu dochodów i wydatków oraz przychodów i rozchodów państwa

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 4694
  • Data wpłynięcia: 2011-09-29
  • Uchwalenie:

4694-Tom-II-omowienie

wojewodów odpowiadają za aktualizację procedur reagowania kryzysowego, a także usprawnianie
i przyspieszenie usuwania skutków klęsk żywiołowych. Cel ma zostać osiągnięty poprzez utrzymanie
infrastruktury służącej realizacji zadań obrony cywilnej i zarządzania kryzysowego, a także poprzez zakupy
sprzętu przeciwpowodziowego i ochronnego służącego do zabezpieczenia bezpieczeństwa ludności w sytuacjach
kryzysowych.
Cele i mierniki
Cel
Dysponent
Miernik
2012
plan
Upowszechnianie zasad ochrony
MKiDN
Współorganizacja i prowadzenie
zabytków na wypadek konfliktu
Polskiej Szkoły Międzynarodowego
1
zbrojnego zgodnie z prawem
Prawa Humanitarnego Konfliktów
międzynarodowym
Zbrojnych
Przygotowanie urzędu do skutecznej
MEN
% wskaźnik liczby zrealizowanych
realizacji zadań w sytuacjach
przedsięwzięć rzeczowo-finansowych
44%
kryzysowych
wynikających z Programu
Doskonalenia Obrony Cywilnej na lata
2009-2018
Utrzymanie zdolności administracji

Liczba zrealizowanych zadań
35
publicznej do zarządzania
kryzysowego
Zapewnienie sprawności działania
MSWiA
Liczba kontroli oceniających realizację
jednostek obrony cywilnej
wojewódzkich planów obrony cywilnej
2
i zarządzania kryzysowego
w zakresie: oceny zagrożeń; osiągania
wyższych stanów gotowości,
zabezpieczenia materiałowo-
sprzętowego, planów ewakuacji
Zapewnienie sprawnego i skutecznego
Wojewodowie
Ocena współdziałania, ocena
działania wszystkich podmiotów
sprawności i skuteczności działania
3,96
zarządzania i reagowania
podmiotów zarządzania kryzysowego
kryzysowego oraz poprawa
oraz ocena funkcjonowania
bezpieczeństwa na obszarze
wojewódzkiego systemu łączności w
województwa
sytuacjach kryzysowych (w skali 1-5)
Podstawy metodologiczne i ocena ryzyka niewykonania wartości mierników
Konieczność odstąpienia (przełożenia na kolejny rok) od realizacji przedsięwzięć ze względu na potrzebę
zmiany priorytetów, problemy w znalezieniu podmiotu organizującego szkolenie w pożądanym terminie oraz
przeciągający się proces uzupełnienia składu SDRO (brak zgody WKU na powołanie) może spowodować
niewykonanie zaplanowanych wartości miernika MEN. MSWiA nie wskazał ryzyka niewykonania
zaplanowanej wartości miernika. Natomiast istnieje niskie ryzyko niewykonania planowanych wartości miernika
prezentowanego przez MŚ i MKiDN.
41
Zadanie 2.6. Ochrona granicy państwowej, kontrola ruchu granicznego i przeciwdziałanie nielegalnej
migracji

Wydatki (w tys. zł)
2012
2012
budżet państwa
budżet środków
Część
Dysponent
plan
europejskich
plan
42
MSWiA
1 277 118
0
85
Wojewodowie
220 427
4 366
W ramach wydatków z budżetu państwa umieszczono środki na finansowanie projektów z udziałem środków
UE.
Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji, dysponent części 42, odpowiada za zapewnienie
funkcjonowania systemów informatycznych wykorzystywanych do przeprowadzania kontroli granicznej,
rozbudowę systemu ochrony granicy państwowej przy wykorzystaniu stacjonarnych i mobilnych systemów
nadzoru, utrzymywanie w sprawności sprzętu wykorzystywanego do kontroli granicznej i ochrony granicy
państwowej, prowadzenie oraz uczestniczenie w postępowaniach administracyjnych wobec cudzoziemców w
zakresie unieważniania wiz, powrotów oraz legalizacji pobytu, sprawowanie wobec cudzoziemców funkcji
kontrolnych w zakresie legalności pobytu, wykonywania pracy oraz prowadzenia działalności gospodarczej,
nakładanie sankcji administracyjnych i karnych na cudzoziemców w związku z nielegalnym pobytem i/lub
wykonywaniem pracy, a także prowadzeniem działalności gospodarczej, realizowanie czynności mających na
celu wykonanie decyzji nakazującej cudzoziemcowi wyjazd z terytorium RP, czy to w formie powrotu
wspomaganego, czy też powrotu przymusowego, uczestniczenie w czynnościach związanych z ubieganiem się
cudzoziemców o ochronę w Polsce oraz prowadzenie czynności związanych z weryfikacją oświadczeń
cudzoziemców, składających wnioski o pobyt na terytorium RP, szkolenia mające na celu wykonywanie
statutowych zadań Straży Granicznej. Wojewodowie, dysponenci części 85, wykonują działania mające na celu
zapewnienie organom kontroli granicznej warunków do prowadzenia sprawnej i skutecznej kontroli granicznej,
tj. zapewnienie odpowiedniego sprzętu i urządzeń oraz utrzymywanie go w sprawności technicznej,
zabezpieczenie zgodnych z przepisami o ochronie granicy państwowej pomieszczeń, miejsc do dokonywania
kontroli granicznej oraz dostarczenie niezbędnych mediów, utrzymywanie w odpowiednim stanie technicznym.
Cele i mierniki
Cel
Dysponent
Miernik
2012
plan
Zapewnianie
MSWiA
Płynność kontroli ruchu granicznego – średni
bezpieczeństwa granicy
czas odprawy granicznej jednego pasażera
co najwyżej
zewnętrznej UE
w przejściu drogowym na wjazd w zakresie SG
2 minuty
i terytorium RP oraz
skutecznej kontroli
granicznej


Liczba cudzoziemców, którym Straż Graniczna
zorganizowała powrót do kraju trzeciego do
co najmniej
liczby osób, którym wydano decyzję o wydaleniu
80%
lub zobowiązaniu
42
Zapewnienie sprawnego
Wojewodowie
Średni czas oczekiwania na odprawę
przekraczania granic z
w województwie
78 min.
zachowaniem warunków
skutecznej kontroli
Podstawy metodologiczne i ocena ryzyka niewykonania wartości mierników
Pierwszy miernik MSWiA wskazuje skuteczność i sprawność działań Straży Granicznej w ochronie granicy
państwowej i kontroli ruchu granicznego. Ryzyko niewykonania zaplanowanej wartości miernika uzależnione
jest od sprawności sprzętu do kontroli. Dla kolejnego miernika ryzyko niewykonania zaplanowanej wartości
miernika związane jest głównie ze zmianą przepisów.

43
Funkcja 3. Edukacja, wychowanie i opieka
Funkcja 3 wpisuje się w obszary strategiczne Kapitał ludzki i Kapitał społeczny (strategie dominujące –
Strategia rozwoju kapitału ludzkiego i Strategia rozwoju kapitału społecznego). Obejmuje ona swym zakresem
obszar państwa odpowiedzialny za sprawy kształcenia, nauczania, wychowania, kultury fizycznej dzieci
i młodzieży, szkolnictwa wyższego, organizacji dziecięcych i młodzieżowych, udzielania pomocy materialnej
dzieciom i młodzieży, a także międzynarodowej współpracy dzieci i młodzieży. Podstawowym celem zadań
realizowanych w ramach funkcji jest podnoszenie poziomu wykształcenia i kwalifikacji polskiego
społeczeństwa, jak również ułatwianie powszechnego dostępu do edukacji i wyrównanie szans edukacyjnych
dzieci i młodzieży. Ponadto w ramach funkcji finansowane są działania związane z podnoszeniem poziomu
jakości kształcenia i kadr oraz kształcenia zawodowego uwzględniającego zmiany i zapotrzebowanie
występujące na rynku pracy.

Funkcja 3 – cele i mierniki w Wieloletnim Planie Finansowym Państwa 2011-2014
W WPFP 2011-2014 określono dwa cele na poziomie funkcji, są to Podniesienie poziomu jakości kształcenia oraz
Osiągnięcie do 2020 roku 90% wskaźnika upowszechnienia przedszkolnego. Mierniki rezultatów na poziomie funkcji opisano
poniżej. Pierwsze trzy mierniki odnoszą się do celu pierwszego omawianej funkcji, ostatni z mierników do celu drugiego.
1. Liczba aktywnych zawodowo pracujących z wyższym
Zgodnie z prognozą zawartą w WPFP wartość tego miernika
wykształceniem w liczbie aktywnych zawodowo
w okresie 2011-2014 wzrośnie o 3,7 punktu procentowego z
pracujących ogółem
25,3 % w 2011 r. do 29 % w roku 2014.
Liczba aktywnych zawodowo pracujących z wyższym wykształceniem w liczbie
aktywnych zawodowo pracujących ogółem
30%
26,1%
26,0%
25,5%
25,3%
25%
21,5%
20,4%
18,9%
20%
17,4%
15,8%
15%
10%
2003
2004
2005
2006
2007
2009
2010
2011
2012

2. Liczba absolwentów poszczególnych typów szkół
Wartości tego miernika wykazują wzrost w ciągu kolejnych
ponadgimnazjalnych, którzy zdali egzamin
czterech lat. W roku 2014 r. zakłada się osiągnięcie 67 % w
potwierdzający kwalifikacje zawodowe (1) lub
pierwszym przypadku (1) oraz 82 % w przypadku drugim
maturalny (2) w stosunku do liczby absolwentów szkół
(2).
ponadgimnazjalnych, którzy przystąpili do egzaminu
(%)
Miernik ten pokazuje efekty nauczania w podziale na (1)
nauki przyrodnicze z wartością 508 w 2011 r., (2)
3. Wyniki badania populacji 15-latków przeprowadzone w
matematykę z wartością 495 w tym samym roku oraz (3) z
ramach Programu Międzynarodowego Oceny Uczniów
czytania z wartością 500. Planuje się, że po trzech kolejnych
(PISA)
latach wyniki osiągną wartości odpowiednio (1) 510, (2) 500
oraz (3) 505.
Prognozowane wartości tego miernika zakładają stały wzrost
4. Odsetek dzieci w wieku 3-5 lat objętych wychowaniem
odsetka dzieci objętych wychowaniem przedszkolnym.
przedszkolnym.
Przyjmuje się przyrost miernika o 12 p.p. w perspektywie
czteroletniej z 70% w roku 2011 do 82% w 2014 r.
44
Łączna kwota wydatków planowanych na 2012 r. wynosi 53 406,8 mln zł, w tym wydatki z budżetu środków
europejskich 1 015,5 mln zł. Wydatki w roku 2012 według zadań realizowanych w ramach funkcji 3 zostały
przedstawione na poniższym wykresie. Ponadto w ramach finansowania zadań realizowanych w niniejszej
funkcji przewidziane są dodatkowe środki w kwocie ok. 229,6 mln zł w rezerwie celowej na zadania mające na
celu podnoszenie jakości szkolnictwa wyższego.
w tys. zł
0
10 000 000
20 000 000
30 000 000
40 000 000
Zadanie 3.1. Oświata i
40 735 423
wychowanie
Zadanie 3.2.
12 671 337
Szkolnictwo wyższe

W ramach omawianej funkcji realizowane są 2 zadania obejmujące działalność dysponentów w zakresie opieki
i wychowania, edukacji przedszkolnej i podstawowej oraz szkolnictwa średniego i wyższego.
Zadanie 3.1. Oświata i wychowanie
Wydatki (w tys. zł)
2012
2012
Część
Dysponent
budżet państwa
budżet środków europejskich
plan
plan
24
MKiDN
727 977
0
30
MEN
375 474
330 918
31
MPiPS
140 698
0
32
MRiRW
170 442
5 173
33
MRiRW
25
0
34
MRR
1 058
5 992
37
MS
41 137
0
41

46 155
24
42
MSWiA
368
0
46
MZ
6 567
0
82
MF
38 711 095
0
85
Wojewodowie
171 613
707
W ramach wydatków z budżetu państwa umieszczono środki na finansowanie projektów z udziałem środków
UE.
Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego, jako dysponent części 24, finansuje działalność 279
państwowych szkół artystycznych I i II stopnia i burs będących jednostkami budżetowymi oraz 130
niepublicznych jednostek systemu oświaty. Głównymi działaniami Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego
jest zapewnienie sprawnego funkcjonowania szkół artystycznych, dokształcanie i doskonalenie nauczycieli oraz
kształtowanie ich pragmatyki zawodowej, zapewnianie sprawnego funkcjonowania nadzoru i opieki nad
placówkami służącymi działalności opiekuńczo – wychowawczej, realizacja inwestycji budowlanych w celu

45
strony : 1 ... 8 . [ 9 ] . 10 ... 20 ... 56

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: