Rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2012
projekt ustawy dotyczy określenia rocznego planu dochodów i wydatków oraz przychodów i rozchodów państwa
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 4694
- Data wpłynięcia: 2011-09-29
- Uchwalenie:
4694-Tom-II-omowienie
o stałym charakterze jest np. zadanie 4.3. Kształtowanie polityki finansowej państwa oraz realizacja budżetu
państwa – specyfika tego zadania (ujmowane są w nim m.in. wydatki związane z obsługą długu) powoduje,
że struktura wydatków na zadania priorytetowe w podziale na zadania stałe i rozwojowe kształtuje się w sposób
zaprezentowany na poniższym wykresie.
Struktura wydatków na zadania priorytetowe
37,8%
62,2%
Wydatki na zadania rozwojowe
Wydatki na zadania stałe
O wiele bardziej istotne są jednak zależności jakie zaobserwować można porównując wydatki na rozwojowe
zadania priorytetowe oraz wydatki rozwojowe ogółem zaplanowane na 2012 r., co zaprezentowano na wykresie
poniżej – większość wydatków o charakterze rozwojowym to jednocześnie wydatki na wskazane przez
dysponentów zadania priorytetowe, co pokazuje, iż dysponenci planując wydatki publiczne w coraz szerszym
zakresie uwzględniają cele polityki rozwoju zdefiniowane w dokumentach strategicznych.
Udział wydatków na zadania priorytetowe rozwojowe w wydatkach rozwojowych ogółem
19,2%
80,8%
Wydatki na priorytetowe zadania rozwojowe
Wydatki na pozostałe zadania rozwojowe
Listę zadań priorytetowych na 2012 r. zamieszczono w poniższej tabeli – na zadania priorytetowe dysponenci
zaplanowali wydatkować łącznie 280 512 319 tys. zł, w tym 69 974 513 tys. zł z budżetu środków europejskich.
21
Tabela – zadania priorytetowe w 2012 r.
Funkcja
Wydatki
Wydatki
Łączne
z BP
z BŚE
wydatki
Zadanie priorytetowe
w tys. zł
Funkcja 2. Bezpieczeństwo wewnętrzne i porządek publiczny
2.1. Ochrona obywateli, utrzymanie porządku
publicznego oraz działania na rzecz poprawy
5 829 196
22 468
5 851 664
bezpieczeństwa
2.4. Ochrona przeciwpożarowa, działalność
2 225 298
12 375
2 237 673
zapobiegawcza, ratownicza i gaśnicza
2.5. Zarządzanie kryzysowe i obrona cywilna
2 131 023
0
2 131 023
Funkcja 3. Edukacja, wychowanie i opieka
3.1. Oświata i wychowanie
40 392 609
342 814
40 735 423
3.2. Szkolnictwo wyższe
11 998 619
672 718
12 671 337
Funkcja 4. Zarządzanie finansami państwa
4.1. Realizacja należności budżetu państwa
3 396 258
75 479
3 471 737
4.3. Kształtowanie polityki finansowej państwa
87 724 345
39 915 616
127 639 961
oraz realizacja budżetu państwa
Funkcja 5. Ochrona praw i interesów Skarbu Państwa
5.1. Gospodarowanie mieniem Skarbu Państwa
105 218
0
105 218
Funkcja 6. Polityka gospodarcza kraju
6.1. Wzrost konkurencyjności gospodarki
854 760
1 604 857
2 459 617
6.4. Wsparcie i promocja turystyki
61 634
84 456
146 090
Funkcja 7. Gospodarka przestrzenna, budownictwo i mieszkalnictwo
7.1. Wspieranie budownictwa
1 377 426
0
1 377 426
Funkcja 8. Kultura fizyczna
8.1. Promowanie i wspieranie rozwoju sportu
23 160
0
23 160
dla wszystkich
8.4. Współorganizacja Mistrzostw Europy w
144 128
0
144 128
Piłce Nożnej UEFA EURO 2012
Funkcja 9. Kultura i dziedzictwo narodowe
9.4. Budowa i modernizacja infrastruktury
280 397
0
280 397
kultury
Funkcja 10. Nauka polska
10.1. Prowadzenie badań naukowych oraz
3 559 694
21 327
3 581 021
rozbudowa infrastruktury nauki polskiej
10.2. Wzmocnienie badań naukowych służących
1 485 285
1 290 119
2 775 404
praktycznym zastosowaniom
Funkcja 11. Bezpieczeństwo zewnętrzne i nienaruszalność granic
11.2. Rozwój zdolności obronnych
8 921 398
0
8 921 398
Funkcja 12. Środowisko
12.4. Gospodarka odpadami
3 173
181 340
184 513
12.5. Gospodarowanie zasobami wodnymi
258 457
444 497
702 954
Funkcja 13. Zabezpieczenie społeczne i wspieranie rodziny
13.1. Pomoc i integracja społeczna
3 321 619
0
3 321 619
13.5. Wspieranie rodziny
9 640 947
0
9 640 947
Funkcja 14. Rynek pracy
14.1. Wspieranie zatrudnienia i przeciwdziałanie
65 109
410 453
475 562
bezrobociu
Funkcja 15. Polityka zagraniczna
15.2. Zapewnianie bezpieczeństwa państwa
26 504
0
26 504
22
Funkcja 16. Sprawy obywatelskie
16.8. Informatyzacja działalności i budowa
239 396
438 372
677 768
społeczeństwa informacyjnego
Funkcja 17. Kształtowanie rozwoju regionalnego kraju
17.1. Wsparcie rozwoju regionalnego kraju
1 402 195
12 196 329
13 598 524
Funkcja 18. Sprawiedliwość
18.1. Sprawowanie wymiaru sprawiedliwości
5 921 699
0
5 921 699
przez sądy powszechne i wojskowe
18.4. Wykonywanie kary pozbawienia wolności
2 456 535
15 948
2 472 483
i tymczasowego aresztowania
18.5. Przeciwdziałanie demoralizacji i
przestępczości wśród nieletnich i stworzenie
215 700
2 776
218 476
warunków do powrotu nieletnich do normalnego
życia
Funkcja 19. Infrastruktura transportowa
19.1. Wspieranie transportu drogowego
3 733 437
1 263 063
4 996 500
19.2. Transport kolejowy
2 788 804
661 451
3 450 255
Funkcja 20. Zdrowie
20.1. Dostęp do świadczeń opieki zdrowotnej
4 922 920
1 242
4 924 162
Funkcja 21. Polityka rolna i rybacka
21.1. Rozwój produkcji roślinnej i ochrona
208 124
0
208 124
roślin uprawnych
21.2. Rozwój produkcji zwierzęcej i hodowli
125 727
0
125 727
zwierząt
21.6. Wspieranie rybactwa śródlądowego i
111 993
249 747
361 740
rybołówstwa morskiego
21.7. Realizacja Wspólnej Polityki Rolnej oraz
4 585 019
10 067 066
14 652 085
pomocy krajowej
Razem
210 537 806
69 974 513
280 512 319
23
ROZDZIAŁ II
BUDśET PAŃSTWA W UKŁADZIE ZADANIOWYM NA
ROK 2012
Wstęp
W niniejszym rozdziale zaprezentowany zostanie opis przedstawionych w części tabelarycznej planowanych
wydatków budżetu państwa w układzie zadaniowym na rok 2012. Wydatki na poszczególne zadania zostały
zaprezentowane w tekście i tabeli z zachowaniem kolejności części budżetowych. Podobnie jak w latach
ubiegłych, metodologia budżetu zadaniowego, w tym ogólne założenia oraz szczegółowe wytyczne dla
dysponentów (dotyczące sposobu definiowania celów, doboru adekwatnych mierników, itp.) zostały
zamieszczone w Rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 9 marca 2011 r. w sprawie szczegółowego sposobu,
trybu i terminów opracowania materiałów do projektu ustawy budżetowej na rok 2012. Porównanie rozwiązań
metodologicznych przyjętych w 2010 r. oraz w 2011 r. pozwala na identyfikację szeregu zmian
metodologicznych, które w założeniach mają przyczynić się do uspójnienia układu zadaniowego na niższych
poziomach klasyfikacyjnych oraz umożliwić większą zbieżność prezentowanych danych (pomiędzy
dysponentami oraz w czasie). Zmiany te stanowią także odpowiedź na zidentyfikowane w poprzednich latach
trudności, w tym np. związane z planowaniem rezerw.
Wprowadzono istotne zmiany dotyczące działań, tj. tego poziomu klasyfikacji zadaniowej, który ze względu na
szczegółowy, operacyjny charakter, nie jest prezentowany w Uzasadnieniu do ustawy budżetowej w układzie
zadaniowym na 2012 rok. Wypracowany katalog działań ma charakter otwarty, co umożliwia wpisanie w układ
zadaniowy także nowych działań, dotychczas nierealizowanych. Definicja działania została doprecyzowana,
wprowadzono także obowiązek zdefiniowania dla działań celów i mierników, co docelowo zapewni integrację
budżetu zadaniowego z systemami zarządzania operacyjnego dysponentów. Uregulowano sposób tworzenia
działań poprzez wskazanie szczegółowych wytycznych dotyczących ich liczby oraz zakresu przedmiotowego.
W zakresie struktury układu zadaniowego zaproponowano także ujednolicony katalog zadań, podzadań i działań
dla funkcji 22. Planowanie strategiczne oraz obsługa administracyjna i techniczna, co zapewni porównywalność
ujmowanych w tej funkcji wydatków na realizację działań wspólnych dla całej części budżetowej lub całej
jednostki – katalog ten ma charakter zamknięty, gdyż działalność dysponentów ma w tym zakresie charakter
jednorodny.
Począwszy od 2012 r. zmianom ulegnie także sposób prezentowania wydatków na informatyzację działalności
oraz budowę społeczeństwa informacyjnego – zrezygnowano z wyodrębniania stosownych zadań w ramach
każdej funkcji, a wydatki ponoszone na te cele zostaną przypisane bądź do właściwych zadań merytorycznych
(co umożliwi oszacowanie pełnych kosztów ich realizacji), bądź też wykazane w funkcji 16, w zadaniu 16.8.
Informatyzacja działalności i budowa społeczeństwa informacyjnego (w szczególności dotyczy to projektów
objętych planem informatyzacji państwa).
Przygotowując wytyczne dotyczące budżetu zadaniowego na 2012 rok, zdecydowano się włączyć do nich
szczegółowe zasady definiowania celów dla jednostek sektora finansów publicznych (definiowane wcześniej
w stosowanych komunikatach Ministra Finansów). Podobnie jak w ubiegłym roku, dysponenci ustalili dla
24
każdego zadania nie więcej niż 2 cele, dla każdego podzadania 1 cel. Obowiązek wskazania celu został także
rozszerzony na realizowane przez dysponentów działania (nie więcej niż 1 cel dla każdego z działań).
Inaczej niż w przypadku celów, po analizie doświadczeń z lat ubiegłych, podjęto decyzje o ograniczeniu
dopuszczalnej liczby mierników – dysponent dla każdego zadania wyznacza nie więcej niż 2 mierniki na
poziomie zadań (wcześniej dopuszczalne były 4 mierniki) oraz po 1 na poziomie podzadań oraz działań.
Doprecyzowano także wymogi dotyczące mierników – obok wytycznych dotyczących ich spójności,
zapewnienia ciągłości pomiaru w perspektywie wieloletniej, poprawności (pomiaru jedynie tego, na co
dysponent ma wpływ) oraz wiarygodności źródła, wprowadzono także 2 nowe wymogi. Zgodnie z nimi mierniki
powinny umożliwiać określanie stopnia realizacji celów (tj. skuteczności i efektywności realizacji zadań,
podzadań, działań) oraz być adekwatne do stopnia realizacji postawionych celów, jak również powinny
skutecznie i efektywnie oddawać rzeczywisty obraz mierzonego obszaru.
Aby ułatwić planowanie wydatków w układzie zadaniowym, wprowadzono także nowy formularz planistyczny
– tj. formularz BZ-RC. Sporządzany jest odrębnie dla każdej części budżetowej – dysponenci przypisują w nim
planowane kwoty wydatków z rezerw celowych budżetu państwa i rezerw celowych budżetu środków
europejskich do poziomu realizowanych zadań. Rozwiązanie to umożliwi bardziej precyzyjne określenie
poziomu finansowania poszczególnych zadań publicznych już na etapie planowania. W związku
z wprowadzeniem formularza BZ-RC drobnym korektom uległy także pozostałe formularze.
Opisane powyżej zmiany metodologiczne przyczyniły się do poprawy przejrzystości prezentacji wydatków
w układzie zadaniowym.
Ze względu na rozwój metodologiczny budżetu zadaniowego, w niniejszym dokumencie, po raz pierwszy
zaprezentowano w funkcji 3 wydzieloną subwencję oświatową z subwencji ogólnej, która dotychczas
prezentowana była w całości w ramach funkcji 4.
Funkcja 1. Zarządzanie państwem
Funkcja 1 wpisuje się w obszar strategiczny Sprawne państwo (strategia dominująca – Strategia sprawne
państwo; w Wieloletnim Planie Finansowym Państwa 2011-2014 funkcja została uznana za tzw. funkcję stałą)
i obejmuje obszar państwa odpowiedzialny za zapewnienie prawidłowego funkcjonowania organów władzy
ustawodawczej i wykonawczej. Ze względu na swoją specyfikę obejmuje ona zróżnicowane zadania, podzadania
i działania państwa, w tym dotyczące bardzo wąskiego czy specjalistycznego zakresu.
Głównym celem zadań umieszczonych w funkcji 1 jest zapewnienie odpowiednich warunków dla realizacji
najważniejszych zapisów wynikających z ustawy konstytucyjnej, określających podstawowe zasady
demokratycznego ustroju Rzeczpospolitej Polskiej, a zarazem – zapewnienie funkcjonowania systemu
konstytucyjnych organów państwa – wchodzących w zakres trzech władz: ustawodawczej, wykonawczej
i sądowniczej.
Ze względu na charakter funkcji w Wieloletnim Planie Finansowym Państwa na lata 2011-2014 nie
zaprezentowano mierników dla tej funkcji.
Łączna kwota wydatków planowanych na 2012 r. wynosi 1 364,4 mln zł, w tym wydatki z budżetu środków
europejskich 10,6 mln zł. Wydatki w roku 2012 według zadań realizowanych w ramach funkcji 1 zostały
przedstawione na poniższym wykresie.
25
państwa – specyfika tego zadania (ujmowane są w nim m.in. wydatki związane z obsługą długu) powoduje,
że struktura wydatków na zadania priorytetowe w podziale na zadania stałe i rozwojowe kształtuje się w sposób
zaprezentowany na poniższym wykresie.
Struktura wydatków na zadania priorytetowe
37,8%
62,2%
Wydatki na zadania rozwojowe
Wydatki na zadania stałe
O wiele bardziej istotne są jednak zależności jakie zaobserwować można porównując wydatki na rozwojowe
zadania priorytetowe oraz wydatki rozwojowe ogółem zaplanowane na 2012 r., co zaprezentowano na wykresie
poniżej – większość wydatków o charakterze rozwojowym to jednocześnie wydatki na wskazane przez
dysponentów zadania priorytetowe, co pokazuje, iż dysponenci planując wydatki publiczne w coraz szerszym
zakresie uwzględniają cele polityki rozwoju zdefiniowane w dokumentach strategicznych.
Udział wydatków na zadania priorytetowe rozwojowe w wydatkach rozwojowych ogółem
19,2%
80,8%
Wydatki na priorytetowe zadania rozwojowe
Wydatki na pozostałe zadania rozwojowe
Listę zadań priorytetowych na 2012 r. zamieszczono w poniższej tabeli – na zadania priorytetowe dysponenci
zaplanowali wydatkować łącznie 280 512 319 tys. zł, w tym 69 974 513 tys. zł z budżetu środków europejskich.
21
Tabela – zadania priorytetowe w 2012 r.
Funkcja
Wydatki
Wydatki
Łączne
z BP
z BŚE
wydatki
Zadanie priorytetowe
w tys. zł
Funkcja 2. Bezpieczeństwo wewnętrzne i porządek publiczny
2.1. Ochrona obywateli, utrzymanie porządku
publicznego oraz działania na rzecz poprawy
5 829 196
22 468
5 851 664
bezpieczeństwa
2.4. Ochrona przeciwpożarowa, działalność
2 225 298
12 375
2 237 673
zapobiegawcza, ratownicza i gaśnicza
2.5. Zarządzanie kryzysowe i obrona cywilna
2 131 023
0
2 131 023
Funkcja 3. Edukacja, wychowanie i opieka
3.1. Oświata i wychowanie
40 392 609
342 814
40 735 423
3.2. Szkolnictwo wyższe
11 998 619
672 718
12 671 337
Funkcja 4. Zarządzanie finansami państwa
4.1. Realizacja należności budżetu państwa
3 396 258
75 479
3 471 737
4.3. Kształtowanie polityki finansowej państwa
87 724 345
39 915 616
127 639 961
oraz realizacja budżetu państwa
Funkcja 5. Ochrona praw i interesów Skarbu Państwa
5.1. Gospodarowanie mieniem Skarbu Państwa
105 218
0
105 218
Funkcja 6. Polityka gospodarcza kraju
6.1. Wzrost konkurencyjności gospodarki
854 760
1 604 857
2 459 617
6.4. Wsparcie i promocja turystyki
61 634
84 456
146 090
Funkcja 7. Gospodarka przestrzenna, budownictwo i mieszkalnictwo
7.1. Wspieranie budownictwa
1 377 426
0
1 377 426
Funkcja 8. Kultura fizyczna
8.1. Promowanie i wspieranie rozwoju sportu
23 160
0
23 160
dla wszystkich
8.4. Współorganizacja Mistrzostw Europy w
144 128
0
144 128
Piłce Nożnej UEFA EURO 2012
Funkcja 9. Kultura i dziedzictwo narodowe
9.4. Budowa i modernizacja infrastruktury
280 397
0
280 397
kultury
Funkcja 10. Nauka polska
10.1. Prowadzenie badań naukowych oraz
3 559 694
21 327
3 581 021
rozbudowa infrastruktury nauki polskiej
10.2. Wzmocnienie badań naukowych służących
1 485 285
1 290 119
2 775 404
praktycznym zastosowaniom
Funkcja 11. Bezpieczeństwo zewnętrzne i nienaruszalność granic
11.2. Rozwój zdolności obronnych
8 921 398
0
8 921 398
Funkcja 12. Środowisko
12.4. Gospodarka odpadami
3 173
181 340
184 513
12.5. Gospodarowanie zasobami wodnymi
258 457
444 497
702 954
Funkcja 13. Zabezpieczenie społeczne i wspieranie rodziny
13.1. Pomoc i integracja społeczna
3 321 619
0
3 321 619
13.5. Wspieranie rodziny
9 640 947
0
9 640 947
Funkcja 14. Rynek pracy
14.1. Wspieranie zatrudnienia i przeciwdziałanie
65 109
410 453
475 562
bezrobociu
Funkcja 15. Polityka zagraniczna
15.2. Zapewnianie bezpieczeństwa państwa
26 504
0
26 504
22
Funkcja 16. Sprawy obywatelskie
16.8. Informatyzacja działalności i budowa
239 396
438 372
677 768
społeczeństwa informacyjnego
Funkcja 17. Kształtowanie rozwoju regionalnego kraju
17.1. Wsparcie rozwoju regionalnego kraju
1 402 195
12 196 329
13 598 524
Funkcja 18. Sprawiedliwość
18.1. Sprawowanie wymiaru sprawiedliwości
5 921 699
0
5 921 699
przez sądy powszechne i wojskowe
18.4. Wykonywanie kary pozbawienia wolności
2 456 535
15 948
2 472 483
i tymczasowego aresztowania
18.5. Przeciwdziałanie demoralizacji i
przestępczości wśród nieletnich i stworzenie
215 700
2 776
218 476
warunków do powrotu nieletnich do normalnego
życia
Funkcja 19. Infrastruktura transportowa
19.1. Wspieranie transportu drogowego
3 733 437
1 263 063
4 996 500
19.2. Transport kolejowy
2 788 804
661 451
3 450 255
Funkcja 20. Zdrowie
20.1. Dostęp do świadczeń opieki zdrowotnej
4 922 920
1 242
4 924 162
Funkcja 21. Polityka rolna i rybacka
21.1. Rozwój produkcji roślinnej i ochrona
208 124
0
208 124
roślin uprawnych
21.2. Rozwój produkcji zwierzęcej i hodowli
125 727
0
125 727
zwierząt
21.6. Wspieranie rybactwa śródlądowego i
111 993
249 747
361 740
rybołówstwa morskiego
21.7. Realizacja Wspólnej Polityki Rolnej oraz
4 585 019
10 067 066
14 652 085
pomocy krajowej
Razem
210 537 806
69 974 513
280 512 319
23
ROZDZIAŁ II
BUDśET PAŃSTWA W UKŁADZIE ZADANIOWYM NA
ROK 2012
Wstęp
W niniejszym rozdziale zaprezentowany zostanie opis przedstawionych w części tabelarycznej planowanych
wydatków budżetu państwa w układzie zadaniowym na rok 2012. Wydatki na poszczególne zadania zostały
zaprezentowane w tekście i tabeli z zachowaniem kolejności części budżetowych. Podobnie jak w latach
ubiegłych, metodologia budżetu zadaniowego, w tym ogólne założenia oraz szczegółowe wytyczne dla
dysponentów (dotyczące sposobu definiowania celów, doboru adekwatnych mierników, itp.) zostały
zamieszczone w Rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 9 marca 2011 r. w sprawie szczegółowego sposobu,
trybu i terminów opracowania materiałów do projektu ustawy budżetowej na rok 2012. Porównanie rozwiązań
metodologicznych przyjętych w 2010 r. oraz w 2011 r. pozwala na identyfikację szeregu zmian
metodologicznych, które w założeniach mają przyczynić się do uspójnienia układu zadaniowego na niższych
poziomach klasyfikacyjnych oraz umożliwić większą zbieżność prezentowanych danych (pomiędzy
dysponentami oraz w czasie). Zmiany te stanowią także odpowiedź na zidentyfikowane w poprzednich latach
trudności, w tym np. związane z planowaniem rezerw.
Wprowadzono istotne zmiany dotyczące działań, tj. tego poziomu klasyfikacji zadaniowej, który ze względu na
szczegółowy, operacyjny charakter, nie jest prezentowany w Uzasadnieniu do ustawy budżetowej w układzie
zadaniowym na 2012 rok. Wypracowany katalog działań ma charakter otwarty, co umożliwia wpisanie w układ
zadaniowy także nowych działań, dotychczas nierealizowanych. Definicja działania została doprecyzowana,
wprowadzono także obowiązek zdefiniowania dla działań celów i mierników, co docelowo zapewni integrację
budżetu zadaniowego z systemami zarządzania operacyjnego dysponentów. Uregulowano sposób tworzenia
działań poprzez wskazanie szczegółowych wytycznych dotyczących ich liczby oraz zakresu przedmiotowego.
W zakresie struktury układu zadaniowego zaproponowano także ujednolicony katalog zadań, podzadań i działań
dla funkcji 22. Planowanie strategiczne oraz obsługa administracyjna i techniczna, co zapewni porównywalność
ujmowanych w tej funkcji wydatków na realizację działań wspólnych dla całej części budżetowej lub całej
jednostki – katalog ten ma charakter zamknięty, gdyż działalność dysponentów ma w tym zakresie charakter
jednorodny.
Począwszy od 2012 r. zmianom ulegnie także sposób prezentowania wydatków na informatyzację działalności
oraz budowę społeczeństwa informacyjnego – zrezygnowano z wyodrębniania stosownych zadań w ramach
każdej funkcji, a wydatki ponoszone na te cele zostaną przypisane bądź do właściwych zadań merytorycznych
(co umożliwi oszacowanie pełnych kosztów ich realizacji), bądź też wykazane w funkcji 16, w zadaniu 16.8.
Informatyzacja działalności i budowa społeczeństwa informacyjnego (w szczególności dotyczy to projektów
objętych planem informatyzacji państwa).
Przygotowując wytyczne dotyczące budżetu zadaniowego na 2012 rok, zdecydowano się włączyć do nich
szczegółowe zasady definiowania celów dla jednostek sektora finansów publicznych (definiowane wcześniej
w stosowanych komunikatach Ministra Finansów). Podobnie jak w ubiegłym roku, dysponenci ustalili dla
24
każdego zadania nie więcej niż 2 cele, dla każdego podzadania 1 cel. Obowiązek wskazania celu został także
rozszerzony na realizowane przez dysponentów działania (nie więcej niż 1 cel dla każdego z działań).
Inaczej niż w przypadku celów, po analizie doświadczeń z lat ubiegłych, podjęto decyzje o ograniczeniu
dopuszczalnej liczby mierników – dysponent dla każdego zadania wyznacza nie więcej niż 2 mierniki na
poziomie zadań (wcześniej dopuszczalne były 4 mierniki) oraz po 1 na poziomie podzadań oraz działań.
Doprecyzowano także wymogi dotyczące mierników – obok wytycznych dotyczących ich spójności,
zapewnienia ciągłości pomiaru w perspektywie wieloletniej, poprawności (pomiaru jedynie tego, na co
dysponent ma wpływ) oraz wiarygodności źródła, wprowadzono także 2 nowe wymogi. Zgodnie z nimi mierniki
powinny umożliwiać określanie stopnia realizacji celów (tj. skuteczności i efektywności realizacji zadań,
podzadań, działań) oraz być adekwatne do stopnia realizacji postawionych celów, jak również powinny
skutecznie i efektywnie oddawać rzeczywisty obraz mierzonego obszaru.
Aby ułatwić planowanie wydatków w układzie zadaniowym, wprowadzono także nowy formularz planistyczny
– tj. formularz BZ-RC. Sporządzany jest odrębnie dla każdej części budżetowej – dysponenci przypisują w nim
planowane kwoty wydatków z rezerw celowych budżetu państwa i rezerw celowych budżetu środków
europejskich do poziomu realizowanych zadań. Rozwiązanie to umożliwi bardziej precyzyjne określenie
poziomu finansowania poszczególnych zadań publicznych już na etapie planowania. W związku
z wprowadzeniem formularza BZ-RC drobnym korektom uległy także pozostałe formularze.
Opisane powyżej zmiany metodologiczne przyczyniły się do poprawy przejrzystości prezentacji wydatków
w układzie zadaniowym.
Ze względu na rozwój metodologiczny budżetu zadaniowego, w niniejszym dokumencie, po raz pierwszy
zaprezentowano w funkcji 3 wydzieloną subwencję oświatową z subwencji ogólnej, która dotychczas
prezentowana była w całości w ramach funkcji 4.
Funkcja 1. Zarządzanie państwem
Funkcja 1 wpisuje się w obszar strategiczny Sprawne państwo (strategia dominująca – Strategia sprawne
państwo; w Wieloletnim Planie Finansowym Państwa 2011-2014 funkcja została uznana za tzw. funkcję stałą)
i obejmuje obszar państwa odpowiedzialny za zapewnienie prawidłowego funkcjonowania organów władzy
ustawodawczej i wykonawczej. Ze względu na swoją specyfikę obejmuje ona zróżnicowane zadania, podzadania
i działania państwa, w tym dotyczące bardzo wąskiego czy specjalistycznego zakresu.
Głównym celem zadań umieszczonych w funkcji 1 jest zapewnienie odpowiednich warunków dla realizacji
najważniejszych zapisów wynikających z ustawy konstytucyjnej, określających podstawowe zasady
demokratycznego ustroju Rzeczpospolitej Polskiej, a zarazem – zapewnienie funkcjonowania systemu
konstytucyjnych organów państwa – wchodzących w zakres trzech władz: ustawodawczej, wykonawczej
i sądowniczej.
Ze względu na charakter funkcji w Wieloletnim Planie Finansowym Państwa na lata 2011-2014 nie
zaprezentowano mierników dla tej funkcji.
Łączna kwota wydatków planowanych na 2012 r. wynosi 1 364,4 mln zł, w tym wydatki z budżetu środków
europejskich 10,6 mln zł. Wydatki w roku 2012 według zadań realizowanych w ramach funkcji 1 zostały
przedstawione na poniższym wykresie.
25
Dokumenty związane z tym projektem:
-
4694-Tom-II-omowienie
› Pobierz plik
-
4694-Tom-III-uzasadnienie
› Pobierz plik
-
4694-Strategia-zarzadzania-dlugiem-2012-15
› Pobierz plik
-
4694-ustawa
› Pobierz plik
-
4694-Tom-I-uzasadnienie
› Pobierz plik
-
4694-limity-mianowan
› Pobierz plik