Rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2012
projekt ustawy dotyczy określenia rocznego planu dochodów i wydatków oraz przychodów i rozchodów państwa
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 4694
- Data wpłynięcia: 2011-09-29
- Uchwalenie:
4694-Tom-II-omowienie
Pośredniczącą, w ramach Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego, Norweskiego
Mechanizmu Finansowego oraz Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy. Minister Środowiska,
dysponent części 41, realizuje postawiony cel poprzez zapewnienie efektywnego działania pracowników
Instytucji Pośredniczącej i Wspomagającej realizowane dzięki wsparciu i wykorzystaniu środków postawionych
do dyspozycji ww. Instytucji w ramach Funduszu Pomocy Technicznej MF EOG i NMF. Minister Spraw
Wewnętrznych i Administracji, dysponent części 42, realizuje działania polegające na naborze projektów,
ocenie formalnej i merytorycznej wniosków, rozpatrywaniu protestów wnioskodawców, podpisywaniu umów
o dofinansowaniu projektów, monitorowaniu i kontroli projektów, sprawozdawczości, weryfikacji
i zatwierdzaniu wniosków o płatność, dokonywaniu płatności na rzecz beneficjentów nie będących
państwowymi jednostkami budżetowymi, informacji i promocji. Minister Spraw Zagranicznych, dysponent
części 45, realizuje działania poprzez zarządzanie realizacją zadań oraz wdrażanie projektów w ramach
Mechanizmu Finansowego EOG oraz Norweskiego Mechanizmu Finansowego. Ponadto dysponent zarządza
realizacją pozostałych programów finansowanych z udziałem bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Minister
Zdrowia, dysponent części 46, jest odpowiedzialny za zapewnienie efektywnego i zgodnego z przepisami
wdrażania i monitorowania projektów finansowanych ze środków Mechanizmu Finansowego EOG
i Norweskiego Mechanizmu Finansowego oraz Szwajcarsko – Polskiego Programu Współpracy. Wojewodowie,
dysponenci części 85, w ramach omawianego zadania realizują projekty, które uzyskały dofinansowanie
w ramach Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy.
Cele i mierniki
Cel
Dysponent
Miernik
2012
plan
Sprawna realizacja i rozliczenie programów
MRR
Wartość środków
49,97%
finansowanych z udziałem niepodlegających
certyfikowanych do wartości
zwrotowi środków pomocowych państw EFTA
alokacji w ramach
Mechanizmów Finansowych
Wartość środków
41,33%
certyfikowanych do wartości
alokacji w ramach SPPW
MŚ
Liczba realizowanych
9
projektów w danym roku
MSZ
Stopień wykorzystania
88%
alokacji w ramach
Mechanizmów Finansowych
(priorytet 2.4 i 2.10)
Stopień realizacji Wniosków
98%
o Płatność
Poprawa stanu zachowania zabytków,
MKiDN
% zakontraktowania alokacji
100
infrastruktury kultury poprzez wykorzystanie
środków MF EOG i NMF
środków MF EOG i NMF
Efektywne wykorzystanie środków w ramach
MSWiA
Liczba rozliczonych
451
programów finansowanych z udziałem
(zrealizowanych) projektów
niepodlegających zwrotowi środków pomocowych
171
Efektywne i zgodne z przepisami wdrażanie
MZ
Stopień wykorzystania
100%
i monitorowanie projektów finansowanych ze
środków pomocy
środków Mechanizmu Finansowego EOG i
technicznych
Norweskiego Mechanizmu Finansowego oraz
Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy
Zapewnienie prawidłowości wykorzystania
Wojewodowie Procent wykorzystania
100%
środków innych niż pochodzące z NSRO i NPR
środków
Podstawy metodologiczne i ocena ryzyka niewykonania wartości mierników
Mierniki prezentowane przez MRR powstały na podstawie opracowań własnych dysponenta. Zagrożenia
wykonania zaplanowanych wartości mierników mogą dotyczyć m.in. opóźnień związanych z podpisywaniem
umów dla Mechanizmów Finansowych (2009 – 2014), opóźnień związanych z wydatkowaniem środków przez
beneficjentów, wydłużenia procesu akceptacji wniosków o płatność, wynikającego z błędnie przygotowywanych
dokumentów sprawozdawczych, opóźnień w procedurach przetargowych prowadzonych przez beneficjentów,
zmian harmonogramów wdrażanych projektów, opóźnień związanych z oceną projektów po stronie
szwajcarskiej. Ponadto wpływ mają inne czynniki związane z wydłużeniem procesu uzgadniania i podpisywania
ze stroną szwajcarską umów finansowych dla projektów, opóźnieniami związanymi z wydatkowaniem środków
przez beneficjentów, wydłużeniem procesu akceptacji wniosków o płatność, wynikającym z błędnie
przygotowywanych dokumentów sprawozdawczych przez beneficjentów, wydłużeniem procesu akceptacji
wniosków o płatność, z uwagi na dodatkowe wyjaśnienia wymagane przez stronę szwajcarską, zmianami
harmonogramów wdrażanych projektów. Istnieje szereg czynników wpływających na ocenę ryzyka
niewykonania zaplanowanej wartości miernika prezentowanego przez MSWiA. Są to głownie opóźnienia
w realizacji projektów, niezrealizowanie projektu przez beneficjenta, nie złożenie przez Instytucje Realizujące
Kompletnych Propozycji Projektów w terminach wyznaczonych przez Instytucję Pośredniczącą, konieczność
wielokrotnego poprawiania i uzupełniania dokumentacji na etapie oceny formalnej, wydłużenie procedury oceny
po stronie polskiej lub szwajcarskiej, nie złożenie przez IR dokumentów niezbędnych do podpisania umów ws.
Realizacji projektów w wyznaczonych przez IP terminach. Zasadniczy wpływ na pierwszy z mierników
prezentowanych przez MSZ ma terminowość wydatkowania środków przez beneficjentów oraz kurs euro.
Ewentualne ryzyko niewykonania zakładanego poziomu dla miernika drugiego jest związane z kwotami, które
zostaną zgłoszone, jednakże nie będą zakwalifikowane. MŚ nie określił ryzyka niewykonania zaplanowanej
wartości miernika. Ryzyko niewykonania miernika prezentowanego przez MZ związane jest z ewentualną
zwiększoną fluktuacją zatrudnienia, a w związku z tym wydłużeniem okresu realizacji zadań, jak również
przedłużające się procedury przetargowe oraz procedury oceny wniosków.
172
Funkcja 18. Sprawiedliwość
Funkcja 18 wpisuje się w obszar strategiczny Sprawne państwo (strategia dominująca – Strategia sprawne
państwo). Funkcja ta obejmuje swym zakresem obszar państwa odpowiedzialny za sprawy sądownictwa,
wykonywania kar, środków wychowawczych oraz środka poprawczego orzeczonego przez sądy, a także sprawy
pomocy postpenitencjarnej.
Celem zadań realizowanych w ramach tej funkcji jest zagwarantowanie obywatelom konstytucyjnego prawa do
sądu oraz zapewnienie bezpieczeństwa społecznego poprzez izolację osób tymczasowo aresztowanych
i skazanych na karę pozbawienia wolności i resocjalizację wychowanków zakładów poprawczych i schronisk dla
nieletnich.
Funkcja 18 – cele i mierniki w Wieloletnim Planie Finansowym Państwa 2011-2014
W WPFP 2011-2014 określono dwa cele na poziomie funkcji, są to Zagwarantowanie obywatelom konstytucyjnego prawa do
sądu oraz Zapewnienie bezpieczeństwa społecznego poprzez izolację osób tymczasowo aresztowanych i skazanych na karę
pozbawienia wolności oraz resocjalizację wychowanków zakładów poprawczych i schronisk dla nieletnich. Mierniki
rezultatów na poziomie funkcji opisano poniżej.
Odsetek obywateli pozytywnie oceniających pracę sądów w
2011 roku kształtował się na poziomie 34%. Prognozowane
1. Odsetek obywateli pozytywnie oceniających pracę
wartości na lata 2011-2014 zakładają jego systematyczny
sądów
wzrost – przyjmuje się, że w 2014 roku odsetek ocen
pozytywnych będzie wynosił 37%.
Odsetek obywateli pozytywnie oceniających pracę sądów
50%
40%
39,0%
40,0%
30%
33,0%
33,0%
34,0%
35,0%
27,0%
20%
10%
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
Zgodnie z przedstawioną prognozą wartość miernika w
perspektywie czteroletniej powinna zmniejszyć się o 0,007 z
poziomu 0,019 w roku 2011 do 0,012 w roku 2014.
Pomimo identycznej nazwy miernika na poziomie funkcji 18
2. Odsetek spraw, w których uwzględniono skargi na
w WPFP 2011-2014 oraz na poziomie zadania 18.1 w
naruszenie prawa strony do rozpoznania sprawy w
uzasadnieniu do ustawy budżetowej w układzie zadaniowym
postępowaniu sądowym bez nieuzasadnionej zwłoki
na rok 2012, w każdym z przypadków omawiany miernik
stanowi odrębną miarę obliczaną według odmiennej
metodologii, z czego wynikają różnice w wartościach
miernika prezentowanych w tych dokumentach.
Wartość miernika % zaludnienia w zakładach karnych i
aresztach śledczych w okresie czteroletnim wzrośnie o 2
3. % zaludnienia w zakładach karnych i aresztach
punkty procentowe z 97% w roku 2011 do 99% w roku
śledczych
2014. W latach 2012-2013 wartości te wyniosą odpowiednio
99% i 98%.
173
Miernik ten zakłada systematyczną poprawę, co wyraża się
4. Powrotność wychowanków zakładów poprawczych na
prognozowanym spadkiem wartości miernika na przestrzeni
drogę przestępstwa
czterech lat z 58% w roku 2011 do 56,5% w roku 2014.
Łączna kwota wydatków planowanych z budżetu państwa na 2012 r. wynosi 9 058,3 mln zł, w tym wydatki
z budżetu środków europejskich 18,7 mln zł Wydatki w roku 2012 według zadań realizowanych w ramach
funkcji 18 zostały przedstawione na poniższym wykresie.
w tys. zł
0
2 000 000
4 000 000
6 000 000
8 000 000
Zadanie 18.1. Sprawowanie wymiaru
sprawiedliwości przez sądy powszechne i
5 921 699
wojskowe
Zadanie 18.2. Sprawowanie wymiaru
sprawiedliwości przez sądownictwo
359 976
administracyjne
Zadanie 18.3. Sprawowanie wymiaru
sprawiedliwości przez Sąd Najwyższy oraz
85 700
działalność KRS
Zadanie 18.4. Wykonywanie kary pozbawienia
2 472 483
wolności i tymczasowego aresztowania
Zadanie 18.5. Przeciwdziałanie demoralizacji i
przestępczości wśród nieletnich i stworzenie
218 476
warunków do powrotu nieletnich do normalnego
życia
W ramach omawianej funkcji realizowanych jest 5 zadań obejmujących działalność dysponentów
w zakresie sądownictwa i szeroko rozumianego wymiaru sprawiedliwości, w tym w szczególności:
• wsparcie sądów oraz systemu sądownictwa, mające na celu zapewnienie obywatelom
konstytucyjnego prawa do sądu,
• wsparcie zakładów karnych i aresztów śledczych oraz pozostałych jednostek organizacyjnych
Służby Więziennej,
• przeciwdziałanie demoralizacji i przestępczości wśród nieletnich i tworzenie warunków do ich
powrotu do normalnego życia,
• przygotowanie i wprowadzanie w życie ustawodawstwa związanego ze sprawowaniem wymiaru
sprawiedliwości.
174
Zadanie 18.1. Sprawowanie wymiaru sprawiedliwości przez sądy powszechne i wojskowe
Wydatki (w tys. zł)
2012
Część
Dysponent
plan
15
MS
5 902 608
29
MON
19 091
Zadanie jest realizowane przez niezależne sądy. Minister Sprawiedliwości, zapewnia warunki do realizacji
zadania poprzez zagwarantowanie profesjonalnej kadry orzeczniczej i urzędniczej w sądach, działania mające na
celu przyspieszenie i usprawnienie postępowań sądowych oraz podnoszenie jakości orzecznictwa, wspieranie
alternatywnych form rozwiązywania sporów, działania w zakresie zapewnienia odpowiedniej infrastruktury oraz
warunków organizacyjno-technicznych i administracyjnych do prawidłowego i niezakłóconego funkcjonowania
sądów (przy czym działania powyższe Minister Sprawiedliwości realizuje pełniąc funkcję dysponenta części
15 „Sądy powszechne”, której wydatki są ujmowane w ramach omawianej funkcji 18, jak również w ramach
wydatków ponoszonych w części 37 „Sprawiedliwość”, które są ujmowane poza funkcją 18, w tym
w szczególności w funkcji 22 (wydatki związane z funkcjonowaniem Ministerstwa Sprawiedliwości) oraz
w funkcji 3 (wydatki związane z Krajową Szkołą Sądownictwa i Prokuratury). Minister Obrony Narodowej,
dysponent części 29, prowadzi działalność orzeczniczą oraz zapewnia warunki organizacyjne i techniczne
funkcjonowania sądów w celu zagwarantowania obywatelom konstytucyjnego prawa do sądu.
Cele i mierniki
Cel
Dysponent
Miernik
2012
plan
Zagwarantowanie
MS
Wskaźnik opanowania wpływu głównych kategorii
99
obywatelom konstytucyjnego
spraw rozpatrywanych przez sądy I instancji
prawa do sądu
Odsetek spraw, w których uwzględniono skargę na
17,9
naruszenie prawa strony do rozpoznania sprawy w
postępowaniu sądowym bez nieuzasadnionej zwłoki
MON
Liczba spraw załatwionych do liczby spraw
80%
wpływających (wskaźnik opanowania wpływu
spraw)
Podstawy metodologiczne i ocena ryzyka niewykonania wartości mierników
Ryzyko niewykonania zaplanowanej wartości pierwszego miernika MS wiąże się w szczególności
z nieprzewidywalną liczbą spraw wpływających do sądów oraz stopniem skomplikowania tych spraw.
Zasadniczymi, pozafinansowymi elementami oddziałującymi na ryzyko nie osiągnięcia planowanej wartości
drugiego miernika są liczba i stopień skomplikowania spraw wpływających do sądów.
Zadanie 18.2. Sprawowanie wymiaru sprawiedliwości przez sądownictwo administracyjne
Wydatki (w tys. zł)
2012
Część
Dysponent
plan
05
NSA
359 976
175
Mechanizmu Finansowego oraz Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy. Minister Środowiska,
dysponent części 41, realizuje postawiony cel poprzez zapewnienie efektywnego działania pracowników
Instytucji Pośredniczącej i Wspomagającej realizowane dzięki wsparciu i wykorzystaniu środków postawionych
do dyspozycji ww. Instytucji w ramach Funduszu Pomocy Technicznej MF EOG i NMF. Minister Spraw
Wewnętrznych i Administracji, dysponent części 42, realizuje działania polegające na naborze projektów,
ocenie formalnej i merytorycznej wniosków, rozpatrywaniu protestów wnioskodawców, podpisywaniu umów
o dofinansowaniu projektów, monitorowaniu i kontroli projektów, sprawozdawczości, weryfikacji
i zatwierdzaniu wniosków o płatność, dokonywaniu płatności na rzecz beneficjentów nie będących
państwowymi jednostkami budżetowymi, informacji i promocji. Minister Spraw Zagranicznych, dysponent
części 45, realizuje działania poprzez zarządzanie realizacją zadań oraz wdrażanie projektów w ramach
Mechanizmu Finansowego EOG oraz Norweskiego Mechanizmu Finansowego. Ponadto dysponent zarządza
realizacją pozostałych programów finansowanych z udziałem bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Minister
Zdrowia, dysponent części 46, jest odpowiedzialny za zapewnienie efektywnego i zgodnego z przepisami
wdrażania i monitorowania projektów finansowanych ze środków Mechanizmu Finansowego EOG
i Norweskiego Mechanizmu Finansowego oraz Szwajcarsko – Polskiego Programu Współpracy. Wojewodowie,
dysponenci części 85, w ramach omawianego zadania realizują projekty, które uzyskały dofinansowanie
w ramach Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy.
Cele i mierniki
Cel
Dysponent
Miernik
2012
plan
Sprawna realizacja i rozliczenie programów
MRR
Wartość środków
49,97%
finansowanych z udziałem niepodlegających
certyfikowanych do wartości
zwrotowi środków pomocowych państw EFTA
alokacji w ramach
Mechanizmów Finansowych
Wartość środków
41,33%
certyfikowanych do wartości
alokacji w ramach SPPW
MŚ
Liczba realizowanych
9
projektów w danym roku
MSZ
Stopień wykorzystania
88%
alokacji w ramach
Mechanizmów Finansowych
(priorytet 2.4 i 2.10)
Stopień realizacji Wniosków
98%
o Płatność
Poprawa stanu zachowania zabytków,
MKiDN
% zakontraktowania alokacji
100
infrastruktury kultury poprzez wykorzystanie
środków MF EOG i NMF
środków MF EOG i NMF
Efektywne wykorzystanie środków w ramach
MSWiA
Liczba rozliczonych
451
programów finansowanych z udziałem
(zrealizowanych) projektów
niepodlegających zwrotowi środków pomocowych
171
Efektywne i zgodne z przepisami wdrażanie
MZ
Stopień wykorzystania
100%
i monitorowanie projektów finansowanych ze
środków pomocy
środków Mechanizmu Finansowego EOG i
technicznych
Norweskiego Mechanizmu Finansowego oraz
Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy
Zapewnienie prawidłowości wykorzystania
Wojewodowie Procent wykorzystania
100%
środków innych niż pochodzące z NSRO i NPR
środków
Podstawy metodologiczne i ocena ryzyka niewykonania wartości mierników
Mierniki prezentowane przez MRR powstały na podstawie opracowań własnych dysponenta. Zagrożenia
wykonania zaplanowanych wartości mierników mogą dotyczyć m.in. opóźnień związanych z podpisywaniem
umów dla Mechanizmów Finansowych (2009 – 2014), opóźnień związanych z wydatkowaniem środków przez
beneficjentów, wydłużenia procesu akceptacji wniosków o płatność, wynikającego z błędnie przygotowywanych
dokumentów sprawozdawczych, opóźnień w procedurach przetargowych prowadzonych przez beneficjentów,
zmian harmonogramów wdrażanych projektów, opóźnień związanych z oceną projektów po stronie
szwajcarskiej. Ponadto wpływ mają inne czynniki związane z wydłużeniem procesu uzgadniania i podpisywania
ze stroną szwajcarską umów finansowych dla projektów, opóźnieniami związanymi z wydatkowaniem środków
przez beneficjentów, wydłużeniem procesu akceptacji wniosków o płatność, wynikającym z błędnie
przygotowywanych dokumentów sprawozdawczych przez beneficjentów, wydłużeniem procesu akceptacji
wniosków o płatność, z uwagi na dodatkowe wyjaśnienia wymagane przez stronę szwajcarską, zmianami
harmonogramów wdrażanych projektów. Istnieje szereg czynników wpływających na ocenę ryzyka
niewykonania zaplanowanej wartości miernika prezentowanego przez MSWiA. Są to głownie opóźnienia
w realizacji projektów, niezrealizowanie projektu przez beneficjenta, nie złożenie przez Instytucje Realizujące
Kompletnych Propozycji Projektów w terminach wyznaczonych przez Instytucję Pośredniczącą, konieczność
wielokrotnego poprawiania i uzupełniania dokumentacji na etapie oceny formalnej, wydłużenie procedury oceny
po stronie polskiej lub szwajcarskiej, nie złożenie przez IR dokumentów niezbędnych do podpisania umów ws.
Realizacji projektów w wyznaczonych przez IP terminach. Zasadniczy wpływ na pierwszy z mierników
prezentowanych przez MSZ ma terminowość wydatkowania środków przez beneficjentów oraz kurs euro.
Ewentualne ryzyko niewykonania zakładanego poziomu dla miernika drugiego jest związane z kwotami, które
zostaną zgłoszone, jednakże nie będą zakwalifikowane. MŚ nie określił ryzyka niewykonania zaplanowanej
wartości miernika. Ryzyko niewykonania miernika prezentowanego przez MZ związane jest z ewentualną
zwiększoną fluktuacją zatrudnienia, a w związku z tym wydłużeniem okresu realizacji zadań, jak również
przedłużające się procedury przetargowe oraz procedury oceny wniosków.
172
Funkcja 18. Sprawiedliwość
Funkcja 18 wpisuje się w obszar strategiczny Sprawne państwo (strategia dominująca – Strategia sprawne
państwo). Funkcja ta obejmuje swym zakresem obszar państwa odpowiedzialny za sprawy sądownictwa,
wykonywania kar, środków wychowawczych oraz środka poprawczego orzeczonego przez sądy, a także sprawy
pomocy postpenitencjarnej.
Celem zadań realizowanych w ramach tej funkcji jest zagwarantowanie obywatelom konstytucyjnego prawa do
sądu oraz zapewnienie bezpieczeństwa społecznego poprzez izolację osób tymczasowo aresztowanych
i skazanych na karę pozbawienia wolności i resocjalizację wychowanków zakładów poprawczych i schronisk dla
nieletnich.
Funkcja 18 – cele i mierniki w Wieloletnim Planie Finansowym Państwa 2011-2014
W WPFP 2011-2014 określono dwa cele na poziomie funkcji, są to Zagwarantowanie obywatelom konstytucyjnego prawa do
sądu oraz Zapewnienie bezpieczeństwa społecznego poprzez izolację osób tymczasowo aresztowanych i skazanych na karę
pozbawienia wolności oraz resocjalizację wychowanków zakładów poprawczych i schronisk dla nieletnich. Mierniki
rezultatów na poziomie funkcji opisano poniżej.
Odsetek obywateli pozytywnie oceniających pracę sądów w
2011 roku kształtował się na poziomie 34%. Prognozowane
1. Odsetek obywateli pozytywnie oceniających pracę
wartości na lata 2011-2014 zakładają jego systematyczny
sądów
wzrost – przyjmuje się, że w 2014 roku odsetek ocen
pozytywnych będzie wynosił 37%.
Odsetek obywateli pozytywnie oceniających pracę sądów
50%
40%
39,0%
40,0%
30%
33,0%
33,0%
34,0%
35,0%
27,0%
20%
10%
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
Zgodnie z przedstawioną prognozą wartość miernika w
perspektywie czteroletniej powinna zmniejszyć się o 0,007 z
poziomu 0,019 w roku 2011 do 0,012 w roku 2014.
Pomimo identycznej nazwy miernika na poziomie funkcji 18
2. Odsetek spraw, w których uwzględniono skargi na
w WPFP 2011-2014 oraz na poziomie zadania 18.1 w
naruszenie prawa strony do rozpoznania sprawy w
uzasadnieniu do ustawy budżetowej w układzie zadaniowym
postępowaniu sądowym bez nieuzasadnionej zwłoki
na rok 2012, w każdym z przypadków omawiany miernik
stanowi odrębną miarę obliczaną według odmiennej
metodologii, z czego wynikają różnice w wartościach
miernika prezentowanych w tych dokumentach.
Wartość miernika % zaludnienia w zakładach karnych i
aresztach śledczych w okresie czteroletnim wzrośnie o 2
3. % zaludnienia w zakładach karnych i aresztach
punkty procentowe z 97% w roku 2011 do 99% w roku
śledczych
2014. W latach 2012-2013 wartości te wyniosą odpowiednio
99% i 98%.
173
Miernik ten zakłada systematyczną poprawę, co wyraża się
4. Powrotność wychowanków zakładów poprawczych na
prognozowanym spadkiem wartości miernika na przestrzeni
drogę przestępstwa
czterech lat z 58% w roku 2011 do 56,5% w roku 2014.
Łączna kwota wydatków planowanych z budżetu państwa na 2012 r. wynosi 9 058,3 mln zł, w tym wydatki
z budżetu środków europejskich 18,7 mln zł Wydatki w roku 2012 według zadań realizowanych w ramach
funkcji 18 zostały przedstawione na poniższym wykresie.
w tys. zł
0
2 000 000
4 000 000
6 000 000
8 000 000
Zadanie 18.1. Sprawowanie wymiaru
sprawiedliwości przez sądy powszechne i
5 921 699
wojskowe
Zadanie 18.2. Sprawowanie wymiaru
sprawiedliwości przez sądownictwo
359 976
administracyjne
Zadanie 18.3. Sprawowanie wymiaru
sprawiedliwości przez Sąd Najwyższy oraz
85 700
działalność KRS
Zadanie 18.4. Wykonywanie kary pozbawienia
2 472 483
wolności i tymczasowego aresztowania
Zadanie 18.5. Przeciwdziałanie demoralizacji i
przestępczości wśród nieletnich i stworzenie
218 476
warunków do powrotu nieletnich do normalnego
życia
W ramach omawianej funkcji realizowanych jest 5 zadań obejmujących działalność dysponentów
w zakresie sądownictwa i szeroko rozumianego wymiaru sprawiedliwości, w tym w szczególności:
• wsparcie sądów oraz systemu sądownictwa, mające na celu zapewnienie obywatelom
konstytucyjnego prawa do sądu,
• wsparcie zakładów karnych i aresztów śledczych oraz pozostałych jednostek organizacyjnych
Służby Więziennej,
• przeciwdziałanie demoralizacji i przestępczości wśród nieletnich i tworzenie warunków do ich
powrotu do normalnego życia,
• przygotowanie i wprowadzanie w życie ustawodawstwa związanego ze sprawowaniem wymiaru
sprawiedliwości.
174
Zadanie 18.1. Sprawowanie wymiaru sprawiedliwości przez sądy powszechne i wojskowe
Wydatki (w tys. zł)
2012
Część
Dysponent
plan
15
MS
5 902 608
29
MON
19 091
Zadanie jest realizowane przez niezależne sądy. Minister Sprawiedliwości, zapewnia warunki do realizacji
zadania poprzez zagwarantowanie profesjonalnej kadry orzeczniczej i urzędniczej w sądach, działania mające na
celu przyspieszenie i usprawnienie postępowań sądowych oraz podnoszenie jakości orzecznictwa, wspieranie
alternatywnych form rozwiązywania sporów, działania w zakresie zapewnienia odpowiedniej infrastruktury oraz
warunków organizacyjno-technicznych i administracyjnych do prawidłowego i niezakłóconego funkcjonowania
sądów (przy czym działania powyższe Minister Sprawiedliwości realizuje pełniąc funkcję dysponenta części
15 „Sądy powszechne”, której wydatki są ujmowane w ramach omawianej funkcji 18, jak również w ramach
wydatków ponoszonych w części 37 „Sprawiedliwość”, które są ujmowane poza funkcją 18, w tym
w szczególności w funkcji 22 (wydatki związane z funkcjonowaniem Ministerstwa Sprawiedliwości) oraz
w funkcji 3 (wydatki związane z Krajową Szkołą Sądownictwa i Prokuratury). Minister Obrony Narodowej,
dysponent części 29, prowadzi działalność orzeczniczą oraz zapewnia warunki organizacyjne i techniczne
funkcjonowania sądów w celu zagwarantowania obywatelom konstytucyjnego prawa do sądu.
Cele i mierniki
Cel
Dysponent
Miernik
2012
plan
Zagwarantowanie
MS
Wskaźnik opanowania wpływu głównych kategorii
99
obywatelom konstytucyjnego
spraw rozpatrywanych przez sądy I instancji
prawa do sądu
Odsetek spraw, w których uwzględniono skargę na
17,9
naruszenie prawa strony do rozpoznania sprawy w
postępowaniu sądowym bez nieuzasadnionej zwłoki
MON
Liczba spraw załatwionych do liczby spraw
80%
wpływających (wskaźnik opanowania wpływu
spraw)
Podstawy metodologiczne i ocena ryzyka niewykonania wartości mierników
Ryzyko niewykonania zaplanowanej wartości pierwszego miernika MS wiąże się w szczególności
z nieprzewidywalną liczbą spraw wpływających do sądów oraz stopniem skomplikowania tych spraw.
Zasadniczymi, pozafinansowymi elementami oddziałującymi na ryzyko nie osiągnięcia planowanej wartości
drugiego miernika są liczba i stopień skomplikowania spraw wpływających do sądów.
Zadanie 18.2. Sprawowanie wymiaru sprawiedliwości przez sądownictwo administracyjne
Wydatki (w tys. zł)
2012
Część
Dysponent
plan
05
NSA
359 976
175
Dokumenty związane z tym projektem:
-
4694-Tom-II-omowienie
› Pobierz plik
-
4694-Tom-III-uzasadnienie
› Pobierz plik
-
4694-Strategia-zarzadzania-dlugiem-2012-15
› Pobierz plik
-
4694-ustawa
› Pobierz plik
-
4694-Tom-I-uzasadnienie
› Pobierz plik
-
4694-limity-mianowan
› Pobierz plik