eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2012

Rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2012

projekt ustawy dotyczy określenia rocznego planu dochodów i wydatków oraz przychodów i rozchodów państwa

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 4694
  • Data wpłynięcia: 2011-09-29
  • Uchwalenie:

4694-Tom-I-uzasadnienie

dla Korporacji Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych S.A. z tytułu gwarantowania przez
Skarb Państwa wypłat odszkodowań z tytułu ubezpieczonych w Korporacji kredytów
i
kontraktów
eksportowych
oraz
wypłat
z
tytułu
udzielonych
gwarancji
ubezpieczeniowych;
6)
udzielania ze środków budżetu państwa pożyczek Funduszowi Ubezpieczeń Społecznych
na wypłatę świadczeń gwarantowanych przez państwo; zgodnie z postanowieniami
art. 53 ust. 1 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń
społecznych (Dz. U. z 2009 r. Nr 205, poz. 1585, z późn. zm.) określono wysokość
nieoprocentowanej pożyczki dla Funduszu Ubezpieczeń Społecznych przeznaczonej na
uzupełnienie środków na pełne i terminowe wypłaty świadczeń gwarantowanych przez
państwo.
Art. 9 wypełnia postanowienia art. 122 ust. 1 pkt 1 lit. c ustawy o finansach publicznych
zobowiązujące do zamieszczenia, w załącznikach do ustawy budżetowej, planów finansowych
państwowych funduszy celowych; plany te zawiera załącznik nr 6 odrębnie dla każdego
funduszu.
Art. 10 – określa ujmowanie w załączniku nr 7, zgodnie z art. 122 ust. 1 pkt 5 ustawy
o finansach publicznych, zestawienia zadań z zakresu administracji rządowej i innych zadań
zleconych jednostkom samorządu terytorialnego odrębnymi ustawami.
Art. 11 stosownie do art. 122 ust. 1 pkt 2 lit. a ustawy o finansach publicznych –
prezentuje, w formie załącznika do ustawy budżetowej, wykaz jednostek otrzymujących dotacje
podmiotowe i celowe oraz kwoty tych dotacji; wykaz ten zawiera załącznik nr 8.
Art. 12 wypełnia dyspozycję art. 122 ust. 1 pkt 6 ustawy o finansach publicznych, zgodnie z którym
zakres i kwoty dotacji przedmiotowych i podmiotowych zostały określone w załączniku nr 9.
Art. 13 stanowi realizację postanowień art. 9 ust. 1 oraz art. 10 ustawy z dnia 23 grudnia
1999 r. o kształtowaniu wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej oraz o zmianie
niektórych ustaw (Dz. U. Nr 110, poz. 1255, z późn. zm.); zgodnie z postanowieniami
art. 9 ust. 1 tej ustawy w ustawie budżetowej ustala się:
− kwoty wynagrodzeń dla osób objętych i nieobjętych mnożnikowymi systemami wynagrodzeń,
− kwoty bazowe, które stanowią podstawę naliczania wynagrodzeń dla osób objętych
mnożnikowymi systemami wynagrodzeń, o których mowa w art. 5 pkt 1 lit. a, c i d,
− średnioroczne wskaźniki wzrostu wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej;

213

− natomiast ust. 2 tego artykułu stanowi realizację postanowień art. 30 ust. 3 ustawy z dnia
26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela, zgodnie z którym w ustawie budżetowej określa się
kwotę bazową dla nauczycieli.
W projekcie ustawy budżetowej na rok 2012 – zgodnie z postanowieniem art. 10 ustawy
o kształtowaniu wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej oraz o zmianie niektórych
ustaw – tworzy się:
− rezerwę płacową na zmiany organizacyjne i nowe zadania, która jest przeznaczona tylko
dla państwowych jednostek budżetowych i dotyczy wynagrodzeń przewidzianych do
uruchomienia w roku 2012, w szczególności w związku z ewentualną realizacją nowych
zadań, zwiększeniem zakresu realizowanych zadań lub powołaniem nowych jednostek
organizacyjnych w trakcie roku 2012; rezerwa ta jest tworzona na zadania, których
nie można uwzględnić w ustawie budżetowej;
− rezerwę na zwiększenie wynagrodzeń, w tym na wypłaty wynagrodzeń dla osób
odwołanych z kierowniczych stanowisk państwowych, a także wypłaty nagród
jubileuszowych, odpraw emerytalnych i odpraw w związku z przejściem na rentę z tytułu
niezdolności do pracy oraz ekwiwalentów za niewykorzystany urlop wypoczynkowy
dla osób zajmujących kierownicze stanowiska państwowe, dla pracowników jednostek
organizacyjnych stanowiących wyodrębnioną część budżetową, w których średnioroczne
zatrudnienie w roku poprzednim nie przekracza 50 osób; jednorazowe wypłaty na rzecz
osób zajmujących kierownicze stanowiska państwowe nie zależą od polityki kadrowej
danej jednostki, stąd też istnieje potrzeba utworzenia tej rezerwy; natomiast
w jednostkach, w których średnioroczne zatrudnienie w roku poprzednim nie przekracza
50 osób, trudno jest wygospodarować środki na jednorazowe wypłaty, które są zmienne
w poszczególnych latach;
− rezerwę na podwyższenie wynagrodzeń nauczycieli zatrudnionych w szkołach
i placówkach prowadzonych przez organy administracji rządowej.
Art. 14 – określa kwotę bazową dla zawodowych kuratorów sądowych – zgodnie z art. 14 ust. 1
ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o kuratorach sądowych (Dz. U. Nr 98, poz. 1071, z późn. zm.).
Art. 15 wynika z art. 13 ust. 2 ustawy z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji (Dz. U. z 2007 r. Nr 43,
poz. 277, z późn. zm.), który stanowi, że etaty w Policji określa ustawa budżetowa.
Art. 16 określa kwotę ogólnej rezerwy budżetowej, która – zgodnie z art. 140 ust. 1 ustawy
o finansach publicznych – może być tworzona w wysokości do 0,2% wydatków budżetu.
Art. 17 – określa limit mianowań urzędników w służbie cywilnej na dany rok budżetowy
i środki finansowe na wynagrodzenia oraz szkolenia członków korpusu służby cywilnej –

214

zgodnie z postanowieniami art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o służbie cywilnej
(Dz. U. Nr 227, poz. 1505, z późn. zm.).
Art. 18 – określa prognozowany średnioroczny wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych.
Wskaźnik ten jest powszechnie wykorzystywany w planowaniu wydatków i dochodów oraz
indeksowaniu różnego typu opłat. Stosujące go podmioty powinny mieć możliwość
powołania się na oficjalne źródło, jakim jest przepis ustawy budżetowej. Na prognozowany
w ustawie budżetowej wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych powołuje się m.in.:
− art. 3 ustawy z dnia 21 kwietnia 2005 r. o opłatach abonamentowych (Dz. U. Nr 85,
poz. 728, z poźn. zm.),
− art. 84 ust. 6 ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. – Prawo geologiczne i górnicze
(Dz. U. z 2005 r. Nr 28, poz. 1947, z późn. zm.),
− art. 6 pkt 15 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2009 r.
Nr 175, poz. 1362, z późn. zm.),
− art. 89 ust. 8 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2009 r.
Nr 151, poz. 1220, z późn. zm.),
− art. 93 ust. 2 ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym
(Dz. U. Nr 164, poz. 1365, z poźn. zm.),
− art. 12 ust. 5c, 5e i 5f ustawy z dnia 22 czerwca 2001 r. o organizmach genetycznie
zmodyfikowanych (Dz. U. z 2007 r. Nr 36, poz. 233, z późn. zm.).
Art. 19 wskazuje średnioroczny wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych dla gospodarstw
domowych emerytów i rencistów, na przewidywanie którego w ustawie budżetowej powołuje się
art. 74 ust. 2 ustawy z dnia 8 września 2000 r. o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji
przedsiębiorstwa państwowego „Polskie Koleje Państwowe” (Dz. U. Nr. 84, poz. 948, z późn. zm.).
Art. 20 – stosownie do art. 76 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie
ubezpieczeń społecznych (Dz. U. z 2009 r. Nr 205, poz. 1585, z późn. zm.) – określa wysokość
odpisu z wyodrębnionych w ramach Funduszu Ubezpieczeń Społecznych funduszy, ustalonego
na podstawie planu finansowego tego Funduszu i stanowiącego przychód Zakładu Ubezpieczeń
Społecznych.
Art. 21 – stosownie do art. 57 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń
społecznych – określa kwotę wydatków na prewencję rentową.
Art. 22 określa wysokość odpisu wynikającego z art. 32 ust. 2 ustawy z dnia 19 grudnia
2008 r. o emeryturach pomostowych (Dz. U. Nr 237, poz. 1656), który zobowiązuje do ustalenia
w ustawie budżetowej na dany rok kwoty odpisu z Funduszu Emerytur Pomostowych

215

z przeznaczeniem na działalność Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, na realizację kosztów
wypłaty emerytur pomostowych.
Art. 23 – określa wysokość należności z tytułu poniesionych kosztów poboru i dochodzenia
przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych składek na otwarte fundusze emerytalne; przepis
art. 76 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych
stanowi, że maksymalna wysokość tych należności wynosi nie więcej niż 0,8% kwoty
przekazanych do OFE składek na to ubezpieczenie, zaś w ustawie budżetowej corocznie
ustala się wysokość tej należności.
Art. 24 – ustala wysokość odpisu od funduszu emerytalno – rentowego na fundusz
administracyjny Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego. Art. 79 ust. 2 pkt 1 ustawy
z dnia 20 grudnia 1990 r. o ubezpieczeniu społecznym rolników (Dz. U. z 2008 r. Nr 50,
poz. 291, z późn. zm.) stanowi, iż odpis może wynosić 3,5% planowanych wydatków
funduszu emerytalno – rentowego.
Art. 25 określa kwotę wydatków na prewencję wypadkową stosownie do postanowień art. 37
ust. 1 ustawy z dnia 30 października 2002 r. o ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadków
przy pracy i chorób zawodowych (Dz. U. z 2009 r. Nr 167, poz. 1322, z późn. zm.); kwotę
wydatków ustala się w wysokości do 1% należnych składek na ubezpieczenie wypadkowe,
przewidzianych w planie finansowym Funduszu Ubezpieczeń Społecznych na dany rok
budżetowy.
Art. 26 ustala, zgodnie z postanowieniami art. 4 ust. 4 ustawy z dnia 24 kwietnia 2009 r.
o zmianie ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz ustawy – Prawo bankowe
(Dz. U. Nr 71, poz. 609, z późn. zm.), kwotę zwrotu, przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych,
pobranych od płatnika składek odsetek za zwłokę z tytułu nieopłaconych w terminie składek
na ubezpieczenia emerytalne, rentowe i wypadkowe należnych za ubezpieczonego w związku
z prowadzeniem pozarolniczej działalności lub współpracy przy tej działalności za okres, w którym
ubezpieczony przebywał na urlopie wychowawczym.
Art. 27 – wskazuje prognozowane przeciętne miesięczne wynagrodzenie brutto
w gospodarce narodowej na rok 2012, którego obowiązek publikowania w ustawie
budżetowej wynika z art. 19 ust. 1 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie
ubezpieczeń społecznych (roczna podstawa wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne
i rentowe osób w danym roku kalendarzowym nie może być wyższa od kwoty
odpowiadającej
trzydziestokrotności
prognozowanego
przeciętnego
wynagrodzenia
miesięcznego w gospodarce narodowej na dany rok kalendarzowy, określonego w ustawie
budżetowej, ustawie o prowizorium budżetowym lub ich projektach, jeżeli odpowiednie
ustawy nie zostały uchwalone).

216

Art. 28 stosownie do art. 35 ust. 1 ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach
jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2010 r. Nr 80, poz. 526 i Nr 127, poz. 857)
jednostki samorządu terytorialnego dokonują wpłat na rachunek budżetu państwa; zasady
dokonywania wpłat przez poszczególne rodzaje jednostek samorządu terytorialnego,
tj. gminy, powiaty i województwa oraz przeznaczenie środków pochodzących z tego tytułu,
określają przepisy art. 29, 30 i 31 wyżej wymienionej ustawy; obowiązek ujęcia w ustawie
budżetowej informacji o planowanej wysokości wpłat wynika z art. 19 tej ustawy.
Art. 29 – wynika z postanowień art. 104 ust. 2 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji
zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U. z 2008 r. Nr 69, poz. 415, z poźn. zm.), zgodnie
z którym wysokość składki na Fundusz Pracy określa ustawa budżetowa.
Art. 30 – wypełnia art. 29 ust. 2 ustawy z dnia 13 lipca 2006 r. o ochronie roszczeń pracowniczych
w razie niewypłacalności pracodawcy (Dz. U. Nr 158, poz. 1121, z późn. zm.), zgodnie z którym
wysokość składki na Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych określa ustawa
budżetowa.
Art. 31 – upoważnia Ministra Finansów do sprzedaży aktywów finansowych zwolnionych
w wyniku operacji przedterminowego wykupu zadłużenia zagranicznego. Skarb Państwa
posiada zerokuponowe obligacje rządu USA, będące zabezpieczeniem spłaty części pozostałego
po redukcji zadłużenia zagranicznego Polski wobec wierzycieli zrzeszonych w Klubie
Londyńskim.
Art. 32 upoważnia Ministra Finansów do dokonywania transakcji finansowych na instrumentach
pochodnych, zmieniających strukturę przepływów finansowych. Dzięki temu minister będzie
miał prawo dokonywać transakcji na instrumentach pochodnych nie tylko związanych
z zarządzeniem długiem, na co zezwala ustawa o finansach publicznych, lecz również
związanych z innymi operacjami finansowymi. W związku z faktem, iż tego typu operacje
służą najczęściej zabezpieczeniu przed wzrostem ryzyka kursowego lub wzrostem ryzyka
stopy procentowej, wynikające z nich dochody/wydatki lub przychody/rozchody powinny być
ujęte łącznie z analogicznymi przepływami dotyczącymi instrumentów bazowych. Przyjęcie
takiego standardu odzwierciedla cel i charakter tych transakcji.
Art. 33 – stanowi o zamieszczeniu w załączniku nr 11 zestawienia programów wieloletnich
w układzie zadaniowym, zgodnie z art. 122 ust. 1 pkt 4 ustawy o finansach publicznych,
zawierającego, zgodnie z ust. 2, nazwę programu i podstawę prawną jego utworzenia oraz
jednostkę organizacyjną realizującą program lub koordynującą jego wykonanie, cel
programu, zadania programu, okres realizacji programu, łączne nakłady, w tym z budżetu
państwa, na realizację programu, wysokość wydatków w roku budżetowym oraz w kolejnych
latach na realizację programu, mierniki określające stopień realizacji celu.

217

strony : 1 ... 20 ... 30 ... 41 . [ 42 ] . 43 . 44

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: