Rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2012
projekt ustawy dotyczy określenia rocznego planu dochodów i wydatków oraz przychodów i rozchodów państwa
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 4694
- Data wpłynięcia: 2011-09-29
- Uchwalenie:
4694-Tom-I-uzasadnienie
dla Korporacji Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych S.A. z tytułu gwarantowania przez
Skarb Państwa wypłat odszkodowań z tytułu ubezpieczonych w Korporacji kredytów
i
kontraktów
eksportowych
oraz
wypłat
z
tytułu
udzielonych
gwarancji
ubezpieczeniowych;
6)
udzielania ze środków budżetu państwa pożyczek Funduszowi Ubezpieczeń Społecznych
na wypłatę świadczeń gwarantowanych przez państwo; zgodnie z postanowieniami
art. 53 ust. 1 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń
społecznych (Dz. U. z 2009 r. Nr 205, poz. 1585, z późn. zm.) określono wysokość
nieoprocentowanej pożyczki dla Funduszu Ubezpieczeń Społecznych przeznaczonej na
uzupełnienie środków na pełne i terminowe wypłaty świadczeń gwarantowanych przez
państwo.
Art. 9 – wypełnia postanowienia art. 122 ust. 1 pkt 1 lit. c ustawy o finansach publicznych
zobowiązujące do zamieszczenia, w załącznikach do ustawy budżetowej, planów finansowych
państwowych funduszy celowych; plany te zawiera załącznik nr 6 odrębnie dla każdego
funduszu.
Art. 10 – określa ujmowanie w załączniku nr 7, zgodnie z art. 122 ust. 1 pkt 5 ustawy
o finansach publicznych, zestawienia zadań z zakresu administracji rządowej i innych zadań
zleconych jednostkom samorządu terytorialnego odrębnymi ustawami.
Art. 11 – stosownie do art. 122 ust. 1 pkt 2 lit. a ustawy o finansach publicznych –
prezentuje, w formie załącznika do ustawy budżetowej, wykaz jednostek otrzymujących dotacje
podmiotowe i celowe oraz kwoty tych dotacji; wykaz ten zawiera załącznik nr 8.
Art. 12 – wypełnia dyspozycję art. 122 ust. 1 pkt 6 ustawy o finansach publicznych, zgodnie z którym
zakres i kwoty dotacji przedmiotowych i podmiotowych zostały określone w załączniku nr 9.
Art. 13 – stanowi realizację postanowień art. 9 ust. 1 oraz art. 10 ustawy z dnia 23 grudnia
1999 r. o kształtowaniu wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej oraz o zmianie
niektórych ustaw (Dz. U. Nr 110, poz. 1255, z późn. zm.); zgodnie z postanowieniami
art. 9 ust. 1 tej ustawy w ustawie budżetowej ustala się:
− kwoty wynagrodzeń dla osób objętych i nieobjętych mnożnikowymi systemami wynagrodzeń,
− kwoty bazowe, które stanowią podstawę naliczania wynagrodzeń dla osób objętych
mnożnikowymi systemami wynagrodzeń, o których mowa w art. 5 pkt 1 lit. a, c i d,
− średnioroczne wskaźniki wzrostu wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej;
213
− natomiast ust. 2 tego artykułu stanowi realizację postanowień art. 30 ust. 3 ustawy z dnia
26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela, zgodnie z którym w ustawie budżetowej określa się
kwotę bazową dla nauczycieli.
W projekcie ustawy budżetowej na rok 2012 – zgodnie z postanowieniem art. 10 ustawy
o kształtowaniu wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej oraz o zmianie niektórych
ustaw – tworzy się:
− rezerwę płacową na zmiany organizacyjne i nowe zadania, która jest przeznaczona tylko
dla państwowych jednostek budżetowych i dotyczy wynagrodzeń przewidzianych do
uruchomienia w roku 2012, w szczególności w związku z ewentualną realizacją nowych
zadań, zwiększeniem zakresu realizowanych zadań lub powołaniem nowych jednostek
organizacyjnych w trakcie roku 2012; rezerwa ta jest tworzona na zadania, których
nie można uwzględnić w ustawie budżetowej;
− rezerwę na zwiększenie wynagrodzeń, w tym na wypłaty wynagrodzeń dla osób
odwołanych z kierowniczych stanowisk państwowych, a także wypłaty nagród
jubileuszowych, odpraw emerytalnych i odpraw w związku z przejściem na rentę z tytułu
niezdolności do pracy oraz ekwiwalentów za niewykorzystany urlop wypoczynkowy
dla osób zajmujących kierownicze stanowiska państwowe, dla pracowników jednostek
organizacyjnych stanowiących wyodrębnioną część budżetową, w których średnioroczne
zatrudnienie w roku poprzednim nie przekracza 50 osób; jednorazowe wypłaty na rzecz
osób zajmujących kierownicze stanowiska państwowe nie zależą od polityki kadrowej
danej jednostki, stąd też istnieje potrzeba utworzenia tej rezerwy; natomiast
w jednostkach, w których średnioroczne zatrudnienie w roku poprzednim nie przekracza
50 osób, trudno jest wygospodarować środki na jednorazowe wypłaty, które są zmienne
w poszczególnych latach;
− rezerwę na podwyższenie wynagrodzeń nauczycieli zatrudnionych w szkołach
i placówkach prowadzonych przez organy administracji rządowej.
Art. 14 – określa kwotę bazową dla zawodowych kuratorów sądowych – zgodnie z art. 14 ust. 1
ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o kuratorach sądowych (Dz. U. Nr 98, poz. 1071, z późn. zm.).
Art. 15 – wynika z art. 13 ust. 2 ustawy z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji (Dz. U. z 2007 r. Nr 43,
poz. 277, z późn. zm.), który stanowi, że etaty w Policji określa ustawa budżetowa.
Art. 16 – określa kwotę ogólnej rezerwy budżetowej, która – zgodnie z art. 140 ust. 1 ustawy
o finansach publicznych – może być tworzona w wysokości do 0,2% wydatków budżetu.
Art. 17 – określa limit mianowań urzędników w służbie cywilnej na dany rok budżetowy
i środki finansowe na wynagrodzenia oraz szkolenia członków korpusu służby cywilnej –
214
zgodnie z postanowieniami art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o służbie cywilnej
(Dz. U. Nr 227, poz. 1505, z późn. zm.).
Art. 18 – określa prognozowany średnioroczny wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych.
Wskaźnik ten jest powszechnie wykorzystywany w planowaniu wydatków i dochodów oraz
indeksowaniu różnego typu opłat. Stosujące go podmioty powinny mieć możliwość
powołania się na oficjalne źródło, jakim jest przepis ustawy budżetowej. Na prognozowany
w ustawie budżetowej wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych powołuje się m.in.:
− art. 3 ustawy z dnia 21 kwietnia 2005 r. o opłatach abonamentowych (Dz. U. Nr 85,
poz. 728, z poźn. zm.),
− art. 84 ust. 6 ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. – Prawo geologiczne i górnicze
(Dz. U. z 2005 r. Nr 28, poz. 1947, z późn. zm.),
− art. 6 pkt 15 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2009 r.
Nr 175, poz. 1362, z późn. zm.),
− art. 89 ust. 8 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2009 r.
Nr 151, poz. 1220, z późn. zm.),
− art. 93 ust. 2 ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym
(Dz. U. Nr 164, poz. 1365, z poźn. zm.),
− art. 12 ust. 5c, 5e i 5f ustawy z dnia 22 czerwca 2001 r. o organizmach genetycznie
zmodyfikowanych (Dz. U. z 2007 r. Nr 36, poz. 233, z późn. zm.).
Art. 19 – wskazuje średnioroczny wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych dla gospodarstw
domowych emerytów i rencistów, na przewidywanie którego w ustawie budżetowej powołuje się
art. 74 ust. 2 ustawy z dnia 8 września 2000 r. o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji
przedsiębiorstwa państwowego „Polskie Koleje Państwowe” (Dz. U. Nr. 84, poz. 948, z późn. zm.).
Art. 20 – stosownie do art. 76 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie
ubezpieczeń społecznych (Dz. U. z 2009 r. Nr 205, poz. 1585, z późn. zm.) – określa wysokość
odpisu z wyodrębnionych w ramach Funduszu Ubezpieczeń Społecznych funduszy, ustalonego
na podstawie planu finansowego tego Funduszu i stanowiącego przychód Zakładu Ubezpieczeń
Społecznych.
Art. 21 – stosownie do art. 57 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń
społecznych – określa kwotę wydatków na prewencję rentową.
Art. 22 – określa wysokość odpisu wynikającego z art. 32 ust. 2 ustawy z dnia 19 grudnia
2008 r. o emeryturach pomostowych (Dz. U. Nr 237, poz. 1656), który zobowiązuje do ustalenia
w ustawie budżetowej na dany rok kwoty odpisu z Funduszu Emerytur Pomostowych
215
z przeznaczeniem na działalność Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, na realizację kosztów
wypłaty emerytur pomostowych.
Art. 23 – określa wysokość należności z tytułu poniesionych kosztów poboru i dochodzenia
przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych składek na otwarte fundusze emerytalne; przepis
art. 76 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych
stanowi, że maksymalna wysokość tych należności wynosi nie więcej niż 0,8% kwoty
przekazanych do OFE składek na to ubezpieczenie, zaś w ustawie budżetowej corocznie
ustala się wysokość tej należności.
Art. 24 – ustala wysokość odpisu od funduszu emerytalno – rentowego na fundusz
administracyjny Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego. Art. 79 ust. 2 pkt 1 ustawy
z dnia 20 grudnia 1990 r. o ubezpieczeniu społecznym rolników (Dz. U. z 2008 r. Nr 50,
poz. 291, z późn. zm.) stanowi, iż odpis może wynosić 3,5% planowanych wydatków
funduszu emerytalno – rentowego.
Art. 25 – określa kwotę wydatków na prewencję wypadkową stosownie do postanowień art. 37
ust. 1 ustawy z dnia 30 października 2002 r. o ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadków
przy pracy i chorób zawodowych (Dz. U. z 2009 r. Nr 167, poz. 1322, z późn. zm.); kwotę
wydatków ustala się w wysokości do 1% należnych składek na ubezpieczenie wypadkowe,
przewidzianych w planie finansowym Funduszu Ubezpieczeń Społecznych na dany rok
budżetowy.
Art. 26 – ustala, zgodnie z postanowieniami art. 4 ust. 4 ustawy z dnia 24 kwietnia 2009 r.
o zmianie ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz ustawy – Prawo bankowe
(Dz. U. Nr 71, poz. 609, z późn. zm.), kwotę zwrotu, przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych,
pobranych od płatnika składek odsetek za zwłokę z tytułu nieopłaconych w terminie składek
na ubezpieczenia emerytalne, rentowe i wypadkowe należnych za ubezpieczonego w związku
z prowadzeniem pozarolniczej działalności lub współpracy przy tej działalności za okres, w którym
ubezpieczony przebywał na urlopie wychowawczym.
Art. 27 – wskazuje prognozowane przeciętne miesięczne wynagrodzenie brutto
w gospodarce narodowej na rok 2012, którego obowiązek publikowania w ustawie
budżetowej wynika z art. 19 ust. 1 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie
ubezpieczeń społecznych (roczna podstawa wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne
i rentowe osób w danym roku kalendarzowym nie może być wyższa od kwoty
odpowiadającej
trzydziestokrotności
prognozowanego
przeciętnego
wynagrodzenia
miesięcznego w gospodarce narodowej na dany rok kalendarzowy, określonego w ustawie
budżetowej, ustawie o prowizorium budżetowym lub ich projektach, jeżeli odpowiednie
ustawy nie zostały uchwalone).
216
Art. 28 – stosownie do art. 35 ust. 1 ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach
jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2010 r. Nr 80, poz. 526 i Nr 127, poz. 857)
jednostki samorządu terytorialnego dokonują wpłat na rachunek budżetu państwa; zasady
dokonywania wpłat przez poszczególne rodzaje jednostek samorządu terytorialnego,
tj. gminy, powiaty i województwa oraz przeznaczenie środków pochodzących z tego tytułu,
określają przepisy art. 29, 30 i 31 wyżej wymienionej ustawy; obowiązek ujęcia w ustawie
budżetowej informacji o planowanej wysokości wpłat wynika z art. 19 tej ustawy.
Art. 29 – wynika z postanowień art. 104 ust. 2 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji
zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U. z 2008 r. Nr 69, poz. 415, z poźn. zm.), zgodnie
z którym wysokość składki na Fundusz Pracy określa ustawa budżetowa.
Art. 30 – wypełnia art. 29 ust. 2 ustawy z dnia 13 lipca 2006 r. o ochronie roszczeń pracowniczych
w razie niewypłacalności pracodawcy (Dz. U. Nr 158, poz. 1121, z późn. zm.), zgodnie z którym
wysokość składki na Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych określa ustawa
budżetowa.
Art. 31 – upoważnia Ministra Finansów do sprzedaży aktywów finansowych zwolnionych
w wyniku operacji przedterminowego wykupu zadłużenia zagranicznego. Skarb Państwa
posiada zerokuponowe obligacje rządu USA, będące zabezpieczeniem spłaty części pozostałego
po redukcji zadłużenia zagranicznego Polski wobec wierzycieli zrzeszonych w Klubie
Londyńskim.
Art. 32 – upoważnia Ministra Finansów do dokonywania transakcji finansowych na instrumentach
pochodnych, zmieniających strukturę przepływów finansowych. Dzięki temu minister będzie
miał prawo dokonywać transakcji na instrumentach pochodnych nie tylko związanych
z zarządzeniem długiem, na co zezwala ustawa o finansach publicznych, lecz również
związanych z innymi operacjami finansowymi. W związku z faktem, iż tego typu operacje
służą najczęściej zabezpieczeniu przed wzrostem ryzyka kursowego lub wzrostem ryzyka
stopy procentowej, wynikające z nich dochody/wydatki lub przychody/rozchody powinny być
ujęte łącznie z analogicznymi przepływami dotyczącymi instrumentów bazowych. Przyjęcie
takiego standardu odzwierciedla cel i charakter tych transakcji.
Art. 33 – stanowi o zamieszczeniu w załączniku nr 11 zestawienia programów wieloletnich
w układzie zadaniowym, zgodnie z art. 122 ust. 1 pkt 4 ustawy o finansach publicznych,
zawierającego, zgodnie z ust. 2, nazwę programu i podstawę prawną jego utworzenia oraz
jednostkę organizacyjną realizującą program lub koordynującą jego wykonanie, cel
programu, zadania programu, okres realizacji programu, łączne nakłady, w tym z budżetu
państwa, na realizację programu, wysokość wydatków w roku budżetowym oraz w kolejnych
latach na realizację programu, mierniki określające stopień realizacji celu.
217
Skarb Państwa wypłat odszkodowań z tytułu ubezpieczonych w Korporacji kredytów
i
kontraktów
eksportowych
oraz
wypłat
z
tytułu
udzielonych
gwarancji
ubezpieczeniowych;
6)
udzielania ze środków budżetu państwa pożyczek Funduszowi Ubezpieczeń Społecznych
na wypłatę świadczeń gwarantowanych przez państwo; zgodnie z postanowieniami
art. 53 ust. 1 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń
społecznych (Dz. U. z 2009 r. Nr 205, poz. 1585, z późn. zm.) określono wysokość
nieoprocentowanej pożyczki dla Funduszu Ubezpieczeń Społecznych przeznaczonej na
uzupełnienie środków na pełne i terminowe wypłaty świadczeń gwarantowanych przez
państwo.
Art. 9 – wypełnia postanowienia art. 122 ust. 1 pkt 1 lit. c ustawy o finansach publicznych
zobowiązujące do zamieszczenia, w załącznikach do ustawy budżetowej, planów finansowych
państwowych funduszy celowych; plany te zawiera załącznik nr 6 odrębnie dla każdego
funduszu.
Art. 10 – określa ujmowanie w załączniku nr 7, zgodnie z art. 122 ust. 1 pkt 5 ustawy
o finansach publicznych, zestawienia zadań z zakresu administracji rządowej i innych zadań
zleconych jednostkom samorządu terytorialnego odrębnymi ustawami.
Art. 11 – stosownie do art. 122 ust. 1 pkt 2 lit. a ustawy o finansach publicznych –
prezentuje, w formie załącznika do ustawy budżetowej, wykaz jednostek otrzymujących dotacje
podmiotowe i celowe oraz kwoty tych dotacji; wykaz ten zawiera załącznik nr 8.
Art. 12 – wypełnia dyspozycję art. 122 ust. 1 pkt 6 ustawy o finansach publicznych, zgodnie z którym
zakres i kwoty dotacji przedmiotowych i podmiotowych zostały określone w załączniku nr 9.
Art. 13 – stanowi realizację postanowień art. 9 ust. 1 oraz art. 10 ustawy z dnia 23 grudnia
1999 r. o kształtowaniu wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej oraz o zmianie
niektórych ustaw (Dz. U. Nr 110, poz. 1255, z późn. zm.); zgodnie z postanowieniami
art. 9 ust. 1 tej ustawy w ustawie budżetowej ustala się:
− kwoty wynagrodzeń dla osób objętych i nieobjętych mnożnikowymi systemami wynagrodzeń,
− kwoty bazowe, które stanowią podstawę naliczania wynagrodzeń dla osób objętych
mnożnikowymi systemami wynagrodzeń, o których mowa w art. 5 pkt 1 lit. a, c i d,
− średnioroczne wskaźniki wzrostu wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej;
213
− natomiast ust. 2 tego artykułu stanowi realizację postanowień art. 30 ust. 3 ustawy z dnia
26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela, zgodnie z którym w ustawie budżetowej określa się
kwotę bazową dla nauczycieli.
W projekcie ustawy budżetowej na rok 2012 – zgodnie z postanowieniem art. 10 ustawy
o kształtowaniu wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej oraz o zmianie niektórych
ustaw – tworzy się:
− rezerwę płacową na zmiany organizacyjne i nowe zadania, która jest przeznaczona tylko
dla państwowych jednostek budżetowych i dotyczy wynagrodzeń przewidzianych do
uruchomienia w roku 2012, w szczególności w związku z ewentualną realizacją nowych
zadań, zwiększeniem zakresu realizowanych zadań lub powołaniem nowych jednostek
organizacyjnych w trakcie roku 2012; rezerwa ta jest tworzona na zadania, których
nie można uwzględnić w ustawie budżetowej;
− rezerwę na zwiększenie wynagrodzeń, w tym na wypłaty wynagrodzeń dla osób
odwołanych z kierowniczych stanowisk państwowych, a także wypłaty nagród
jubileuszowych, odpraw emerytalnych i odpraw w związku z przejściem na rentę z tytułu
niezdolności do pracy oraz ekwiwalentów za niewykorzystany urlop wypoczynkowy
dla osób zajmujących kierownicze stanowiska państwowe, dla pracowników jednostek
organizacyjnych stanowiących wyodrębnioną część budżetową, w których średnioroczne
zatrudnienie w roku poprzednim nie przekracza 50 osób; jednorazowe wypłaty na rzecz
osób zajmujących kierownicze stanowiska państwowe nie zależą od polityki kadrowej
danej jednostki, stąd też istnieje potrzeba utworzenia tej rezerwy; natomiast
w jednostkach, w których średnioroczne zatrudnienie w roku poprzednim nie przekracza
50 osób, trudno jest wygospodarować środki na jednorazowe wypłaty, które są zmienne
w poszczególnych latach;
− rezerwę na podwyższenie wynagrodzeń nauczycieli zatrudnionych w szkołach
i placówkach prowadzonych przez organy administracji rządowej.
Art. 14 – określa kwotę bazową dla zawodowych kuratorów sądowych – zgodnie z art. 14 ust. 1
ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o kuratorach sądowych (Dz. U. Nr 98, poz. 1071, z późn. zm.).
Art. 15 – wynika z art. 13 ust. 2 ustawy z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji (Dz. U. z 2007 r. Nr 43,
poz. 277, z późn. zm.), który stanowi, że etaty w Policji określa ustawa budżetowa.
Art. 16 – określa kwotę ogólnej rezerwy budżetowej, która – zgodnie z art. 140 ust. 1 ustawy
o finansach publicznych – może być tworzona w wysokości do 0,2% wydatków budżetu.
Art. 17 – określa limit mianowań urzędników w służbie cywilnej na dany rok budżetowy
i środki finansowe na wynagrodzenia oraz szkolenia członków korpusu służby cywilnej –
214
zgodnie z postanowieniami art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o służbie cywilnej
(Dz. U. Nr 227, poz. 1505, z późn. zm.).
Art. 18 – określa prognozowany średnioroczny wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych.
Wskaźnik ten jest powszechnie wykorzystywany w planowaniu wydatków i dochodów oraz
indeksowaniu różnego typu opłat. Stosujące go podmioty powinny mieć możliwość
powołania się na oficjalne źródło, jakim jest przepis ustawy budżetowej. Na prognozowany
w ustawie budżetowej wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych powołuje się m.in.:
− art. 3 ustawy z dnia 21 kwietnia 2005 r. o opłatach abonamentowych (Dz. U. Nr 85,
poz. 728, z poźn. zm.),
− art. 84 ust. 6 ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. – Prawo geologiczne i górnicze
(Dz. U. z 2005 r. Nr 28, poz. 1947, z późn. zm.),
− art. 6 pkt 15 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2009 r.
Nr 175, poz. 1362, z późn. zm.),
− art. 89 ust. 8 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2009 r.
Nr 151, poz. 1220, z późn. zm.),
− art. 93 ust. 2 ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym
(Dz. U. Nr 164, poz. 1365, z poźn. zm.),
− art. 12 ust. 5c, 5e i 5f ustawy z dnia 22 czerwca 2001 r. o organizmach genetycznie
zmodyfikowanych (Dz. U. z 2007 r. Nr 36, poz. 233, z późn. zm.).
Art. 19 – wskazuje średnioroczny wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych dla gospodarstw
domowych emerytów i rencistów, na przewidywanie którego w ustawie budżetowej powołuje się
art. 74 ust. 2 ustawy z dnia 8 września 2000 r. o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji
przedsiębiorstwa państwowego „Polskie Koleje Państwowe” (Dz. U. Nr. 84, poz. 948, z późn. zm.).
Art. 20 – stosownie do art. 76 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie
ubezpieczeń społecznych (Dz. U. z 2009 r. Nr 205, poz. 1585, z późn. zm.) – określa wysokość
odpisu z wyodrębnionych w ramach Funduszu Ubezpieczeń Społecznych funduszy, ustalonego
na podstawie planu finansowego tego Funduszu i stanowiącego przychód Zakładu Ubezpieczeń
Społecznych.
Art. 21 – stosownie do art. 57 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń
społecznych – określa kwotę wydatków na prewencję rentową.
Art. 22 – określa wysokość odpisu wynikającego z art. 32 ust. 2 ustawy z dnia 19 grudnia
2008 r. o emeryturach pomostowych (Dz. U. Nr 237, poz. 1656), który zobowiązuje do ustalenia
w ustawie budżetowej na dany rok kwoty odpisu z Funduszu Emerytur Pomostowych
215
z przeznaczeniem na działalność Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, na realizację kosztów
wypłaty emerytur pomostowych.
Art. 23 – określa wysokość należności z tytułu poniesionych kosztów poboru i dochodzenia
przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych składek na otwarte fundusze emerytalne; przepis
art. 76 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych
stanowi, że maksymalna wysokość tych należności wynosi nie więcej niż 0,8% kwoty
przekazanych do OFE składek na to ubezpieczenie, zaś w ustawie budżetowej corocznie
ustala się wysokość tej należności.
Art. 24 – ustala wysokość odpisu od funduszu emerytalno – rentowego na fundusz
administracyjny Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego. Art. 79 ust. 2 pkt 1 ustawy
z dnia 20 grudnia 1990 r. o ubezpieczeniu społecznym rolników (Dz. U. z 2008 r. Nr 50,
poz. 291, z późn. zm.) stanowi, iż odpis może wynosić 3,5% planowanych wydatków
funduszu emerytalno – rentowego.
Art. 25 – określa kwotę wydatków na prewencję wypadkową stosownie do postanowień art. 37
ust. 1 ustawy z dnia 30 października 2002 r. o ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadków
przy pracy i chorób zawodowych (Dz. U. z 2009 r. Nr 167, poz. 1322, z późn. zm.); kwotę
wydatków ustala się w wysokości do 1% należnych składek na ubezpieczenie wypadkowe,
przewidzianych w planie finansowym Funduszu Ubezpieczeń Społecznych na dany rok
budżetowy.
Art. 26 – ustala, zgodnie z postanowieniami art. 4 ust. 4 ustawy z dnia 24 kwietnia 2009 r.
o zmianie ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz ustawy – Prawo bankowe
(Dz. U. Nr 71, poz. 609, z późn. zm.), kwotę zwrotu, przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych,
pobranych od płatnika składek odsetek za zwłokę z tytułu nieopłaconych w terminie składek
na ubezpieczenia emerytalne, rentowe i wypadkowe należnych za ubezpieczonego w związku
z prowadzeniem pozarolniczej działalności lub współpracy przy tej działalności za okres, w którym
ubezpieczony przebywał na urlopie wychowawczym.
Art. 27 – wskazuje prognozowane przeciętne miesięczne wynagrodzenie brutto
w gospodarce narodowej na rok 2012, którego obowiązek publikowania w ustawie
budżetowej wynika z art. 19 ust. 1 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie
ubezpieczeń społecznych (roczna podstawa wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne
i rentowe osób w danym roku kalendarzowym nie może być wyższa od kwoty
odpowiadającej
trzydziestokrotności
prognozowanego
przeciętnego
wynagrodzenia
miesięcznego w gospodarce narodowej na dany rok kalendarzowy, określonego w ustawie
budżetowej, ustawie o prowizorium budżetowym lub ich projektach, jeżeli odpowiednie
ustawy nie zostały uchwalone).
216
Art. 28 – stosownie do art. 35 ust. 1 ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach
jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2010 r. Nr 80, poz. 526 i Nr 127, poz. 857)
jednostki samorządu terytorialnego dokonują wpłat na rachunek budżetu państwa; zasady
dokonywania wpłat przez poszczególne rodzaje jednostek samorządu terytorialnego,
tj. gminy, powiaty i województwa oraz przeznaczenie środków pochodzących z tego tytułu,
określają przepisy art. 29, 30 i 31 wyżej wymienionej ustawy; obowiązek ujęcia w ustawie
budżetowej informacji o planowanej wysokości wpłat wynika z art. 19 tej ustawy.
Art. 29 – wynika z postanowień art. 104 ust. 2 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji
zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U. z 2008 r. Nr 69, poz. 415, z poźn. zm.), zgodnie
z którym wysokość składki na Fundusz Pracy określa ustawa budżetowa.
Art. 30 – wypełnia art. 29 ust. 2 ustawy z dnia 13 lipca 2006 r. o ochronie roszczeń pracowniczych
w razie niewypłacalności pracodawcy (Dz. U. Nr 158, poz. 1121, z późn. zm.), zgodnie z którym
wysokość składki na Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych określa ustawa
budżetowa.
Art. 31 – upoważnia Ministra Finansów do sprzedaży aktywów finansowych zwolnionych
w wyniku operacji przedterminowego wykupu zadłużenia zagranicznego. Skarb Państwa
posiada zerokuponowe obligacje rządu USA, będące zabezpieczeniem spłaty części pozostałego
po redukcji zadłużenia zagranicznego Polski wobec wierzycieli zrzeszonych w Klubie
Londyńskim.
Art. 32 – upoważnia Ministra Finansów do dokonywania transakcji finansowych na instrumentach
pochodnych, zmieniających strukturę przepływów finansowych. Dzięki temu minister będzie
miał prawo dokonywać transakcji na instrumentach pochodnych nie tylko związanych
z zarządzeniem długiem, na co zezwala ustawa o finansach publicznych, lecz również
związanych z innymi operacjami finansowymi. W związku z faktem, iż tego typu operacje
służą najczęściej zabezpieczeniu przed wzrostem ryzyka kursowego lub wzrostem ryzyka
stopy procentowej, wynikające z nich dochody/wydatki lub przychody/rozchody powinny być
ujęte łącznie z analogicznymi przepływami dotyczącymi instrumentów bazowych. Przyjęcie
takiego standardu odzwierciedla cel i charakter tych transakcji.
Art. 33 – stanowi o zamieszczeniu w załączniku nr 11 zestawienia programów wieloletnich
w układzie zadaniowym, zgodnie z art. 122 ust. 1 pkt 4 ustawy o finansach publicznych,
zawierającego, zgodnie z ust. 2, nazwę programu i podstawę prawną jego utworzenia oraz
jednostkę organizacyjną realizującą program lub koordynującą jego wykonanie, cel
programu, zadania programu, okres realizacji programu, łączne nakłady, w tym z budżetu
państwa, na realizację programu, wysokość wydatków w roku budżetowym oraz w kolejnych
latach na realizację programu, mierniki określające stopień realizacji celu.
217
Dokumenty związane z tym projektem:
-
4694-Tom-II-omowienie
› Pobierz plik
-
4694-Tom-III-uzasadnienie
› Pobierz plik
-
4694-Strategia-zarzadzania-dlugiem-2012-15
› Pobierz plik
-
4694-ustawa
› Pobierz plik
-
4694-Tom-I-uzasadnienie
› Pobierz plik
-
4694-limity-mianowan
› Pobierz plik