eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2012

Rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2012

projekt ustawy dotyczy określenia rocznego planu dochodów i wydatków oraz przychodów i rozchodów państwa

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 4694
  • Data wpłynięcia: 2011-09-29
  • Uchwalenie:

4694-Tom-I-uzasadnienie

zmieniony w trakcie roku budżetowego na podstawie nowelizacji budżetu, co pociąga za
sobą zmianę wysokości wpłat poszczególnych Państw Członkowskich.
Wpłat do budżetu UE dokonuje się w miesięcznych ratach w PLN. Środki własne VAT,
DNB, rabat brytyjski oraz mechanizm korekcyjny przyznany Niderlandom oraz Szwecji
wpłacane są zgodnie z kwotą zapisaną w uchwalonym budżecie UE lub zatwierdzonej
nowelizacji budżetowej. Kursem przyjętym do przeliczenia składki jest kurs z ostatniego dnia
roku poprzedzającego dany rok składkowy.
W odniesieniu do tradycyjnych środków własnych UE państwa członkowskie
odprowadzają do budżetu ogólnego UE 75% pobranych opłat, natomiast pozostałe 25%
zatrzymują jako tzw. „koszty poboru”.
W ustawie budżetowej na 2011 rok środki własne Unii Europejskiej zostały zaplanowane
w kwocie 15.656.425 tys. zł.
Na 2012 rok szacuje się kwotę płatności do budżetu UE na poziomie 16.383.568 tys. zł,
w tym:
− wpłata obliczona na podstawie Dochodu Narodowego Brutto – 11.609.667 tys. zł,
− wpłata obliczona, zgodnie z metodologia wynikającą z przepisów Unii Europejskiej, na
podstawie podatku od towarów i usług – 2.276 829 tys. zł,
− wpłata z tytułu udziału w opłatach celnych – 1.598.602 tys. zł,
− wpłata z tytułu udziału w opłatach cukrowych – 50.300 tys. zł,
− wpłata z tytułu finansowania rabatu brytyjskiego – 747.093 tys. zł,
− wplata z tytułu finansowania obniżki wkładów opartych na DNB, przyznanej Niderlandów
i Szwecji w latach 2007-2013 – 101.095 tys. zł.



69
3. Wynagrodzenia w państwowych jednostkach budżetowych
W projekcie ustawy budżetowej na rok 2012 przyjęto wynagrodzenia w państwowych
jednostkach budżetowych dla pracowników objętych przepisami ustawy z dnia 23 grudnia
1999 r. o kształtowaniu wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej oraz o zmianie
niektórych ustaw (Dz. U. Nr 110, poz. 1255, z późn. zm.) na poziomie nominalnym z roku
2011 z uwzględnieniem rozdysponowanych rezerw celowych w 2011 r. oraz dodatkowego
wynagrodzenia rocznego naliczonego, zgodnie z ustawowo określonymi zasadami.
Wynagrodzenia dla nauczycieli zatrudnionych w szkołach i placówkach prowadzonych
przez organy administracji rządowej, określone zostały zgodnie z przepisami ustawy z dnia
26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela i ustalone są w relacji do kwoty bazowej dla
nauczycieli, która wzrośnie o 3,8% od 1 września 2012 r.
Wynagrodzenia te ujęte zostały w załączniku nr 10 do projektu ustawy budżetowej
w podziale na poszczególne grupy pracownicze, części i działy klasyfikacji dochodów
i wydatków łącznie z rezerwami celowymi, w wysokości 26.596.613 tys. zł (bez składek na
ubezpieczenia społeczne i na Fundusz Pracy) i w porównaniu do roku 2011 (bez rezerw
celowych) wzrosły o kwotę 391.957 tys. zł, co stanowi 1,5 %.
Zmiany wynagrodzeń w państwowych jednostkach budżetowych w 2012 r. w porównaniu
do ustawy budżetowej na rok 2011 (bez rezerw celowych) wynikają przede wszystkim
z następujących tytułów:
1) rozdysponowania rezerw z roku 2011 oraz ich skutków przechodzących, a także
utworzenia nowych rezerw celowych,
2) zwiększenia dodatkowego wynagrodzenia rocznego / nagród rocznych wynikających
z realizacji w 2011 r. ostatniego etapu Programu wieloletniego pn. „Modernizacja Służby
Celnej w latach 2009-2011”,
3) nowych zasad rozpatrywania przez Ministra Zdrowia wniosków refundacyjnych
i cenowych wynikających z ustawy o refundacji leków, środków spożywczych
specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobów medycznych na zwiększenie
wynagrodzeń dla 20 etatów w grupie członków korpusu służby cywilnej,
4) wprowadzenia 10% dodatku do wynagrodzeń dla pracowników Ośrodka Psychiatrii
Sądowej, mających bezpośredni kontakt z osobami wobec których sąd orzekł
zastosowanie środka zabezpieczającego, na podstawie art. 88 ust. 3 ustawy
o działalności leczniczej,
5) włączenia wynagrodzeń dla 40 etatów w grupie członków korpusu służby cywilnej,
w związku z przejściem pracowników zatrudnionych dotychczas w Krajowym Biurze

70
Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych do urzędu obsługującego
ministra właściwego do spraw pracy,
6) zwiększenia wynagrodzeń z tytułu nowych zadań,
7) zmniejszenia funduszu wynagrodzeń z tytułu:
− wyłączenia dodatków zadaniowych, które w 2011 roku przewidziane były na obsługę
Stałego Przedstawicielstwa i innych placówek dyplomatycznych w związku z polskim
przewodnictwem w Radzie Unii Europejskiej,
− przekształcenia z dniem 1 stycznia 2012 r. z państwowych jednostek budżetowych
w państwowe osoby prawne parków narodowych oraz Ośrodka Studiów Wschodnich
im. Marka Karpia.
Kwoty bazowe dla poszczególnych grup pracowników, zostały określone w art. 13 projektu
ustawy budżetowej na rok 2012.


71
Rozdział VI
Programy wieloletnie
W niniejszym rozdziale zaprezentowano omówienie programów wieloletnich w układzie
zadaniowym, które będą realizowane w 2012 r. Istotą programów wieloletnich jest
wydłużenie horyzontu planowania. Zestawienie programów wieloletnich w układzie
zadaniowym wprowadzono po raz pierwszy w ustawie budżetowej na 2009 r. poszerzając
zakres prezentowanych danych o tzw. informacje efektywnościowe – tj. cele oraz mierniki
stopnia ich realizacji, umożliwiające monitorowanie realizacji Programu nie tylko w ujęciu
finansowym, ale także efektywnościowym.
Zestawienie programów wieloletnich w formie tabelarycznej, zgodnie z art. 122
ust. 1 ustawy o finansach publicznych, zamieszczone zostało w załączniku nr 11 do ustawy
budżetowej, opracowanym w szczegółowości określonej w art. 122 ust. 2. Obejmuje ono
w szczególności określenie jednostki organizacyjnej realizującej program lub koordynującej
ich wykonanie, cel programu, okres jego realizacji, łączne nakłady (w tym z budżetu państwa)
na realizację programu, wysokość wydatków w roku budżetowym oraz w 2 kolejnych latach
na realizację programu oraz mierniki określające stopień realizacji celu.
W stosunku do 2011 r. ujednolicony został sposób ujęcia programów wieloletnich
w układzie zadaniowym – począwszy od 2012 r. wszystkie programy wieloletnie będą
realizowane na poziomie działań klasyfikacji zadaniowej. W uzasadnionych przypadkach
niektóre programy zostały wykazane w ramach tego samego zadania w więcej niż jednym
działaniu (np. program wieloletni „Kultura+”).
W 2012 r. realizowane będą 64 programy wieloletnie, na które zaplanowano wydatki
budżetowe w wysokości 6.170.303 tys. zł.
„Rządowy program ograniczania przestępczości i aspołecznych zachowań >Razem
bezpieczniej<”
Wieloletni „Rządowy program ograniczania przestępczości i aspołecznych zachowań
>Razem bezpieczniej<” na lata 2007-2015 realizowany będzie w 2012 r. na poziomie
działania w ramach funkcji 2. Bezpieczeństwo wewnętrzne i porządek publiczny, zadania
2.1. Ochrona obywateli, utrzymanie porządku publicznego oraz działania na rzecz poprawy
bezpieczeństwa,
podzadania
2.1.5. Działania
na
rzecz
poprawy
bezpieczeństwa
powszechnego i porządku publicznego.
Program został ustanowiony uchwałą Rady Ministrów nr 218/2006 z dnia 18 grudnia
2006 r., znowelizowaną uchwałą nr 219/2009 z dnia 7 grudnia 2009 roku. Koordynatorem
realizacji programu jest Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji. Celem programu jest
wzrost poczucia bezpieczeństwa wśród mieszkańców Polski, w szczególności poprzez

73
integrację działań Policji, administracji rządowej i samorządowej oraz partnerów społecznych,
zainteresowanych
poprawą
bezpieczeństwa
i
porządku
publicznego.
Program
ukierunkowany jest na przekonanie obywateli do nawiązania trwałego, naturalnego
partnerstwa z Policją oraz innymi instytucjami ochrony bezpieczeństwa i porządku
publicznego.
Całkowite koszty Programu w latach 2007-2015 wynoszą 29.342 tys. zł, natomiast
wydatki budżetowe w 2012 r. zaplanowano w kwocie 3.320 tys. zł.

Jednostka
2012
Cel
Miernik
koordynująca
plan
Ministerstwo
Wskaźnik dynamiki projektów z zakresu
Wzrost poczucia
Spraw
ograniczania aspołecznych zachowań
bezpieczeństwa wśród
100%
Wewnętrznych objętych dofinansowaniem w stosunku do
mieszkańców Polski
i Administracji projektów w roku bazowym

Udział wydatków na realizację Programu (wszystkie źródła) zaplanowanych na 2012 r.
w stosunku do kosztów całkowitych Programu zaprezentowano na wykresie.

Rządowy program ograniczania przestępczości i aspołecznych zachowań
"Razem bezpieczniej"
11,31%
88,69%
Planowane wydatki na 2012 r.
Pozostałe koszty

„Program rozwoju infrastruktury granicznej na polsko-ukraińskiej granicy państwowej
w latach 2010-2013”
Wieloletni „Program rozwoju infrastruktury granicznej na polsko-ukraińskiej granicy
państwowej w latach 2010-2013” realizowany będzie w 2012 r. na poziomie działań
w ramach funkcji 2. Bezpieczeństwo wewnętrzne i porządek publiczny, zadania

74
strony : 1 ... 13 . [ 14 ] . 15 ... 20 ... 30 ... 44

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: