Rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2012
projekt ustawy dotyczy określenia rocznego planu dochodów i wydatków oraz przychodów i rozchodów państwa
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 4694
- Data wpłynięcia: 2011-09-29
- Uchwalenie:
4694-Tom-I-uzasadnienie
2.5. Wydatki budżetu państwa według działów
Projekt budżetu
państwa na
Wyszczególnienie
rok 2012
w tys. zł
1
2
Razem
327.813.000
010 Rolnictwo i łowiectwo
5.908.538
020 Leśnictwo
9.680
050 Rybołówstwo i rybactwo
121.890
100 Górnictwo i kopalnictwo
530.039
150 Przetwórstwo przemysłowe
992.007
500 Handel
765.349
550 Hotele i restauracje
21.800
600 Transport i łączność
7.809.200
630 Turystyka
44.509
700 Gospodarka mieszkaniowa
2.357.374
710 Działalność usługowa
645.344
720 Informatyka
191.437
730 Nauka
4.936.867
750 Administracja publiczna
12.028.522
751 Urzędy naczelnych organów władzy państwowej kontroli i
ochrony prawa oraz sądownictwa
2.154.207
752 Obrona narodowa
21.488.999
753 Obowiązkowe ubezpieczenia społeczne
77.627.101
754 Bezpieczeństwo publiczne i ochrona przeciwpożarowa
12.649.601
755 Wymiar sprawiedliwości
10.158.858
757 Obsługa długu publicznego
42.935.000
758 Różne rozliczenia
85.003.370
801 Oświata i wychowanie
1.634.063
803 Szkolnictwo wyższe
11.887.361
851 Ochrona zdrowia
6.945.866
852 Pomoc społeczna
12.938.185
853 Pozostałe zadania w zakresie polityki społecznej
3.120.170
854 Edukacyjna opieka wychowawcza
97.405
900 Gospodarka komunalna i ochrona środowiska
376.191
921 Kultura i ochrona dziedzictwa narodowego
1.794.038
925 Ogrody botaniczne i zoologiczne oraz naturalne obszary i obiekty
chronionej przyrody
101.974
926 Kultura fizyczna
538.055
64
2.6. Urzędy naczelnych organów władzy państwowej, kontroli i ochrony prawa
oraz sądownictwa i sądy powszechne
Zgodnie z art. 139 ust. 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych
Minister Finansów włącza do projektu ustawy budżetowej dochody i wydatki Kancelarii
Sejmu, Kancelarii Senatu, Kancelarii Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, Trybunału
Konstytucyjnego, Najwyższej Izby Kontroli, Sądu Najwyższego, Naczelnego Sądu
Administracyjnego wraz z wojewódzkimi sądami administracyjnymi, Krajowej Rady
Sądownictwa, sądownictwa powszechnego, Rzecznika Praw Obywatelskich, Rzecznika
Praw Dziecka, Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji, Generalnego Inspektora Ochrony
Danych Osobowych, Instytutu Pamięci Narodowej – Komisji Ścigania Zbrodni przeciwko
Narodowi Polskiemu, Krajowego Biura Wyborczego i Państwowej Inspekcji Pracy.
Poniższa tabela przedstawia wydatki dla tych jednostek zaplanowane w projekcie
ustawy budżetowej na rok 2012:
Projekt
Ustawa
ustawy
Nr
budżetowa
4:3
Nazwa części
budżetowej
części
na rok 2011
na rok 2012
w tys. zł
%
1
2
3
4
5
01
Kancelaria Prezydenta RP
171.524
187.410
109,3
02
Kancelaria Sejmu
430.780
412.041
95,6
03
Kancelaria Senatu
176.212
169.523
96,2
04
Sąd Najwyższy
88.161
95.412
108,2
05
Naczelny Sąd Administracyjny
373.452
387.407
103,7
06
Trybunał Konstytucyjny
26.840
31.380
116,9
07
Najwyższa Izba Kontroli
257.802
261.705
101,5
08
Rzecznik Praw Obywatelskich
35.424
42.544
120,1
09
Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji
17.890
23.132
129,3
Generalny Inspektor Ochrony Danych
10
14.700
15.068
102,5
Osobowych
11
Krajowe Biuro Wyborcze
45.832
46.255
100,9
12
Państwowa Inspekcja Pracy
274.454
299.083
109,0
Instytut Pamięci Narodowej - Komisja Ścigania
13
223.263
259.662
116,3
Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu
14
Rzecznik Praw Dziecka
8.540
9.856
115,4
15
Sądy powszechne
5.929.826
6.100.208
102,9
52
Krajowa Rada Sądownictwa
11.188
11.500
102,8
Razem
8.085.888
8.352.186
103,3
Ustalone na 2012 rok wydatki urzędów naczelnych organów władzy państwowej, kontroli
i ochrony prawa oraz sądownictwa wynoszą 8.352.186 tys. zł, tj. o 3,3% więcej niż w ustawie
65
budżetowej na rok 2011. Ze środków tych na wydatki bieżące zaplanowano 7.830.378 tys. zł
(102,9% planu na 2011), a na majątkowe 521.808 tys. zł (109,9% planu na rok 2011).
W ramach wyżej wymienionych wydatków finansowane będą:
− koszty utrzymania i funkcjonowania urzędów naczelnych organów władzy państwowej,
kontroli i ochrony prawa oraz sądownictwa – 2.079.060 tys. zł, z tego świadczenia na
rzecz osób fizycznych – 109.017 tys. zł, wydatki bieżące – 1.815.226 tys. zł, (w tym na
wynagrodzenia i pochodne m.in. dla osób zajmujących kierownicze stanowiska
państwowe, pracowników orzecznictwa, uposażenia parlamentarzystów – 1.357.049 tys. zł),
dotacje celowe – 16.532 tys. zł (zadania zlecane gminom w zakresie prowadzenia
i aktualizacji stałych rejestrów wyborców oraz zadania zlecane przez Instytut Pamięci
Narodowej), wydatki majątkowe – 138.285 tys. zł,
− dotacje celowe przeznaczone na finansowanie zlecanych przez Prezydium Senatu zadań
z zakresu opieki nad Polonią i Polakami za granicą – 75.000 tys. zł,
− uposażenia sędziów i prokuratorów w stanie spoczynku oraz uposażenia rodzinne –
253.367 tys. zł,
− nakłady na funkcjonowanie sądów powszechnych (rejonowych, okręgowych
i apelacyjnych) –5.854.064 tys. zł,
− koszty działających przy sądach okręgowych rodzinnych ośrodków diagnostyczno-
konsultacyjnych – 48.544 tys. zł.
− dotacja dla Narodowego Funduszu Rewaloryzacji Zabytków Krakowa – 42.000 tys. zł; środki
te przeznaczone będą na realizację programów rewaloryzacji zespołów zabytkowych
Krakowa,
− wydatki na realizację programu wieloletniego „Przygotowanie, obsługa i sprawowanie
Przewodnictwa Polski w Radzie Unii” – 151 tys. zł
Ponadto zaplanowano rezerwę celową na finansowanie przez Krajowe Biuro Wyborcze
ustawowo określonych zadań dotyczących wyborów i referendów przeznaczoną na koszty
przeprowadzenia wyborów uzupełniających do Senatu RP oraz przedterminowych,
uzupełniających i ponownych wyborów samorządowych, referendów lokalnych oraz
referendum ogólnokrajowego w wysokości 104.027 tys. zł.
66
2.7. Obrona narodowa
Wydatki obronne na 2012 rok zaplanowane zostały zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia
25 maja 2001 r. o przebudowie i modernizacji technicznej oraz finansowaniu Sił Zbrojnych
Rzeczypospolitej Polskiej, czyli w wysokości 1,95% przewidywanego wykonania Produktu
Krajowego Brutto roku 2011.
Wydatki obronne obejmują wydatki budżetowe w części budżetu państwa „obrona
narodowa” oraz wydatki budżetowe w dziale „obrona narodowa” w innych częściach budżetu
państwa.
Łączna wysokość wydatków obronnych wynosi 29.589.768 tys. zł, z tego:
1) wydatki w części Obrona narodowa – 29.303.017 tys. zł; w ramach których jako
priorytetowe zaplanowano wydatki na: szkolenie żołnierzy, zakupy i remonty uzbrojenia
i sprzętu wojskowego, inwestycje budowlane oraz na remonty infrastruktury;
2) wydatki w dziale Obrona narodowa realizowane w innych częściach budżetu państwa –
286.751 tys. zł; powyższa kwota obejmuje:
− 48.951 tys. zł na realizację „Programu Pozamilitarnych Przygotowań Obronnych
w latach 2009 – 2018”, w pozostałych resortach i województwach. Środki
przeznaczone są przede wszystkim na zakupy i utrzymanie państwowych rezerw
mobilizacyjnych, utrzymanie obiektów specjalnych, utrzymanie i konserwację
sprzętu techniczno – wojskowego, przygotowanie środków transportowych na
potrzeby Sił Zbrojnych, szkolenia obronne, utrzymanie stanowisk kierowania,
zakupy, utrzymanie i konserwację agregatów prądotwórczych dla zapewnienia
awaryjnych źródeł zasilania w czasie wojny i kryzysu oraz utrzymanie rezerw
państwowej służby zdrowia,
− 83.000 tys. zł w części Gospodarka na zabezpieczenie realizacji zadań
wynikających z „Programu Mobilizacji Gospodarki na lata 2009 – 2018”. Program
realizuje zadania związane z utrzymaniem przez przedsiębiorców mocy
produkcyjnych i remontowych na potrzeby Sił Zbrojnych RP. Środki przeznaczone
są na pokrycie kosztów związanych z remontami budynków i konserwacją
urządzeń, ich amortyzacją oraz ochroną obiektów i kosztów ponoszonych z tytułu
podatków od nieruchomości,
− 154.800 tys. zł w części Nauka na sfinansowanie projektów badawczych i celowych
w dziedzinie obronności.
67
Łączne nakłady na obronę narodową w 2012 r. w porównaniu do kwoty ujętej
w ustawie budżetowej na 2011 r. będą wyższe o 7,5%, tj. o 2.054.539 tys. zł; natomiast
w części Obrona narodowa wzrost wynosi 2.044.416 tys. zł.
Wydatki majątkowe określone zostały na kwotę 7.485.090 tys. zł; w stosunku do kwoty
ujętej w ustawie budżetowej na 2011 r. (6.652.550 tys. zł) rosną o 832.540 tys. zł.
Udział tych wydatków w wydatkach obronnych wyniesie 25,3%, gwarantując realizację
postanowień ustawy z dnia 25 maja 2001 r. o przebudowie i modernizacji technicznej oraz
finansowaniu Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej. W ramach tych wydatków na zakup
uzbrojenia i sprzętu wojskowego przeznaczono środki w wysokości 5.994.505 tys. zł.
W roku przyszłym będzie kontynuowana modernizacja techniczna Sił Zbrojnych RP.
Wydatki zaplanowano w wysokości 7.379.735 tys. zł, co w porównaniu do kwoty ujętej
w ustawie budżetowej na 2011 r. oznacza wzrost o 1.103.390 tys. zł. W ramach modernizacji
technicznej realizowane będą zadania zmierzające do: unowocześnienia Sił Zbrojnych RP
i dostosowania ich do standardów NATO, zabezpieczenia potrzeb związanych
z bezpieczeństwem i funkcjonowaniem misji poza granicami kraju oraz wypełnienia
zobowiązań wynikających z zawartych umów wieloletnich.
Dodatkowo Ministerstwo Obrony Narodowej otrzymało środki w wysokości 319 tys. zł,
z tego:
− 202 tys. zł na skutki przechodzące na 2012 r. z tytułu dodatków dla urzędników
służby cywilnej zatrudnionych w Ministerstwie Obrony Narodowej,
− 117 tys. zł na wydatki związane z przygotowaniem, obsługą i sprawowaniem
Przewodnictwa Polski w Radzie Unii Europejskiej w II połowie 2011 r.
2.8. Środki własne Unii Europejskiej
Część budżetowa 84 została utworzona w celu dokonywania płatności polskiej składki
członkowskiej do budżetu ogólnego UE (tzw. środków własnych UE). Wpłata ta wynika
z konieczności wypełnienia traktatowego zobowiązania Polski wobec UE.
Kalkulacja wysokości środków własnych na kolejny rok budżetowy powinna wynikać
z wielkości zaplanowanych w projekcie budżetu UE wyrażonym w EUR. Ostateczna wielkość
wpłat poszczególnych państw członkowskich z tytułu środków własnych UE jest znana
dopiero po zakończeniu procedury budżetowej, czyli po uchwaleniu budżetu przez Parlament
Europejski, co z reguły następuje w grudniu roku poprzedzającego dany rok budżetowy.
Należy również zauważyć, iż poziom wydatków budżetu ogólnego UE może zostać
68
Projekt budżetu
państwa na
Wyszczególnienie
rok 2012
w tys. zł
1
2
Razem
327.813.000
010 Rolnictwo i łowiectwo
5.908.538
020 Leśnictwo
9.680
050 Rybołówstwo i rybactwo
121.890
100 Górnictwo i kopalnictwo
530.039
150 Przetwórstwo przemysłowe
992.007
500 Handel
765.349
550 Hotele i restauracje
21.800
600 Transport i łączność
7.809.200
630 Turystyka
44.509
700 Gospodarka mieszkaniowa
2.357.374
710 Działalność usługowa
645.344
720 Informatyka
191.437
730 Nauka
4.936.867
750 Administracja publiczna
12.028.522
751 Urzędy naczelnych organów władzy państwowej kontroli i
ochrony prawa oraz sądownictwa
2.154.207
752 Obrona narodowa
21.488.999
753 Obowiązkowe ubezpieczenia społeczne
77.627.101
754 Bezpieczeństwo publiczne i ochrona przeciwpożarowa
12.649.601
755 Wymiar sprawiedliwości
10.158.858
757 Obsługa długu publicznego
42.935.000
758 Różne rozliczenia
85.003.370
801 Oświata i wychowanie
1.634.063
803 Szkolnictwo wyższe
11.887.361
851 Ochrona zdrowia
6.945.866
852 Pomoc społeczna
12.938.185
853 Pozostałe zadania w zakresie polityki społecznej
3.120.170
854 Edukacyjna opieka wychowawcza
97.405
900 Gospodarka komunalna i ochrona środowiska
376.191
921 Kultura i ochrona dziedzictwa narodowego
1.794.038
925 Ogrody botaniczne i zoologiczne oraz naturalne obszary i obiekty
chronionej przyrody
101.974
926 Kultura fizyczna
538.055
64
2.6. Urzędy naczelnych organów władzy państwowej, kontroli i ochrony prawa
oraz sądownictwa i sądy powszechne
Zgodnie z art. 139 ust. 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych
Minister Finansów włącza do projektu ustawy budżetowej dochody i wydatki Kancelarii
Sejmu, Kancelarii Senatu, Kancelarii Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, Trybunału
Konstytucyjnego, Najwyższej Izby Kontroli, Sądu Najwyższego, Naczelnego Sądu
Administracyjnego wraz z wojewódzkimi sądami administracyjnymi, Krajowej Rady
Sądownictwa, sądownictwa powszechnego, Rzecznika Praw Obywatelskich, Rzecznika
Praw Dziecka, Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji, Generalnego Inspektora Ochrony
Danych Osobowych, Instytutu Pamięci Narodowej – Komisji Ścigania Zbrodni przeciwko
Narodowi Polskiemu, Krajowego Biura Wyborczego i Państwowej Inspekcji Pracy.
Poniższa tabela przedstawia wydatki dla tych jednostek zaplanowane w projekcie
ustawy budżetowej na rok 2012:
Projekt
Ustawa
ustawy
Nr
budżetowa
4:3
Nazwa części
budżetowej
części
na rok 2011
na rok 2012
w tys. zł
%
1
2
3
4
5
01
Kancelaria Prezydenta RP
171.524
187.410
109,3
02
Kancelaria Sejmu
430.780
412.041
95,6
03
Kancelaria Senatu
176.212
169.523
96,2
04
Sąd Najwyższy
88.161
95.412
108,2
05
Naczelny Sąd Administracyjny
373.452
387.407
103,7
06
Trybunał Konstytucyjny
26.840
31.380
116,9
07
Najwyższa Izba Kontroli
257.802
261.705
101,5
08
Rzecznik Praw Obywatelskich
35.424
42.544
120,1
09
Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji
17.890
23.132
129,3
Generalny Inspektor Ochrony Danych
10
14.700
15.068
102,5
Osobowych
11
Krajowe Biuro Wyborcze
45.832
46.255
100,9
12
Państwowa Inspekcja Pracy
274.454
299.083
109,0
Instytut Pamięci Narodowej - Komisja Ścigania
13
223.263
259.662
116,3
Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu
14
Rzecznik Praw Dziecka
8.540
9.856
115,4
15
Sądy powszechne
5.929.826
6.100.208
102,9
52
Krajowa Rada Sądownictwa
11.188
11.500
102,8
Razem
8.085.888
8.352.186
103,3
Ustalone na 2012 rok wydatki urzędów naczelnych organów władzy państwowej, kontroli
i ochrony prawa oraz sądownictwa wynoszą 8.352.186 tys. zł, tj. o 3,3% więcej niż w ustawie
65
budżetowej na rok 2011. Ze środków tych na wydatki bieżące zaplanowano 7.830.378 tys. zł
(102,9% planu na 2011), a na majątkowe 521.808 tys. zł (109,9% planu na rok 2011).
W ramach wyżej wymienionych wydatków finansowane będą:
− koszty utrzymania i funkcjonowania urzędów naczelnych organów władzy państwowej,
kontroli i ochrony prawa oraz sądownictwa – 2.079.060 tys. zł, z tego świadczenia na
rzecz osób fizycznych – 109.017 tys. zł, wydatki bieżące – 1.815.226 tys. zł, (w tym na
wynagrodzenia i pochodne m.in. dla osób zajmujących kierownicze stanowiska
państwowe, pracowników orzecznictwa, uposażenia parlamentarzystów – 1.357.049 tys. zł),
dotacje celowe – 16.532 tys. zł (zadania zlecane gminom w zakresie prowadzenia
i aktualizacji stałych rejestrów wyborców oraz zadania zlecane przez Instytut Pamięci
Narodowej), wydatki majątkowe – 138.285 tys. zł,
− dotacje celowe przeznaczone na finansowanie zlecanych przez Prezydium Senatu zadań
z zakresu opieki nad Polonią i Polakami za granicą – 75.000 tys. zł,
− uposażenia sędziów i prokuratorów w stanie spoczynku oraz uposażenia rodzinne –
253.367 tys. zł,
− nakłady na funkcjonowanie sądów powszechnych (rejonowych, okręgowych
i apelacyjnych) –5.854.064 tys. zł,
− koszty działających przy sądach okręgowych rodzinnych ośrodków diagnostyczno-
konsultacyjnych – 48.544 tys. zł.
− dotacja dla Narodowego Funduszu Rewaloryzacji Zabytków Krakowa – 42.000 tys. zł; środki
te przeznaczone będą na realizację programów rewaloryzacji zespołów zabytkowych
Krakowa,
− wydatki na realizację programu wieloletniego „Przygotowanie, obsługa i sprawowanie
Przewodnictwa Polski w Radzie Unii” – 151 tys. zł
Ponadto zaplanowano rezerwę celową na finansowanie przez Krajowe Biuro Wyborcze
ustawowo określonych zadań dotyczących wyborów i referendów przeznaczoną na koszty
przeprowadzenia wyborów uzupełniających do Senatu RP oraz przedterminowych,
uzupełniających i ponownych wyborów samorządowych, referendów lokalnych oraz
referendum ogólnokrajowego w wysokości 104.027 tys. zł.
66
2.7. Obrona narodowa
Wydatki obronne na 2012 rok zaplanowane zostały zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia
25 maja 2001 r. o przebudowie i modernizacji technicznej oraz finansowaniu Sił Zbrojnych
Rzeczypospolitej Polskiej, czyli w wysokości 1,95% przewidywanego wykonania Produktu
Krajowego Brutto roku 2011.
Wydatki obronne obejmują wydatki budżetowe w części budżetu państwa „obrona
narodowa” oraz wydatki budżetowe w dziale „obrona narodowa” w innych częściach budżetu
państwa.
Łączna wysokość wydatków obronnych wynosi 29.589.768 tys. zł, z tego:
1) wydatki w części Obrona narodowa – 29.303.017 tys. zł; w ramach których jako
priorytetowe zaplanowano wydatki na: szkolenie żołnierzy, zakupy i remonty uzbrojenia
i sprzętu wojskowego, inwestycje budowlane oraz na remonty infrastruktury;
2) wydatki w dziale Obrona narodowa realizowane w innych częściach budżetu państwa –
286.751 tys. zł; powyższa kwota obejmuje:
− 48.951 tys. zł na realizację „Programu Pozamilitarnych Przygotowań Obronnych
w latach 2009 – 2018”, w pozostałych resortach i województwach. Środki
przeznaczone są przede wszystkim na zakupy i utrzymanie państwowych rezerw
mobilizacyjnych, utrzymanie obiektów specjalnych, utrzymanie i konserwację
sprzętu techniczno – wojskowego, przygotowanie środków transportowych na
potrzeby Sił Zbrojnych, szkolenia obronne, utrzymanie stanowisk kierowania,
zakupy, utrzymanie i konserwację agregatów prądotwórczych dla zapewnienia
awaryjnych źródeł zasilania w czasie wojny i kryzysu oraz utrzymanie rezerw
państwowej służby zdrowia,
− 83.000 tys. zł w części Gospodarka na zabezpieczenie realizacji zadań
wynikających z „Programu Mobilizacji Gospodarki na lata 2009 – 2018”. Program
realizuje zadania związane z utrzymaniem przez przedsiębiorców mocy
produkcyjnych i remontowych na potrzeby Sił Zbrojnych RP. Środki przeznaczone
są na pokrycie kosztów związanych z remontami budynków i konserwacją
urządzeń, ich amortyzacją oraz ochroną obiektów i kosztów ponoszonych z tytułu
podatków od nieruchomości,
− 154.800 tys. zł w części Nauka na sfinansowanie projektów badawczych i celowych
w dziedzinie obronności.
67
Łączne nakłady na obronę narodową w 2012 r. w porównaniu do kwoty ujętej
w ustawie budżetowej na 2011 r. będą wyższe o 7,5%, tj. o 2.054.539 tys. zł; natomiast
w części Obrona narodowa wzrost wynosi 2.044.416 tys. zł.
Wydatki majątkowe określone zostały na kwotę 7.485.090 tys. zł; w stosunku do kwoty
ujętej w ustawie budżetowej na 2011 r. (6.652.550 tys. zł) rosną o 832.540 tys. zł.
Udział tych wydatków w wydatkach obronnych wyniesie 25,3%, gwarantując realizację
postanowień ustawy z dnia 25 maja 2001 r. o przebudowie i modernizacji technicznej oraz
finansowaniu Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej. W ramach tych wydatków na zakup
uzbrojenia i sprzętu wojskowego przeznaczono środki w wysokości 5.994.505 tys. zł.
W roku przyszłym będzie kontynuowana modernizacja techniczna Sił Zbrojnych RP.
Wydatki zaplanowano w wysokości 7.379.735 tys. zł, co w porównaniu do kwoty ujętej
w ustawie budżetowej na 2011 r. oznacza wzrost o 1.103.390 tys. zł. W ramach modernizacji
technicznej realizowane będą zadania zmierzające do: unowocześnienia Sił Zbrojnych RP
i dostosowania ich do standardów NATO, zabezpieczenia potrzeb związanych
z bezpieczeństwem i funkcjonowaniem misji poza granicami kraju oraz wypełnienia
zobowiązań wynikających z zawartych umów wieloletnich.
Dodatkowo Ministerstwo Obrony Narodowej otrzymało środki w wysokości 319 tys. zł,
z tego:
− 202 tys. zł na skutki przechodzące na 2012 r. z tytułu dodatków dla urzędników
służby cywilnej zatrudnionych w Ministerstwie Obrony Narodowej,
− 117 tys. zł na wydatki związane z przygotowaniem, obsługą i sprawowaniem
Przewodnictwa Polski w Radzie Unii Europejskiej w II połowie 2011 r.
2.8. Środki własne Unii Europejskiej
Część budżetowa 84 została utworzona w celu dokonywania płatności polskiej składki
członkowskiej do budżetu ogólnego UE (tzw. środków własnych UE). Wpłata ta wynika
z konieczności wypełnienia traktatowego zobowiązania Polski wobec UE.
Kalkulacja wysokości środków własnych na kolejny rok budżetowy powinna wynikać
z wielkości zaplanowanych w projekcie budżetu UE wyrażonym w EUR. Ostateczna wielkość
wpłat poszczególnych państw członkowskich z tytułu środków własnych UE jest znana
dopiero po zakończeniu procedury budżetowej, czyli po uchwaleniu budżetu przez Parlament
Europejski, co z reguły następuje w grudniu roku poprzedzającego dany rok budżetowy.
Należy również zauważyć, iż poziom wydatków budżetu ogólnego UE może zostać
68
Dokumenty związane z tym projektem:
-
4694-Tom-II-omowienie
› Pobierz plik
-
4694-Tom-III-uzasadnienie
› Pobierz plik
-
4694-Strategia-zarzadzania-dlugiem-2012-15
› Pobierz plik
-
4694-ustawa
› Pobierz plik
-
4694-Tom-I-uzasadnienie
› Pobierz plik
-
4694-limity-mianowan
› Pobierz plik