Rządowy projekt ustawy o bezpieczeństwie morskim
projekt dotyczy implementacji dyrektyw UE stanowiących tzw. pakiet Eryka III, z 2009 r. i uregulowania m. in. zagadnień bezpieczeństwa morskiego w kwestiach budowy, stałych urządzeń i wyposażenia statków, kwalifikacji i składu załogi, bezpiecznej żeglugi oraz ratowania życia na morzu (regulacje będą dotyczyć statków polskich oraz obcych statków znajdujących się na polskich wodach morskich wewnętrznych lub polskim morzu terytorialnym)
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 4463
- Data wpłynięcia: 2011-07-21
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o bezpieczeństwie morskim
- data uchwalenia: 2011-08-18
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 228, poz. 1368
4463-II
1. Podmioty, na które oddziałuje projektowana regulacja
Projekt rozporządzenia oddziałuje na następujące podmioty:
1) ministra właściwego do spraw gospodarki morskiej;
2) urzędy morskie;
3) załogi statków morskich;
4) kapitanów statków morskich;
5) inne, odpowiednie terytorialnie podmioty organizacyjne portów;
6) uznane organizacje upoważnione do działania w imieniu Rzeczypospolitej Polskiej.
2. Konsultacje społeczne
Projekt rozporządzenia zostanie poddany konsultacjom społecznym.
3. Wpływ regulacji na dochody i wydatki sektora przedsiębiorstw
Wejście w życie projektu rozporządzenia nie będzie miało wpływu na dochody i wydatki
sektora przedsiębiorstw.
4. Wpływ regulacji na wydatki sektora publicznego, w tym budżet państwa
i budżety jednostek samorz du terytorialnego
Wejście w życie projektu rozporządzenia nie będzie miało wpływu na wydatki sektora
publicznego.
5. Wpływ regulacji na rynek pracy
Wejście w życie projektu rozporządzenia nie będzie miało wpływu na rynek pracy.
6. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na
funkcjonowanie przedsiębiorstw
Wejście w życie projektu rozporządzenia nie będzie miało wpływu na konkurencyjność
gospodarki i przedsiębiorczość.
7. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionalny
Wejście w życie projektu rozporządzenia nie będzie miało wpływu na sytuację i rozwój
regionów.
3
8. Wpływ regulacji na stan środowiska
Wejście w życie projektu rozporządzenia nie będzie miało wpływu na stan środowiska.
07_12zb
4
Projekt
ROZPORZ DZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY1)
z dnia
w sprawie kategorii statków zwolnionych z obowi zku wyposażenia w rejestrator
danych z podróży (VDR)2)
Na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy z dnia …. o bezpieczeństwie morskim (Dz. U. Nr ...,
poz. ...) zarządza się, co następuje:
§ 1. Zwalnia się od obowiązku wyposażania w rejestratory danych z podróży (VDR) statki
pasażerskie odbywające podróże w żegludze krajowej:
1) podczas których nie oddalają się dalej niż 20 mil morskich od brzegu, z którego
rozbitkowie mogą dostać się na ląd przy średnim poziomie morza;
2) po obszarach morskich, na których w okresie jednego roku, w przypadku całorocznej
eksploatacji lub w szczególnym okresie czasu, w przypadku eksploatacji w ograniczonym
okresie czasu, prawdopodobieństwo napotkania fal o wysokości przekraczającej 2,5 m jest
mniejsze niż 10 %, statek nie oddala się dalej niż 15 mil morskich od miejsca schronienia oraz
dalej niż 5 mil morskich od brzegu, i z którego rozbitkowie mogą dostać się na ląd przy
średnim poziomie morza;
3) po obszarach morskich, na których w okresie jednego roku, w przypadku całorocznej
eksploatacji lub w szczególnym okresie czasu, w przypadku eksploatacji w ograniczonym
okresie czasu, prawdopodobieństwo napotkania fal o wysokości przekraczającej 1,5 m jest
mniejsze niż 10 %, statek nie oddala się dalej niż 6 mil morskich od miejsca schronienia oraz
1) Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej – gospodarka morska, na podstawie § 1 ust. 2
pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu
działania Ministra Infrastruktury (Dz. U. Nr 216, poz. 1594).
2) Niniejsze rozporządzenie dokonuje w zakresie swojej regulacji wdrożenia następujących dyrektyw Unii
Europejskiej:
1) dyrektywy 2002/59/WE z dnia 27 czerwca 2002 r. ustanawiającej wspólnotowy system monitorowania
i informacji o ruchu statków i uchylająca dyrektywę 93/75/WE (Dz. Urz. WE L 208 z 05.08.2002, str.
10),
2) dyrektywy 2009/17/WE z dnia 23 kwietnia 2009 r. zmieniającej dyrektywę 2002/59/WE ustanawiającą
wspólnotowy system monitorowania i informacji o ruchu statków (Dz. Urz. UE L 131 z 28.05.2009, str.
101).
dalej niż 3 mile morskie od brzegu, i z którego rozbitkowie mogą dostać się na ląd przy
średnim poziomie morza.
§ 2. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
MINISTER INFRASTRUKTURY
2
UZASADNIENIE
Projekt rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie kategorii statków zwolnionych
z obowiązku wyposażenia w rejestrator danych z podróży (VDR), zwany dalej „projektem
rozporządzenia”, stanowi wykonanie upoważnienia ustawowego zawartego w art. 15 ust. 2
ustawy z dnia … o bezpieczeństwie morskim (Dz. U. z 2011 r. Nr …, poz. …), zwanej dalej
„ustawą”.
Obowiązek wdrożenia przepisów określających kategorie statków, które mogą być
wyposażone w S-VDR oraz kategorie statków zwolnionych z obowiązku wyposażenia w
VDR albo S-VDR został nałożony dyrektywą 2002/59/WE z dnia 27 czerwca 2002 r.
ustanawiającą wspólnotowy system monitorowania i informacji o ruchu statków i uchylająca
dyrektywę 93/75/WE (Dz. Urz. WE L 208 z 05.08.2002, str. 10) oraz dyrektywą 2009/17/WE
z dnia 23 kwietnia 2009 r. zmieniającą dyrektywę 2002/59/WE ustanawiającą wspólnotowy
system monitorowania i informacji o ruchu statków (Dz. Urz. UE L 131 z 28.05.2009, str.
101).
Projekt rozporządzenia jest zgodny z wymaganiami w zakresie bezpiecznego uprawiania
żeglugi przez statki, które określają postanowienia wiążących Rzeczpospolitą Polską umów
międzynarodowych, w tym zapisy rozdziału V Konwencji SOLAS.
Celem projektu rozporządzenia jest określenie kategorii statków, które mogą być
wyposażone w S-VDR oraz kategorii statków zwolnionych z obowiązku wyposażenia w VDR
albo S-VDR, biorąc pod uwagę pojemność brutto, rodzaj, rok budowy oraz rejon żeglugi
statków, z uwzględnieniem przepisów Unii Europejskiej w zakresie systemu monitorowania i
informacji o ruchu statków.
Projekt rozporządzenia nie podlega notyfikacji Komisji Europejskiej, zgodnie
z § 4 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu
funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz.
2039, z późn. zm.).
Stosownie do art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie
stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.), przedmiotowy projekt
rozporządzenia zostanie zamieszczony w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie
internetowej Ministerstwa Infrastruktury.
3
Dokumenty związane z tym projektem:
-
4463-cz-I
› Pobierz plik
-
4463-II
› Pobierz plik