eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o bezpieczeństwie morskim

Rządowy projekt ustawy o bezpieczeństwie morskim

projekt dotyczy implementacji dyrektyw UE stanowiących tzw. pakiet Eryka III, z 2009 r. i uregulowania m. in. zagadnień bezpieczeństwa morskiego w kwestiach budowy, stałych urządzeń i wyposażenia statków, kwalifikacji i składu załogi, bezpiecznej żeglugi oraz ratowania życia na morzu (regulacje będą dotyczyć statków polskich oraz obcych statków znajdujących się na polskich wodach morskich wewnętrznych lub polskim morzu terytorialnym)

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 4463
  • Data wpłynięcia: 2011-07-21
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o bezpieczeństwie morskim
  • data uchwalenia: 2011-08-18
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 228, poz. 1368

4463-II

Projekt

ROZPORZ DZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY1)
z dnia
w sprawie wolnej burty statków morskich

Na podstawie art. 13 ust. 7 ustawy z dnia ... o bezpieczeństwie morskim (Dz. U. z Nr …,
poz. …) zarządza się, co następuje:

Rozdział 1
Przepisy ogólne

§ 1. Rozporządzenie określa tryb postępowania w sprawach wyznaczania wolnej burty oraz
wzory międzynarodowych świadectw wolnej burty.

§ 2. Przepisów rozporządzenia nie stosuje się do:
1) statków sportowych;
2) statków rybackich;
3) statków o długości mniejszej niż 24 m, których stępka została położona lub które
znalazły się w podobnym stadium budowy w dniu 28 sierpnia 1969 r. lub później;
4) statków o pojemności brutto mniejszej niż 150, których stępka została położona, lub
które znalazły się w podobnym stadium budowy przed dniem 28 sierpnia 1969 r.

§ 3. W rozumieniu przepisów rozporządzenia:
1) za statek rybacki uważa się statek morski przeznaczony do połowów ryb, wielorybów,
fok, morsów lub innych żywych zasobów morza;
2) za podróż międzynarodową uważa się podróż w czasie, której następuje przekroczenie
granicy państwowej.


1) Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej – gospodarka morska, na podstawie § 1 ust. 2
pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu
działania Ministra Infrastruktury (Dz. U. Nr 216, poz. 1594).
§ 4. Statki morskie zwane dalej „statkami” nie mogą wyjść w morze, jeżeli nie zostaną
oznakowane znakiem wolnej burty oraz zaopatrzone w międzynarodowe świadectwo wolnej
burty lub odpowiednio w międzynarodowe świadectwo zwolnienia od wymagań wolnej
burty, zgodnie z postanowieniami niniejszego rozporządzenia.

§ 5. Wolna burta jest to pionowa odległość od górnej krawędzi linii pokładowej do górnej
krawędzi linii ładunkowej, mierzona w sposób ustalony w Międzynarodowej konwencji o
liniach ładunkowych, sporządzonej w Londynie dnia 5 kwietnia 1966 r. (Dz. U. z 1969 r. Nr
33, poz. 282), zmienionej Protokołem z 1988 r. dotyczącym Międzynarodowej konwencji o
liniach ładunkowych, 1966, sporządzonym w Londynie dnia 11 listopada 1988 r. (Dz. U. z
2009 r. Nr 46, poz. 372), zwanej dalej "konwencją".

§ 6. Znak wolnej burty stanowią: krąg wolnej burty oraz linie ładunkowe wskazujące
największe dopuszczalne zanurzenie statku w różnych okolicznościach i różnych porach roku,
według zasad określonych w konwencji.

Rozdział 2
Wyznaczanie wolnej burty i wydawanie świadectw wolnej burty

§ 7. 1. Do wyznaczania wolnej burty stosuje się prawidła dla określenia linii ładunkowych
stanowiące załącznik I do konwencji oraz odpowiednie przepisy prawidła 13, rozdziału II-1
Międzynarodowej konwencji o bezpieczeństwie życia na morzu, 1974, sporządzonej w
Londynie dnia 1 listopada 1974 r. (Dz. U. z 1984 r. Nr 61, poz. 318 i 319, z 1986 r. Nr 35,
poz. 177 oraz z 2005 r. Nr 120, poz. 1016), zmienionej Protokołem z 1988 r. dotyczącym
Międzynarodowej konwencji o bezpieczeństwie życia na morzu, 1974, sporządzonym w
Londynie dnia 11 listopada 1988 r. (Dz. U. z 2008 r. Nr 191, poz. 1173).
2. Do wyznaczania wolnej burty, wydawania międzynarodowych świadectw wolnej burty i
międzynarodowych świadectw zwolnienia od wymagań wolnej burty oraz dokonywania
odpowiednich wpisów w tych świadectwach uprawniona jest uznana przez Komisję
Europejską instytucja klasyfikacyjna upoważniona zgodnie z przepisami dotyczącymi
uznawania i upoważniania instytucji klasyfikacyjnej do wykonywania zadań administracji
morskiej.


2
§ 8. 1. Statek, dla którego wyznaczono wolną burtę, otrzymuje znak wolnej burty, który
należy umieścić na obu burtach statku, na zasadach określonych w konwencji.
2. Statek, który został oznakowany znakiem wolnej burty w sposób prawidłowy i trwały,
otrzymuje międzynarodowe świadectwo wolnej burty. Wzór świadectwa określa załącznik nr
1 do rozporządzenia.

§ 9. 1. Międzynarodowe świadectwo wolnej burty, zwane dalej "świadectwem", wystawia się
w jednym oryginale oraz niezbędnej liczbie kopii. wiadectwo jest ważne przez okres 5 lat,
pod warunkiem potwierdzania dokonywania przeglądów rocznych statku.
2. Wydanie nowego świadectwa następuje po dokonaniu przeglądu statku.
3. W przypadku gdy ważność świadectwa wygasa, a statek nie znajduje się w porcie, w
którym może zostać dokonany przegląd, dyrektor urzędu morskiego a za granicą konsul
przedłuża ważność świadectwa w celu umożliwienia dokończenia podróży do tego portu,
jednak na okres nie dłuższy niż 3 miesiące.
4. W przypadku określonym w ust. 3, statek bez uzyskania nowego świadectwa nie może
opuścić portu, w którym może zostać dokonany przegląd.

§ 10. Międzynarodowe świadectwo wolnej burty stwierdza, że statek został poddany
przeglądowi, ocechowany znakiem wolnej burty i że wolna burta została wyznaczona zgodnie
z postanowieniami konwencji.

§ 11. 1. wiadectwo zwolnienia od wymagań wolnej burty wydaje się statkowi:
1) o dotychczas niespotykanych elementach konstrukcyjnych, w przypadku których
zastosowanie poszczególnych postanowień konwencji mogłoby poważnie zahamować
badania mające na celu rozwój takich elementów i ich stosowanie;
2) który nie odbywa podróży międzynarodowych, lecz na skutek wyjątkowych
okoliczności ma podjąć jednorazową podróż międzynarodową;
3) odbywającemu podróże międzynarodowe między portami polskimi a sąsiadującymi
portami innych państw, jeśli takie zwolnienie przewidują porozumienia zawarte przez
Rzeczpospolitą Polską.
2. Wzór świadectwa, o którym mowa w ust. 1, określa załącznik nr 2 do rozporządzenia.
3. Dyrektor urzędu morskiego może przedłużyć ważność świadectwa zwolnienia od wymagań
wolnej burty, wydanego na podstawie ust. 1 pkt 1 i 3. Okres ważności świadectwa zwolnienia
od wymagań wolnej burty wraz z przedłużeniem nie może przekraczać 5 lat.

3
4. Do międzynarodowego świadectwa zwolnienia od wymagań wolnej burty stosuje się
odpowiednio przepisy § 9 ust. 2 – 4.

§ 12. Niezależnie od wydania świadectwa, o którym mowa w § 9, wyznaczenie wolnej burty
statków pasażerskich powinno być stwierdzone w certyfikacie bezpieczeństwa statku
pasażerskiego, wydanym na podstawie odrębnych przepisów.

§ 13. W każdym wypadku zastosowania przepisów § 11 ust. 1 pkt 1 i 3 organ wyznaczający
wolną burtę obowiązany jest sporządzić i przesłać do ministra właściwego do spraw
gospodarki morskiej informację przewidzianą odpowiednimi postanowieniami konwencji.
Informację sporządza się w językach polskim i angielskim.

§ 14. Oryginał międzynarodowego świadectwa wolnej burty i międzynarodowego świadectwa
zwolnienia od wymagań wolnej burty powinien być wywieszony na statku w widocznym
miejscu, a kopia powinna znajdować się w dyspozycji kapitana statku w celu przedstawienia
właściwym władzom na ich żądanie.

Rozdział 3
Przepis przejściowy i końcowy

§ 15. wiadectwa wydane przed dniem wejścia w życie rozporządzenia zachowują swoją
ważność na czas, na jaki zostały wydane.

§ 16. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.



MINISTER INFRASTRUKTURY

4
Zał czniki
do rozporz dzenia
Ministra Infrastruktury
z dnia … (poz. …)



Zał cznik nr 1
RZECZPOSPOLITA POLSKA / REPUBLIC OF POLAND
MIĘDZYNARODOWE ŚWIADECTWO WOLNEJ BURTY
INTERNATIONAL LOAD LINE CERTIFICATE
Wydane na podstawie postanowień
MI DZYNARODOWEJ KONWENCJI O LINIACH ŁADUNKOWYCH z 1966 r. wraz z Protokołem z 1988 r.
w imieniu Rządu Rzeczypospolitej Polskiej przez
Issued under the provisions of the
INTERNATIONAL CONVENTION ON LOAD LINES, 1966 as modified by the Protocol of 1988 relating thereto
under the authority of the Government of the Republic of Poland by

Nr
No.
Nazwa statku
Sygnał rozpoznawczy
Port macierzysty
Długość (art. 2(8))
Nr IMO
Name of ship
Distinctive number or letters
Port of registry
Length (art. 2(8)) [m]
IMO No.
Wolna burta wyznaczona dla statku

Typ statku 1

Freeboard assigned as a ship
Type of ship 1
WOLNA BURTA OD LINII POKŁADOWEJ
LINIA ŁADUNKOWA
FREEBOARD FROM DECK LINE
LOAD LINE
Tropikalna

ponad (S)
mm
(T)
mm
Tropical
above (S)
Letnia

górna krawędź linii przechodzi przez środek okręgu
mm
(S)
Summer
upper edge of line through centre of ring
Zimowa

poniżej (S)
mm
(W)
mm
Winter
below (S)
Zimowa dla Atlantyku Północnego

poniżej (S)
mm
(WNA)
mm
Winter North Atlantic
below (S)
Drzewna tropikalna

ponad (LS)
mm
(LT)
mm
Timber tropical
above (LS)
Drzewna letnia

ponad (S)
mm
(LS)
mm
Timber summer
above (S)
Drzewna zimowa

poniżej (LS)
mm
(LW)
mm
Timber winter
below (LS)
Drzewna zimowa dla Atlantyku Północnego
poniżej (LS)
mm
(LWNA)
mm
Timber winter North Atlantic
below (LS)


1
Typ: A, B, B- (B ze zmniejszoną wolną burtą), B+ (B ze zwiększoną wolną burtą).
Type: A, B, B- (B with reduced freeboard), B+ (B with increased freeboard).

5
strony : 1 ... 5 . [ 6 ] . 7 ... 20 ... 60 ... 106

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: