Rządowy projekt ustawy o bezpieczeństwie morskim
projekt dotyczy implementacji dyrektyw UE stanowiących tzw. pakiet Eryka III, z 2009 r. i uregulowania m. in. zagadnień bezpieczeństwa morskiego w kwestiach budowy, stałych urządzeń i wyposażenia statków, kwalifikacji i składu załogi, bezpiecznej żeglugi oraz ratowania życia na morzu (regulacje będą dotyczyć statków polskich oraz obcych statków znajdujących się na polskich wodach morskich wewnętrznych lub polskim morzu terytorialnym)
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 4463
- Data wpłynięcia: 2011-07-21
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o bezpieczeństwie morskim
- data uchwalenia: 2011-08-18
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 228, poz. 1368
4463-II
UZASADNIENIE
Projekt rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie wyszkolenia i kwalifikacji
członków załóg jachtów komercyjnych oraz warunki ich uzyskiwania, zwany dalej
„projektem rozporządzenia”, stanowi wykonanie upoważnienia ustawowego zawartego w art.
70 ust. 4 ustawy z dnia … o bezpieczeństwie morskim (Dz. U. z ... Nr …, poz. …), zwanej
dalej „ustawą”.
Celem projektu rozporządzenia jest uregulowanie kwestii związanych z:
1) szczegółowymi wymaganiami kwalifikacyjnymi do zajmowania stanowisk na jachtach
komercyjnych;
2) trybem oraz szczegółowymi kryteriami uznawania ośrodków szkolących załogi jachtów
komercyjnych oraz sposób prowadzenia audytów tych ośrodków;
3) ramowymi programami szkoleń;
4) wymaganiami dotyczącymi wyposażenia bazy szkoleniowej oraz kwalifikacji kadry;
5) wymaganiami egzaminacyjnymi dla poszczególnych dokumentów kwalifikacyjnych;
6) wzorami dokumentów kwalifikacyjnych dla członków załóg jachtów komercyjnych i
sposobem ewidencji tych dokumentów.
W związku z wejściem w życie ustawy oraz koniecznością uregulowania spraw
związanych z kwalifikacjami załóg jachtów komercyjnych, istnieje potrzeba wprowadzenia
przedmiotowego projektu rozporządzenia w życie.
Uregulowanie kwalifikacji załóg jachtów komercyjnych nie będą obejmowały jachtów
czarterowanych bez załogi. Dla jachtów komercyjnych czarterowanych bez załogi,
wynajmowanych do rejsów rekreacyjnych przepisy dotyczące kwalifikacji i składu załogi nie
ulegną zmianie. Osoby czarterujące takie jachty będą uprawiać żeglugę zgodnie z przepisami
kwalifikacyjnymi dla załóg jachtów określonych przez ministra właściwego ds. sportu
(patenty żeglarskie wydawane przez właściwy polski związek sportowy). Uprawnienia
amatorskie (sportowe) nie regulują kwestii m. in. przewozu pasażerów lub innych czynności
związanych ze specyfiką żeglarstwa zawodowego.
Dla podniesienia bezpieczeństwa żeglugi oraz osób przebywających na jachtach podczas
rejsów komercyjnych z udziałem pasażerów, proponuje się wprowadzić regulacje w zakresie
kierowania oraz bezpiecznej obsługi jachtów komercyjnych. Ponadto, rozwijający się
światowy rynek żeglarstwa komercyjnego stwarza zapotrzebowanie na osoby posiadające
żeglarskie kwalifikacje zawodowe. W Polsce prowadzone są już szkolenia takiego rodzaju, na
podstawie programów szkoleniowych administracji Wielkiej Brytanii.
Nie oznacza to, że załoga będzie musiała posiadać jedynie ww. kwalifikacje. W celu
ułatwienia zdobycia uprawnień niezbędnych dla załóg jachtów komercyjnych proponuje się
rozwiązania alternatywne. Możliwość posiadania przez członków załogi kwalifikacji
sportowych uzupełnionych o 3 świadectwa przeszkolenia specjalistyczne zgodnych z
wymaganiami Konwencji STCW.
Wprowadzenie takich minimalnych wymagań dla załóg jachtów komercyjnych znacząco
poprawi bezpieczeństwo pasażerów przewożonych na takich jachtach, a także samych załóg
oraz zmniejszy zagrożenie żeglugowe na wodach morskich przez takie jednostki.
Pozostawienie możliwości wyboru przez członków załogi odpowiednich kwalifikacji
obowiązujących na jachtach komercyjnych pozwoli na łagodne wprowadzenie zawodowych
kwalifikacji żeglarskich na rynek krajowy i nie powinno spowodować znaczącego wzrostu
kosztów prowadzenia działalności przez armatorów.
43
Rozporządzenie nie podlega notyfikacji Komisji Europejskiej, zgodnie
z § 4 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu
funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239,
poz. 2039, z późn. zm.).
Nie istnieje również konieczność przedstawiania rozporządzenia właściwym instytucjom
i organom Unii Europejskiej, zgodnie z § 12a uchwały nr 49 Rady Ministrów z dnia 19 marca
2002 r. – Regulamin pracy Rady Ministrów (M.P. Nr 13, poz. 221, z późn. zm.).
Stosownie do art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie
stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414 oraz z 2009 r. Nr 42, poz. 337), projekt
rozporządzenia zostanie zamieszczony w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie
internetowej Ministerstwa Infrastruktury.
Rozporządzenie wejdzie w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Rozporządzenie jest zgodne z prawem Unii Europejskiej.
44
OCENA SKUTKÓW REGULACJI (OSR)
1. Podmioty, na które oddziałuje projektowana regulacja
Projekt rozporządzenia oddziałuje na następujące podmioty:
1) urzędy morskie;
2) armatorzy jachtów komercyjnych;
3) uznane ośrodki szkoleniowe;
4) załogi jachtów komercyjnych.
2. Konsultacje społeczne
(…)
3. Wpływ regulacji na dochody i wydatki sektora przedsiębiorstw
Wejście w życie projektu rozporządzenia nie będzie miało wpływu na dochody i wydatki
sektora przedsiębiorstw.
4. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa
i budżety jednostek samorz du terytorialnego
Wejście w życie projektu rozporządzenia nie będzie miało wpływu na wydatki sektora
publicznego.
5. Wpływ regulacji na rynek pracy
Wejście w życie projektu rozporządzenia nie będzie miało wpływu na rynek pracy.
6. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym
na funkcjonowanie przedsiębiorstw
Wejście w życie projektu rozporządzenia nie wpłynie na konkurencyjność gospodarki i
przedsiębiorczość.
7. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionalny
Wejście w życie projektu rozporządzenia nie będzie miało wpływu na sytuację i rozwój
regionów.
8. Wpływ regulacji na stan środowiska
Wejście w życie projektu rozporządzenia nie będzie miało wpływu na stan środowiska.
12/07-kt
45
Projekt
ROZPORZ DZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY1)
z dnia
w sprawie ramowych programów szkoleń i wymagań egzaminacyjnych w zakresie
kwalifikacji zawodowych marynarzy2)
Na podstawie art. 74 ust. 4 ustawy z dnia … o bezpieczeństwie morskim (Dz. U. Nr ...,
poz. ...) zarządza się, co następuje:
§ 1. Rozporządzenie określa się ramowe programy szkoleń i przeszkoleń oraz wymagania
egzaminacyjne w zakresie kwalifikacji zawodowych marynarzy.
§ 2. 1. Ramowe programy szkoleń i przeszkoleń oraz odpowiadające im wymagania
egzaminacyjne określa załącznik nr 1 do rozporządzenia.
2. Wzory książek praktyk zawierające programy praktyk morskich, stanowiących integralną
cześć szkoleń w dziale pokładowym i maszynowym morskich, określa załącznik nr 2 do
rozporządzenia.
§ 3. Szkolenia w zakresie kwalifikacji zawodowych marynarzy rozpoczęte przed dniem
wejścia w życie rozporządzenia prowadzi się na podstawie dotychczasowych przepisów.
§ 4. Traci moc rozporządzenie Ministra infrastruktury z dnia 13 lipca 2005 r. w sprawie
programów szkoleń i wymagań egzaminacyjnych w zakresie kwalifikacji zawodowych
marynarzy (Dz. U. Nr 173, poz. 1445, z 2009 r. Nr 44, poz. 355 oraz z 2010 r. Nr 55, poz.
334).
§ 5. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
MINISTER INFRASTRUKTURY
1) Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej – gospodarka morska na podstawie § 1 ust. 2
pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu
działania Ministra Infrastruktury (Dz. U. Nr 216, poz. 1594).
2) Niniejsze rozporządzenie dokonuje w zakresie swojej regulacji wdrożenia postanowień dyrektywy Parlamentu
Europejskiego i Rady 2008/106/WE z dnia 19 listopada 2008 r. w sprawie minimalnego poziomu wyszkolenia
marynarzy (Dz. Urz. UE L 323 z 03.12.2008 r., str. 33).
1
Zał cznik
do rozporz dzenia
Ministra Infrastruktury
z dnia ….. (poz. ...)
Załącznik 1
PROGRAMY SZKOLE i WYMAGA EGZAMINACYJNYCH W ZAKRESIE
KWALIFIKACJI ZAWODOWYCH MARYNARZY
ROZDZIAŁ I. KWALIFIKACJE NIEOFICERSKIE
1.1. Program szkolenia i wymagania egzaminacyjne na poziomie pomocniczym w dziale
pokładowym na świadectwo marynarza wachtowego
1.2. Program szkolenia i wymagania egzaminacyjne na poziomie pomocniczym w dziale
pokładowym na świadectwo starszego marynarza wachtowego
1.3. Program szkolenia i wymagania egzaminacyjne na poziomie pomocniczym w dziale
maszynowym na świadectwo motorzysty wachtowego
1.4. Program szkolenia i wymagania egzaminacyjne na poziomie pomocniczym w dziale
maszynowym na świadectwo starszego motorzysty wachtowego
1.5. Wymagania egzaminacyjne na świadectwo kucharza okrętowego
1.6. Wymagania egzaminacyjne z zakresu obsługi silników spalinowych o mocy do 200
kW
ROZDZIAŁ II. KWALIFIKACJE OFICERSKIE. DZIAŁ POKŁADOWY W EGLUDZE
MI DZYNARODOWEJ
2.1. Program szkolenia i wymagania egzaminacyjne na poziomie operacyjnym w dziale
pokładowym
2.2. Program szkolenia i wymagania egzaminacyjne na poziomie zarządzania w dziale
pokładowym
2.3. Program szkolenia i wymagania egzaminacyjne na poziomie zarządzania i
operacyjnym w dziale pokładowym
ROZDZIAŁ III. KWALIFIKACJE OFICERSKIE. DZIAŁ POKŁADOWY W EGLUDZE
PRZYBRZE NEJ
3.1. Program szkolenia i wymagania egzaminacyjne na poziomie operacyjnym
3.2. Program szkolenia i wymagania egzaminacyjne na poziomie zarządzania
2
Dokumenty związane z tym projektem:
-
4463-cz-I
› Pobierz plik
-
4463-II
› Pobierz plik