Rządowy projekt ustawy o bezpieczeństwie morskim
projekt dotyczy implementacji dyrektyw UE stanowiących tzw. pakiet Eryka III, z 2009 r. i uregulowania m. in. zagadnień bezpieczeństwa morskiego w kwestiach budowy, stałych urządzeń i wyposażenia statków, kwalifikacji i składu załogi, bezpiecznej żeglugi oraz ratowania życia na morzu (regulacje będą dotyczyć statków polskich oraz obcych statków znajdujących się na polskich wodach morskich wewnętrznych lub polskim morzu terytorialnym)
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 4463
- Data wpłynięcia: 2011-07-21
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o bezpieczeństwie morskim
- data uchwalenia: 2011-08-18
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 228, poz. 1368
4463-II
„Regulamin pracy Rady Ministrów” (M. P. nr 13 z 2002 r., poz. 221, z późn. zm.).
Stosownie do art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie
stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.), przedmiotowy projekt
rozporządzenia zostanie zamieszczony na stronie internetowej Biuletynu Informacji Publicznej
Ministerstwa Infrastruktury.
Proponuje się, aby projekt rozporządzenia wszedł w życie po upływie 14 dni od dnia
ogłoszenia.
Projekt rozporządzenia jest zgodny z przepisami prawa Unii Europejskiej.
60
OCENA SKUTKÓW REGULACJI
I.
Cel wprowadzenia rozporz dzenia
W związku z wejściem w życie nowej ustawy bezpieczeństwie morskim, zaistniała
konieczność opracowania nowych przepisów wykonawczych regulujących kwalifikacje
zawodowe marynarzy. Projekt rozporządzenia dostosowuje również przepisy z zakresu
wydawania dokumentów kwalifikacyjnych i kwalifikacji zawodowych marynarzy do zmian do
Konwencji STCW, które wejdą w życie 1 stycznia 2012 r.
II.
Podmioty, na które oddziałuje rozporz dzenie
Przepisy projektu rozporządzenia będą oddziaływać na urzędy morskie, jako terenowe organy
administracji morskiej, wydające dokumenty kwalifikacyjne, na osoby ubiegające się o
uzyskanie lub wymianę dyplomów oficerskich w dziale pokładowym i maszynowym w
żegludze międzynarodowej oraz na osoby chcące uzyskać lub wymienić dyplomy w żegludze
krajowej i rybołówstwie.
III.
Wyniki konsultacji społecznych
Projekt rozporządzania zostanie skierowany do uzgodnień z następującymi podmiotami:
1) Akademia Morska w Gdyni,
2) Akademia Morska w Szczecinie,
3) Akademia Marynarki Wojennej,
4) Studium Doskonalenia Kadr Sp. z o.o.,
5) Studium Doskonalenia Kadr Oficerskich Akademii Morskiej w Szczecinie,
6) Ośrodek Szkoleniowy Akademii Marynarki Wojennej,
7) Szkoła Morska w Gdyni Sp. z o.o.,
8) Ośrodek Szkolenia Zawodowego Gospodarki Morskiej w Gdyni,
9) Ośrodek Szkolenia Zawodowego Gospodarki Morskiej w Szczecinie,
10) Centrum Szkolenia Morskiego „ZENIT”,
11) Federacja Związków Zawodowych Marynarzy i Rybaków,
12) Krajowa Sekcja Morska Marynarzy i Rybaków NSZZ „Solidarność”,
13) Ogólnopolski Związek Zawodowy Oficerów i Marynarzy.
61
IV.
Skutki wprowadzenia regulacji
1. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym na budżet państwa i budżety
jednostek samorządu terytorialnego
Wejście w życie projektu rozporządzenia nie wpłynie na sektor finansów publicznych.
2. Wpływ regulacji na rynek pracy
Wejście w życie projektu rozporządzenia nie będzie miało wpływu na rynek pracy.
3. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym
na funkcjonowanie przedsiębiorstw
Wejście w życie projektu rozporządzenia nie wpłynie na konkurencyjność gospodarki
i przedsiębiorczość. Nie będzie miało również wpływu na funkcjonowanie przedsiębiorstw.
4. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionalny
Wejście w życie projektu rozporządzenia nie wpłynie na sytuację i rozwój regionalny.
07/37rch
62
Projekt
ROZPORZ DZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY1)
z dnia
w sprawie wyszkolenia i kwalifikacji członków załóg jachtów komercyjnych oraz
warunków ich uzyskiwania
Na podstawie art. 70 ust. 4 ustawy z dnia … o bezpieczeństwie morskim (Dz. U. Nr ...,
poz. ...) zarządza się, co następuje:
Rozdział 1
Przepisy ogólne
§ 1.
Przepisy rozporządzenia określają:
1) kwalifikacje, przeszkolenia wymagane do zajmowania stanowisk na jachtach
komercyjnych;
2) tryb oraz szczegółowe kryteria uznawania ośrodków szkolących załogi jachtów
komercyjnych oraz sposób prowadzenia audytów tych ośrodków;
3) ramowe programy szkoleń;
4) wymagania dotyczące wyposażenia bazy szkoleniowej oraz kwalifikacji kadry;
5) wymagania egzaminacyjne dla poszczególnych dokumentów kwalifikacyjnych;
6) wzory dokumentów kwalifikacyjnych dla członków załóg jachtów komercyjnych i
sposób ewidencji tych dokumentów.
2. Kwalifikacje osób uprawnionych do obsługi urządzeń radiokomunikacyjnych
określają przepisy w sprawie świadectw operatora urządzeń radiowych.
§ 2.
Użyte w rozporządzeniu określenia oznaczają:
1) port schronienia – port, do którego dany jacht może zawinąć w celu schronienia;
2) odległość do portu schronienia – najmniejszą odległość do główek portu schronienia;
1) Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej – gospodarka morska, na podstawie § 1 ust. 2
pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu
działania Ministra Infrastruktury (Dz. U. Nr 216, poz. 1594).
1
3) żegluga w zasięgu widoczności lądu – żeglugę w granicach widoczności lądu z pokładu
jachtu w aktualnie panujących warunkach widzialności;
4) żegluga mała – żeglugę uprawianą do 150 Mm od miejsca schronienia;
5) żegluga wielka – żeglugę uprawianą bez ograniczeń;
6) żeglarz zawodowy - osobę posiadającą kwalifikacje zawodowe wymagane przepisami
niniejszego rozporządzenia;
7) członek załogi – osobę wpisaną na listę załogi morskiego jachtu komercyjnego;
8) praktyka pływania – okres pływania na jachcie komercyjnym w charakterze członka załogi,
wykonywana na stanowisku, do którego upoważnia dany dyplom lub świadectwo, liczona od
daty przyznania świadectwa lub dyplomu, chyba że szczegółowe wymagania stanowią
inaczej;
§ 3.
1. Jacht komercyjny o dowolnym napędzie powinien być obsadzony załogą o
odpowiednich kwalifikacjach zawodowych.
2. W przypadku jachtów komercyjnych czarterowanych bez załogi oraz skuterów
wodnych nie wymaga się aby załoga spełniała wymagania niniejszego rozporządzenia.
§ 4.
Zawodowym dokumentem kwalifikacyjnym uprawniającym do zajmowania
stanowiska na jachcie komercyjnym jest odpowiedni dyplom stwierdzający
posiadane kwalifikacje, z zastrzeżeniem § 7.
§ 5.
1. Dokumenty kwalifikacyjne wydaje się w języku polskim i angielskim.
2. W sprawach wydawania dokumentów kwalifikacyjnych stosuje się przepisy Kodeksu
postępowania administracyjnego.
3. Dokumenty kwalifikacyjne wystawia się z datą ważności od dnia spełnienia ostatniego
warunku niezbędnego do uzyskania danego dokumentu kwalifikacyjnego.
4. Wzory dyplomów określa załącznik nr 1 do rozporządzenia.
§ 6.
Osoby ubiegające się o uzyskanie lub wymianę dyplomu albo świadectwa,
albo o odnowienie dyplomu powinny posiadać ważne świadectwo zdrowia,
wydane przez uprawnionego lekarza.
§ 7.
Kwalifikacje sportowe uzyskane zgodnie z przepisami polskiego związku
sportowego o zasięgu ogólnokrajowym w zakresie żeglarstwa uzupełnione o
2
Dokumenty związane z tym projektem:
-
4463-cz-I
› Pobierz plik
-
4463-II
› Pobierz plik