eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o bezpieczeństwie morskim

Rządowy projekt ustawy o bezpieczeństwie morskim

projekt dotyczy implementacji dyrektyw UE stanowiących tzw. pakiet Eryka III, z 2009 r. i uregulowania m. in. zagadnień bezpieczeństwa morskiego w kwestiach budowy, stałych urządzeń i wyposażenia statków, kwalifikacji i składu załogi, bezpiecznej żeglugi oraz ratowania życia na morzu (regulacje będą dotyczyć statków polskich oraz obcych statków znajdujących się na polskich wodach morskich wewnętrznych lub polskim morzu terytorialnym)

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 4463
  • Data wpłynięcia: 2011-07-21
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o bezpieczeństwie morskim
  • data uchwalenia: 2011-08-18
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 228, poz. 1368

4463-II

4. Do uzyskania świadectwa starszego ratownika wymagane jest posiadanie świadectwa
ratownika, ukończenie przedmiotowego szkolenia w ośrodku szkoleniowym i
złożenie egzaminu.

§ 70. Na statkach wyposażonych w urządzenia radiokomunikacyjne kapitan i oficerowie w
dziale pokładowym powinni posiadać odpowiednie świadectwo operatora urządzeń radiowych
w służbie radiokomunikacyjnej morskiej.

§ 71. 1. Na morskich statkach handlowych w żegludze międzynarodowej kapitan i starszy
oficer powinni posiadać świadectwo przeszkolenia w zakresie sprawowania opieki
medycznej nad chorym.
2.
wiadectwo przeszkolenia, o którym mowa w ust. 1, zachowuje ważność przez
okres 5 lat i podlega odnowieniu przez ukończenie szkolenia uaktualniającego.

§ 72. 1. Osoby nieposiadające odpowiednich świadectw przeszkoleń i kwalifikacji
wymaganych przepisami nie mogą zostać dopuszczone do pracy na statku.
2. Odpowiedni wyznaczony oficer nadzoruje szkolenie w zakresie:
1) zapoznania nowo okrętowanych członków załogi ze statkiem w zakresie
zagadnień związanych z ochroną przeciwpożarową, ochroną środowiska
morskiego, bezpieczeństwem i higieną pracy oraz wyposażeniem
ratunkowym;
2) realizacji programu objętego dziennikiem praktyk.
3. Na statkach pasażerskich, w tym pasażerskich ro-ro, przewożących powyżej 400
pasażerów powinien być wyznaczony oficer o specjalności pokładowej posiadający
dyplom na poziomie zarządzania odpowiedzialny za sprawy bezpieczeństwa i
ochrony oraz stan sprzętu ratunkowego i pożarowego, a także szkolenie załogi w
zakresie bezpieczeństwa życia na morzu i ochrony środowiska morskiego.
4. Zgodnie z postanowieniami Konwencji STCW na statkach w żegludze
międzynarodowej powinien być wyznaczony oficer posiadający odpowiednie
świadectwo przeszkolenia do pełnienia funkcji oficera ochrony statku, zgodnie z
wymaganiami Konwencji STCW.




40
Rozdział 2

Dodatkowe przeszkolenia specjalistyczne

§ 73. Na statkach przewożących ładunki niebezpieczne każdy oficer działu pokładowego
obowiązany jest posiadać świadectwo przeszkolenia w zakresie przewozu ładunków
niebezpiecznych.

§ 74. 1. Na zbiornikowcach do przewozu produktów naftowych lub chemikaliów każdy
marynarz zatrudniony na poziomie pomocniczym obowiązany jest posiadać
świadectwo przeszkolenia stopnia podstawowego na zbiornikowce do przewozu
produktów naftowych i chemikaliów.
2. Na zbiornikowcach do przewozu gazów skroplonych każdy marynarz zatrudniony
na poziomie pomocniczym obowiązany jest posiadać świadectwo przeszkolenia
stopnia podstawowego na zbiornikowce do przewozu gazów skroplonych.
3. Do zajmowania na zbiornikowcach stanowiska oficera wachtowego i oficera
mechanika wachtowego wymagane jest posiadania świadectwa przeszkolenia
stopnia wyższego na dany typ zbiornikowca.
4 Do zajmowania na zbiornikowcach stanowiska kapitana, starszego oficera,
starszego oficera mechanika i drugiego oficera mechanika wymagane jest
posiadanie zezwolenia.
5 Do uzyskania zezwolenia, o którym mowa w ust. 3, wymagane jest posiadanie
świadectwa przeszkolenia stopnia wyższego na dany typ zbiornikowca oraz odbycie
co najmniej 3-miesięcznej praktyki pływania na odpowiednim typie zbiornikowca
6
wiadectwa przeszkolenia, o których mowa w ust. 1 podlegają odnowieniu co 5 lat,
pod warunkiem posiadania 12-miesięcznej praktyki pływania na zbiornikowcach do
przewozu produktów naftowych lub chemikaliów, odbytej w okresie ostatnich 5 lat
albo ukończenia odpowiedniego szkolenia uaktualniającego
7
wiadectwa przeszkolenia, o których mowa w ust. 2 i 3, oraz zezwolenia, o którym
mowa w ust. 4, podlegają odnowieniu co 5 lat, pod warunkiem posiadania 12-
miesięcznej praktyki pływania na danym typie zbiornikowca odbytej w okresie
ostatnich 5 lat albo ukończenia odpowiedniego szkolenia uaktualniającego . Wzory
zezwoleń określa załącznik nr 5 do rozporządzenia.
.

41

§ 75. 1. Na statkach pasażerskich:
1) każdy członek załogi obowiązany jest posiadać świadectwo w zakresie
bezpieczeństwa, kierowania tłumem, bezpieczeństwa pasażerów, dla personelu
zajmującego się bezpośrednią obsługą pasażerów w pomieszczeniach
pasażerskich o na statku pasażerskim .
2) kapitan, starszy oficer, starszy mechanik, drugi oficer mechanik i inni
członkowie załogi odpowiedzialni za zaokrętowanie i wyokrętowanie
pasażerów, załadunek, wyładunek i mocowanie ładunku oraz zamknięcie
kadłuba obowiązani są posiadać świadectwo przeszkolenia w zakresie
dowodzenia w sytuacjach kryzysowych, o zachowaniach ludzkich,
bezpieczeństwie pasażerów i ładunku oraz szczelności kadłuba na statku
pasażerskim.
2.
wiadectwa z przeszkoleń, o których mowa w ust. 1, podlegają odnowieniu co 5 lat,
pod warunkiem posiadania 12-miesięcznej praktyki pływania na statkach
pasażerskich odbytej w okresie ostatnich pięciu lat albo ukończenie szkolenia
uaktualniającego.
3. Wymogi określone w ust. 1 pkt 2 nie dotyczą członków załóg statków pasażerskich
odbywających żeglugę na wodach portowych, pod warunkiem że każdy członek
załogi zostanie na statku zapoznany z zagadnieniami z zakresu bezpieczeństwa
pasażerów i ładunku oraz kierowania tłumem.

§ 76. Na statkach o nietypowych charakterystykach manewrowych i na statkach o pojemności
brutto powyżej 50 000 kapitan jest obowiązany posiadać odpowiednie świadectwo
przeszkolenia w zakresie manewrowania dużymi statkami i statkami o nietypowych
charakterystykach manewrowych.

§ 77. 1. Do zajmowania stanowisk starszego oficera mechanika i drugiego oficera mechanika
na statkach napędzanych turbiną parową lub gazową wymagane jest posiadanie
zezwolenia.
2. Do uzyskania zezwolenia, o którym mowa w ust. 1, wymagane jest posiadanie
świadectwa przeszkolenia w zakresie obsługi siłowni o napędzie innym niż tłokowy
silnik spalinowy oraz odbycie 3-miesięcznej praktyki pływania na statku

42
posiadającym siłownię tego typu co najmniej na stanowisku oficera mechanika
wachtowego.
3. Zezwolenia i świadectwa przeszkolenia, o których mowa w ust. 1 i 2, podlegają
odnowieniu co 5 lat, pod warunkiem posiadania 12-miesięcznej praktyki pływania w
okresie ostatnich pięciu lat na statkach o napędzie innym niż tłokowy silnik
spalinowy albo ukończenie szkolenia uaktualniającego.
4. Wzór zezwolenia, o którym mowa w ust. 1, określa załącznik nr 6 do rozporządzenia.

§ 78. 1. Wzory świadectw przeszkoleń w zakresie bezpieczeństwa określa załącznik nr 7 do
rozporządzenia.
2. wiadectwa przeszkoleń, które nie posiadają daty ważności, mogą na wniosek
zainteresowanego zostać odnowione na zasadach określonych w § 82 ust. 1

DZIAŁ VI

Dokumenty kwalifikacyjne, sposób zaliczania praktyki pływania na poszczególnych
typach statków oraz warunki odnawiania dyplomów kwalifikacyjnych

§ 79. 1. Dowodem odbycia wymaganej praktyki pływania jest, z zastrzeżeniem ust. 2, wpis w
książeczce żeglarskiej.
2. Dla osób nieposiadających książeczki żeglarskiej dowodem odbycia praktyki
pływania jest zaświadczenie wydane przez kapitana statku. Wzór zaświadczenia
określa załącznik nr 8 do rozporządzenia.
3. W uzasadnionych przypadkach dyrektor urzędu morskiego może żądać dodatkowego
potwierdzenia wpisu dokonanego do książeczki żeglarskiej lub zaświadczenia, o
którym mowa w ust. 2. W takim przypadku sporządza się protokół, którego kopię
doręcza się zainteresowanemu.

§ 80. Praktykę pływania na statkach obsługiwanych w układzie zmianowym oraz statkach
pełniących specjalną służbę państwową zalicza się w stosunku 3 miesiące pływania za 2
miesiące wymaganej praktyki.

§ 81. 1. Dyplomy zachowują ważność przez okres 5 lat i podlegają odnowieniu na zasadach
określonych w § 82, z zastrzeżeniem ust. 2.

43
2.
Termin ważności, o którym mowa w ust. 1, nie dotyczy dyplomów:
a)
szypra 1 i 2 klasy żeglugi krajowej
b)
szypra 1 i 2 klasy rybołówstwa morskiego

§ 82. 1. Warunkiem odnowienia dyplomu jest odbycie co najmniej 12-miesięcznej praktyki
pływania w okresie ostatnich 5 lat na stanowisku oficerskim w swojej specjalności
na statkach morskich określonych w rozporządzeniu.
2. W razie niespełnienia wymagań określonych w ust. 1 dopuszcza się możliwość
odnowienia dyplomu poprzez:
1) odbycie w ostatnich sześciu miesiącach ważności dyplomu co najmniej 3-
miesięcmej praktyki pływania w charakterze co najmniej oficera
dodatkowego w swojej specjalności lub na stanowisku o stopień niższym od
stanowiska, do którego zajmowania uprawnia posiadany ważny dyplom,
albo
2) zastosowanie zamiany praktyki pływania w wymiarze jeden miesiąc
praktyki za dwa miesiące pracy:
a) w pilotażu morskim, lub
b) w stoczniach na statkach morskich w dziale mechanicznym podczas
prób na uwięzi, albo
3) złożenie egzaminu na odnowienie dyplomu.

§ 83. 1. Dyrektorzy urzędów morskich prowadzą ewidencje wydanych dokumentów
kwalifikacyjnych.
2. Ewidencję dokumentów kwalifikacyjnych prowadzi się w postaci akt
ewidencyjnych i w systemie informatycznym.
3. Akta ewidencyjne osób powinny być:
1) oprawione w teczki i usystematyzowane według numerów ewidencyjnych;
w teczkach dokumenty powinny być ułożone według kolejności ich wpływu;
2) przechowywane w specjalnie do tego celu przeznaczonym archiwum.
4. Urządzenia i systemy informatyczne służące do prowadzenia ewidencji, o której
mowa w ust. 2, oraz przetwarzania danych w bazie danych powinny spełniać
warunki określone w przepisach w sprawie dokumentacji, przetwarzania danych
osobowych oraz warunków technicznych i organizacyjnych, jakim powinny

44
strony : 1 ... 30 ... 37 . [ 38 ] . 39 ... 50 ... 90 ... 106

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: