Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym
projekt dotyczy transpozycji dyrektyw Parlamentu Europejskiego i Rady w zakresie procedur wydawania zezwoleń na dopuszczenie do eksploatacji w odniesieniu do pojazdów kolejowych i podsystemów strukturalnych, uszczegółowienia zadań Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego, dostosowanie zasad interoperacyjności na sieci kolejowej RP do zasad europejskiego systemu kolei
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 4408
- Data wpłynięcia: 2011-07-11
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy o transporcie kolejowym
- data uchwalenia: 2011-09-16
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 230, poz. 1372
4408
e) badanie
bezpieczeństwa działania w warunkach rzeczywistego
zastosowania urządzenia,
f) wykonanie następujących testów kwalifikacyjnych ich systemów:
– test funkcjonalności,
– test niezawodności,
– test bezpieczeństwa;
2) dla typów urządzeń telekomunikacji kolejowej:
a) badanie zgodności z przepisami telekomunikacyjnymi wymaganymi dla
urządzeń telekomunikacji kolejowej,
b) badanie zgodności z warunkami technicznymi, w tym badanie:
– funkcjonalne i niezawodnościowe,
– kompatybilności elektromagnetycznej,
– środowiskowe, w szczególności współpracy z istniejącymi systemami i
urządzeniami,
c) analizę wyników prób eksploatacyjnych.
§ 4. Zakres badań koniecznych typów pojazdów kolejowych obejmuje:
1) dla typu pojazdu trakcyjnego oraz jego typowego zespołu, podzespołu i elementu
odpowiednio:
a) sprawdzenie
zgodności wykonania z wymaganiami technicznymi
wykonania i odbioru, dokumentacją konstrukcyjną oraz z wymaganiami
określonymi w odpowiednich polskich lub europejskich normach dla
pojazdów trakcyjnych, ich zespołów, podzespołów i elementów,
b) sprawdzenie świadectw jakości, atestów, wyników odbiorów jakościowo-
technicznych na zastosowane zespoły, podzespoły, elementy i materiały,
c) sprawdzenie pojazdu trakcyjnego w zakresie:
– zachowania skrajni taboru i wymiaru długości,
– przejazdu przez łuk o minimalnym promieniu,
– przejazdu przez górkę wzorcową,
– bezpieczeństwa pracownika manewrowego,
d)
pomiar masy własnej całkowitej i nacisków kół na szynę pojazdu
trakcyjnego,
e) ocenę własności dynamicznych pojazdu trakcyjnego, w szczególności w
zakresie:
– określenia współczynnika bezpieczeństwa przeciw wykolejeniu Y/Q,
– określenia sił między kołem a szyną,
– spokojności biegu i komfortu jazdy,
3
– minimalnego promienia łuku przy dopuszczalnym przyspieszeniu
dośrodkowym,
f) sprawdzenie wytrzymałości głównych elementów, w tym:
– wytrzymałości pudła i zamocowania urządzeń,
–
przejmowania energii zderzenia czołowego na podstawie próby
poligonowej lub obliczeń symulacyjnych,
– wytrzymałości zmęczeniowej ram wózków,
– charakterystyki
urządzeń cięgłowo-zderznych i ich próby
zmęczeniowe,
– odporności szyb czołowych i bocznych kabiny maszynisty na
uderzenie i zmiany ciśnienia,
g) badanie układów hamulcowych w zakresie:
– oceny zastosowanego systemu hamulców,
– działania hamulca pneumatycznego i hamulca bezpieczeństwa,
– działania innych systemów hamulca - hamulca
elektropneumatycznego, elektrodynamicznego i szynowego,
– działania hamulca postojowego,
– pomiarów dróg hamowania,
– określenia masy hamującej pojazdu trakcyjnego,
– działania urządzeń przeciwpoślizgowych,
h) sprawdzenie charakterystyk trakcyjnych pojazdu trakcyjnego w zakresie:
– wyznaczenia linii przyczepności na obwodzie kół napędnych,
– wyznaczenia linii siły pociągowej w funkcji prędkości,
–
wyznaczenia czasu zadziałania urządzeń przeciwpoślizgowych i
eliminowania poślizgu,
i) sprawdzenie odbieraka prądu i jego współpracy z siecią trakcyjną,
j)
badanie i ocenę urządzeń bezpieczeństwa ruchu, w tym: czuwaka
aktywnego (CA), urządzeń samoczynnego hamowania pociągu (SHP),
urządzeń radiołączności kolejowej z funkcją radio-stop, urządzeń systemu
kontroli prowadzenia pociągów,
k) sprawdzenie urządzeń rejestrujących przebieg pracy pojazdu trakcyjnego,
l) sprawdzenie działania urządzeń zabezpieczających przeciwzwarciowych i
przeciwporażeniowych zainstalowanych na pojeździe trakcyjnym,
m) sprawdzenie urządzeń zabezpieczających przed skutkami zwarć oraz
porażeniem prądem elektrycznym, w tym złącz ochronnych uszyniających
oraz zabezpieczeń przed urazami elektrycznymi obsługi wagonów i
pasażerów pojazdu trakcyjnego,
n) sprawdzenie oznakowania i sygnalizacji czoła i końca pojazdu trakcyjnego,
4
o) badanie oddziaływania na otoczenie w zakresie hałasu emitowanego na
zewnątrz pojazdu trakcyjnego oraz toksyczności spalin,
p)
sprawdzenie zabezpieczenia przeciwpożarowego pojazdu trakcyjnego
poprzez badanie:
– materiałów i wyrobów, w tym przewodów elektrycznych użytych w
konstrukcji i wyposażeniu pod względem palności, toksyczności i
właściwości dymowych, przy paleniu i rozprzestrzenianiu się
płomienia,
– zainstalowanego wyposażenia przeciwpożarowego,
r) badanie pojazdu trakcyjnego w zakresie:
– emitowanych na zewnątrz i wewnątrz zakłóceń radioelektrycznych i
elektromagnetycznych,
– zakłóceń w sieci trakcyjnej w wyniku działań urządzeń impulsowych,
– odporności wyposażenia na zewnętrzne pola elektromagnetyczne,
– wpływu zakłóceń generowanych na urządzenia sterowania ruchem
kolejowym,
s) sprawdzenie sygnałów dźwiękowych pojazdu trakcyjnego,
t) sprawdzenie warunków pracy maszynisty w kabinie maszynisty pojazdu
trakcyjnego, w zakresie:
–
ergonomii stanowiska pracy, pola widzenia szlaku, oceny fotela
maszynisty, oświetlenia kabiny i przyrządów,
– poziomu drgań mechanicznych pod względem oddziaływania na
organizm ludzki i komfort jazdy,
– poziomu hałasu infradźwiękowego, słyszalnego i ultradźwiękowego,
– indukcyjności pola magnetycznego,
– mikroklimatu kabiny maszynisty oraz zmian ciśnienia wewnętrznego,
u) sprawdzenie warunków podróżowania pasażerów w zespołach trakcyjnych,
wagonach silnikowych i autobusach szynowych, w zakresie:
– poziomu drgań mechanicznych pod względem oddziaływania na
organizm ludzki i komfort jazdy,
– poziomu hałasu słyszalnego,
– ergonomii siedzisk i pomieszczeń dla pasażerów,
– mikroklimatu pomieszczeń dla pasażerów,
– oświetlenia pomieszczeń dla pasażerów,
– odporności szyb okiennych na uderzenie,
w) sprawdzenie w pojeździe trakcyjnym zamocowania stopni, poręczy, osłon
części wirujących oraz szerokości przejść,
x) sprawdzenie kompletności badań i prób wyposażenia pojazdu trakcyjnego
podlegającego dozorowi technicznemu,
5
y) potwierdzenie poprawności zastosowanych w pojeździe trakcyjnym
rozwiązań, decydujących o bezpieczeństwie ruchu, bezpieczeństwie
przewozu osób i rzeczy oraz ochrony środowiska, w trakcie prób
eksploatacyjnych;
2) dla typu wagonu pasażerskiego oraz jego typowego zespołu, podzespołu i
elementu odpowiednio:
a) sprawdzenie
zgodności wykonania z wymaganiami technicznymi
wykonania i odbioru, dokumentacją konstrukcyjną oraz z wymaganiami
określonymi w odpowiednich polskich lub europejskich normach dla
wagonów pasażerskich, ich zespołów, podzespołów i elementów,
b) sprawdzenie świadectw jakości, atestów, wyników odbiorów jakościowo-
technicznych na zastosowane zespoły, podzespoły, elementy i materiały,
c) sprawdzenie wagonu pasażerskiego w zakresie:
– zachowania skrajni taboru i wymiaru długości,
– przejazdu przez łuk o minimalnym promieniu i przez rampę promową,
– bezpieczeństwa pracownika manewrowego,
– przejazdu przez górkę wzorcową,
d)
pomiar masy własnej całkowitej i nacisków kół na szynę wagonu
pasażerskiego,
e) ocenę własności dynamicznych wagonu pasażerskiego, w szczególności w
zakresie:
– określenia współczynnika bezpieczeństwa przeciw wykolejeniu Y/Q,
– określenia sił między kołem a szyną,
– spokojności biegu i komfortu jazdy,
– minimalnego promienia łuku przy dopuszczalnym przyspieszeniu
dośrodkowym,
f) sprawdzenie wytrzymałości głównych elementów, w tym:
– wytrzymałości pudła i zamocowania urządzeń,
–
przejmowania energii zderzenia czołowego na podstawie próby
poligonowej lub obliczeń symulacyjnych,
– wytrzymałości zmęczeniowej ram wózków,
– charakterystyki urządzeń cięgłowo-zderznych i próby zmęczeniowe,
– odporności szyb na uderzenie i zmiany ciśnienia,
g) badanie układów hamulcowych w zakresie:
–
badania stacjonarnego właściwości wagonu pasażerskiego pod
względem hamowania, w zakresie skuteczności działania
zastosowanego systemu hamulców,
–
badania stacjonarnego i ruchowego właściwości wagonu
pasażerskiego pod względem hamowania, w zakresie działania
hamulca dodatkowego, postojowego i bezpieczeństwa,
6
–
badania ruchowego właściwości wagonu pasażerskiego pod
względem hamowania, w zakresie określenia skuteczności hamulca,
–
badania ruchowego właściwości wagonu pasażerskiego pod
względem hamowania, w zakresie działania urządzeń
przeciwpoślizgowych,
h) badanie urządzeń zewnętrznych wagonu pasażerskiego, w tym:
– połączeń międzywagonowych, mostków przejściowych i wałków
gumowych,
– stopni, uchwytów i tablic informacyjnych,
– w zakresie malowania i napisów,
i) badanie urządzeń wewnętrznych wagonu pasażerskiego, w tym:
– okien, drzwi wejściowych czołowych,
– urządzeń sanitarnych,
j) badanie urządzeń sterowania i blokady drzwi wejściowych wagonu
pasażerskiego,
k) badanie ogrzewania, wentylacji i klimatyzacji wagonu pasażerskiego,
l) badanie układu zasilania wagonu pasażerskiego, w tym:
– przetwornicy statycznej,
– urządzeń wybiorczo-przełączających WN,
– badanie wpływu zakłóceń generowanych przez wagon pasażerski na
urządzenia sterowania ruchem kolejowym,
m) sprawdzenie działania urządzeń zabezpieczających przeciwzwarciowych i
przeciwporażeniowych, zainstalowanych w wagonie pasażerskim,
n) sprawdzenie urządzeń zabezpieczających przed skutkami zwarć oraz
porażeniem prądem elektrycznym, w tym złącz ochronnych uszyniających
oraz zabezpieczeń przed urazami elektrycznymi obsługi wagonów i
pasażerów wagonu pasażerskiego,
o) sprawdzenie urządzeń radiołączności kolejowej i instalacji rozgłoszeniowej
wagonu pasażerskiego,
p) sprawdzenie zabezpieczenia przeciwpożarowego wagonu pasażerskiego
poprzez badanie:
– materiałów i wyrobów, w tym przewodów elektrycznych użytych w
konstrukcji i wyposażeniu wagonu pasażerskiego pod względem
palności, toksyczności i właściwości dymowych, przy paleniu i
rozprzestrzenianiu się płomienia,
–
zainstalowanego w wagonie pasażerskim wyposażenia
przeciwpożarowego;
r) sprawdzenie poziomu zakłóceń radioelektrycznych, emitowanych wewnątrz
i na zewnątrz wagonu pasażerskiego,
s) sprawdzenie
zainstalowanego w wagonie pasażerskim systemu
diagnostycznego i transmisji danych diagnostycznych,
7
Dokumenty związane z tym projektem:
-
4408
› Pobierz plik