eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym

projekt dotyczy transpozycji dyrektyw Parlamentu Europejskiego i Rady w zakresie procedur wydawania zezwoleń na dopuszczenie do eksploatacji w odniesieniu do pojazdów kolejowych i podsystemów strukturalnych, uszczegółowienia zadań Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego, dostosowanie zasad interoperacyjności na sieci kolejowej RP do zasad europejskiego systemu kolei

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 4408
  • Data wpłynięcia: 2011-07-11
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o transporcie kolejowym
  • data uchwalenia: 2011-09-16
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 230, poz. 1372

4408

interoperacyjności ze względu na istniejące
ograniczenia geograficzne, topograficzne lub miejskie,
lub ze względu na konieczność zapewnienia zgodności
z istniejącym systemem kolei;
30b)

punkty otwarte – wskazane w technicznych
specyfikacjach interoperacyjności warunki techniczne
odnoszące się do zasadniczych wymagań dotyczących
interoperacyjności systemu kolei, do których stosuje się
przepisy krajowe;”,
o) pkt 31 – 33 otrzymują brzmienie:
„31)
podsystem – część systemu kolei o charakterze
strukturalnym bądź funkcjonalnym, dla której ustalono
odrębne zasadnicze wymagania dotyczące
interoperacyjności systemu kolei;
32) zasadnicze wymagania dotyczące interoperacyjności
systemu kolei – wymagania określone w dyrektywie
w sprawie interoperacyjności systemu kolei we
Wspólnocie, dotyczące składników interoperacyjności,
podsystemów i ich powiązań, które powinny być
spełnione w transeuropejskim systemie kolei w celu
zapewnienia interoperacyjności systemu kolei;
33) techniczne specyfikacje interoperacyjności – specy-
fikacje obejmujące podsystemy lub ich części w celu
spełnienia zasadniczych wymagań dotyczących
interoperacyjności systemu kolei, ogłaszane przez
Komisję Europejską w Dzienniku Urzędowym Unii
Europejskiej;”,
p) po pkt 33 dodaje się pkt 33a w brzmieniu:
„33a)

specyfikacje europejskie – wspólne techniczne
specyfikacje, europejskie aprobaty techniczne lub
krajowe normy stanowiące transpozycję norm
europejskich;”,

5
q) pkt 34 i 34a otrzymują brzmienie:
„34) certyfikat weryfikacji WE podsystemu – dokument
wydany przez notyfikowaną jednostkę certyfikującą
potwierdzający, że podsystem jest zgodny z zasad-
niczymi wymaganiami dotyczącymi interoperacyjności
systemu kolei;
34a) pośredni certyfikat weryfikacji WE podsystemu –
dokument wydany przez notyfikowaną jednostkę
certyfikującą potwierdzający, że podsystem na etapie
jego projektowania lub budowy jest zgodny
z zasadniczymi wymaganiami dotyczącymi interope-
racyjności systemu kolei;”,
r) po pkt 34a dodaje się pkt 34b – 34e w brzmieniu:
„34b) certyfikat WE zgodności lub przydatności do
stosowania składnika interoperacyjności – dokument
wydany przez notyfikowaną jednostkę certyfikującą
potwierdzający, że składnik interoperacyjności jest
zgodny z zasadniczymi wymaganiami dotyczącymi
interoperacyjności systemu kolei lub potwierdzający,
że składnik interoperacyjności jest przydatny do
stosowania;
34c)

notyfikowana jednostka certyfikująca – podmiot
odpowiedzialny za ocenę zgodności lub przydatności
do stosowania składnika interoperacyjności oraz
odpowiedzialny za prowadzenie procedur weryfikacji
WE podsystemów;
34d)

notyfikowana jednostka kontrolująca – podmiot
odpowiedzialny za dokonanie sprawdzenia warunków
zgodności lub przydatności do stosowania składnika
interoperacyjności oraz sprawdzenia warunków
prowadzenia procedur weryfikacji WE podsystemów
w

celu ustalenia ich zgodności z zasadniczymi

6
wymaganiami dotyczącymi interoperacyjności systemu
kolei;
34e) notyfikowane laboratorium – podmiot odpowiedzialny
za przeprowadzenie czynności badawczych lub
pomiarowych wynikających z procedur oceny
zgodności lub przydatności do stosowania składnika
interoperacyjności oraz procedur weryfikacji WE
podsystemów, w celu ustalenia zgodności z zasad-
niczymi wymaganiami dotyczącymi interoperacyjności
systemu kolei;”,
s) pkt 35 i 35a otrzymują brzmienie:
„35) deklaracja weryfikacji WE podsystemu – oświadczenie
producenta albo jego upoważnionego przedstawiciela,
podmiotu zamawiającego, wykonawcy modernizacji,
importera, inwestora, dysponenta, zarządcy
infrastruktury albo przewoźnika kolejowego
stwierdzające, na jego wyłączną odpowiedzialność, że
podsystem jest zgodny z zasadniczymi wymaganiami
dotyczącymi interoperacyjności systemu kolei;
35a) pośrednia deklaracja weryfikacji WE podsystemu –
oświadczenie producenta albo jego upoważnionego
przedstawiciela, podmiotu zamawiającego, wykonawcy
modernizacji, importera, inwestora, dysponenta,
zarządcy infrastruktury albo przewoźnika kolejowego
stwierdzające, na jego wyłączną odpowiedzialność, że
podsystem na etapie jego projektowania lub budowy
jest zgodny z zasadniczymi wymaganiami dotyczącymi
interoperacyjności systemu kolei;”,
t) po pkt 35a dodaje się pkt 35b i 35c w brzmieniu:
„35b) deklaracja WE zgodności lub przydatności do
stosowania składnika interoperacyjności –
oświadczenie producenta albo jego upoważnionego

7
przedstawiciela, podmiotu zamawiającego, wykonawcy
modernizacji, importera, inwestora, dysponenta,
zarządcy infrastruktury albo przewoźnika kolejowego
stwierdzające, na jego wyłączną odpowiedzialność, że
składnik interoperacyjności jest zgodny z zasadniczymi
wymaganiami dotyczącymi interoperacyjności systemu
kolei lub potwierdzający,
że składnik inter-
operacyjności jest przydatny do stosowania;
35c) deklaracja zgodności z typem – oświadczenie
producenta albo jego upoważnionego przedstawiciela,
podmiotu zamawiającego, wykonawcy modernizacji,
importera, inwestora, dysponenta, zarządcy infras-
truktury albo przewoźnika kolejowego stwierdzające,
na jego wyłączną odpowiedzialność, że dany pojazd
kolejowy jest zgodny z typem pojazdu, który już
otrzymał zezwolenie na dopuszczenie do eksploatacji;”,
u) pkt 36 otrzymuje brzmienie:
„36) dopuszczenie do eksploatacji – czynności faktyczne
i prawne konieczne do przekazania podsystemu lub
pojazdu kolejowego do użytkowania zgodnie z jego
przeznaczeniem, kończące się wydaniem zezwolenia na
dopuszczenie do eksploatacji;”,
v) po pkt 36 dodaje się pkt 36a – 36c w brzmieniu:
„36a)

dopuszczenie do eksploatacji typu – czynności
faktyczne i prawne konieczne do dopuszczenia typu
budowli przeznaczonej do prowadzenia ruchu
kolejowego albo typu urządzenia przeznaczonego do
prowadzenia ruchu kolejowego albo typu pojazdu
kolejowego do użytkowania kończące się wydaniem
świadectwa dopuszczenia do eksploatacji typu;


8
36b)

zezwolenie na dopuszczenie do eksploatacji –
dokument uprawniający zarządcę infrastruktury,
przewoźnika kolejowego, producenta albo jego
upoważnionego przedstawiciela, importera, podmiot
zamawiający, wykonawcę modernizacji, inwestora,
albo dysponenta do eksploatacji podsystemu lub
pojazdu kolejowego wprowadzanego po raz pierwszy
do użytkowania;
36c)
terminal kolejowy – budynek lub budowla wraz
z urządzeniami specjalistycznymi umożliwiający
załadunek, wyładunek lub zestawianie pociągów
towarowych lub integrację usług towarowego
transportu kolejowego z innymi rodzajami transportu;”,
w) po pkt 37 dodaje się pkt 37a w brzmieniu:
„37a) państwo członkowskie UE – państwo członkowskie
Unii Europejskiej oraz państwo członkowskie
Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu
(EFTA) – strona umowy o Europejskim Obszarze
Gospodarczym i Konfederacja Szwajcarska;”,
x) pkt 42 otrzymuje brzmienie:
„42) wspólne
wymagania
bezpieczeństwa (CST) –
minimalne poziomy bezpieczeństwa, które powinny
być osiągnięte przez różne części transeuropejskiego
systemu kolei i przez system kolei jako całość,
wyrażone w kryteriach akceptacji ryzyka;”;
4) w art. 10 w ust. 1 wprowadzenie do wyliczenia otrzymuje
brzmienie:
„Centralnym organem administracji rządowej będącym krajową
władzą bezpieczeństwa i krajowym regulatorem transportu
kolejowego w rozumieniu przepisów Unii Europejskiej z zakresu
bezpieczeństwa i regulacji transportu kolejowego, właściwym
w sprawach:”;

9
strony : 1 . [ 2 ] . 3 ... 10 ... 20 ... 40

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: