eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym

projekt dotyczy transpozycji dyrektyw Parlamentu Europejskiego i Rady w zakresie procedur wydawania zezwoleń na dopuszczenie do eksploatacji w odniesieniu do pojazdów kolejowych i podsystemów strukturalnych, uszczegółowienia zadań Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego, dostosowanie zasad interoperacyjności na sieci kolejowej RP do zasad europejskiego systemu kolei

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 4408
  • Data wpłynięcia: 2011-07-11
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o transporcie kolejowym
  • data uchwalenia: 2011-09-16
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 230, poz. 1372

4408

5) w art. 13:
a) po ust. 1 dodaje się ust. 1a w brzmieniu:
„1a. Do zadań Prezesa UTK, w zakresie nadzoru nad
podmiotami, których działalność ma wpływ na
bezpieczeństwo ruchu kolejowego i bezpieczeństwo
eksploatacji kolei, należy:
1) wydawanie, przedłużanie ważności, zmiana
i cofanie autoryzacji bezpieczeństwa, certyfikatów
bezpieczeństwa i świadectw bezpieczeństwa,
o których mowa w art. 18, oraz prowadzenie
i aktualizacja rejestrów tych dokumentów;
2) wydawanie, przedłużanie ważności, zawieszanie
i cofanie licencji maszynisty, aktualizowanie
danych zawartych w licencji, wydawanie
wtórników licencji oraz prowadzenie i aktualizacja
rejestru tych dokumentów;
3) wydawanie i cofanie certyfikatów podmiotom
odpowiedzialnym za utrzymanie pojazdu
kolejowego (ECM) w odniesieniu do wagonów
towarowych oraz kontrola spełnienia warunków
lub wymagań zawartych w tym certyfikacie;
4) kontrola spełniania warunków lub wymagań
zawartych w autoryzacjach bezpieczeństwa,
certyfikatach bezpieczeństwa,
świadectwach
bezpieczeństwa oraz kontrola zgodności działania
zarządców lub przewoźników kolejowych
z przepisami Unii Europejskiej i prawa krajowego
w zakresie bezpieczeństwa transportu kolejowego;
5) nadzór nad podmiotami uprawnionymi do
szkolenia i egzaminowania osób ubiegających się
o licencję i świadectwo maszynisty oraz
prowadzenie rejestru podmiotów uprawnionych do

10
przeprowadzania badań w celu uzyskania licencji
maszynisty;
6) kontrola spełniania przez zarządców,
przewoźników kolejowych oraz użytkowników
bocznic kolejowych obowiązków w zakresie
bezpieczeństwa transportu kolejowego, a w szcze-
gólności:
a) warunków prowadzenia ruchu kolejowego
i sygnalizacji, określonych w przepisach
wydanych na podstawie art. 17 ust. 7,
b) warunków technicznych eksploatacji pojaz-
dów kolejowych, określonych w przepisach
wydanych na podstawie art. 20, w tym
ważności świadectw sprawności technicznej,
o których mowa w art. 24, i dokumentów,
które powinny znajdować się w pojeździe
kolejowym będącym w ruchu, określonych
w przepisach wydanych na podstawie art. 25
ust. 1,
c) warunków, jakie powinni spełniać maszyniści,
osoby zatrudnione na stanowiskach
bezpośrednio związanych z prowadzeniem
i bezpieczeństwem ruchu kolejowego,
prowadzeniem określonych rodzajów
pojazdów kolejowych oraz pojazdów
kolejowych metra, o których mowa w art. 22b
ust. 1 i art. 22d ust. 1;
7) nadzór nad zachowaniem bezpieczeństwa
w

transporcie kolejowym oraz prawidłowym
utrzymaniem i eksploatacją linii kolejowych oraz
bocznic kolejowych;

11
8) analiza raportów w sprawie bezpieczeństwa,
o których mowa w art. 17a ust. 4;
9) monitorowanie, promowanie, wprowadzanie
w życie oraz rozwijanie regulacji bezpieczeństwa,
łącznie z systemem krajowych zasad
bezpieczeństwa.”,
b) ust. 2 i 3 otrzymują brzmienie:
„2. Do zadań Prezesa UTK w zakresie spójności systemu
kolejowego, w tym nadzoru nad rozwiązaniami
technicznymi, które mają wpływ na bezpieczeństwo
ruchu kolejowego i bezpieczeństwo systemu kolei,
należy:
1) zezwalanie na dopuszczanie do eksploatacji
podsystemów składających się na system kolei;
2) zezwalanie na dopuszczanie do eksploatacji nowego
lub modernizowanego taboru kolejowego jako
podsystemu strukturalnego, nieobjętego tech-
nicznymi specyfikacjami interoperacyjności,
zwanymi dalej „TSI”;
3) wydawanie świadectw dopuszczenia do eksploatacji
typu budowli przeznaczonej do prowadzenia ruchu
kolejowego lub świadectw dopuszczenia do
eksploatacji typu urządzenia przeznaczonego do
prowadzenia ruchu kolejowego lub świadectw
dopuszczenia do eksploatacji typu pojazdu
kolejowego oraz prowadzenie i aktualizacja rejestru
tych świadectw;
4) prowadzenie spraw związanych z rozpatrywaniem
wniosków o nadanie, zmianę lub wycofanie
identyfikatora literowego dysponenta (VKM5)) oraz
przekazywanie informacji w tym zakresie
Europejskiej Agencji Kolejowej;

12
5) prowadzenie i aktualizacja krajowego rejestru
pojazdów kolejowych;
6) nadawanie i zmiana europejskich numerów
pojazdom kolejowym (EVN6)), wyrejestrowywanie
pojazdów kolejowych oraz dokonywanie zmian
pozostałych danych rejestrowych w krajowym
rejestrze pojazdów kolejowych;
7) prowadzenie spraw związanych z rozpatrywaniem
wniosków o odstępstwa, przekazywanie Komisji
Europejskiej dokumentów niezbędnych do
otrzymania odstępstw, o których mowa w art. 25f.
3. Obowiązek uzyskania świadectw, o których mowa

w ust. 2 pkt 3, nie dotyczy urządzeń technicznych
podlegających przepisom o dozorze technicznym.”,
c) po ust. 7b dodaje się ust. 7c w brzmieniu:
„7c. Jeżeli Prezes UTK uzna, że obowiązujące specyfikacje
europejskie nie spełniają zasadniczych wymagań
dotyczących interoperacyjności systemu kolei,
informuje o tym Komisję Europejską.”;
6) w art. 16 ust. 1 i 2 otrzymują brzmienie:
„1. Czynności wykonywane przez Prezesa UTK określone
w art. 13 ust. 1a pkt 1 – 3, pkt 5 oraz ust. 2 pkt 1 – 3, pkt 6 i 7
są odpłatne. Opłacie podlega wykonywanie zadań, o których
mowa w art. 13 ust. 1a pkt 6, o ile polegają one na
wykonywaniu badań i pomiarów.
2. Wysokość opłat, o których mowa w ust. 1, z tytułu:
1) wydawania, przedłużania ważności lub zmiany:
a) autoryzacji bezpieczeństwa, certyfikatu
bezpieczeństwa,
świadectwa bezpieczeństwa,
certyfikatu podmiotowi odpowiedzialnemu za
utrzymanie pojazdu kolejowego (ECM) w zakresie
wagonów towarowych – nie może być wyższa niż

13
równowartość w złotych 15 000 euro, ustalona przy
zastosowaniu kursu średniego ogłaszanego przez
Narodowy Bank Polski obowiązującego w dniu
wydania tych dokumentów,
b) świadectwa dopuszczenia do eksploatacji typu:
– budowli przeznaczonej do prowadzenia ruchu
kolejowego – nie może być wyższa niż
równowartość w złotych 20 000 euro, ustalona na
zasadach określonych w lit. a,
– urządzenia przeznaczonego do prowadzenia
ruchu kolejowego – nie może być wyższa niż
równowartość w złotych 20 000 euro, ustalona na
zasadach określonych w lit. a,
– pojazdu kolejowego – nie może być wyższa niż
równowartość w złotych 50 000 euro, ustalona na
zasadach określonych w lit. a;
2) wydawania, przedłużania ważności, aktualizowania
danych zawartych w licencji maszynisty oraz wydawania
wtórników licencji – nie może być wyższa niż
równowartość w złotych 250 euro, ustalona na zasadach
określonych w pkt 1 lit. a;
3) nadzoru nad:
a) podmiotami uprawnionymi do szkolenia i egza-
minowania osób ubiegających się o licencję
i świadectwo maszynisty,
b) podmiotami uprawnionymi do przeprowadzania
badań w celu uzyskania licencji maszynisty
– nie może być wyższa niż równowartość w złotych
2 000 euro rocznie, ustalona przy zastosowaniu kursu
średniego ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski
obowiązującego w dniu sporządzenia dokumentu
pokontrolnego;

14
strony : 1 ... 2 . [ 3 ] . 4 ... 10 ... 20 ... 40

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: