eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw

projekt dotyczy zmian w podziale kompetencji organów wydających pozwolenia na przejazd pojazdów nienormatywnych, wprowadzenia definicji - pojazd nienormatywny i pilot oraz 7 kategorii zezwoleń na przejazd pojazdów nienormatywnych i określenia organów upoważnionych do ich wydawania

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 4223
  • Data wpłynięcia: 2011-05-17
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2011-08-18
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 222, poz. 1321

4223


Druk nr 4223

Warszawa, 16 maja 2011 r.
SEJM
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VI kadencja
Prezes Rady Ministrów

RM 10-24-11



Pan

Grzegorz
Schetyna
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej
Polskiej
Szanowny Panie Marszałku
Na podstawie art. 118 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia
2 kwietnia 1997 r. przedstawiam Sejmowi Rzeczypospolitej Polskiej projekt
ustawy

- o zmianie ustawy - Prawo o ruchu
drogowym oraz niektórych innych
ustaw
z projektami aktów wykonawczych.

W załączeniu przedstawiam także opinię dotyczącą zgodności
proponowanych regulacji z prawem Unii Europejskiej.
Jednocześnie uprzejmie informuję, że do prezentowania stanowiska Rządu
w tej sprawie w toku prac parlamentarnych został upoważniony Minister
Infrastruktury.

Z poważaniem

(-) Donald Tusk
Projekt
U S T A W A
z dnia
o zmianie ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych usta

Art. 1. W ustawie z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym
(Dz. U. z 2005 r. Nr 108, poz. 908, z późn. zm. 2)) wprowadza się następujące zmiany:
1) w art. 2 po pkt 35 dodaje się pkt 35a i 35b w brzmieniu:
„35a) pojazd nienormatywny – pojazd lub zespół pojazdów,
którego naciski osi wraz z ładunkiem lub bez ładunku są
większe od dopuszczalnych, przewidzianych dla danej
drogi w przepisach o drogach publicznych, lub którego
wymiary lub rzeczywista masa całkowita wraz z ładunkiem
lub bez niego są większe od dopuszczalnych,
przewidzianych w przepisach niniejszej ustawy;
35b) pilot – osoba odpowiedzialna za zapewnienie
bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz minimalizację
utrudnień w ruchu drogowym w czasie przejazdu pojazdu;”;
2) w art. 6:
a) w ust. 1 dodaje się pkt 11 i 12 w brzmieniu:
„11)
funkcjonariusz Biura Ochrony Rządu – podczas
wykonywania czynności związanych z zapewnieniem
bezpieczeństwa ochranianych osób, obiektów

i urządzeń;
12)
pilot – podczas wykonywania czynności związanych
z pilotowaniem przejazdu pojazdu nienormatywnego.”,
b) ust. 3a otrzymuje brzmienie:
,,3a. Osoby, o których mowa w ust. 1 pkt 4 – 8 i 12 oraz ust. 4
pkt 2, mogą dawać polecenia lub sygnały uczestnikowi
ruchu lub innej osobie znajdującej się na drodze pod
warunkiem ukończenia szkolenia organizowanego przez
wojewódzki ośrodek ruchu drogowego. Pilot
zabezpieczający przejazd pojazdu nienormatywnego
będący osobą, o której mowa w ust. 1 pkt 1 – 3c i 9, nie
podlega szkoleniu.”;
3) w art. 31 w ust. 1 pkt 7 otrzymuje brzmienie:
,,7) odległość między pojazdami wynosi nie więcej niż 3 m przy
połączeniu sztywnym, a od 4 do 6 m przy połączeniu giętkim,
przy czym połączenie jest oznakowane na przemian pasami
białymi i czerwonymi albo zaopatrzone w chorągiewkę barwy
żółtej lub czerwonej; przepisu tego nie stosuje się w razie
holowania pojazdów Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej
Polskiej.”;
4) w art. 32:
a) ust. 5 otrzymuje brzmienie:
,,5.
Przepisów ust. 1 i 2 nie stosuje się do pojazdów
uprzywilejowanych oraz pojazdów Sił Zbrojnych
Rzeczypospolitej Polskiej.”,
b) po ust. 6 dodaje się ust. 6a w brzmieniu:
„6a.

Przejazd kolumny pojazdów Sił Zbrojnych
Rzeczypospolitej Polskiej, w skład której wchodzi
powyżej 5 pojazdów jest dozwolony pod warunkiem
uzyskania zezwolenia wojskowego na przejazd drogowy
wydawanego przez właściwy organ wojskowy.”,
c) uchyla się ust. 7;
5) w art. 61:
a) uchyla się ust. 11,
b) dodaje się ust. 15 – 17 w brzmieniu:

2
„15. Przy przewozie drewna jego rzeczywistą masę ustala się
jako iloczyn objętości ładunku i normatywnej gęstości
ustalonej dla danego gatunku drewna.
16. Minister właściwy do spraw środowiska i minister
właściwy do spraw gospodarki w porozumieniu
z ministrem właściwym do spraw transportu określą,
w drodze rozporządzenia, gęstość drewna, uwzględniając
w szczególności gatunki drewna mające zastosowanie
w przemyśle i budownictwie, jego rodzaj i postać
w jakiej jest ono przewożone, mając na uwadze potrzebę
ustalenia masy przewożonego drewna w celu uniknięcia
przekroczenia nacisków osi pojazdów i ograniczenia
negatywnego wpływu na stan techniczny dróg.
17. Minister właściwy do spraw transportu może określić,
w drodze rozporządzenia, sposób przewozu ładunku,
a w szczególności jego mocowanie na pojeździe, mając
na celu zapewnienie bezpieczeństwa w ruchu drogowym
oraz ochronę środowiska naturalnego.”;
6) w art. 62:
a) ust. 3 otrzymuje brzmienie:
,,3. Przepisy ust. 1 i 2 nie dotyczą pojazdów Sił Zbrojnych
Rzeczypospolitej Polskiej, Policji, Straży Granicznej oraz
jednostek ochrony przeciwpożarowej.”,
b) ust. 4b otrzymuje brzmienie:
„4b. Przejazd zespołu pojazdów złożonego z liczby pojazdów
większej niż określona w ust. 4 lub o długości większej
niż określona w ust. 4a wymaga zezwolenia, o którym
mowa w art. 64d.”;
7) w art. 63:
a) ust. 4 otrzymuje brzmienie:

3
,,4. Przepisów ust. 1 – 3 nie stosuje się do przewozu
pojazdami Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej,
Policji, Straży Granicznej, Służby Więziennej oraz
jednostek ochrony przeciwpożarowej.”,
b) dodaje się ust. 6 i 7 w brzmieniu:
,,6.

Minister Obrony Narodowej określi, w
drodze
rozporządzenia, warunki przewozu osób pojazdami Sił
Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, mając na uwadze
bezpieczeństwo przewożonych osób.
7.
Minister właściwy do spraw wewnętrznych i Minister
Sprawiedliwości określą, w drodze rozporządzenia,
warunki przewozu osób pojazdami Policji, Straży
Granicznej, Służby Więziennej oraz jednostek ochrony
przeciwpożarowej, mając na uwadze bezpieczeństwo
przewożonych osób.”;
8) art. 64 otrzymuje brzmienie:
„Art. 64. 1. Ruch pojazdu nienormatywnego jest dozwolony pod
warunkiem:
1) uzyskania zezwolenia na przejazd pojazdu
nienormatywnego odpowiedniej kategorii
wydawanego, w drodze decyzji administracyjnej,
przez właściwy organ, a w przypadku pojazdu
nienormatywnego należącego do Sił Zbrojnych
Rzeczypospolitej Polskiej pod warunkiem
uzyskania zezwolenia wojskowego na przejazd
drogowy wydawanego przez właściwy organ
wojskowy;
2) przestrzegania warunków przejazdu określonych
w zezwoleniu, o którym mowa w pkt 1;

4
strony : [ 1 ] . 2 ... 10 ... 20 ... 32

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: