eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw

projekt dotyczy zmian w podziale kompetencji organów wydających pozwolenia na przejazd pojazdów nienormatywnych, wprowadzenia definicji - pojazd nienormatywny i pilot oraz 7 kategorii zezwoleń na przejazd pojazdów nienormatywnych i określenia organów upoważnionych do ich wydawania

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 4223
  • Data wpłynięcia: 2011-05-17
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2011-08-18
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 222, poz. 1321

4223

1) kierownika jednostki organizacyjnej szczebla wojewódzkiego lub okręgowego,
właściwego ze względu na miejsce rozpoczęcia pilotowania, gdy trasa pilotażu
przejazdu przebiega przez obszar jednego województwa lub okręgu działania,
2) kierownika jednostki organizacyjnej szczebla centralnego, gdy trasa pilotażu
przejazdu przebiega przez obszar dwóch lub więcej województw lub okręgów
działania

– w terminie nie krótszym niż siedem dni przed planowanym rozpoczęciem przejazdu.
2. Zawiadomienie, o którym mowa w ust. 1, powinno mieć formę pisemną i zawierać
w szczególności:
1) nazwę, adres, numer telefonu i faksu jednostki organizacyjnej, do której należą
pojazdy, które będą pilotowane;
2) liczbę pojazdów;
3) numery rejestracyjne pojazdów;
4) rodzaj przewożonych ładunków;
5) gabaryty pojazdów nienormatywnych;
6) dane personalne i kontaktowe osoby bezpośrednio odpowiedzialnej za
organizację przewozu;
7) harmonogram przejazdu, zawierający w szczególności:
a) miejsca, adresy, daty i godziny rozpoczęcia i zakończenia pilotowania,
b) numery dróg oraz nazwy ulic w miastach, po których będzie odbywał się
przejazd,
c) godziny przejazdu przez większe miasta i przez granice województw,
d) miejsca i czas planowanych postojów.
§ 9. Pojazdem pilotującym powinien być:
1) oznakowany pojazd samochodowy Policji, Inspekcji Transportu Drogowego, Biura
Ochrony Rządu, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu,
Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Straży Granicznej, Służby Więziennej,
Służby Celnej lub jednostki ochrony przeciwpożarowej;
2) inny pojazd spełniający wymagania określone w § 3 rozporządzenia Ministra
Infrastruktury z dnia 26 kwietnia 2004 r. w sprawie pojazdów wykonujących
pilotaż (Dz. U. Nr 110, poz. 1165).
§ 10. 1. Pilotowanie jako zespół czynności wykonywanych na drodze ma na celu
zapewnienie bezpieczeństwa ruchu podczas trwania przejazdu pojazdu lub kolumny
pojazdów oraz w miejscach postoju.
2.
Pilot jest osobą upoważnioną do wydawania poleceń i sygnałów innym
uczestnikom ruchu drogowego, bezpośrednio odpowiedzialną za zapewnienie
bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz minimalizację utrudnień w ruchu drogowym w czasie
przejazdu pojazdu.
3. Zadania, o których mowa w ust. 1, pilot realizuje w szczególności przez:
1) właściwą organizację przejazdu;
 
3

2) bezpośredni nadzór nad pojazdami w czasie ich przejazdu i postoju;
3) kierowanie ruchem drogowym według zasad określonych w odrębnych
przepisach.

§ 11. W sytuacji, kiedy zaistnieje nieprzewidziane, istotne utrudnienie w ruchu
drogowym lub zagrożenie jego bezpieczeństwa, pilotowanie pojazdów należy przerwać.
Decyzję o przerwaniu i wznowieniu pilotowania pojazdów podejmuje pilot.
§ 12. Planowany postój pojazdów nienormatywnych powinien odbywać się poza
jezdnią i poboczem drogi.
§ 13. Rozporządzenie wchodzi w życie w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
MINISTER 
SPRAW WEWNĘTRZNYCH I ADMINISTRACJI 



MINISTER SPRAWIEDLIWOŚCI 



3)  Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministrów Obrony Narodowej, Spraw
Wewnętrznych i Administracji oraz Sprawiedliwości z dnia 11 października 2007 r. w sprawie warunków
poruszania się po drogach pojazdów specjalnych, pojazdów używanych do celów specjalnych oraz pojazdów
używanych w związku z przewozem pojazdów specjalnych Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, Policji, Straży
Granicznej oraz pojazdów straży pożarnej biorących udział w akcjach ratowniczych, a także warunków przewozu
osób pojazdami Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, Policji, Straży Granicznej, Służby Więziennej oraz straży
pożarnej (Dz. U. Nr 201, poz. 1454).
 
 
4

U z a s a d n i e n i e

Niniejszy projekt rozporządzenia stanowi wykonanie upoważnienia ustawowego
zawartego w art. 64i ust. 3 projektu ustawy o zmianie ustawy – Prawo o ruchu drogowym
oraz niektórych innych ustaw, który w art. 1 pkt 9 przewiduje nowelizację art. 64 ust 7 ustawy
z dnia 20 czerwca 1997 roku – Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2005 r. Nr 108, poz. 908,
z późn. zm.), w zakresie delegacji przewidzianej w tym przepisie.

Tym samym, w przypadku, gdyby nie przygotowano nowego projektu rozporządzenia,
nie byłoby w systemie prawa aktu wykonawczego. Dlatego też, poprawnym legislacyjnie
rozwiązaniem w tym zakresie jest przygotowanie przepisów wykonawczych na podstawie
art. 64i ust. 3, w brzmieniu proponowanym w art. 1 pkt 9 projektu ustawy o zmianie ustawy –
Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw.
Niniejszy projekt rozporządzenia ma na celu jedynie zapobieżenie powstaniu,
w opisanym powyżej stanie prawnym, luki prawnej w zakresie możliwego braku stosownych
przepisów wykonawczych.

 
5
OCENA SKUTKÓW REGULACJI

1) Podmioty, na które oddziałuje przedmiotowy akt prawny
a) Policja, Inspekcja Transportu Drogowego, Biuro Ochrony Rządu, Agencja
Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencja Wywiadu, Centralne Biura
Antykorupcyjnego, Straż Graniczna, Służba Więzienna, Służba Celna oraz
jednostki ochrony przeciwpożarowej,
b) podmioty prowadzące działalność transportową,
c) organy uprawnione do kontroli drogowej.

2) Konsultacje społeczne
Dotychczas
nie
przeprowadzono
żadnych konsultacji.

3) Wpływ regulacji na:
a) sektor finansów publicznych w tym budżet państwa i budżety jednostek
samorządu terytorialnego
Wdrożenie przepisów projektowanego rozporządzenia nie spowoduje wydatków
z budżetu państwa oraz przychodów;

b) rynek pracy
Nie przewiduje się wpływu na rynek pracy;
c)
konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczości, w tym funkcjonowanie
przedsiębiorstw
Nie przewiduje się wpływu projektowanego rozporządzenia na konkurencyjność
wewnętrzną i zewnętrzną gospodarki;
d)
sytuację i rozwój regionalny
Nie przewiduje się wpływu projektowanego rozporządzenia na sytuację i rozwój
regionalny.

4) Korzyści społeczne
Wdrożenie przepisów projektowanego rozporządzenia i zaproponowane zmiany
usprawnią procedury wydawania zezwoleń na przejazd pojazdów nienormatywnych
służbom podległym Ministrowi Spraw Wewnętrznych i Administracji oraz Ministrowi
Sprawiedliwości.

 
6
5) Wstępna opinia o zgodności z prawem Unii Europejskiej
Projekt nie jest objęty zakresem prawa Unii Europejskiej.





14/04/EP
 
7
strony : 1 ... 10 ... 20 ... 31 . [ 32 ]

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: