eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw

projekt dotyczy zmian w podziale kompetencji organów wydających pozwolenia na przejazd pojazdów nienormatywnych, wprowadzenia definicji - pojazd nienormatywny i pilot oraz 7 kategorii zezwoleń na przejazd pojazdów nienormatywnych i określenia organów upoważnionych do ich wydawania

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 4223
  • Data wpłynięcia: 2011-05-17
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2011-08-18
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 222, poz. 1321

4223

− w kategorii II
– dwanaście miesięcy,
− w kategorii III – VI
– miesiąc, sześć miesięcy, dwanaście miesięcy lub dwadzieścia
cztery miesiące,
− w kategorii VII
– na jednokrotny przejazd pojazdu nienormatywnego do14 dni,
a na wielokrotny przejazd pojazdu nienormatywnego do
30 dni.
Zezwolenia na przejazd pojazdu nienormatywnego w kategorii I wydawane będą bez
wskazania pojazdów, którymi wykonywany będzie przejazd. Rozwiązanie takie zapewni
efektywne wykorzystanie zezwoleń na przejazd pojazdu nienormatywnego uzyskanych przez
przedsiębiorcę oraz nie wpłynie znacząco na koszty prowadzonej działalności transportowej.
Natomiast w przypadku zezwoleń w kategorii od II do VI wymagane jest wskazanie pojazdu,
którym wykonywany będzie przejazd. W zezwoleniach w kategorii VII wskazuje się: okres na
jaki zostało wydane zezwolenie, trasę przejazdu, liczbę przejazdów, informację o pojeździe
oraz warunki przejazdu (jeżeli zostały określone).
Przepisy projektu ustawy określają nieuregulowane dotychczas terminy wydawania zezwoleń,
od 3 do 14 dni w zależności od kategorii zezwolenia. Zezwolenia na przejazd pojazdu
nienormatywnego w kategorii od I do VI będą wydawane bez zbędnej zwłoki po uiszczeniu
opłaty. W kategorii pierwszej zezwolenia na przejazd pojazdu nienormatywnego będą
wydawane nie później niż w terminie 7 dni roboczych, a w kategoriach od II do VI nie
później niż w terminie 3 dni roboczych od dnia złożenia wniosku. Zezwolenia

w kategorii VII będą wydawane nie później niż w terminie 14 dni roboczych, po uiszczeniu
opłaty oraz po uzgodnieniu trasy przejazdu z innymi zarządcami dróg. Jeżeli przejazd pojazdu
w wyżej wskazanej kategorii wymaga przystosowania infrastruktury drogowej położonej na
trasie przejazdu, termin wydania zezwolenia przez GDDKiA może ulec przedłużeniu do
30 dni, po uprzednim powiadomieniu wnioskującego. W przypadku gdy zainteresowany
podmiot złoży wniosek o wydanie zezwolenia w kategorii od III do VI, ładunek jest podzielny
i może być przewieziony pojazdami których masa, naciski osi oraz wymiary wraz
z ładunkiem są dopuszczalne, zezwolenia nie wydaje się, a wniesioną opłatę zwraca
składającemu wniosek. W kategorii VII wniesiona opłata za wydanie zezwolenia na przejazd
pojazdu nienormatywnego jest również zwracana, w przypadku gdy organ wydający nie wyda
zezwolenia.
Dodatkowym obowiązkiem dla podmiotu wykonującego przejazd pojazdem nienormatywnym
posiadającym zezwolenie w kategorii V lub VI, którego trasa prowadzi przez wiadukt lub

11
most, będzie obowiązek zawiadomienia pisemnie o terminie i trasie planowanego przejazdu
zarządcy drogi właściwego dla tego mostu lub wiaduktu w terminie 7 dni roboczych przed
datą planowanego przejazdu, przy czym 7 dzień będzie ostatecznym terminem wpływu
zawiadomienia do tego zarządcy. Zarządca drogi w terminie 3 dni przed datą planowanego
przejazdu, będzie zobowiązany do potwierdzenia przyjęcia zawiadomienia i jeżeli będzie taka
potrzeba może również określić warunki przejazdu, albo gdy stan techniczny mostu lub
wiaduktu wyklucza taki przejazd, będzie mógł zgłosić sprzeciw. W warunkach przejazdu
pojazdu nienormatywnego przez most lub wiadukt właściwy zarządca drogi będzie mógł
określić zależnie od potrzeb ograniczenia w zakresie ruchu pojazdu nienormatywnego
(np. ograniczenie prędkości przejazdu przez most lub wiadukt, ograniczenie lub zakaz ruchu
innych pojazdów na tym obiekcie), sposobu przejazdu (np. po określonym pasie ruchu lub
w osi jezdni, przeciągania przyczepy przez most lub wiadukt przy użyciu liny, przejazd
objazdem w poziomie szyn przy omijaniu wiaduktu nad linią kolejową) oraz przystosowania
obiektu do przejazdu (dodatkowe podparcie przęsła). Sprzeciw będzie mógł być zgłoszony
przez zarządcę drogi w przypadku, gdy stan sprawności technicznej obiektu inżynierskiego
określony na podstawie przepisów Prawa budowlanego nie będzie umożliwiał przejazdu
pojazdu nienormatywnego. Projektowane przepisy zabraniają wykonywanie przejazdu
pojazdem nienormatywnym przez most lub wiadukt niezgodnie z warunkami określonymi
przez zarządcę drogi lub gdy zgłosił on sprzeciw.
Do zezwoleń w kategorii VI organ wydający zezwolenie będzie obowiązany dołączyć wykaz
dróg krajowych, po których realizowany będzie przejazd. Ułatwi to przewoźnikowi
posiadającemu zezwolenie w wyżej wskazanej kategorii ustalenie trasy, po jakiej może
zrealizować przejazd pojazdem nienormatywnym (o rzeczywistej masie całkowitej nie
przekraczającej 60 t i o naciskach osi nie przekraczających wielkości przewidzianych dla dróg
o dopuszczalnym nacisku pojedynczej osi napędowej do 11,5 t).
Przepisy projektu wprowadzają w kategorii VII obowiązek uzgodnienia trasy przejazdu
pojazdu nienormatywnego dla zarządcy drogi właściwego dla drogi, po której przejazd będzie
realizowany, w terminie 3 dni roboczych od dnia otrzymania pisemnego zapytania organu
wydającego zezwolenie. Przy uzgadnianiu trasy przejazdu właściwy zarządca drogi, powinien
uwzględnić warunki przejazdu i stan techniczny dróg. Projekt określa koszty związane
z przystosowaniem odcinków dróg do przejazdu pojazdu nienormatywnego, do których
należą koszty dostosowania infrastruktury drogowej na trasie przejazdu pojazdu
nienormatywnego, dostaw, usług i robót wskazanych w zezwoleniu przez organ wydający.

12
Projektowany art. 64d ust. 8 zawiera otwarty katalog przykładowych kosztów. Wydatki te
będą musiały być poczynione zgodnie z warunkami określonymi przez organ i pokryte we
własnym zakresie przez podmiot wykonujący przejazd. Projektowany przepis stwarza
możliwość wykonania przystosowania trasy przejazdu pojazdu nienormatywnego w zakresie
wskazanym w zezwoleniu przez odpowiedni podmiot na rzecz dokonującego przejazdu
nienormatywnego i obciążenia dokonującego przejazdu kosztami z tego tytułu.
Wniesienie opłaty za zezwolenie przez podmiot składający wniosek będzie warunkować
jego wydanie i wyeliminuje potrzebę dochodzenia należności z tego tytułu. Nowe stawki
opłat za wydanie zezwolenia na przejazd pojazdu nienormatywnego będą miały charakter
kroczący, ulegając zwiększeniu w kolejnym roku kalendarzowym. Projekt ustawy określa
stawki maksymalne za wydanie zezwolenia, które będą podlegały corocznemu wzrostowi
o wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych, ogłaszanego przez Prezesa Głównego
Urzędu Statystycznego w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej ,,Monitor
Polski”. W projektowanych przepisach zostanie umieszczone upoważnienie dla ministra
właściwego do spraw transportu do określenia w rozporządzeniu wysokości obowiązujących
stawek opłat za wydanie zezwolenia na przejazd pojazdu nienormatywnego dla zezwoleń
poszczególnych kategorii z uwzględnieniem okresu na jaki będą wydane. Umożliwi to
uzyskanie zezwolenia z różnym okresem jego ważności (od miesiąca do 24 miesięcy).
Maksymalne wysokości stawki kwotowe opłat za wydanie zezwolenia na przejazd pojazdu
nienormatywnego będą wynosiły w:
1) kategorii
I

do
240
zł;
2) kategorii
II

do
120
zł;
3) kategorii
III

do
2
400
zł;
4) kategorii
IV

do
3
600
zł;
5) kategorii
V

do
4
300
zł;
6) kategorii
VI

do
5
800
zł;
7) kategorii VII, na jednokrotny przejazd pojazdu
– do 2 000 zł.
Opłata za wydanie zezwolenia w kategorii I, stanowić będzie wysokość iloczynu liczby
wypisów i stawki opłaty za zezwolenie ustalonej dla kategorii I określonej
w akcie wykonawczym na podstawie upoważnienia dla ministra właściwego do spraw
transportu zawartego w projektowanych przepisach (art. 64f ust. 3). Natomiast opłata za


13
wydanie zezwolenia w kategorii od II do VI będzie równa stawce opłaty za wydanie
zezwolenia określonej w wyżej wymienionym akcie prawnym w zależności od okresu, na jaki
będzie wydane zezwolenie. W kategorii VII opłata za wydanie zezwolenia ustalana będzie
zgodnie z wzorem:
On = pj+ (n – 1)×0,8× pj,
gdzie:
On – oznacza wysokość opłaty za wydanie zezwolenia na wielokrotny przejazd pojazdu
nienormatywnego,
n – oznacza liczbę przejazdów pojazdu nienormatywnego,
pj – oznacza stawkę opłaty za zezwolenie na jednokrotny przejazd pojazdu
nienormatywnego,
na podstawie stawki opłaty za zezwolenie na jednokrotny przejazd w tej kategorii określonej
przepisami przywołanego aktu wykonawczego.
Opłaty za wydanie zezwolenie na przejazd pojazdu nienormatywnego pobrane przez
zarządcę drogi i starostę w kategorii od I do III przekazywane będą do budżetów właściwych
jednostek samorządu terytorialnego.
Natomiast opłaty pobrane przez naczelnika urzędu celnego za zezwolenia w kategorii III
przekazywane będą do budżetu powiatu właściwego ze względu na siedzibę naczelnika
urzędu celnego. Z uwagi na fakt, że wydawane zezwolenie kategorii III uprawnia do
przejazdu pojazdem nienormatywnym po wszystkich drogach publicznych na terenie
Rzeczypospolitej Polskiej i wielkość opłaty jest uzależniona od okresu ważności tego
zezwolenia, dlatego też podział pobranej opłaty między wszystkich zarządców dróg każdej
z kategorii nie ma ekonomicznego uzasadnienia. W przypadku gdyby kwota np. 2 000 zł
pobranej przez naczelnika urzędu celnego opłaty za wydanie zezwolenia na przejazd pojazdu
nienormatywnego kategorii III była dzielona dla około 3
000 jednostek samorządu
terytorialnego zarządzających drogami, to do jednostki samorządu trafiałyby środki
finansowe w kwocie około 0,66 zł, a koszty obsługi księgowej i wykonania przelewów
ponosiłby budżet państwa. Ponadto organ wydający zezwolenie, w tym przypadku naczelnik
urzędu celnego, nie jest w stanie ustalić, ani kategorii dróg, po której wykonywany będzie
przejazd pojazdu nienormatywnego w ramach tego zezwolenia, jak i ilości kilometrów
przejechanych w okresie ważności zezwolenia, aby odpowiednio podzielić środki i przekazać
do budżetów właściwych jednostek samorządu terytorialnego. Wobec powyższego takie

14
rozwiązanie zostało przyjęte ze względu na brak możliwości racjonalnego podziału pobranej
opłaty.
Opłaty za wydanie zezwolenia w kategorii od IV do VII pobrane przez naczelnika urzędu
celnego i Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad będą przekazywane na
wyodrębniony rachunek bankowy Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad

w terminie pierwszych dwóch dni roboczych po zakończeniu tygodnia, w którym wpłynęły,
na rachunek Krajowego Funduszu Drogowego, z przeznaczeniem na budowę lub przebudowę
dróg krajowych, drogowych obiektów inżynierskich i przepraw promowych oraz na zakup
urządzeń do ważenia pojazdów.
Od pobranych opłat za wydanie zezwolenia urzędy celne będą otrzymywały prowizję,
w wysokości 12 % opłaty za zezwolenie, która będzie stanowić dochód budżetu państwa.
Urzędy celne po odliczeniu prowizji, pozostałą część opłaty za zezwolenie będą
przekazywały, w terminie 4 dni po każdych kolejnych 10 dnia miesiąca, odpowiednio do
budżetu powiatu właściwego ze względu na siedzibę naczelnika urzędu celnego (za wydane
zezwolenia kategorii III), albo na wyodrębniony rachunek bankowy Generalnej Dyrekcji
Dróg Krajowych i Autostrad (za wydane zezwolenia kategorii IV).
Wprowadzona stawka 12 % prowizji od opłaty za wydanie zezwolenia jest wielkością
stosowaną obecnie na podstawie obowiązującego rozporządzenia Ministra Infrastruktury
z dnia 4 kwietnia 2002 r. w sprawie określenia wysokości prowizji od opłat drogowych i kar
pieniężnych pobieranych przez urzędy celne oraz sposobu jej pobierania i rozliczania
z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad (Dz. U. Nr 47, poz. 441), wydanego
z upoważnienia w art. 40b ust. 4 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych,
który w przepisach projektu ustawy zostanie uchylony w art. 2 pkt 9. Wskazanie wysokości
prowizji bezpośrednio w przepisach ustawy – Prawo o ruchu drogowym, nie będzie
powodowało konieczności wydawania rozporządzenia w tym zakresie.
Projektowany przepis art. 64 wyłącza obowiązek stosowania przepisów art. 64 ust. 1
pkt 1 i 2 oraz art.64a – 64d wobec:
− autobusów (w zakresie nacisków osi),
− pojazdów, których szerokość i długość bez ładunku nie jest większa od dopuszczalnych,
przewożących ładunek na zasadach określonych w art. 61 ust. 6, 8 i 9 ustawy,
− pojazdu biorącego udział w akcjach ratowniczych oraz w likwidacji skutków klęsk
żywiołowych,

15
strony : 1 ... 9 . [ 10 ] . 11 ... 20 ... 30 ... 32

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: