Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw
projekt dotyczy zmian w podziale kompetencji organów wydających pozwolenia na przejazd pojazdów nienormatywnych, wprowadzenia definicji - pojazd nienormatywny i pilot oraz 7 kategorii zezwoleń na przejazd pojazdów nienormatywnych i określenia organów upoważnionych do ich wydawania
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 4223
- Data wpłynięcia: 2011-05-17
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2011-08-18
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 222, poz. 1321
4223
dozwolony będzie po uzyskaniu zezwolenia odpowiedniej kategorii na przejazd pojazdu
nienormatywnego po drogach publicznych wydawanego na wniosek podmiotu ubiegającego
się o jego wydanie, przez uprawniony organ, po dokonaniu opłaty, w formie decyzji
administracyjnej. Przepisy te poszerzają katalog zezwoleń do siedmiu kategorii (które określał
będzie załącznik do ustawy – Prawo o ruchu drogowym), wobec trzech rodzajów zezwoleń
dostępnych obecnie. W przypadku pojazdu nienormatywnego należącego do Sił Zbrojnych
Rzeczypospolitej Polskiej jego przejazd będzie dozwolony pod warunkiem uzyskania
zezwolenia wojskowego na przejazd drogowy wydanego przez właściwy organ wojskowy.
Ponadto przejazd pojazdu nienormatywnego zgodnie z przepisami projektu będzie wymagał:
− przestrzegania warunków przejazdu określonych w zezwoleniu,
− pilotowania przejazdu pojazdu nienormatywnego przez pilota w przypadku
przekroczenia jednego z parametrów technicznych określonych w projektowanym
art. 64 ust. 1 pkt 3 (długości – 23,00 m, szerokości 3,20 m, wysokości 4,30 m oraz
rzeczywistej masy całkowitej – 60,0 t),
− zachowania szczególnej ostrożności przez kierującego pojazdem nienormatywnym.
Zezwolenie na przejazd pojazdu nienormatywnego nie zwalnia kierującego tym pojazdem
z obowiązku stosowania się do znaków drogowych odnoszących się do masy, nacisków lub
wymiarów pojazdu, zastosowanych w organizacji ruchu na drogach publicznych, ponieważ
taki wymóg wynika bezpośrednio z przepisów art. 5 ustawy – Prawo o ruchu drogowym,
chyba że:
− właściwy zarządca drogi w kategorii V i VI – w warunkach przejazdu przez most lub
wiadukt określi inne niż wynikające ze znaku drogowego (art. 64c ust. 10),
− organ wydający zezwolenie w kategorii VII – Generalny Dyrektor Dróg Krajowych
i Autostrad – w warunkach przejazdu w zezwoleniu na przejazd pojazdem
nienormatywnym określi możliwość niestosowania się do wskazanego znaku (art. 64d
ust. 10 pkt 5).
Ponadto projektowany art. 64 ust. 4 nakłada obowiązek prowadzenia rejestru wydanych
zezwoleń na przejazd pojazdu nienormatywnego przez organy wydające zezwolenia. Projekt
ustawy określa otwarty katalog danych jakie powinny być umieszczone w rejestrze wydanych
zezwoleń. Obowiązek ten nie dotyczy organów wojskowych wydających zezwolenia
wojskowe na przejazd drogowy.
6
Projektowany przepis ust. 3 w art. 64 zobowiązuje kierowcę pojazdu nienormatywnego do
posiadania przy sobie i okazania uprawnionym organom kontroli zezwolenia na przejazd
pojazdu nienormatywnego lub w przypadku zezwoleń kategorii pierwszej jego wypisu.
Nieokazanie tych dokumentów uznawane będzie jako wykonywanie przejazdu pojazdem
nienormatywnym bez zezwolenia. Z tych względów projekt ustawy w art. 1 pkt 10 dodaje
pkt 2b w art. 129 ust. 2 ustawy – Prawo o ruchu drogowym.
Ponadto nowe przepisy projektu ustalają podstawy odmowy wydania zezwolenia dla
zezwoleń kategorii III – VI (art. 64c ust. 2) oraz dla zezwoleń w kategorii VII (art. 64d ust. 2).
Przesłankami warunkującymi wydanie zezwolenia w kategorii III – VI jest niepodzielność
ładunku, brak możliwości przewozu pojazdem, którego wymiary, masa, naciski osi wraz
z ładunkiem są dopuszczalne. Z powodu, że w kategorii VII pojazdy nienormatywne
w największym stopniu negatywnie oddziaływują na stan techniczny dróg, to wydanie
zezwolenia oprócz spełnienia warunku niepodzielności wymagało będzie spełnienia jeszcze
innych warunków (art. 64d ust. 2), takich jak: brak możliwości jego przewozu pojazdami
normatywnymi, uzyskanie zgody na przejazd właściwego zarządcy drogi, istnienie
możliwości wyznaczenia trasy przejazdu zapewniającej bezpieczeństwo oraz efektywność
ruchu drogowego.
Minister właściwy do spraw transportu w celu ujednolicenia procedury wydawania zezwoleń
oraz dla sprawnej ich dystrybucji w rozporządzeniu określi szczegółowe warunki, sposób
i tryb wydawania zezwoleń uwzględniając w tym warunki przejazdu pojazdu lub zespołu
pojazdów, wymagania i stan techniczny dróg (które umożliwiają wyznaczenie trasy
przejazdu) oraz wzory dokumentów związanych z wydawaniem zezwoleń. Zgodnie
z delegacją w art. 64h minister właściwy do spraw transportu dokona wyboru producenta
blankietów zezwoleń na przejazd pojazdu nienormatywnego zgodnie z przepisami
o zamówieniach publicznych. Określi także warunki ich dystrybucji, co niewątpliwie
usprawni procedurę wydawania zezwoleń.
Nowy podział kompetencji do wydawania zezwoleń na przejazd pojazdu
nienormatywnego uzależniony od kategorii zezwolenia przyznaje uprawnienia do wydawania
zezwoleń na przejazd pojazdu nienormatywnego następującym organom:
1) zarządcy drogi (na odcinek drogi pozostający w jego właściwości):
− w kategorii I – na drogi gminne, powiatowe lub wojewódzkie wskazane w zezwoleniu
dla pojazdu nienormatywnego:
7
przy przekroczeniach dopuszczalnych nacisków osi na tych drogach do wartości
11,5 t,
przy szerokości, długości, wysokości oraz rzeczywistej masie całkowitej nie
większej od dopuszczalnej;
2) staroście (właściwego ze względu na siedzibę wnioskodawcy lub miejsce rozpoczęcia
przejazdu):
− w kategorii II – na drogi publiczne z wyjątkiem dróg ekspresowych i autostrad dla
nienormatywnego pojazdu wolnobieżnego, ciągnika rolniczego albo zespołu
składającego się z pojazdu wolnobieżnego lub ciągnika rolniczego i przyczepy
specjalnej:
przy przekroczeniach dopuszczalnej szerokości nie więcej niż 3,50 m,
przy długości, wysokości, naciskach osi oraz rzeczywistej masie całkowitej nie
większych od dopuszczalnych,
− w kategorii III – na drogi publiczne na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dla pojazdu
nienormatywnego:
przy przekroczeniach szerokości dopuszczalnej nie więcej niż 3,20 m,
przy przekroczeniach długości dopuszczalnej nie więcej niż 15,0 m w przypadku
pojedynczego pojazdu i nie więcej niż 23,0 m w przypadku zespołu pojazdów,
przy przekroczeniach dopuszczalnej wysokości nie więcej niż 4,30 m,
przy naciskach osi i rzeczywistej masie całkowitej nie większych od
dopuszczalnych;
3) Generalnemu Dyrektorowi Dróg Krajowych i Autostrad:
− w kategorii IV – na drogi krajowe dla pojazdu nienormatywnego:
przy przekroczeniach szerokości dopuszczalnej nie więcej niż 3,20 m,
przy przekroczeniach długości dopuszczalnej nie więcej niż 15,0 m dla
pojedynczego pojazdu i nie więcej niż 23,0 m w przypadku zespołu pojazdów. Dla
zespołów pojazdów o skrętnych osiach długość nie może przekraczać 30,0 m,
przy przekroczeniach dopuszczalnej wysokości nie więcej niż 4,30 m,
przy przekroczeniach dopuszczalnych nacisków osi na tych drogach do wartości
11,5 t,
przy rzeczywistej masie całkowitej nie większej od dopuszczalnej,
8
− w kategorii V – na drogi publiczne na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dla pojazdu
nienormatywnego:
przy przekroczeniach szerokości dopuszczalnej nie więcej niż 3,20 m,
przy przekroczeniach długości dopuszczalnej nie więcej niż 15,0 m dla
pojedynczego pojazdu i nie więcej niż 23,0 m w przypadku zespołu pojazdów. Dla
zespołów pojazdów o skrętnych osiach długość nie może przekraczać 30,0 m,
przy przekroczeniach dopuszczalnej wysokości nie więcej niż 4,30 m,
przy naciskach osi nie większych od dopuszczalnych dla tych dróg,
przy rzeczywistej masie całkowitej nie większej niż 60 t,
− w kategorii VI – na drogi krajowe zgodnie z dołączonym wykazem dróg przez
GDDKiA, po których przejazd może być realizowany, dla pojazdu nienormatywnego:
przy przekroczeniach szerokości dopuszczalnej nie więcej niż 3,20 m,
przy przekroczeniach długości dopuszczalnej nie więcej niż 15,0 m dla
pojedynczego pojazdu i nie więcej niż 23,0 m w przypadku zespołu pojazdów. Dla
zespołów pojazdów o skrętnych osiach długość nie może przekraczać 30,0 m,
przy przekroczeniach dopuszczalnej wysokości nie więcej niż 4,30 m,
przy przekroczeniach dopuszczalnych nacisków osi na tych drogach do wartości
11,5 t,
przy rzeczywistej masie całkowitej nie większej niż 60 t,
− w kategorii VII – na jednokrotny lub wielokrotny przejazd po wyznaczonej trasie na
terytorium RP dla pojazdu nienormatywnego, którego parametry są większe niż
wymienione powyżej w kategoriach I – VI; po uzgodnieniu planowanej trasy przejazdu
z innymi zarządcami dróg, po których przejazd będzie realizowany;
4) naczelnikowi urzędu celnego, w przypadku, gdy pojazd nienormatywny przekracza
granicę Rzeczypospolitej Polskiej, przy przekroczonych parametrach dopuszczalnych i nie
większych niż:
11,5 t dla nacisków osi,
3,20 m dla szerokości,
15,0 m dla długości pojedynczego pojazdu i 30,0 m dla zespołu pojazdów.
W przypadku pojazdu o skrętnych osiach długość nie może przekraczać 30,0 m.
4,30 m dla szerokości,
9
i wymienionych w kategorii III – IV;
5) prezydentowi miasta na prawach powiatu – w kategorii VII – na jednokrotny lub
wielokrotny przejazd po wyznaczonej trasie na terytorium RP dla pojazdu
nienormatywnego, którego parametry są większe niż wymienione powyżej w kategoriach
I – VI, jeżeli trasa przejazdu pojazdu nienormatywnego przebiega w granicach
administracyjnych miasta i nie przebiega autostradą lub drogą ekspresową.
Zezwolenie na przejazd pojazdu nienormatywnego w I kategorii jest jednym
z nowych rozwiązań zastosowanych w projekcie ustawy, które stworzy duże udogodnienia
w realizacji przewozów pojazdami o przekroczonym nacisku osi, w odniesieniu dla dróg
gminnych, powiatowych oraz wojewódzkich, które na drodze krajowej są pojazdami
normatywnymi nieprzekraczającymi nacisków dla tej kategorii drogi. Zezwolenie w tej
kategorii będzie wydawane na podmiot wskazany we wniosku o wydanie zezwolenia wraz
z wypisami w liczbie odpowiadającej liczbie pojazdów samochodowych określonych we
wniosku o wydanie zezwolenia. W kategorii II zezwolenie będzie mógł uzyskać podmiot
wykonujący przejazd nienormatywny pojazdu wolnobieżnego, ciągnika rolniczego albo
zespołu pojazdów składającego się z pojazdu wolnobieżnego lub ciągnika rolniczego
i przyczepy specjalnej. Natomiast w kategorii od III do VII zezwolenie będzie mogło być
wydane dla zainteresowanego podmiotu, w szczególności wykonującego przejazd drogowy,
organizatora transportu, spedytora, załadowcy, nadawcy, odbiorcy lub też posiadaczowi
pojazdu nienormatywnego. Zezwolenia kategorii od III do VI wydawane będą w celu
przewozu ładunków niepodzielnych.
W kategorii VII zezwolenia będą wydawane na jednokrotny lub wielokrotny przejazd pojazdu
nienormatywnego po drogach publicznych w wyznaczonym czasie, na trasie wyznaczonej
w zezwoleniu, którego ruch ze względu na jego wymiary, masę lub naciski osi, jest
niemożliwy na podstawie zezwoleń kategorii od I do VI.
Projekt różnicuje okresy na jakie zezwolenia na przejazd pojazdu nienormatywnego
będą wydawane. Podmiot ubiegający się o wydanie zezwolenia będzie mógł wskazać we
wniosku termin, w jakim chce korzystać z zezwolenia. Ponadto podmiot składający wniosek
o wydanie zezwolenia na przejazd pojazdu nienormatywnego będzie obowiązany do
dołączenia do tego wniosku dowodu opłaty za wydanie zezwolenia.
Projekt daje możliwość, w zależności od kategorii, wydania zezwolenia ważnego od miesiąca
do 24 miesięcy. Poszczególne okresy ważności zezwoleń wynoszą:
− w kategorii I
– miesiąc, sześć miesięcy lub dwanaście miesięcy,
10
Dokumenty związane z tym projektem:
-
4223
› Pobierz plik