Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw
projekt dotyczy zmian w podziale kompetencji organów wydających pozwolenia na przejazd pojazdów nienormatywnych, wprowadzenia definicji - pojazd nienormatywny i pilot oraz 7 kategorii zezwoleń na przejazd pojazdów nienormatywnych i określenia organów upoważnionych do ich wydawania
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 4223
- Data wpłynięcia: 2011-05-17
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2011-08-18
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 222, poz. 1321
4223
ROZPORZ DZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY1)
z dnia
w sprawie szczegółowych warunków i sposobu pilotowania pojazdów nienormatywnych
oraz wyposażenia i oznakowania pojazdów wykonujących pilotowanie
Na podstawie art. 64i ust. 2 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym
(Dz. U. z 2005 r. Nr 108, poz. 908, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:
§ 1. 1. Rozporządzenie określa warunki i sposób pilotowania pojazdów, o których mowa
w art. 64 ust. 1 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym, zwanych
dalej „pojazdami”, oraz wyposażenie i oznakowanie pojazdów wykonujących
pilotowanie.
2. Użyte w rozporządzeniu określenia oznaczają:
1)
ustawa – ustawę z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym;
2)
pojazd nienormatywny – pojazd lub zespół pojazdów, którego masa, naciski osi
lub wymiary wraz z ładunkiem lub bez ładunku są większe od dopuszczalnych,
przewidzianych dla danej drogi w przepisach o drogach publicznych, lub
którego wymiary lub rzeczywista masa całkowita wraz z ładunkiem lub bez
niego są większe od dopuszczalnych określających warunki techniczne
pojazdów dotyczy to również kolumny pojazdów nienormatywnych;
3)
zezwolenie – zezwolenie na przejazd pojazdu nienormatywnego;
4)
pilotowanie – zespół czynności wykonywanych na drodze przez pilotów
korzystających z pojazdów wykonujących pilotaż, które mają na celu
zapewnienie bezpieczeństwa ruchu drogowego podczas przejazdu pojazdu;
5)
pilot – osobę upoważnioną do wydawania poleceń i sygnałów innym
uczestnikom ruchu drogowego, bezpośrednio odpowiedzialną za zapewnienie
bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz minimalizację utrudnień w ruchu
drogowym w czasie przejazdu pojazdu;
1) Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej – transport na podstawie § 1 ust. 2 pkt 4
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania
Ministra Infrastruktury (Dz. U. Nr 216, poz. 1594).
2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w: Dz. U. z 2005 r. Nr 109, poz. 925,
Nr 175, poz. 1462, Nr 179, poz. 1486 i Nr 180, poz. 1494 i 1497, z 2006 r. Nr 17, poz. 141, Nr 104, poz. 708
i 711, Nr 190, poz. 1400, Nr 191, poz. 1410, Nr 235, poz. 1701, z 2007 r. Nr 52, poz. 343, Nr 57, poz. 381,
Nr 99, poz. 661, Nr 123, poz. 845 i Nr 176, poz. 1238, z 2008 r. Nr 37, poz. 214, Nr 100, poz. 649, Nr 163,
poz. 1015, Nr 209, poz. 1320, Nr 220, poz. 1411 i poz. 1426, Nr 223, poz. 1461 i 1462, Nr 234, poz. 1573
i 1574, z 2009 r. Nr 3, poz. 11, Nr 18, poz. 97, Nr 79, poz. 663, Nr 91, poz.739, Nr 92, poz. 753 i Nr 97, poz. 802
i 803, Nr 98, poz. 817 i Nr 168, poz.1323, z 2010 r. Nr 40, poz. 230, Nr 43, poz. 246, Nr 122, poz. 827, Nr 151,
poz. 1013, Nr 152, poz. 1018, Nr 182, poz. 1228, Nr 219, poz. 1443, Nr 225, poz. 1466 i Nr 257, poz. 1726 oraz
z 2011 r. Nr 30, poz. 151.
1
6)
pojazd wykonujący pilotowanie – odpowiednio wyposażony i oznakowany
pojazd samochodowy, przy którego użyciu zabezpiecza się przejazd pojazdu lub
kolumny pojazdów.
§ 2. 1. Pojazd, który przekracza co najmniej jedną z następujących wielkości:
1)
długość pojazdu – 23,00 m,
2)
szerokość – 3,20 m,
3)
wysokość – 4,30 m,
4)
masa całkowita - 60 t
– powinien być pilotowany przez jeden pojazd wykonujący pilotowanie.
2. Pojazd, który przekracza co najmniej jedną z następujących wielkości:
1)
długość pojazdu – 30,00 m,
2)
szerokość – 3,60 m,
3)
wysokość – 4,70 m,
– powinien być pilotowany przy użyciu dwóch pojazdów wykonujących pilotowanie,
poruszających się z przodu i z tyłu pojazdu.
3. Pojazdy poruszające się w kolumnie powinny być pilotowane przy użyciu dwóch
pojazdów wykonujących pilotowanie, poruszających się na początku i końcu kolumny.
§ 3. 1. Pojazdem
wykonującym pilotowanie może być pojazd samochodowy
o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 t, z wyjątkiem motocykla.
2. Pojazd wykonujący pilotowanie powinien być wyposażony w:
1)
tablicę oznakowania pojazdu wykonującego pilotowanie z napisem PILOT
i napisem określającym największą szerokość pojazdu pilotowanego, której
wzór jest określony w załączniku do rozporządzenia;
2)
dwa światła błyskowe barwy żółtej, widoczne ze wszystkich stron pojazdu
z odległości co najmniej 150 m przy dobrej przejrzystości powietrza
i niepowodujące oślepiania innych uczestników ruchu;
3)
środki bezpośredniej łączności radiowej z pojazdami pilotowanymi;
4)
urządzenia nagłaśniające.
3. Pojazd wykonujący pilotowanie może być wyposażony w:
1)
dodatkowe światło barwy białej lub żółtej samochodowej z czarnym napisem
PILOT, umieszczone pod tablicą, o której mowa w ust. 2 pkt 1;
2)
umieszczone na zewnątrz dodatkowe światło barwy białej lub żółtej
selektywnej, umocowane w sposób umożliwiający zmianę kierunku świetlnego
(szperacz); światło to powinno być włączane i wyłączane niezależnie od innych
świateł.
4. wiatła, o których mowa w ust. 2 pkt 2, powinny być umieszczone na dachu pojazdu
wykonującego pilotowanie, symetrycznie względem podłużnej osi symetrii pojazdu,
w jednej linii z tablicą z napisem PILOT (wzór tabliczki stanowi załącznik do
rozporządzenia).
2
§ 4. 1. Pilotowanie powinno odbywać się w sposób zapewniający bezpieczeństwo oraz
zminimalizowanie utrudnień w ruchu drogowym, które mogą się pojawić podczas
pilotowania pojazdów.
2. Podczas pilotowania pilot:
1)
zapewnia właściwą organizację przejazdu pojazdów zgodnie z warunkami
zawartymi w zezwoleniu;
2)
sprawuje bezpośredni nadzór nad przejazdem pojazdów w czasie przejazdu
i postoju;
3)
kieruje ruchem drogowym w niezbędnym zakresie określonym przepisami
o kierowaniu ruchem drogowym;
4)
podejmuje decyzję o wstrzymaniu pilotowania w razie powstania istotnego
utrudnienia w ruchu drogowym lub zagrożenia jego bezpieczeństwa.
§ 5. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
MINISTER INFRASTRUKTURY
w porozumieniu:
MINISTER SPRAW WEWN TRZNYCH I ADMINISTRACJI
3
Załącznik do rozporządzenia
Ministra Infrastruktury
z dnia … (poz. …)
Wzór tablicy oznakowania pojazdu wykonującego pilotowanie z napisem „PILOT”
i napisem określającym największą szerokość pojazdu pilotowanego
Wzór tablicy: tło barwy białej wykonane z materiału odblaskowego, napisy, obwódka
i symbole barwy czerwonej. Napisy powinny być wykonane zgodnie z zasadami liternictwa
określonymi przepisami o szczegółowych warunkach technicznych dla znaków i sygnałów
drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego.
4
UZASADNIENIE
Projekt rozporządzenia Ministrów Infrastruktury oraz Spraw Wewnętrznych
i Administracji w sprawie szczegółowych warunków i sposobu pilotowania pojazdów
nienormatywnych oraz wyposażenia i oznakowania pojazdów wykonujących pilotowanie
stanowi wykonanie upoważnienia zawartego w art. 64i ust. 2 ustawy z dnia 20 czerwca
1997 r. – Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2005 r. Nr 108, poz. 908, z późn. zm.).
Ustawa Prawo o ruchu drogowym nakłada wymóg pilotowania przejazdu pojazdu
nienormatywnego o którym mowa w art. 64 ust. 1 pkt 3. Projekt rozporządzenia
doprecyzowuje ten obowiązek pilotowania określając, iż pojazd nienormatywny który
przekracza (długość – 23,00 m, szerokość – 3,20 m, wysokość – 4,30 m. lub masę całkowitą
– 60 t) powinien być pilotowany przez jeden pojazd wykonujący pilotowanie. Natomiast
jeżeli przekracza długość – 30,00 m, szerokość – 3,60 m lub wysokość – 4,70 m, to powinien
być pilotowany przy użyciu dwóch pojazdów wykonujących pilotowanie, poruszających się
z przodu i z tyłu pojazdu. Określa wyposażenie i oznakowanie pojazdu wykonującego
pilotowanie, co ułatwi rozpoznawalność przejazdu tego pojazdu przez innych uczestników
ruchu drogowego. Wprowadza wzór tabliczki z napisem pilot, która stanowi załącznik do
projektu rozporządzenia. Wysoki poziom bezpieczeństwa w ruchu drogowym podczas
przejazdu pojazdu nienormatywnego zapewniać będzie pilot – zgodnie z definicją zawartą
w ustawie – osoba odpowiedzialna za zapewnienie bezpieczeństwa i minimalizację utrudnień
w ruchu drogowym w czasie przejazdu takiego pojazdu. Pilotowi ustawa nadaje uprawnienia
do dawania poleceń lub sygnałów uczestnikom ruchu lub innej osobie znajdującej się na
drodze, a przepisy projektu rozporządzenia konkretyzują obowiązki pilota podczas
pilotowania pojazdu nienormatywnego.
Ustawa wprowadza w art. 129 ust. 2 pkt 14, uprawnienia Policji do pilotowania wszystkich
pojazdów, z zastrzeżeniem pojazdów nienormatywnych. Oznacza to, iż pojazdy
nienormatywne będą pilotowane przez pilota, niebędącego funkcjonariuszem Policji.
Natomiast Policja będzie pilotowała inne pojazdy oraz nadzorowała przejazd pojazdów
nienormatywnych posiadających zezwolenie kategorii VII o największych przekroczeniach
dopuszczalnych parametrów technicznych pojazdów, stwarzających zagrożenie
bezpieczeństwa dla innych uczestników ruchu drogowego, w ramach wykonywania zadań
nałożonych przepisami ust. 1 w art. 129 ustawy.
Przedłożony projekt rozporządzenia nie podlega notyfikacji, o której mowa
w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002
r. w sprawie sposobu
funkcjonowania krajowego systemu norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039,
z późn. zm.).
Zgodnie z ustawą z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie
stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414 oraz z 2009 r. Nr 42, poz. 337) projekt
rozporządzenia
będzie udostępniony na stronach urzędowego informatora
teleinformatycznego – Biuletynu Informacji Publicznej. Rozwiązania zawarte w projekcie
rozporządzenia Ministrów Infrastruktury oraz Spraw Wewnętrznych i
Administracji
5
Dokumenty związane z tym projektem:
-
4223
› Pobierz plik