Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw
projekt dotyczy zmian w podziale kompetencji organów wydających pozwolenia na przejazd pojazdów nienormatywnych, wprowadzenia definicji - pojazd nienormatywny i pilot oraz 7 kategorii zezwoleń na przejazd pojazdów nienormatywnych i określenia organów upoważnionych do ich wydawania
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 4223
- Data wpłynięcia: 2011-05-17
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2011-08-18
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 222, poz. 1321
4223
wyposażenia i oznakowania pojazdów wykonujących pilotowanie są zgodne z prawem Unii
Europejskiej.
6
OCENA SKUTKÓW REGULACJI
1. Podmioty, na które oddziałuje projektowana regulacja
− podmioty prowadzące działalność transportową,
− podmioty wykonujące usługi w zakresie pilotowania pojazdów nienormatywnych,
− organy uprawnione do kontroli ruchu drogowego,
− zarządców dróg,
− jednostki samorządu terytorialnego.
2. Konsultacje społeczne
Projektowane rozporządzenie zostało przekazane w ramach konsultacji społecznych do
następujących podmiotów:
1) Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce,
2) Polska Izba Gospodarcza Transportu Samochodowego i Spedycji,
3) Ogólnopolski Związek Pracodawców Transportu Samochodowego,
4) Ogólnopolski Związek Pracodawców Transportu Drogowego,
5) Ogólnopolskie Stowarzyszenie Przewoźników Transportu Nienormatywnego,
6) Ogólnopolskie Stowarzyszenie Szefów Wydziałów Komunikacji,
7) Izba Gospodarcza Transportu Lądowego,
8) Ogólnopolska Organizacja Pracodawców Transportu Drogowego,
9) Sekretariat Transportowców NSZZ „Solidarność”,
10) Związek Powiatów Polskich,
11) Związek Miast Polskich,
12) Unia Metropolii Polskich,
13) Krajowa Rada Zarządców Dróg Powiatowych,
14) Konwent Dyrektorów Zarządów Dróg Wojewódzkich,
15) Ogólnopolska Izba Gospodarcza Drogownictwa,
16) Związek Gmin Wiejskich,
17) Instytut Badawczy Dróg i Mostów,
18) Instytut Transportu Samochodowego,
19) Stowarzyszenia na Rzecz Poprawy Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego
„Droga i Bezpieczeństwo”,
20) Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad,
oraz zamieszczone na stronie internetowej Ministerstwa Infrastruktury.
3. Wpływ regulacji na:
a)
sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i budżety jednostek
samorządu terytorialnego
Wdrożenie przepisów rozporządzenia nie będzie skutkować dodatkowymi wydatkami
dla budżetu państwa. Koszty pilotowania pojazdów nienormatywnych wynikające
z obowiązku wprowadzonego przepisami art. 64 ust. 1 pkt 3 ustawy będzie ponosił
podmiot wykonujący przejazd pojazdem nienormatywnym. Natomiast koszty
wyposażenia i oznakowania pojazdu wykonującego pilotaż wynikające z przepisów
7
– w tym stosowanie tabliczki z napisem pilot – będą stanowić wydatek podmiotu
wykonującego usługi pilotowania przejazdu pojazdu nienormatywnego;
b) rynek pracy
W związku z założonym wzrostem ilości wydawanych zezwoleń na przejazd pojazdu
nienormatywnego, w szczególności w początkowym okresie obowiązywania nowych
przepisów ustawy, prawdopodobny wydaje się wzrost popytu na usługi pilotowania
pojazdów nienormatywnych. Tym samym może wiązać się to z powstaniem nowych
miejsc pracy w sektorze usług transportowych;
c) konkurencyjność gospodarki oraz przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie
przedsiębiorstw
Nowe przepisy wprowadzą uporządkowany system pilotowania pojazdów
nienormatywnych w Polsce. Podmiot wykonujący przejazd pojazdem nienormatywnym
po wejściu przepisów ustawy w życie i powstaniu firm świadczących usługi pilotowania
będzie mógł na zasadzie konkurencyjności wybrać najodpowiedniejszą firmę
świadczącą usługi w tym zakresie;
d) sytuację i rozwój regionalny
Wejście w życie przepisów ustawy oraz projektowanego rozporządzenia wpłynie na
poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego, jak i porządku tego ruchu.
04/51rch
8
ROZPORZĄDZENIE Projekt
MINISTRA SPRAW WEWN TRZNYCH i ADMINISTRACJI1)
oraz MINISTRA SPRAWIEDLIWOŚCI
z dnia
w sprawie warunków poruszania się po drogach pojazdów nienormatywnych Policji,
Inspekcji Transportu Drogowego, Biura Ochrony Rz du, Agencji Bezpieczeństwa
Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Straży
Granicznej, Służby Więziennej, Służby Celnej oraz jednostek ochrony
przeciwpożarowej
Na podstawie art. 64i ust. 3 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu
drogowym (Dz. U. z 2005 r. Nr 108, poz. 908, z późn. zm.2)zarządza się, co następuje:
§ 1. Rozporządzenie określa warunki poruszania się po drogach pojazdów
nienormatywnych Policji, Inspekcji Transportu Drogowego, Biura Ochrony Rządu, Agencji
Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Centralnego Biura Antykorupcyjnego,
Straży Granicznej, Służby Więziennej, Służby Celnej oraz jednostek ochrony
przeciwpożarowej.
§ 2. Użyte w rozporządzeniu określenia oznaczają:
1) ustawa – ustawę z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym;
2) organizator transportu – komórkę lub jednostkę organizacyjną Policji, Inspekcji
Transportu Drogowego, Biura Ochrony Rządu, Agencji Bezpieczeństwa
Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Straży
Granicznej, Służby Więziennej, Służby Celnej oraz jednostek ochrony
przeciwpożarowej przygotowującą i realizującą przejazd pojazdu lub kolumny
pojazdów.
§ 3. Na wniosek organizatora transportu trasę i warunki przejazdu określa oraz
wydaje zezwolenie na przejazd drogowy:
1) w Policji – kierownik komórki organizacyjnej do spraw transportu komendy
wojewódzkiej Policji właściwej ze względu na miejsce rozpoczęcia przejazdu;
2) w pozostałych służbach – kierownik komórki organizacyjnej do spraw transportu
właściwej ze względu na miejsce rozpoczęcia przejazdu lub osoba
odpowiedzialna za realizację tych czynności.
1) Minister Spraw Wewnętrznych kieruje działem sprawy wewnętrzne na podstawie § 1 ust. 2 pkt 3
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 lipca 2006 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania
Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji (Dz. U. Nr 131, poz. 919 i z 2007 r. Nr 38, poz. 245).
2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2005 r. Nr 109, poz. 925, Nr 175,
poz. 1462, Nr 179, poz. 1486, Nr 180, poz. 1494 i 1497, z 2006 r. Nr 17, poz. 141, Nr 104, poz. 708 i 711, Nr 190,
poz. 1400, Nr 191, poz. 1410, Nr 235, poz. 1701, z 2007 r. Nr 52, poz. 343, Nr 57, poz. 381, Nr 99, poz. 661, Nr
123, poz. 845, Nr 176, poz. 1238, z 2008 r. Nr 37, poz. 214, Nr 100, poz. 649, Nr 163, poz. 1015, Nr 209, poz.
1320, Nr 220, poz. 1411 i 1426, Nr 223, poz. 1461 i 1462, Nr 234, poz. 1573 i 1574, z 2009 r. Nr 3, poz. 11, Nr
18, poz. 97, Nr 79, poz. 663, Nr 91, poz. 739, Nr 92, poz. 753, Nr 97, poz. 802 i 803, Nr 98, poz. 817 i Nr 168,
poz. 1323, z 2010 r. Nr 40, poz. 230, Nr 43, poz. 246, Nr 122, poz. 827, Nr 151, poz. 1013, Nr 152, poz. 1018, Nr
182, poz. 1228, Nr 219, poz. 1443, Nr 225, poz. 1466 i Nr 257, poz. 1726 oraz z 2011 r. Nr 30, poz. 151.
§ 4. 1. Ruch pojazdów nienormatywnych odbywa się po zgłoszeniu przejazdu przez
organizatora transportu:
1) w Policji – komendantom wojewódzkim Policji właściwym ze względu na trasę
przejazdu;
2) w pozostałych służbach – kierownikom komórek organizacyjnych do spraw
transportu właściwym ze względu na trasę przejazdu lub osobom
odpowiedzialnym za realizację tych czynności.
2. Kierownik jednostki (komórki) organizacyjnej, o której mowa w ust. 1, wstrzymuje
wykonanie przejazdu w przypadku, kiedy spowodowałby on istotne utrudnienie w ruchu
drogowym lub zagrożenie jego bezpieczeństwa.
§ 5. 1. Pojazd, który przekracza co najmniej jedną z następujących wielkości:
1) długość pojazdu – 23 m,
2) szerokość pojazdu – 3,20 m,
3) wysokość pojazdu – 4,50 m
– powinien być pilotowany przez jeden pojazd.
2. Pojazd, który przekracza co najmniej jedną z następujących wielkości:
1) długość pojazdu – 28 m,
2) szerokość pojazdu – 3,60 m,
3) wysokość pojazdu – 4,70 m
– powinien być pilotowany przez dwa pojazdy poruszające się z przodu i z tyłu
pojazdu pilotowanego.
3. Kolumna pojazdów nienormatywnych podlega pilotowaniu przez nie mniej niż dwa
pojazdy poruszające się z przodu i z tyłu pilotowanej kolumny.
§ 6. W okresie stanu wyjątkowego, stanu klęski żywiołowej, a także w czasie
prowadzenia akcji ratowniczej lub akcji związanej z przywracaniem bezpieczeństwa
i porządku publicznego przepisów § 3 – 5 nie stosuje się.
§ 7.
1.
Pilotowanie pojazdów, o których mowa w § 5, wykonują jednostki
organizacyjne Policji, Inspekcji Transportu Drogowego, Biura Ochrony Rządu, Agencji
Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Centralnego Biura Antykorupcyjnego,
Straży Granicznej, Służby Więziennej, Służby Celnej oraz jednostek ochrony
przeciwpożarowej, do których należą pilotowane pojazdy.
2. Dopuszcza się pilotowanie pojazdów o których mowa w § 5 przez podmioty
zewnętrzne prowadzące działalność gospodarczą w zakresie usług transportowych
ładunków nienormatywnych bądź pilotowania transportów nienormatywnych, na zasadzie
zlecenia.
§ 8. 1. O potrzebie pilotowania pojazdu lub kolumny pojazdów nienormatywnych
jednostka (komórka) organizacyjna, o której mowa w § 4 ust. 1, zawiadamia:
2
Dokumenty związane z tym projektem:
-
4223
› Pobierz plik