Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw
projekt dotyczy zmian w podziale kompetencji organów wydających pozwolenia na przejazd pojazdów nienormatywnych, wprowadzenia definicji - pojazd nienormatywny i pilot oraz 7 kategorii zezwoleń na przejazd pojazdów nienormatywnych i określenia organów upoważnionych do ich wydawania
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 4223
- Data wpłynięcia: 2011-05-17
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2011-08-18
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 222, poz. 1321
4223
zastosowań w budownictwie i przemyśle z uwzględnieniem jego rodzajów i postaci
w jakiej jest przewożone,
− warunki przewozu osób, o których mowa w art. 64 ust. 4.
Projekt ustawy nie zawiera przepisów technicznych w rozumieniu rozporządzenia Rady
Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego systemu
norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039, z późn. zm.) w związku z tym nie podlega
notyfikacji.
Projekt ustawy, zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej
w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, oraz z 2009 r. Nr 42, poz. 337)
projekt ustawy był udostępniony na stronach urzędowego informatora teleinformatycznego −
Biuletynu Informacji Publicznej z dniem wysłania projektu do uzgodnień międzyresortowych.
Na obecnym etapie prac żadne podmioty nie zgłosiły zainteresowania pracami nad tym
projektem w trybie ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie
stanowienia prawa.
Rozwiązania zawarte w projekcie są zgodne z prawem Unii Europejskiej.
21
OCENA SKUTKÓW REGULACJI
1. Podmioty, na które oddziałuje przedmiotowy akt prawny
Projekt ustawy oddziałuje na:
− podmioty prowadzące działalność transportową,
− organy uprawnione do kontroli ruchu drogowego,
− zarządców dróg,
− jednostki samorządu terytorialnego,
− organy celne.
2. Konsultacje społeczne
Projekt ustawy w ramach konsultacji społecznych został przesłany do następujących
podmiotów:
1) Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce;
2) Polska Izba Gospodarcza Transportu Samochodowego i Spedycji;
3) Ogólnopolski Związek Pracodawców Transportu Samochodowego,
4) Ogólnopolski Związek Pracodawców Transportu Drogowego;
5) Ogólnopolskie Stowarzyszenie Przewoźników Transportu Nienormatywnego;
6) Ogólnopolskie Stowarzyszenie Szefów Wydziałów Komunikacji;
7) Izba Gospodarcza Transportu Lądowego;
8) Ogólnopolska Organizacja Pracodawców Transportu Drogowego;
9) Ogólnopolskie Porozumienie Związków Zawodowych;
10) Polska Konfederacja Pracodawców Prywatnych;
11) Sekretariat Transportowców NSZZ „Solidarność”;
12) Wolny Związek Zawodowy Kierowców RP;
13) Związek Zawodowy Kierowców w Polsce;
14) Związek Powiatów Polskich;
15) Związek Miast Polskich;
16) Unia Metropolii Polskich;
17) Polski Kongres Drogowy;
22
18) Krajowa Rada Zarządców Dróg Powiatowych;
19) Konwent Dyrektorów Zarządów Dróg Wojewódzkich;
20) Ogólnopolska Izba Gospodarcza Drogownictwa;
21) Związek Gmin Wiejskich;
22) Instytut Badawczy Dróg i Mostów;
23) Instytut Transportu Samochodowego.
W wyniku przeprowadzonych konsultacji społecznych zostały zgłoszone następujące uwagi
i wnioski przez:
− Ogólnopolski Związek Pracodawców Transportu Drogowego:
Ogólnopolski Związek Pracodawców Transportu Drogowego (OZPTD) przedstawił
wraz z opinią własny projekt ustawy, który został przyjęty przez projektodawcę,
ponieważ w szerszym zakresie uwzględnia problematykę związaną z przewozem
ładunków nienormatywnych oraz posiada bardziej czytelną strukturę i redakcję
zapisów. Przedstawiony przez opiniującego projekt ustawy zawiera wiele z rozwiązań
przyjętych w ramach prac zespołu roboczego – powołanego przez Sekretarza Stanu
w Ministerstwie Infrastruktury Tadeusza Jarmuziewicza – przygotowującego projekt
w resorcie, z uwzględnieniem stanowisk: środowiska przewoźników, Generalnej
Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad oraz przedstawicieli resortu. W obecnym
projekcie przekazywanym do dalszego procedowania nie uwzględniono następujących
propozycji opiniującego:
zmiany brzmienia ust. 4b w art. 62 ustawy – Prawo o ruchu drogowym
dopuszczającego wydawanie zezwoleń dla zespołu pojazdów o liczbie pojazdów
większej niż 2 pojazdy również w kategorii III – VI, zamiast tylko w kategorii VII.
W projekcie resortowym zmiana w tym zakresie miała charakter wyłącznie
merytoryczny wiążący ten przepis z właściwym nowelizowanym przepisem
określającym wydawanie zezwoleń na przejazd w wyznaczonym czasie po
wyznaczonej trasie. Jednocześnie należy stwierdzić, iż propozycja wykracza poza
ustalenia zespołu roboczego wymienionego powyżej,
wymagań dla wniosków o wydanie zezwolenia na przejazd pojazdu
nienormatywnego w kategorii I – VII. Wymagania dla wniosków zostaną
określone w przepisach wykonawczych, które zostaną wydane na podstawie
23
delegacji w art. 64h ust. 1 projektu ustawy z uwzględnieniem przedłożonych
propozycji i będą przedmiotem odrębnej procedury legislacyjnej,
1-dniowego terminu wydawania zezwoleń w kategorii I – VI, stosownie do opinii
wyrażonej przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad na spotkaniu
w dniu 16 października 2009 r. – przeprowadzonego w związku z procedowanym
projektem i otrzymanymi opiniami podmiotów – oraz do ustaleń zespołu
roboczego przywołanego powyżej. Termin ten w projekcie ustawy dla zezwoleń
w kategorii I – VI został przyjęty na 3 dni robocze zgodnie z wcześniejszymi
ustaleniami zespołu roboczego. Natomiast w kategorii VII proponowany termin
7 dni zastąpiono terminem 14 dni roboczych stosownie do opinii GDDKiA
przedstawionej na ww. spotkaniu,
zwiększenia dopuszczalnej szerokości pojazdu nienormatywnego w VI kategorii
do 3,6 m dla drogi jednojezdniowej oraz do 4,0 m dla drogi dwujezdniowej.
Przyjęto, iż w projekcie ustawy wartość szerokości dla kategorii III – VI dla
wszystkich dróg będzie wynosiła 3,2 m,
możliwości przedłużania ważności zezwolenia na jednokrotny przejazd pojazdu
nienormatywnego w VII kategorii na kolejne 14 dni oraz zezwolenia na
wielokrotny w tej kategorii na kolejne 30 dni. Przyjęto, iż zezwolenia na
jednokrotny przejazd pojazdu nienormatywnego w VII kategorii będą wydawane
z ważnością 14 dni bez możliwości przedłużania na kolejne 14 dni, a zezwolenia
na wielokrotny przejazd pojazdu nienormatywnego na 30 dni również bez
możliwości przedłużania na kolejne 30 dni,
obniżenia wysokości współczynnika z wartości 0,8 na 0,7 przy wyliczaniu opłaty
za zezwolenie na wielokrotny przejazd pojazdu nienormatywnego w kategorii VII.
Pozostawiono w projekcie ustawy wartość współczynnika 0,8 we wzorze do
określenia stawki opłaty za wydanie zezwolenia na wielokrotny przejazd pojazdu
nienormatywnego w VII kategorii, mając na względzie również fakt, iż jest to
wartość zgodna z wcześniejszymi ustaleniami zespołu roboczego.
Ponadto w projekcie ustawy:
nadano – dodatkowo w stosunku do wnioskowanych zmian – kompetencje organu
wydającego zezwolenia na przejazd pojazdów nienormatywnych w kategorii
III – IV dla naczelnika urzędu celnego. Wystąpiono do Ministerstwa Finansów
pismem nr TD-7sa-020(t.1)-19/09 z dnia 11 września 2009 r. o przekazanie
24
danych za lata 2007 i 2008 oraz I półrocze 2009 r. o ilości wydanych zezwoleń
i nałożonych kar przez naczelników urzędów celnych, uzyskanych wpływach
z tego tytułu oraz o opinię w zakresie celowości pozostawienia lub też nie,
nadanych w obowiązujących przepisach uprawnień. W uzyskanej w piśmie
nr PC-PC1-0311/85/PG/09/KPJ1749 z dnia 19 października 2009 r. odpowiedzi
Szef Służby Celnej Jacek Kapica uznał za celowe pozostawienie naczelników jako
organów uprawnionych do wydawania zezwoleń na przejazd pojazdów
nienormatywnych, przywołując w uzasadnieniu m.in., że służba celna posiada
przeszkoloną w tym zakresie kadrę i warunki techniczne – wagi w granicznych
oddziałach celnych – oraz stanowi dla przewoźnika najkrótszą drogę do uzyskania
zezwolenia. W
przekazanych danych Ministerstwo Finansów wskazuje, iż
w 2007 r. zostały wydane 2664 zezwolenia, w 2008 r. – 2902, a w I półroczu
2009 r. – 1207, co stanowi odpowiednio: 11,4 %, 9,4 % oraz 6,8 % ilości zezwoleń
wydanych przez GDDKiA. Wobec znacznej ilości wydawanych zezwoleń i takiej
opinii Ministerstwa Finansów projektodawca pozostawia przepisy pozwalające na
wydawanie zezwoleń także przez naczelnika urzędu celnego w kategorii III – IV,
równolegle do innych uprawnień nadanych w tych kategoriach staroście
i Generalnemu Dyrektorowi Dróg Krajowych i Autostrad,
zmieniono przepisy tak, że zezwolenie w II kategorii daje uprawnienia do
przejazdu po drogach publicznych, z wyjątkiem dróg ekspresowych i autostrad,
zamiast umożliwienia dojazdu do i z pola uprawnego po drodze gminnej,
powiatowej lub wojewódzkiej. Zmianę przyjęto stosownie do opinii wyrażonej
przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad na spotkaniu w dniu
16 października 2009 r. – przeprowadzonego w związku z procedowanym
projektem i otrzymanymi opiniami podmiotów – w celu stworzenia możliwości
poruszania się nienormatywnych pojazdów wolnobieżnych, ciągnika rolniczego
albo zespołu składającego się z takiego pojazdu i przyczepy specjalnej również po
drogach krajowych,
dodano przepisy określające jednoznacznie warunki odmowy wydania zezwolenia
dla kategorii I – VI oraz VII, które w obowiązujących przepisach są ujęte w § 8
rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 16 grudnia 2004 r. w sprawie
szczegółowych warunków i trybu wydawania zezwoleń na przejazdy pojazdów
25
Dokumenty związane z tym projektem:
-
4223
› Pobierz plik