eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw

projekt dotyczy zmian w podziale kompetencji organów wydających pozwolenia na przejazd pojazdów nienormatywnych, wprowadzenia definicji - pojazd nienormatywny i pilot oraz 7 kategorii zezwoleń na przejazd pojazdów nienormatywnych i określenia organów upoważnionych do ich wydawania

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 4223
  • Data wpłynięcia: 2011-05-17
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2011-08-18
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 222, poz. 1321

4223

nienormatywnych (Dz. U. Nr 267, poz. 2660) w celu zachowania przejrzystości
wprowadzanej nowelizowanymi przepisami procedury wydawania zezwoleń,
dodano obowiązek uzgodnienia trasy przejazdu pojazdu nienormatywnego przez
zarządcę drogi, po której planowany jest przejazd w terminie 3 dni roboczych dla
zezwoleń w VII kategorii w celu usprawnienia procedury uzyskania zgody na
przejazd.
− Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce:
Opiniujący w przekazanej opinii stwierdza, iż popiera projekt ustawy przedłożony
przez OZPTD jako zawierający sugerowane przez stowarzyszenie uwagi i poprawki.
Jednocześnie Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych (ZMPD)
stwierdza, iż projekt jest spójny i zawiera rozwiązania uzgodnione przez zespół
roboczy, pracujący nad projektem. W swojej opinii ZMPD wskazuje, iż kary za brak
zezwoleń na przejazd pojazdu nienormatywnego powinny być w jednakowej
wysokości, tj. 6 000 zł dla kategorii I – VII. W odniesieniu do tego zastrzeżenia
projektodawca stwierdza, iż odmienna wysokość kary w VII kategorii została przyjęta
w projekcie ustawy zgodnie z propozycją OZPTD i została pozytywnie oceniona przez
Główny Inspektorat Transportu Drogowego oraz Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych
i Autostrad, z uwagi na fakt, iż przejazd pojazdów nienormatywnych w tej kategorii
w największym stopniu negatywnie oddziaływuje na stan techniczny dróg publicznych
ze względu na nacisk osi pojazdu powyżej 11,5 t oraz przekroczenie rzeczywistej masy
całkowitej pojazdu powyżej 60 t. Przyjęte rozwiązania w zakresie zgłoszonego przez
OZPTD projektu ustawy i odniesienie do nieuwzględnionych propozycji zostało
przedstawione powyżej.
− Ogólnopolskie Stowarzyszenie Przewoźników Transportu Nienormatywnego:
Ogólnopolskie Stowarzyszenie Przewoźników Transportu Nienormatywnego
(OSPTN) w przekazanej opinii stwierdza, iż popiera projekt ustawy przedłożony przez
OZPTD, jako spełniający oczekiwania stowarzyszenia, z zastrzeżeniem do wysokości
proponowanej kary w VII kategorii w kwocie 15
000 zł. W opinii OSPTN
proponowana kara jest zbyt wysoka. W odniesieniu do tego zastrzeżenia
projektodawca stwierdza, iż wymieniona powyżej wysokość kary została przyjęta
w projekcie ustawy zgodnie z propozycją OZPTD i została pozytywnie oceniona przez
Główny Inspektorat Transportu Drogowego oraz Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych
i Autostrad, z uwagi na fakt, iż przejazd pojazdów nienormatywnych w tej kategorii

26
w największym stopniu negatywnie oddziaływuje na stan techniczny dróg publicznych
ze względu na nacisk osi pojazdu powyżej 11,5 t oraz przekroczenie rzeczywistej masy
całkowitej pojazdu powyżej 60 t. Przyjęte rozwiązania w zakresie zgłoszonego przez
OZPTD projektu ustawy i odniesienie do nieuwzględnionych propozycji zostało
przedstawione powyżej.
− Ogólnopolskie Stowarzyszenie Szefów Wydziałów Komunikacji:
Ogólnopolskie Stowarzyszenie Szefów Wydziałów Komunikacji w odpowiedzi na
przekazany projekt ustawy poinformowało, iż zakres zmian pozostaje poza obszarem
działania wydziałów komunikacji i nie przedstawia opinii środowiska w tej sprawie.
− Związek Zawodowy Kierowców w Polsce:
Opiniujący zgłosił zastrzeżenia do terminu wydawania zezwoleń na ruch pojazdu
nienormatywnego w kategorii I – VI jako niemożliwego do zachowania oraz do
wysokości opłat. W opinii nie przedstawiono uzasadnienia swoich zastrzeżeń, jak i nie
wniesiono propozycji merytorycznych zapisów w podnoszonych aspektach. Ustalony
w projekcie ustawy termin wydawania zezwoleń w kategorii I – VI – bez zbędnej
zwłoki i nie później niż w ciągu 3 dni roboczych, jest terminem ustalonym w ramach
prac zespołu roboczego – powołanego przez Sekretarza Stanu w Ministerstwie
Infrastruktury Tadeusza Jarmuziewicza – przygotowującego projekt w resorcie,
z uwzględnieniem stanowisk: środowiska przewoźników, Generalnej Dyrekcji Dróg
Krajowych i Autostrad oraz przedstawicieli resortu.
W odniesieniu do stawek opłat za wydanie zezwolenia na przejazd pojazdu
nienormatywnego należy stwierdzić, że ich wysokość przyjęta w projekcie ustawy jest
wynikiem uzgodnień przeprowadzonych w ramach prac ww. zespołu roboczego,
w których uwzględniono wysokość jednostkowej wartości opłaty za wydanie
zezwolenia – wahającej się w latach 2007 i 2008 oraz w I półroczu 2009 r.
w przedziale 534 – 615 zł za przejazd jednorazowy – uzależnionej dotychczas również
od długości trasy przejazdu.
− Konwent Dyrektorów Zarządów Dróg Wojewódzkich:
Opiniujący zgłosił uwagi o charakterze redakcyjnym, które odnosiły się do projektu
poprzedniego brzmienia przepisów oraz propozycje wydłużenia terminu wydawania
zezwoleń do 7 i 14 dni. W projekcie ustawy przyjęto termin wydawania zezwoleń na
przejazd pojazdu nienormatywnego 3 dni robocze dla zezwoleń w kategorii od I do VI
ze względu na wcześniejsze ustalenia zespołu roboczego złożonego z przewoźników

27
i przedstawicieli resortu, który pracował nad przedmiotowym projektem. W przypadku
zezwoleń w kategorii VII przyjęto termin 14 dni roboczych, mając na względzie opinię
wyrażoną przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad na spotkaniu w dniu
16 października 2009 r., które przeprowadzono w związku z procedowanym projektem
i otrzymanymi opiniami podmiotów. Przyjęte w obecnym układzie redakcyjnym
projektu ustawy brzmienie przepisów i rozwiązania uwzględniają również zgłoszone
uwagi redakcyjne Konwentu Dyrektorów Zarządów Dróg Wojewódzkich.
− Ogólnopolska Izba Gospodarcza Drogownictwa:
Ogólnopolska Izba Gospodarcza Drogownictwa pozytywnie oceniła projekt i nie
zgłosiła uwag.
− Instytut Transportu Samochodowego:
Instytut Transportu Samochodowego w swojej opinii zgłosił uwagi redakcyjne oraz
zaproponował wprowadzenie definicji w art. 2 ustawy – Prawo o ruchu drogowym
pojęcia „ładunku niepodzielnego”, opierając się na przepisach dyrektyw: 97/27/WE
Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 22 lipca 1997 r. odnoszącej się do mas
i wymiarów niektórych kategorii pojazdów silnikowych i ich przyczep oraz
zmieniającej dyrektywę 70/156/EWG (z późn. zm.), oraz 96/53/WE Rady z dnia
25 lipca 1996 r. ustanawiającej dla niektórych pojazdów drogowych poruszających się
na terytorium Wspólnoty maksymalne dopuszczalne wymiary w ruchu krajowym
i międzynarodowym oraz maksymalne dopuszczalne obciążenia w ruchu
międzynarodowym. Opiniujący uzasadnia, iż wdrożenie pojęcia z dyrektywy do
krajowego prawodawstwa i upowszechnienie jego znaczenia jest konieczne ponieważ
przewóz ładunków nienormatywnych – niepodzielnych powinien odbywać się tylko
w uzasadnionych przypadkach pojazdami do tego konstrukcyjnie przeznaczonymi
przez wyspecjalizowane do tego celu podmioty gospodarcze.
Wobec powyższego projektodawca, przy uwzględnieniu zgłoszonej opinii wprowadził
do projektu niezbędne zmiany redakcyjne oraz przepisy określające warunki odmowy
wydania zezwolenia na przejazd pojazdu nienormatywnego, w których wymaganie
niepodzielności ładunku stanowi zasadniczy warunek wydania zezwolenia dla
wszystkich kategorii tych zezwoleń.

Projekt ustawy został zaakceptowany przez Komisję Wspólną Rządu i Samorządu
Terytorialnego.

28

3. Wpływ regulacji na:
a) sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i budżety jednostek samorządu
terytorialnego
Wdrożenie przepisów projektowanej ustawy nie spowoduje zmiany poziomu
wydatków jednostek sektora finansów publicznych w stosunku do wielkości
wynikających z obowiązujących przepisów.
Natomiast skutkiem wprowadzenia nowego brzmienia przepisów będą zwiększone
dochody dla jednostek samorządu terytorialnego oraz Krajowego Funduszu
Drogowego uzależnione od ilości wydanych zezwoleń na ruch pojazdów
nienormatywnych.
Z danych przekazanych z Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad pismem
nr GDDKiA-DZ-WR-3.3/4341/46/2009 z dnia 29 września 2009 r. wynika, że
GDDKiA wydała w:
− 2007 r.

– 23 400 szt.,
− 2008 r.

– 30 721 szt.,
− I półrocze 2009 r. – 17 789 szt.
zezwoleń na przejazd pojazdów nienormatywnych. Dane te wskazują, iż w 2008 r.
wzrosła ilość wydanych zezwoleń o 31
% w odniesieniu do 2007 r.

Natomiast ilość wydanych zezwoleń w I półroczu 2009 r. może wskazywać na dalszy
ich wzrost o 16 % w odniesieniu do 2008 r.
Wielkość wpływów z opłat pobranych za zezwolenia wyniosła w roku:
− 2007 r.

– 12 500 300,00 zł,
− 2008 r.

– 17 917 090,00 zł,
− I półrocze 2009 r. – 10 939 450,00 zł.
Wzrost wartości wpływów z opłat za zezwolenia wyniósł w 2008 r. – 43 %,
a w 2009 r. może wynieść – 22 %.
Jednostkowa wartość opłat przypadająca na jedno zezwolenie wynosiła
w poszczególnych latach około:
− 2007 r.

– 534 zł,
− 2008 r.

– 583 zł,

29
− I półrocze 2009 r. – 615 zł.
Klasyfikacja wydanych 30 721 szt. zezwoleń na przejazd pojazdu nienormatywnego
przez GDDKiA zgodnie z podziałem projektu ustawy wskazuje, iż w 2008 r. wydano
następujące ilości zezwoleń w poszczególnych kategoriach:
− I
– 3 szt., co stanowi 0,01 %,
− III
– 9 042 szt., co stanowi 29,4 %,
− IV
– 35 szt., co stanowi 0,11 %,
− V
– 2 733 szt., co stanowi 8,9 %,
− VI
– 531 szt., co stanowi 1,7 %,
− VII
– 18 377 szt., co stanowi 59,8 %.
Natomiast w I półroczu 2009 roku rozkład wydanych 17 789 szt. zezwoleń
przedstawiał się odpowiednio:
− I
– 4 szt., co stanowi 0,02 %,
− III
– 4 629 szt., co stanowi 26,0 %,
− IV
– 18 szt., co stanowi 0,10 %,
− V
– 1 420 szt., co stanowi 7,98 %,
− VI
– 325 szt., co stanowi 1,8 %,
− VII
– 11 393 szt., co stanowi 64,0 %.
W 2008 r. wydanych zostało przez GDDKiA 9042 zezwoleń (29,4 %) na przejazd
pojazdów nienormatywnych. Zgodnie z projektowanymi przepisami zezwolenia te
będzie wydawał starosta. W bieżącym roku ilość takich zezwoleń może wynieść około
26 % (4 629 szt. za I półrocze).
Z danych otrzymanych z 25 starostw położonych wzdłuż wschodniej granicy Polski
wynika, że te organy wydały następujące ilości zezwoleń na czas określony
w poszczególnych latach:
− 2007 r.

– 256 szt., uzyskując wartość wpływów 40 524 zł,
− 2008 r.

– 975 szt., uzyskując wartość wpływów 49 427 zł,
− I półroczu 2009 r. – 425 szt., uzyskując wartość wpływów 19 956 zł.
rednia wartość opłat przypadająca na jedno zezwolenie na czas określony wynosiła
w poszczególnych latach około:

30
strony : 1 ... 12 . [ 13 ] . 14 ... 20 ... 30 ... 32

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: