eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o kontroli w administracji rządowej

Rządowy projekt ustawy o kontroli w administracji rządowej

projekt dotyczy określenia zasad i trybu przeprowadzenia kontroli - w celu oceny działalności jednostki na podstawie stanu faktycznego - organów administracji rządowej, urzędów obsługujących (lub stanowiących aparat pomocniczy) oraz jednostek organizacyjnych podległych lub nadzorowanych przez te organy

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 4218
  • Data wpłynięcia: 2011-05-19
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o kontroli w administracji rządowej
  • data uchwalenia: 2011-07-15
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 185, poz. 1092

4218

2. Kierownik jednostki kontrolującej może zarządzić przeprowa-
dzenie kontroli nieprzewidzianej okresowym planem kontroli.

Art.
13. W sprawach doręczeń, obliczania terminów oraz protokołu,
w zakresie nieuregulowanym w niniejszej ustawie, przepisy ustawy z dnia 14 czerwca
1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1071,
z późn. zm) stosuje się odpowiednio.

Art. 14. Pracownik komórki do spraw kontroli jest obowiązany do stałego
pogłębiania wiedzy i podnoszenia umiejętności zawodowych.


Rozdział 2
Kontrola w trybie zwykłym

Art.
15.
1.
Przeprowadzenie kontroli poprzedza opracowanie programu
kontroli, który zatwierdza kierownik komórki do spraw kontroli.
2.
Przy opracowywaniu programu kontroli uwzględnia się
w szczególności:
1) wyniki wcześniejszych kontroli;
2) wyniki badań i analiz oraz skargi i wnioski dotyczące
przygotowywanej kontroli;
3) czynniki ryzyka mające wpływ na działalność jednostki
kontrolowanej;
4) inne informacje dotyczące działalności organu lub jednostki
kontrolowanej.
3. Program kontroli określa w szczególności:
1) jednostkę kontrolowaną;
2) zakres kontroli, to jest przedmiot i okres objęty kontrolą;
3) zagadnienia wymagające oceny;

5
 
4) termin kontroli;
5) stan prawny dotyczący przedmiotu kontroli oraz wskazówki
metodyczne dotyczące sposobu i techniki przeprowadzenia
kontroli;
6) organizację i harmonogram przeprowadzenia kontroli.
4. Do czasu zakończenia kontroli programu kontroli nie udostępnia się.
5. Po zakończeniu kontroli jej program dołącza się do akt kontroli.

Art. 16. 1. W celu przygotowania kontroli kierownik jednostki kontrolowanej,
na pisemny wniosek kierownika jednostki kontrolującej, niezwłocznie udostępnia
dokumenty, materiały i informacje dotyczące jej działalności.
2. Kierownik jednostki kontrolującej może wystąpić również do
innych organów o niezwłoczne udostępnienie dokumentów, które są niezbędne do
przygotowania i przeprowadzenia kontroli.

Art. 17. 1. Kontroler przeprowadza kontrolę na podstawie pisemnego
imiennego upoważnienia do przeprowadzenia kontroli, po okazaniu legitymacji
służbowej, a jeżeli w danej jednostce nie są wydawane legitymacje służbowe, po
okazaniu dokumentu pozwalającego na ustalenie tożsamości.
2. Upoważnienie do przeprowadzenia kontroli wydaje kierownik
jednostki kontrolującej.
3. Upoważnienie do przeprowadzenia kontroli zawiera:
1) oznaczenie wydającego upoważnienie oraz numer i datę
wystawienia;
2) podstawę prawną podjęcia kontroli;
3) imię, nazwisko i stanowisko służbowe kontrolera;
4) zakres kontroli;
5) nazwę i adres jednostki kontrolowanej;
6) okres ważności upoważnienia;
7) podpis udzielającego upoważnienie.

6
 
4. W przypadku gdy w trakcie przeprowadzania kontroli zaistnieje
konieczność wydłużenia czasu trwania czynności kontrolnych lub rozszerzenia zakresu
kontroli, kierownik jednostki kontrolującej przedłuża ważność upoważnienia, przez
uczynienie na nim stosownej wzmianki, lub udziela nowego upoważnienia do
przeprowadzenia kontroli.
5. Dla kontrolera delegowanego, o którym mowa w art. 8 ust. 1 pkt 2,
upoważnienie wydaje Szef Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.

Art. 18. Kierownik jednostki kontrolującej może powołać zespół kontrolerów
do przeprowadzenia kontroli.

Art. 19. 1. Kierownik jednostki kontrolującej może włączyć w skład zespołu
kontrolerów, posiadających wiedzę specjalistyczną pracowników organów i jednostek
organizacyjnych podporządkowanych lub przez niego nadzorowanych.
2. W przypadku, o którym mowa w ust. 1, upoważnienie do
przeprowadzenia kontroli, o którym mowa w art. 17, wydaje kierownik jednostki
kontrolującej.

Art. 20. 1. Kontroler podlega wyłączeniu z udziału w kontroli z urzędu, jeżeli
kontrola mogłaby dotyczyć praw lub obowiązków jego lub osoby mu bliskiej, oraz
z udziału w kontroli, której przedmiot stanowią zadania należące wcześniej do jego
obowiązków jako pracownika, przez rok od zakończenia ich wykonywania.
2. Za osobę bliską kontrolera uważa się małżonka lub osobę
pozostającą z nim faktycznie we wspólnym pożyciu, krewnego i powinowatego do
drugiego stopnia albo osobę związaną z nim z tytułu przysposobienia, opieki lub
kurateli. Wyłączenie trwa mimo ustania jego przyczyny.
3. Kontroler podlega wyłączeniu z udziału w kontroli na wniosek,
jeżeli zaistnieją uzasadnione wątpliwości co do jego bezstronności.
4. Przed rozpoczęciem czynności kontrolnych kontroler składa
pisemne oświadczenie o braku lub istnieniu okoliczności uzasadniających jego
wyłączenie z udziału w kontroli.

7
 
5. O wyłączeniu kontrolera rozstrzyga kierownik komórki do spraw
kontroli.
6. O wyłączeniu kontrolera czyni się wzmiankę na upoważnieniu do
przeprowadzenia kontroli.
7. W okresie od złożenia wniosku o wyłączeniu do czasu wydania
rozstrzygnięcia o wyłączeniu kontrolera z udziału w kontroli kontroler podejmuje
jedynie czynności niecierpiące zwłoki.

Art.
21. O planowanej kontroli zawiadamia się kierownika jednostki
kontrolowanej, podając przewidywany czas trwania czynności kontrolnych.

Art. 22. 1. Czynności kontrolne przeprowadza się w siedzibie jednostki
kontrolowanej w czasie wykonywania przez nią zadań lub poza nią.
2. Czynności kontrolne powinny być przeprowadzane w sposób
sprawny i możliwie niezakłócający funkcjonowania jednostki kontrolowanej.
3. W szczególnych okolicznościach czynności kontrolne przepro-
wadza się także w dniach wolnych od pracy lub poza godzinami pracy.
4. Prowadzenie czynności kontrolnych z udziałem pracowników
jednostki kontrolowanej w dniach wolnych od pracy lub poza godzinami pracy wymaga
zgody kierownika jednostki kontrolowanej.

Art. 23. Kontroler w trakcie przeprowadzania kontroli ma prawo do:
1) swobodnego wstępu i poruszania się po terenie jednostki
kontrolowanej bez obowiązku uzyskiwania przepustki;
2) wglądu do dokumentów dotyczących działalności jednostki
kontrolowanej, pobierania za pokwitowaniem oraz
zabezpieczania dokumentów związanych z zakresem kontroli,
z zachowaniem przepisów o tajemnicy prawnie chronionej;
3) żądania sporządzenia niezbędnych do kontroli kopii, odpisów lub
wyciągów z dokumentów oraz zestawień i obliczeń;

8
 
4) przetwarzania danych osobowych w zakresie niezbędnym do
realizacji celu kontroli;
5) żądania złożenia ustnych lub pisemnych wyjaśnień w sprawach
dotyczących zakresu kontroli;
6) swobodnego stosowania środków dowodowych przewidzianych
w ustawie.

Art. 24. 1. Kontroler
ma
obowiązek niezwłocznego poinformowania
kierownika jednostki kontrolowanej o stwierdzeniu bezpośredniego niebezpieczeństwa
dla życia, zdrowia ludzkiego lub niepowetowanej szkody w
mieniu, w
celu
zapobieżenia tym zagrożeniom.
2. Kierownik jednostki kontrolowanej jest obowiązany niezwłocznie
poinformować kontrolera o podjętych działaniach zapobiegających zagrożeniom.
3. Kontroler w przypadku powzięcia uzasadnionego podejrzenia, że
kierownik jednostki kontrolowanej nie podjął działań zapobiegających zagrożeniom lub
podjęte działania są niewystarczające, informuje o tym kierownika komórki do spraw
kontroli.
4. Kierownik komórki do spraw kontroli niezwłocznie powiadamia
o stwierdzonych zagrożeniach kierownika jednostki nadrzędnej nad jednostką
kontrolowaną lub właściwy organ państwowy.

Art.
25. Kierownik jednostki kontrolowanej ma obowiązek zapewnienia
kontrolerowi warunków niezbędnych do sprawnego przeprowadzenia kontroli,
w szczególności przez zapewnienie niezwłocznego przedstawiania żądanych
dokumentów, terminowego udzielania ustnych i pisemnych wyjaśnień w sprawach
objętych kontrolą, a także udostępnianie niezbędnych urządzeń technicznych i Internetu
oraz, w miarę możliwości, oddzielnego pomieszczenia z odpowiednim wyposażeniem.

Art. 26. Pracownik jednostki kontrolowanej ma obowiązek:
1) niezwłocznego przedstawiania, na żądanie kontrolera,
dokumentów, materiałów i informacji niezbędnych do
przeprowadzenia kontroli;

9
 
strony : 1 . [ 2 ] . 3 ... 10 ... 11

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: