eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o kontroli w administracji rządowej

Rządowy projekt ustawy o kontroli w administracji rządowej

projekt dotyczy określenia zasad i trybu przeprowadzenia kontroli - w celu oceny działalności jednostki na podstawie stanu faktycznego - organów administracji rządowej, urzędów obsługujących (lub stanowiących aparat pomocniczy) oraz jednostek organizacyjnych podległych lub nadzorowanych przez te organy

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 4218
  • Data wpłynięcia: 2011-05-19
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o kontroli w administracji rządowej
  • data uchwalenia: 2011-07-15
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 185, poz. 1092

4218


Druk nr 4218

Warszawa, 19 maja 2011 r.
SEJM
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VI kadencja
Prezes Rady Ministrów

RM 10-121-10



Pan

Grzegorz
Schetyna
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej
Polskiej
Szanowny Panie Marszałku
Na podstawie art. 118 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia
2 kwietnia 1997 r. przedstawiam Sejmowi Rzeczypospolitej Polskiej projekt
ustawy

- o kontroli w administracji rządowej.

W załączeniu przedstawiam także opinię dotyczącą zgodności
proponowanych regulacji z prawem Unii Europejskiej.
Ponadto uprzejmie informuję, że do prezentowania stanowiska Rządu w
tej sprawie w toku prac parlamentarnych został upoważniony Prezes Rady
Ministrów.

Z poważaniem

(-) Donald Tusk
Projekt

U S T A W A

z dnia

o kontroli w administracji rządowe

Rozdział 1
Przepisy ogólne

Art. 1. Ustawa określa zasady i tryb przeprowadzania kontroli działalności
organów administracji rządowej, urzędów obsługujących lub stanowiących aparat
pomocniczy tych organów oraz jednostek organizacyjnych podległych lub
nadzorowanych przez te organy, zwanych dalej „jednostkami kontrolowanymi”, a także
organy właściwe w sprawach kontroli.

Art. 2. Przepisy ustawy stosuje się również do kontroli:
1) działalności organów samorządu terytorialnego w sprawach
dotyczących wykonywania zadań z zakresu administracji rządowej;
2) wykonywania przez inne podmioty zadań z zakresu administracji
rządowej, w zakresie, w jakim zadania te są finansowane z budżetu
państwa.

Art. 3. 1. Przeprowadzenie kontroli ma na celu ocenę działalności jednostki
kontrolowanej dokonaną na podstawie ustalonego stanu faktycznego przy zastosowaniu
przyjętych kryteriów kontroli.
2. W przypadku stwierdzenia nieprawidłowości celem kontroli jest
również ustalenie ich zakresu, przyczyn i skutków oraz osób za nie odpowiedzialnych,
a także sformułowanie zaleceń zmierzających do usunięcia nieprawidłowości.
Art. 4. Jeżeli przepisy szczególne nie stanowią inaczej, kontrolę przeprowadza
się pod względem legalności, gospodarności, celowości i rzetelności.

Art.
5.
1. W rozumieniu ustawy za pracownika uważa się także
funkcjonariusza, żołnierza zawodowego, członka organu kolegialnego, a także osobę,
która wykonuje pracę w jednostce kontrolowanej na podstawie innej umowy niż umowa
o pracę.
2. Kierownikiem jednostki kontrolowanej jest osoba, która zgodnie
z przepisami określającymi ustrój jednostki jest odpowiedzialna za działalność tej
jednostki i jest uprawniona do jej reprezentowania. W przypadku jednostki zarządzanej
przez organ kolegialny, za kierownika tej jednostki uznaje się przewodniczącego organu
kolegialnego.
3. Kierownikiem jednostki kontrolującej jest Prezes Rady Ministrów,
Szef Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, minister, wojewoda albo osoba, która zgodnie
z przepisami określającymi ustrój jednostki jest odpowiedzialna za działalność tej
jednostki i jest uprawniona do jej reprezentowania.

Art.
6.
1. Prezes Rady Ministrów kontroluje organy lub jednostki
administracji rządowej, a także jednostki im podległe lub przez nie nadzorowane.
2. Szef Kancelarii Prezesa Rady Ministrów kontroluje instytucje
gospodarki budżetowej przez niego utworzone oraz podmioty, które otrzymały dotację
z części budżetu państwa, której dysponentem jest Kancelaria Prezesa Rady
Ministrów.
3. Minister, kierownik urzędu centralnego lub przewodniczący
komitetu wchodzącego w skład Rady Ministrów kontroluje:
1) podległe mu lub przez niego nadzorowane organy lub jednostki
organizacyjne;
2) jednostki podległe lub nadzorowane przez organy, o których
mowa w pkt 1;
3) podmioty, które otrzymały środki budżetowe z części budżetu
państwa, której jest dysponentem.


2
 
4. Wojewoda
kontroluje:
1) organy rządowej administracji zespolonej w województwie;
2) jednostki podległe lub nadzorowane przez organy, o których
mowa w pkt 1;
3) organy samorządu terytorialnego;
4) podmioty, które otrzymały dotację z części budżetu państwa,
której dysponentem jest wojewoda.
5. Organy administracji zespolonej i niezespolonej kontrolują:
1) podległe im lub przez nie nadzorowane organy lub jednostki
organizacyjne;
2) jednostki podległe lub nadzorowane przez organy, o których
mowa w pkt 1.

Art. 7. Prezes Rady Ministrów wykonuje swoje uprawnienia wynikające
z niniejszej ustawy przez Szefa Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.

Art. 8. 1. Prezes Rady Ministrów jest organem właściwym w sprawach
koordynowania kontroli, w tym zarządzanej przez inne organy administracji rządowej.
Prezes Rady Ministrów może w szczególności:
1) zlecić kierownikowi jednostki kontrolującej przeprowadzenie
kontroli wskazanych podmiotów lub obszarów działalności
i żądać przedstawiania informacji o wynikach kontroli;
2) delegować kontrolera Kancelarii Prezesa Rady Ministrów do
uczestniczenia w kontroli;
3) określić standardy kontroli w administracji rządowej, które
udostępnia się w Biuletynie Informacji Publicznej Kancelarii
Prezesa Rady Ministrów.
2. Prezes Rady Ministrów może zlecić przeprowadzenie kontroli
wskazanego obszaru działalności administracji rządowej przez więcej niż jednego
kierownika jednostki kontrolującej. W takim przypadku Prezes Rady Ministrów
koordynuje kontrolę w szczególności przez:

3
 
1) wydanie wskazówek metodycznych wiążących dla tej kontroli;
2) opracowanie lub zlecenie opracowania programu kontroli;
3) czuwanie nad przebiegiem kontroli;
4) sporządzenie lub zlecenie sporządzenia informacji zbiorczych
o wynikach kontroli.
3. W przypadku kontroli, o której mowa w ust. 2, funkcję kierownika
jednostki kontrolującej pełni Szef Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.

Art. 9. Jednostki administracji rządowej przekazują Prezesowi Rady
Ministrów, na jego wniosek, informacje lub
dokumenty dotyczące działalności
kontrolnej jednostki kontrolującej, w tym plany kontroli, dokumentację kontroli,
informację o realizowanych kontrolach i ich wynikach, o wystosowanych zaleceniach
i wnioskach, a także sposobach ich realizacji, oraz zbiorcze informacje z wybranych
kontroli bądź z działalności kontrolnej tej jednostki.

Art. 10. 1. Kierownicy jednostek kontrolujących mogą zarządzić kontrolę
wspólną, jeżeli przedmiot kontroli dotyczy zadań będących we właściwości tych
kierowników.
2. Zarządzając kontrolę wspólną, kierownicy jednostek
kontrolujących określą, w porozumieniu, skład zespołu kontrolującego oraz wskażą
organ, który będzie pełnił funkcję kierownika jednostki kontrolującej.
3. W przypadku prowadzenia kontroli wspólnej program kontroli
obejmuje wszystkie jednostki kontrolowane i jest zatwierdzany przez kierownika
komórki do spraw kontroli w urzędzie obsługującym organ wskazany jako kierownik
jednostki kontrolującej.

Art. 11. Kontrolę przeprowadza się w trybie zwykłym lub uproszczonym.

Art. 12. 1. Kontrolę prowadzi się zgodnie z okresowym planem kontroli,
opracowanym przez kierownika komórki do spraw kontroli i zatwierdzonym przez
kierownika jednostki kontrolującej.

4
 
strony : [ 1 ] . 2 ... 10 ... 11

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: