Rządowy projekt ustawy o kontroli w administracji rządowej
projekt dotyczy określenia zasad i trybu przeprowadzenia kontroli - w celu oceny działalności jednostki na podstawie stanu faktycznego - organów administracji rządowej, urzędów obsługujących (lub stanowiących aparat pomocniczy) oraz jednostek organizacyjnych podległych lub nadzorowanych przez te organy
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 4218
- Data wpłynięcia: 2011-05-19
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o kontroli w administracji rządowej
- data uchwalenia: 2011-07-15
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 185, poz. 1092
4218
odpisów lub wyciągów z dokumentów, jak również zestawień
i obliczeń sporządzonych na podstawie dokumentów; zgodność
kopii, odpisów i wyciągów oraz zgodność zestawień i obliczeń
z
oryginalnymi dokumentami potwierdza kierownik komórki
organizacyjnej, w której dokumenty się znajdują;
3) udzielenia kontrolerowi, w wyznaczonym przez niego terminie,
ustnych lub pisemnych wyjaśnień.
Art. 27. Niewywiązywanie się przez pracownika jednostki kontrolowanej
z obowiązków, które wynikają z art. 26, może stanowić przesłankę odpowiedzialności
dyscyplinarnej lub porządkowej.
Art. 28. 1. Kontroler ustala stan faktyczny na podstawie dowodów zebranych
podczas kontroli.
2. Dowodami są w szczególności dokumenty, rzeczy, oględziny,
opinie biegłych, ustne lub pisemne oświadczenia lub wyjaśnienia.
Art. 29. W ramach prowadzonych czynności kontrolnych kontroler może
żądać udzielenia mu, w wyznaczonym przez niego terminie, ustnych lub pisemnych
wyjaśnień od pracownika lub byłego pracownika.
Art. 30. Odmowa udzielenia wyjaśnień może nastąpić w przypadku, gdy
dotyczą one faktów lub okoliczności, których ujawnienie mogłoby narazić na
odpowiedzialność karną lub majątkową osobę wezwaną do złożenia wyjaśnień lub
osobę jej bliską w rozumieniu art. 20 ust. 2.
Art. 31. 1. Każdy ma prawo złożyć oświadczenie dotyczące zakresu kontroli.
2. Kontroler nie ma prawa odmówić przyjęcia oświadczenia, jeżeli
ma ono związek z zakresem kontroli.
10
Art. 32. Oględziny przeprowadza się w obecności pracownika jednostki
kontrolowanej.
Art. 33. 1. Z przebiegu oględzin oraz z przyjęcia ustnych wyjaśnień lub
oświadczeń sporządza się protokół.
2. Protokół obejmuje:
1) oznaczenie czynności, czasu i miejsca jej przeprowadzenia oraz
osób w niej uczestniczących;
2) opis przebiegu czynności lub treść wyjaśnień lub oświadczeń;
3) podpisy kontrolera i osoby uczestniczącej w czynnościach.
3. Z czynności kontrolnych niewymienionych w ust. 1, które mają
istotne znaczenie dla ustaleń kontroli, sporządza się notatkę służbową podpisaną przez
kontrolera.
Art. 34. 1. Kierownik jednostki kontrolującej może, z urzędu lub na wniosek
kontrolera, powołać biegłego, jeżeli w toku kontroli konieczne jest zbadanie
określonych zagadnień wymagających umiejętności, wiedzy specjalistycznej lub
przeprowadzenie specjalistycznych badań.
2. Kierownik jednostki kontrolującej zawiera z biegłym umowę, która
określa przedmiot, termin wydania opinii oraz zakres niezbędnych badań, a także
należne wynagrodzenie.
3. W razie potrzeby przeprowadzenia czynności niezbędnych do
wydania opinii na terenie jednostki kontrolowanej kierownik jednostki kontrolującej
wystawia upoważnienie zawierające:
1) oznaczenie wydającego upoważnienie oraz numer i datę
wystawienia;
2) imię i nazwisko biegłego;
3) oznaczenie kontroli, której ma dotyczyć wydana opinia;
4) okres ważności upoważnienia;
5) podpis udzielającego upoważnienie.
11
4. Biegłym nie może być osoba, w stosunku do której istnieją
okoliczności mogące mieć wpływ na jej bezstronność, w szczególności gdy kontrola
jest prowadzona w jednostce zatrudniającej tę osobę albo obejmuje zadanie, którego ta
osoba jest lub była wykonawcą.
5. Kierownik jednostki kontrolowanej może żądać wyłączenia
biegłego z przyczyn, z jakich można żądać wyłączenia kontrolera. Przepis art. 20
ust. 5 – 7 stosuje się odpowiednio.
Art. 35. Kontroler może wystąpić do innych organów i jednostek
administracji rządowej o udostępnienie dokumentów, udzielenie informacji lub
wyjaśnień niezbędnych do kontroli.
Art. 36. Po zakończeniu czynności kontrolnych kontroler, za zgodą
kierownika komórki do spraw kontroli, może zwrócić się do kierownika jednostki
kontrolowanej o złożenie w wyznaczonym terminie dodatkowych pisemnych wyjaśnień
dotyczących zakresu kontroli, niezbędnych do sporządzenia wystąpienia pokontrolnego.
Art. 37. 1. Ustalenia dokonane w trakcie kontroli oraz oceny opisuje się
w projekcie wystąpienia pokontrolnego.
2. Projekt wystąpienia pokontrolnego zawiera w szczególności:
1) oznaczenie jednostki kontrolowanej;
2) imię, nazwisko i stanowisko służbowe kontrolera;
3) datę rozpoczęcia i zakończenia czynności kontrolnych;
4) zakres kontroli;
5) ocenę skontrolowanej działalności, ze wskazaniem ustaleń, na
których została oparta;
6) zakres, przyczyny i skutki stwierdzonych nieprawidłowości.
Art. 38. Projekt wystąpienia pokontrolnego podpisują kontroler i kierownik
komórki do spraw kontroli.
12
Art.
39.
Kierownik jednostki kontrolującej przekazuje kierownikowi
jednostki kontrolowanej projekt wystąpienia pokontrolnego wraz z pouczeniem
o prawie do zgłoszenia umotywowanych zastrzeżeń.
Art. 40. 1. Jeżeli w projekcie wystąpienia pokontrolnego wskazane zostaną
nieprawidłowości, za które odpowiedzialność ponosi były kierownik jednostki
kontrolowanej, kierownik komórki do spraw kontroli przekazuje kopię projektu
wystąpienia pokontrolnego byłemu kierownikowi, jeżeli jednostka kontrolowana
dysponuje jego adresem, na który wystąpienie takie można przesłać.
2. Były kierownik jednostki kontrolowanej może, w terminie
wyznaczonym przez kierownika komórki do spraw kontroli, złożyć oświadczenie
odnoszące się do stwierdzonych nieprawidłowości, za które ponosi odpowiedzialność
w okresie objętym kontrolą.
3.
Przekazanie projektu wystąpienia pokontrolnego byłemu
kierownikowi następuje z zachowaniem przepisów o tajemnicy prawnie chronionej.
4. Oświadczenie byłego kierownika jednostki kontrolowanej włącza
się do akt kontroli, a jeżeli kierownik jednostki kontrolującej uzna to za zasadne, może
stanowić załącznik do wystąpienia pokontrolnego.
5. Wysłanie projektu wystąpienia pokontrolnego do byłego
kierownika jednostki kontrolowanej nie wstrzymuje procedury wnoszenia zastrzeżeń
przez kierownika jednostki kontrolowanej i przekazania wystąpienia pokontrolnego.
Art.
41.
1. Kierownik jednostki kontrolowanej ma prawo do zgłoszenia,
w terminie 7 dni roboczych od dnia otrzymania projektu, umotywowanych zastrzeżeń
do projektu wystąpienia pokontrolnego.
2. Na wniosek kierownika jednostki kontrolowanej, złożony przed
upływem terminu na zgłoszenie zastrzeżeń, termin ten może być przedłużony na czas
oznaczony przez kierownika jednostki kontrolującej.
Art. 42. 1. Kierownik jednostki kontrolującej ma prawo sprostowania
w projekcie wystąpienia pokontrolnego, w każdym czasie, błędów pisarskich lub
13
innych oczywistych omyłek z
urzędu lub na wniosek kierownika jednostki
kontrolowanej.
2. Projekt wystąpienia pokontrolnego, w którym dokonano
sprostowania, przekazuje się kierownikowi jednostki kontrolowanej wraz z informacją
o dokonanych zmianach.
3. Sprostowanie nie ma wpływu na bieg terminu do zgłoszenia
zastrzeżeń do projektu wystąpienia pokontrolnego.
Art. 43. 1. Zastrzeżenia do projektu wystąpienia pokontrolnego złożone przez
kierownika jednostki kontrolowanej rozpatruje kierownik komórki do spraw kontroli.
2. Kierownik komórki do spraw kontroli:
1) odrzuca zastrzeżenia wniesione przez osobę nieuprawnioną lub
wniesione po upływie terminu i zawiadamia o tym
zgłaszającego zastrzeżenia, informując na piśmie
o przyczynach, albo
2) uwzględnia zastrzeżenia w całości lub w części albo je oddala.
3. Kierownik jednostki kontrolowanej może w każdym czasie
wycofać złożone zastrzeżenia. Wycofane zastrzeżenia pozostawia się bez rozpoznania.
4. Kierownikowi jednostki kontrolowanej, w terminie 5 dni
roboczych od dnia otrzymania zawiadomienia o odrzuceniu zastrzeżeń, przysługuje
prawo do odwołania do kierownika jednostki kontrolującej.
5. Kierownik jednostki kontrolującej rozpatruje odwołanie i o swoim
rozstrzygnięciu, na piśmie, informuje kierownika jednostki kontrolowanej.
Art. 44. Jeżeli w trakcie rozpatrywania zastrzeżeń istnieje konieczność
przeprowadzenia dodatkowych czynności kontrolnych, kontroler przeprowadza te
czynności na podstawie dotychczasowego upoważnienia lub, jeżeli to konieczne,
nowego upoważnienia.
14