Rządowy projekt ustawy o usługach płatniczych
projekt dotyczy kompleksowej regulacji świadczenia usług płatniczych: określenia warunków przejrzystości postanowień umownych i wymogów w zakresie informacji o usługach płatniczych, określenia praw i obowiązków stron wynikających z umów o świadczenie usług płatniczych i zakresu odpowiedzialności dostawców z tyt. wykonywania tych usług, oraz określenia zasad prowadzenia działalności przez instytucje płatnicze i biura usług płatniczych
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 4217
- Data wpłynięcia: 2011-05-19
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o usługach płatniczych
- data uchwalenia: 2011-08-19
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 199, poz. 1175
4217-cz-2
UZASADNIENIE
Niniejsze
rozporządzenie stanowi wykonanie przewidzianego w art. 83 ust. 3 ustawy
z dnia ... o usługach płatniczych (Dz. U. ...) upoważnienia dla ministra właściwego do spraw
instytucji finansowych do określenia szczegółowego zakresu, formy i sposobu sporządzania
sprawozdań, o których mowa w ust. 1, oraz terminy ich przekazywania Komisji Nadzoru
Finansowego (dalej jako: „KNF”). Upoważnienie ma charakter obligatoryjny, a przepisy
wykonawcze, które mają być wydane na jego podstawie są niezbędne dla prawidłowego
funkcjonowania regulacji ustawowej.
Celem projektowanego rozporządzenia jest zapewnienie KNF, sprawującej nadzór nad
działalnością instytucji płatniczych, dostępu do informacji mających wpływ na ocenę sytuacji
finansowej krajowej instytucji płatniczej. Nadzór nad instytucjami płatniczymi jest przede
wszystkim nadzorem ostrożnościowym, skoncentrowanym na analizie sytuacji finansowej
podmiotu nadzorowanego i ocenie poziomu ryzyka. Taki model nadzoru – wprowadzony
wobec dostawców usług płatniczych mających status instytucji płatniczych przez ustawę
z dnia … o usługach płatniczych implementującą przepisy PSD – sprawowany jest w dużej
mierze metodami analitycznymi w formach zdalnych. Podstawą prowadzonych analiz
nadzorczych są dane sprawozdawane przez podmioty nadzorowane. Właściwe określenie
zakresu sprawozdawczości i jej częstotliwości oraz terminów przekazywania sprawozdań
warunkuje prawidłową realizację funkcji nadzorczych, a w konsekwencji także celów ustawy.
Dane i informacje przekazywane przez krajowe instytucje płatnicze w ramach
obowiązków sprawozdawczych mają przede wszystkim charakter finansowy, są one jednak
uzupełnione o dane o charakterze niefinasowym. Ten zakres informacji dotyczy przede
wszystkim rodzajów dodatkowej działalności nie objętej zezwoleniem wydawanym przez
KNF, w tym usług dodatkowych ściśle związanych ze świadczeniem usług płatniczych. Dane
te mają wymiar ściśle nadzorczy, gdyż pozwalają na ocenę sytuacji finansowej podmiotu
nadzorowanego w szerszym kontekście całokształtu prowadzonej przez niego działalności.
Należy przy tym zaznaczyć, że informacje i dane pozyskiwane dla celów nadzorczych będą
w formie zagregowanej wykorzystywane także jako tzw. dane administracyjne dla celów
statystyki publicznej.
Projektowane
rozporządzenie określa zakres dwóch rodzajów sprawozdań. W § 3
określony został zakres kwartalnego sprawozdania finansowego i statystycznego obejmujący:
1) wartość posiadanych finansowych środków płynnych,
15
2) informację o udzielanych w danym kwartale kredytach, o których mowa w art. 74 ust. 3
ustawy, w tym ich liczbie, wartości oraz okresie na jaki zostały udzielone,
3) informacje o wykonanych transakcjach płatniczych, w tym ich wartości, liczbie oraz
strukturze walutowej,
4) zestawienie funduszy własnych wraz ze wskazaniem poszczególnych elementów
składowych i określeniem ich kwoty.
W § 4 określony została zakres dodatkowego rocznego sprawozdania finansowego
i statystycznego obejmujący dane wykazywane w sprawozdaniach kwartalnych oraz
informacje o rodzaju i zakresie dodatkowej działalności, o której mowa w art. 74 ust. 1
ustawy.
Zgodnie z § 5 obowiązki sprawozdawcze będą realizowane przy wykorzystaniu
formularzy. Wzory formularzy dla sprawozdania kwartalnego określa załącznik nr 1 do
rozporządzenia, a wzory formularzy dla dodatkowego sprawozdania rocznego załącznik nr 2
do rozporządzenia. Projektowane rozporządzenie w § 8 i § 9 ust. 2 wyznacza 21-dniowy
termin przekazania KNF poszczególnych rodzajów sprawozdań. Projektowane
rozporządzenie w § 10 przewiduje, że sprawozdawczość będzie realizowana w formie
elektronicznej przy wykorzystaniu systemu teleinformatycznego udostępnianego nieodpłatnie
krajowym instytucjom płatniczym przez KNF. Zmniejszy to uciążliwość nałożonego na
krajowe instytucje płatnicze obowiązku oraz poszerzy zakres zadań publicznych
realizowanych w ramach rozwiązań e-administracji.
W projekcie rozporządzenia przewidziane zostały przepisy dostosowujące w odniesieniu
do instytucji płatniczych, które po uzyskaniu zezwolenia rozpoczynają działalność w trakcie
okresu sprawozdawczego. Zgodnie z przepisem § 11 krajowa instytucja płatnicza składa
sprawozdanie za niepełny okres sprawozdawczy w terminach i formie przewidzianych dla
danego sprawozdania – odpowiednio kwartalnego albo rocznego. Pozwala to na objęcie
informacją sprawozdawczą pełnego okresu działalności nadzorowanych podmiotów,
niezależnie do momentu rozpoczęcia przez nie działalności. Jest to o tyle istotne, że wszystkie
podmioty o statusie instytucji płatniczych będą rozpoczynały działalność pod rządami nowej
ustawy (we wcześniejszym stanie prawnym działalność tego rodzaju nie była objęta
reglamentacją ani publicznym nadzorem o charakterze ostrożnościowym).
Przepis końcowy zawarty w § 12 przewiduje, iż rozporządzenie wejdzie w życie
z dniem wejścia w życie ustawy upoważniającej, co jest wskazane ze względu na
16
obligatoryjny charakter upoważnienia oraz znaczenie projektowanych przepisów
wykonawczych dla prawidłowego funkcjonowania ustawy.
17
Ocena skutków regulacji (OSR)
1. Podmioty, na które oddziaływuje akt normatywny
Projektowane rozporządzenie oddziaływuje na krajowe instytucje płatniczej oraz na Komisję
Nadzoru Finansowego.
2. Wyniki przeprowadzonych konsultacji
[Do uzupełnienia o wyniki konsultacji, po ich przeprowadzeniu].
3. Wpływ aktu normatywnego na sektor finansów publicznych
Brak wpływu projektowanego rozporządzenia na sektor finansów publicznych.
4. Wpływ aktu normatywnego na rynek pracy
Projektowane rozporządzenie nie będzie miało wpływu na rynek pracy.
5. Wpływ aktu normatywnego na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość,
w tym funkcjonowanie przedsiębiorstw
Projektowane rozporządzenie obejmie w równym stopniu wszystkich wnioskodawców
ubiegających się o zezwolenie na świadczenie usług płatniczych w charakterze krajowej
instytucji płatniczej. Analogiczne bądź zbliżone obciążenia obowiązkami sprawozdawczymi
dotyczą także innych kategorii podmiotów prowadzących działalność na rynku finansowym
i podlegających nadzorowi ostrożnosciowemu. Dla ograniczenia czaso- i pracochłonności
związanych z wykonywaniem obowiązków sprawozdawczych, projektowane rozporządzenie
przewiduje rozwiązania z zakresu e-administracji.
6. Wpływ aktu normatywnego na sytuację i rozwój regionalny
Projektowane rozporządzenie nie będzie miało wpływu na sytuację i rozwój regionalny.
18
7. Wskazanie źródeł finansowania
Projektowane rozporządzenie jest neutralne dla budżetu państwa. W szczególności nie ma
konieczności tworzenia odrębnego systemu teleinformatycznego dla sprawozdawczości
krajowych instytucji płatniczych. Dostosowanie istniejących rozwiązań teleinformatycznych
do potrzeb związanych z realizacją niniejszego rozporządzenia nie będzie wymagać istotnych
nakładów finansowych.
20/04/EP
19
Dokumenty związane z tym projektem:
-
4217-001
› Pobierz plik
-
4217-002
› Pobierz plik
-
4217-003
› Pobierz plik
-
4217-cz-1
› Pobierz plik
-
4217-cz-2
› Pobierz plik