eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o przewozie towarów niebezpiecznych

Rządowy projekt ustawy o przewozie towarów niebezpiecznych

projekt dotyczy określenia zasad prowadzenia działalności w zakresie krajowego i międzynarodowego przewozu drogowego, koleją i żeglugą śródlądową towarów niebezpiecznych oraz określenia działalności organów i jednostek realizujących zadania związane z przewozem

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 4167
  • Data wpłynięcia: 2011-05-05
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o przewozie towarów niebezpiecznych
  • data uchwalenia: 2011-08-19
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 227, poz. 1367

4167-cz-I

4. OPAKOWANIE
Wykonywanie przewozu odpowiednio: drogowego, koleją lub eglugą
ródlądową towarów niebezpiecznych bez wymaganego opakowania,
4.1.
w niewła ciwym opakowaniu lub w opakowaniu niespełniającym
3000
wymagań umowy odpowiednio ADR, RID lub ADN odrębnie dla
ka dego numeru UN
Wykonywanie przewozu odpowiednio: drogowego, koleją lub eglugą
ródlądową towaru niebezpiecznego bez wymaganego oznakowania
4.2.
sztuk przesyłki lub opakowania zbiorczego albo w nieprawidłowo

oznakowanych sztukach przesyłki lub opakowaniach zbiorczych,
w zakresie:

a) wymaganego numeru rozpoznawczego materiału UN
1000

b) wymaganej nalepki lub nalepek
500

c) innego wymaganego oznakowania
500

Wskazane kary podlegają sumowaniu odrębnie dla ka dego towaru

Wykonywanie przewozu odpowiednio: drogowego, koleją lub eglugą
4.3.
ródlądową towarów niebezpiecznych z naruszeniem przepisów
3000
dotyczących pakowania razem do sztuki przesyłki
5. INNE
NARUSZENIA
Wykonywanie przewozu odpowiednio: drogowego, koleją lub eglugą
5.1.
6000
ródlądową towaru niebezpiecznego nieprawidłowo sklasyfikowanego
Wykonywanie przewozu odpowiednio: drogowego, koleją lub eglugą
5.2.
10 000
ródlądową towarów niebezpiecznych niedopuszczonych do przewozu
Niewyznaczenie, przez uczestnika przewozu odpowiednio: drogowego,
5.3.
koleją lub eglugą ródlądową towarów niebezpiecznych, doradcy do 5000
spraw bezpieczeństwa przewozu towarów niebezpiecznych
Nieprzesłanie w ustawowo okre lonym terminie rocznego
5.4.
sprawozdania z działalno ci uczestnika przewozu odpowiednio:
5000
drogowego, koleją lub eglugą ródlądową towarów niebezpiecznych
Nieprzeszkolenie osób wykonujących czynno ci związane z
przewozem odpowiednio: drogowym, koleją lub eglugą ródlądową,
5.5.
5000
zatrudnionych przez uczestnika przewozu towarów niebezpiecznych
lub wykonujących te czynno ci na jego rzecz
Niesporządzenie lub niewła ciwe sporządzenie planu ochrony
5.6.
5000
w zakresie przewozu drogowego i koleją towarów niebezpiecznych
Wykonywanie załadunku lub rozładunku towaru niebezpiecznego
w miejscu publicznym lub poza obszarem zabudowanym,
5.7.
w przewozie odpowiednio: drogowym, koleją lub eglugą ródlądową 1000
towarów niebezpiecznych, bez wymaganego powiadomienia
wła ciwych władz
Wykonywanie przewozu odpowiednio: drogowego, koleją lub eglugą
ródlądową towarów niebezpiecznych przy u yciu du ego kontenera,
5.8.
2000
niezdatnego do u ytku z powodu istotnych wad elementów
konstrukcyjnych
Postój pojazdu, wagonu lub statku przewo ącego towary niebezpieczne
5.9.
800
bez wymaganego nadzoru
Postój pojazdu, wagonu przewo ącego towary niebezpieczne
5.10.
500
w przewozie drogowym i koleją, bez zabezpieczenia hamulcem

4
postojowym
U ywanie ognia lub nieosłoniętego płomienia w pojazdach, wagonach
5.11.
i statkach przewo ących towary niebezpieczne klasy 1, a tak e w ich
2000
pobli u oraz podczas załadunku lub rozładunku tych towarów
Naruszenie przepisów dotyczących załadunku lub rozładunku towaru
niebezpiecznego klasy 1 w miejscu publicznym, w przewozie
5.12.
1000
odpowiednio: drogowym, koleją lub eglugą ródlądową towarów
niebezpiecznych, które znajdują się w odległo ci mniejszej ni 50 m
Przewóz odpowiednio: drogowy, koleją lub eglugą ródlądową
5.13.
pasa erów innych ni załoga pojazdu w jednostce transportowej
500
przewo ącej towary niebezpieczne
Naruszenie przepisów zakazu palenia, w trakcie manipulowania
ładunkiem lub wykonywania czynno ci ładunkowych towarów
5.14.
500
niebezpiecznych, w pobli u, jak i wewnątrz pojazdu lub kontenera
w przewozie odpowiednio: drogowym, koleją lub eglugą ródlądową
Nieuzasadnione utrzymywanie pracy silnika pojazdu w czasie
5.15.
załadunku lub rozładunku towaru niebezpiecznego w przewozie
1000
odpowiednio: drogowym, koleją lub eglugą ródlądową
Niepowiadomienie przez uczestnika przewozu towarów
niebezpiecznych, w przypadku zaistnienia wypadku lub awarii zgodnie
5.16.
z przepisami ustawy o przewozie towarów niebezpiecznych, wła ciwej 1000
miejscowo ze względu na miejsce powstania zdarzenia jednostki
ochrony przeciwpo arowej lub centrum powiadamiania ratunkowego
Niezgłoszenie przez przewo nika lub nadawcę towaru
niebezpiecznego, przewozu niektórych towarów niebezpiecznych
5.17.
odpowiednio do: Głównego Inspektora Transportu Drogowego,
1000
Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego lub wła ciwego dyrektora
urzędu eglugi ródlądowej




04/25rch

5

UZASADNIENIE


1. Cel wydania aktu
Obecnie problematyka przewozu towarów niebezpiecznych w prawie polskim
uregulowana jest w trzech ustawach:
– w zakresie przewozu drogowego w ustawie z dnia 28 pa dziernika 2002 r.
o przewozie drogowym towarów niebezpiecznych (Dz. U. Nr 199, poz. 1671, z pó n. zm.),
– w zakresie przewozu koleją w ustawie z dnia 31 marca 2004 r. o przewozie koleją
towarów niebezpiecznych (Dz. U. Nr 97, poz. 962, z pó n. zm.),
– w zakresie przewozu eglugą ródlądową w ustawie z dnia 21 grudnia 2000 r.
o egludze ródlądowej (Dz. U. z 2006 r. Nr 122, poz. 1321, z pó n. zm.).
Ww. ustawy wdra ają, m.in. postanowienia następujących dyrektyw:
– dyrektywy Rady 94/55/WE z dnia 21 listopada 1994 r. w sprawie zbli enia ustawodawstw
Państw Członkowskich w zakresie transportu drogowego towarów niebezpiecznych,
– dyrektywy Rady 96/49/WE z dnia 23 lipca 1996 r. w sprawie zbli ania ustawodawstw
Państw Członkowskich w zakresie kolejowego transportu towarów niebezpiecznych,
– dyrektywy Rady 96/35/WE z dnia 3 czerwca 1996 r. w sprawie wyznaczania i kwalifikacji
zawodowych doradców do spraw bezpieczeństwa w transporcie drogowym, kolejowym
i ródlądowym towarów niebezpiecznych,
– dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2000/18/WE z dnia 17 kwietnia 2000 r.
w sprawie minimalnych wymogów egzaminacyjnych dla doradców do spraw bezpieczeństwa
w drogowym, kolejowym i ródlądowym transporcie towarów niebezpiecznych.
Ww. dyrektywy zostały zastąpione dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady
2008/68/WE z dnia 24 wrze nia 2008 r. w sprawie transportu lądowego towarów
niebezpiecznych. Wprowadzenie nowej dyrektywy miało na celu zagwarantowanie
jednolitego stosowania przepisów dotyczących przewozu towarów niebezpiecznych
w transporcie drogowym, kolejowym i egludze ródlądowej we Wspólnocie i dostosowanie
w tym celu prawa państw członkowskich UE do postanowień Europejskiej umowy dotyczącej
międzynarodowego przewozu drogowego towarów niebezpiecznych (ADR), sporządzonej
w Genewie dnia 30 wrze nia 1957 r., Regulaminu dla międzynarodowego przewozu kolejami
towarów niebezpiecznych (RID), stanowiącego załącznik C do Konwencji
o międzynarodowym przewozie kolejami (COTIF), sporządzonej w Bernie dnia 9 maja
1980 r. oraz Europejskiej umowy w sprawie międzynarodowych przewozów towarów
niebezpiecznych ródlądowymi drogami wodnymi, zawartej w Genewie w dniu 26 maja
2000 r.
Projekt ustawy o przewozie towarów niebezpiecznych ma na celu dostosowanie
polskiego ustawodawstwa w zakresie przewozu towarów niebezpiecznych do nowych
regulacji ujętych w ww. dyrektywie 2008/68/WE, z uwzględnieniem ww. aktów prawa
międzynarodowego. Projekt przewiduje okre lenie w jednym akcie prawnym zasad przewozu
drogowego towarów niebezpiecznych, przewozu koleją towarów niebezpiecznych i przewozu
eglugą ródlądową towarów niebezpiecznych. Moc obowiązującą utracą: ustawa z dnia
28 pa dziernika 2002 r. o przewozie drogowym towarów niebezpiecznych (Dz. U. Nr 199,
poz. 1671, z pó n. zm.), ustawa z dnia 31 marca 2004 r. o przewozie koleją towarów
niebezpiecznych (Dz. U. Nr 97, poz. 962, z pó n. zm.), uchylone zostaną art. 41 a – i ustawy
z dnia 21 grudnia 2000 r. o egludze ródlądowej (Dz. U. z 2006 r. Nr 122, poz. 1321,
z pó n. zm.). Art. 41 ustawy z dnia 21 grudnia 2000 r. o egludze ródlądowej otrzyma nowe
brzmienie.

2. Istniejący stan rzeczy w dziedzinie, która ma być unormowana

W obecnie obowiązującym stanie prawnym kwestie dotyczące lądowego przewozu
towarów niebezpiecznych są uregulowane odrębnie, w zale no ci od rodzaju tego przewozu.
Zasady przewozu drogowego towarów niebezpiecznych okre la ustawa z dnia
28 pa dziernika 2002 r. o przewozie drogowym towarów niebezpiecznych (Dz. U. Nr 199,
poz. 1671, z pó n. zm.). Okre la ona równie wymagania w stosunku do kierowców i innych
osób wykonujących czynno ci związane z tym przewozem, zasady dokonywania oceny
zgodno ci ci nieniowych urządzeń transportowych oraz organy wła ciwe do sprawowania
nadzoru i kontroli w tych sprawach. W sprawach nieuregulowanych zastosowanie mają
przepisy ww. umowy ADR. W ramach wymagań w stosunku do kierowców ustawa reguluje
kwestie związane z odbywaniem kursów dokształcających i otrzymywaniem przez kierowców
za wiadczenia ADR. Za wiadczenie ADR otrzymuje osoba, która m.in. ukończy z wynikiem
pozytywnym odpowiedni kurs dokształcający zakończony egzaminem. Proces szkolenia
i egzaminowania kierowców wykonujących przewóz drogowy towarów niebezpiecznych
odbywa się u jednego podmiotu tj. przedsiębiorcy. Działalno ć gospodarcza w zakresie
prowadzenia kursów dokształcających wymaga wpisu do rejestru przedsiębiorców
prowadzących kursy dokształcające. Organem, który prowadzi ww. rejestr i jednocze nie
sprawuje nadzór nad prowadzeniem kursów dokształcających jest marszałek województwa.

2
Kontrolę spełniania wymagań przez ci nieniowe urządzenia transportowe prowadzi
wojewódzki inspektor transportu drogowego. Zgodnie z ww. ustawą z dnia 28 pa dziernika
2002 r. o przewozie drogowym towarów niebezpiecznych nadzór nad przewozem drogowym
towarów niebezpiecznych sprawuje wojewoda, a kontroli w tym zakresie dokonują
wymienione w ustawie osoby uprawnione do kontroli. wiadectwa doradcy do spraw
bezpieczeństwa w przewozie towarów niebezpiecznych są wydawane, przedłu ane i cofane
przez wojewódzkich inspektorów transportu drogowego. Ewidencję doradców do spraw
bezpieczeństwa prowadzi Główny Inspektor Transportu Drogowego.
Ustawa z dnia 31 marca 2004 r. o przewozie koleją towarów niebezpiecznych (Dz. U.
Nr 97, poz. 962, z pó n. zm.) okre la zasady przewozu koleją towarów niebezpiecznych,
obowiązki uczestników tego przewozu, zasady dokonywania oceny zgodno ci ci nieniowych
urządzeń transportowych, uprawnienia doradcy do spraw bezpieczeństwa przewozu oraz
organy i jednostki wła ciwe do sprawowania nadzoru i kontroli w tych sprawach. Ustawa
posiada wiele regulacji analogicznych do istniejących w ustawie z dnia 28 pa dziernika
2002 r. o przewozie drogowym towarów niebezpiecznych. W sprawach nieuregulowanych
zastosowanie mają przepisy ww. regulaminu RID (ze wskazanymi w ustawie zastrze eniami).
Zgodnie z ww. ustawą z dnia 31 marca 2004 r. o przewozie koleją towarów niebezpiecznych
nadzór i kontrolę (za po rednictwem pracowników Urzędu Transportu Kolejowego) nad
przewozem koleją towarów niebezpiecznych sprawuje Prezes Urzędu Transportu Kolejowego
(UTK).
wiadectwa doradcy do spraw bezpieczeństwa w przewozie koleją towarów
niebezpiecznych są równie wydawane, przedłu ane i cofane przez Prezesa UTK, który tak e
prowadzi ewidencję doradców do spraw bezpieczeństwa. Nadzorowi Prezesa UTK podlega
równie działalno ć gospodarcza w zakresie prowadzenia kursów początkowych
i doskonalących dla doradców. Działalno ć, o której mowa wy ej, wymaga wpisu do rejestru
przedsiębiorców prowadzących kursy. Organem, który prowadzi ww. rejestr jest Prezes UTK.
Do zadań Prezesa UTK nale y te kontrola spełniania wymagań przez ci nieniowe urządzenia
transportowe.
Przewozu towarów niebezpiecznych eglugą ródlądową dotyczą przepisy zawarte
w rozdziale 5 ustawy z dnia 21 grudnia 2000 r. o egludze ródlądowej (Dz. U. z 2006 r.
Nr 122, poz. 1321, z pó n. zm.). Zgodnie z ww. ustawą materiały niebezpieczne mogą być
przewo one statkami eglugi ródlądowej w sposób niezagra ający bezpieczeństwu ruchu
eglugowego i wykluczający zanieczyszczenie lub ska enie
rodowiska, zgodnie
z wymaganiami Europejskiej umowy w sprawie międzynarodowych przewozów materiałów
niebezpiecznych ródlądowymi drogami wodnymi (ADN). Przepisy rozdziału 5 ustawy
z dnia 21 grudnia 2000 r. o egludze ródlądowej regulują kwestie związane z pełnieniem
funkcji eksperta ADN. Warunkiem uzyskania wiadectwa eksperta ADN jest ukończenie

3
strony : 1 ... 10 ... 14 . [ 15 ] . 16 ... 20

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: