Rządowy projekt ustawy o przewozie towarów niebezpiecznych
projekt dotyczy określenia zasad prowadzenia działalności w zakresie krajowego i międzynarodowego przewozu drogowego, koleją i żeglugą śródlądową towarów niebezpiecznych oraz określenia działalności organów i jednostek realizujących zadania związane z przewozem
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 4167
- Data wpłynięcia: 2011-05-05
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o przewozie towarów niebezpiecznych
- data uchwalenia: 2011-08-19
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 227, poz. 1367
4167-cz-I
U S T A W A
z dnia
o przewozie towarów niebezpiecznych1)
Rozdział 1
Przepisy ogólne
Art. 1. Ustawa okre la zasady prowadzenia działalno ci w zakresie
krajowego i międzynarodowego przewozu drogowego, koleją i eglugą ródlądową
towarów niebezpiecznych oraz organy i jednostki realizujące zadania związane z tym
przewozem.
Art. 2. U yte w ustawie okre lenia oznaczają:
1) ADR – Umowę europejską dotyczącą międzynarodowego
przewozu drogowego towarów niebezpiecznych (ADR),
sporządzoną w Genewie dnia 30 wrze nia 1957 r. (Dz. U. z 2009 r.
Nr 27, poz. 162 oraz z 2010 r. Nr 63, poz. 395), wraz ze
zmianami obowiązującymi od daty ich wej cia w ycie
w stosunku do Rzeczypospolitej Polskiej, ogłoszonymi we
wła ciwy sposób;
2) RID – Regulamin dla międzynarodowego przewozu kolejami
towarów niebezpiecznych (RID), stanowiący załącznik C do
Konwencji o międzynarodowym przewozie kolejami (COTIF),
sporządzonej w Bernie dnia 9 maja 1980 r. (Dz. U. z 2007 r.
Nr 100, poz. 674 i 675 oraz z 2009 r. Nr 167, poz. 1318), wraz ze
zmianami obowiązującymi od daty ich wej cia w ycie
w stosunku do Rzeczypospolitej Polskiej, ogłoszonymi we
wła ciwy sposób;
3) ADN – Umowę europejską dotyczącą międzynarodowego
przewozu
ródlądowymi drogami wodnymi towarów
niebezpiecznych (ADN), zawartą w Genewie w dniu 26 maja
2000 r. (Dz. U. z 2010 r. Nr 235, poz. 1537), wraz ze zmianami
obowiązującymi od daty ich wej cia w ycie w stosunku do
Rzeczypospolitej Polskiej, ogłoszonymi we wła ciwy sposób;
4) towar niebezpieczny – materiał lub przedmiot, który zgodnie
z ADR, RID lub ADN nie jest dopuszczony, odpowiednio, do
przewozu drogowego, przewozu koleją lub przewozu eglugą
ródlądową albo jest dopuszczony do takiego przewozu na
warunkach okre lonych w tych przepisach;
5)
przewóz drogowy towarów niebezpiecznych – ka de
przemieszczenie towarów niebezpiecznych pojazdem po drodze
publicznej lub po innych drogach ogólnodostępnych,
z uwzględnieniem postojów wymaganych podczas tego
przewozu oraz czynno ci związanych z tym przewozem;
6) przewóz koleją towarów niebezpiecznych – ka de
przemieszczenie towarów niebezpiecznych wagonem,
z uwzględnieniem postojów wymaganych podczas tego
przewozu oraz czynno ci związanych z tym przewozem;
7) przewóz eglugą ródlądową towarów niebezpiecznych – ka de
przemieszczenie towarów niebezpiecznych statkiem po wodach
ródlądowych, z uwzględnieniem postojów wymaganych podczas
tego przewozu oraz czynno ci związanych z tym przewozem;
8) uczestnik przewozu towarów niebezpiecznych – podmioty
wymienione w ADR, RID lub ADN lub jednostka wojskowa,
prowadzące działalno ć związaną z przewozem towarów
niebezpiecznych;
2
9) osoba wykonująca czynno ci związane z przewozem towarów
niebezpiecznych – osoba fizyczna zatrudniona przez uczestnika
przewozu towarów niebezpiecznych albo wykonująca czynno ci
na jego rzecz;
10) za wiadczenie ADR – dokument potwierdzający ukończenie
przez kierowcę kursu ADR i zło enie z wynikiem pozytywnym
egzaminu dla kierowców wykonujących przewóz drogowy
towarów niebezpiecznych;
11) wiadectwo eksperta ADN – dokument potwierdzający
ukończenie kursu i zło enie z wynikiem pozytywnym egzaminu
kończącego kurs na eksperta ADN;
12) pojazd – pojazd samochodowy albo zespół pojazdów składający
się z
pojazdu samochodowego i przyczepy lub naczepy
w rozumieniu ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu
drogowym (Dz. U. z 2005 r. Nr 108, poz. 908, z pó n. zm.2));
13) wagon – pojazd kolejowy bez własnego układu napędzającego,
który porusza się na własnych kołach po torach kolejowych i jest
u ywany do przewozu towarów;
14) statek – urządzenie pływające o napędzie mechanicznym lub bez
napędu mechanicznego u ywane do przewozu towarów;
15) rodek transportu – pojazd, wagon lub statek u ywany do
przewozu towarów niebezpiecznych;
16) urządzenie transportowe – urządzenie umieszczane w rodku
transportu lub trwale z nim połączone, wykorzystywane do
przewozu towaru, w szczególno ci: cysterna, kontener, kontener
do przewozu luzem, wagon-bateria, pojazd-bateria, pojazd
MEMU, wieloelementowy kontener do gazu (MEGC), du y
pojemnik do przewozu luzem (DPPL);
17) siły zbrojne – Siły Zbrojne Rzeczypospolitej Polskiej lub siły
zbrojne państw obcych przebywające na terytorium
Rzeczypospolitej Polskiej oraz członkowie ich personelu
cywilnego, je eli pozostają w związku z pełnieniem obowiązków
3
słu bowych, o ile umowa międzynarodowa, której Rzeczpospolita
Polska jest stroną, nie stanowi inaczej.
Art. 3. 1. Przepisów ustawy nie stosuje się do przewozu towarów
niebezpiecznych:
1) w przypadkach wskazanych, odpowiednio, w ADR, RID lub
ADN;
2) statkami morskimi na morskich wodach wewnętrznych;
3) promami pływającymi po wodach morskich, przepływającymi
po ródlądowej drodze wodnej lub przez port;
4) wykonywanego w cało ci w granicach obszaru niebędącego
obszarem ogólnodostępnym.
2. Przy krajowym przewozie towarów niebezpiecznych nie
obowiązują wymagania odpowiednio ADR, RID lub ADN, dotyczące u ywania
języków innych ni język polski.
Art.
4. W sprawach nieuregulowanych niniejszą ustawą, do przewozu
towarów niebezpiecznych, w tym do rodków transportu i urządzeń transportowych,
stosuje się, odpowiednio, ADR, RID lub ADN.
Art. 5. 1. Zezwala się na przewóz towarów niebezpiecznych, okre lonych
odpowiednio w ADR, RID lub ADN jako towary dopuszczone do przewozu, wyłącznie
na warunkach okre lonych w tych przepisach.
2. Zabrania się przewozu towarów niebezpiecznych okre lonych,
odpowiednio, w ADR, RID lub ADN jako towary niedopuszczone do przewozu.
3. Zabrania się przewozu towarów niebezpiecznych rodkami
transportu innymi ni wymienione w art. 2 pkt 15 ustawy.
Art. 6. Przy przewozie koleją towarów niebezpiecznych do i z państw
niebędących stronami konwencji COTIF stosuje się przepisy o przewozie koleją
towarów niebezpiecznych, ustalone między stronami, pod warunkiem e uczestnicy
4
przewozu zagwarantują poziom bezpieczeństwa zgodny z przepisami
międzynarodowymi obowiązującymi w odniesieniu do kolei polskich.
Art. 7. Statki eglugi ródlądowej mogą przewozić towary niebezpieczne na
wodach morskich, zgodnie z przepisami kodeksu IMDG – międzynarodowego
morskiego kodeksu towarów niebezpiecznych Międzynarodowej Organizacji Morskiej
(IMO), stanowiącego załącznik do Międzynarodowej konwencji o bezpieczeństwie
ycia na morzu, 1974, sporządzonej w Londynie dnia 1 listopada 1974 r. (SOLAS)
(Dz. U. z 1984 r. Nr 61, poz. 318, 319 i 320, z pó n. zm.3)) wraz z Protokołem z 1978 r.
dotyczącym Międzynarodowej konwencji o bezpieczeństwie ycia na morzu, 1974,
sporządzonym w Londynie dnia 17 lutego 1978 r. (Dz. U. z 1984 r. Nr 61, poz. 320
i 321).
Art. 8. 1. Dopuszcza się odstępstwa od przepisów ustawy w przypadku
krajowego przewozu towarów niebezpiecznych rodkami transportu nale ącymi do sił
zbrojnych lub rodkami transportu, za które siły zbrojne są odpowiedzialne.
2. Minister Obrony Narodowej okre li, w drodze rozporządzenia:
1) warunki krajowego przewozu towarów niebezpiecznych
rodkami transportu nale ącymi do sił zbrojnych lub rodkami
transportu, za które siły zbrojne są odpowiedzialne,
2) szczegółowe wymagania jakie powinny spełniać pojazdy oraz
urządzenia transportowe i opakowania mające zastosowanie
w
przewozie towarów niebezpiecznych, o którym mowa
w ust. 1,
3)
warunki i tryb wydawania wojskowego wiadectwa
dopuszczenia do przewozu towarów niebezpiecznych, a tak e
wzór i sposób jego wypełniania
– mając na uwadze konieczno ć zapewnienia bezpieczeństwa
i porządku publicznego oraz potrzebę ujednolicenia sposobu
postępowania podmiotów wła ciwych w tym zakresie.
5