eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o przewozie towarów niebezpiecznych

Rządowy projekt ustawy o przewozie towarów niebezpiecznych

projekt dotyczy określenia zasad prowadzenia działalności w zakresie krajowego i międzynarodowego przewozu drogowego, koleją i żeglugą śródlądową towarów niebezpiecznych oraz określenia działalności organów i jednostek realizujących zadania związane z przewozem

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 4167
  • Data wpłynięcia: 2011-05-05
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o przewozie towarów niebezpiecznych
  • data uchwalenia: 2011-08-19
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 227, poz. 1367

4167-cz-II

Projekt
ROZPORZ DZENIE
MINISTRA OBRONY NARODOWEJ
z dnia
w sprawie przewozu towarów niebezpiecznych transportem l dowym


Na podstawie art. 8 ust. 2 i art. 18 ust. 2 ustawy z dnia .... o przewozie towarów
niebezpiecznych (Dz. U. Nr …, poz. …) zarządza się, co następuje:
Rozdział 1
Przepisy ogólne
§1. Rozporządzenie okre la:
1)
warunki krajowego przewozu towarów niebezpiecznych rodkami
transportu nale ącymi do sił zbrojnych lub rodkami transportu, za które
siły zbrojne są odpowiedzialne;
2) szczegółowe wymagania jakie powinny spełniać pojazdy oraz urządzenia
transportowe i opakowania mające zastosowanie w przewozie towarów
niebezpiecznych o których mowa w ust. 1;
3)
warunki i tryb wydawania wojskowego wiadectwa dopuszczenia do
przewozu towarów niebezpiecznych, a tak e wzór jego wypełniania;
4) organy wydające zezwolenie wojskowe na przejazd drogowy;
5) sposób i tryb wydawania zezwolenia wojskowego na przejazd drogowy;
6) wzór i sposób wypełnienia zezwolenia wojskowego na przejazd drogowy
oraz wzory dokumentów związanych z jego wydaniem.
§2. W sprawach nieuregulowanych niniejszym rozporządzeniem, do przewozu
towarów niebezpiecznych stosuje się odpowiednio ADR, RID lub ADN.
§3. U yte w rozporządzeniu okre lenia oznaczają:
1) ADR – Umowę europejską dotyczącą międzynarodowego przewozu
drogowego towarów niebezpiecznych (ADR), sporządzoną w Genewie
dnia 30 wrze nia 1957 r.(Dz. U. z 2009 r. Nr 27, poz. 162), wraz ze
zmianami obowiązującymi od daty ich wej cia w ycie w stosunku do
Rzeczypospolitej Polskiej, podanymi do publicznej wiadomo ci we
wła ciwy sposób;
2)
cysterna – zbiornik wraz z jego wyposa eniem obsługowym
i konstrukcyjnym;
3) towar niebezpieczny – materiał lub przedmiot, który zgodnie z ADR, RID
lub ADN nie jest dopuszczony, odpowiednio, do przewozu drogowego,
przewozu koleją lub przewozu eglugą
ródlądową albo jest
dopuszczony do takiego przewozu na warunkach okre lonych w tych
przepisach;
4) przewóz drogowy towarów niebezpiecznych – ka de przemieszczenie
towarów niebezpiecznych pojazdem po drodze publicznej lub po innych
drogach ogólnodostępnych, z uwzględnieniem postojów wymaganych
podczas tego przewozu oraz czynno ci związanych z tym przewozem;
5) przesyłka – sztuka przesyłki lub ładunek z towarami niebezpiecznymi,
przeznaczone przez nadawcę do przewozu;
6)
przewóz – przemieszczenie towarów niebezpiecznych,
z uwzględnieniem postojów koniecznych z punktu widzenia warunków
transportu oraz z uwzględnieniem okresów wynikających z warunków
ruchu drogowego, według których towary niebezpieczne znajdują się
w
pojazdach, cysternach i kontenerach, przed, podczas i po
przemieszczeniu;
7) uczestnik przewozu towarów niebezpiecznych – podmioty wymienione
w ADR, RID, ADN, prowadzące działalno ć związaną z przewozem
towarów niebezpiecznych;
8) osoba wykonująca czynno ci związane z przewozem towarów
niebezpiecznych – osoba fizyczna zatrudniona przez uczestnika
przewozu towarów niebezpiecznych albo wykonująca czynno ci na jego
rzecz;
9) za wiadczenie ADR – dokument potwierdzający ukończenie przez
kierowcę kursu ADR i zło enie z wynikiem pozytywnym egzaminu dla
kierowców wykonujących przewóz drogowy materiałów niebezpiecznych;
10) pojazd – pojazd samochodowy albo zespół pojazdów składający się
z pojazdu samochodowego i przyczepy lub naczepy w rozumieniu
ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym (Dz. U.
z 2005 r. Nr 108, poz. 908, z pó n. zm.);
11) urządzenie transportowe – urządzenie umieszczone w rodku
transportu lub trwale z nim połączone wykorzystywane do przewozu
towaru, w szczególno ci: cysterna, kontener, kontener do przewozu
luzem, wagon – bateria, pojazd – bateria, wieloelementowy kontener do
gazu (MEGC), du y pojemnik do przewozu luzem (DPLL);
12) siły zbrojne – Siły Zbrojne Rzeczypospolitej Polskiej lub siły zbrojne
państw obcych przebywających na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej
oraz członków ich personelu cywilnego, je eli pozostają w związku
z pełnieniem obowiązków słu bowych, o ile umowa międzynarodowa,
której Rzeczypospolita Polska jest stronę nie stanowi inaczej;
13) rodek transportu – pojazd, wagon lub statek u ywany do przewozu
towarów niebezpiecznych;
14) wiadectwo dopuszczenia pojazdu do przewozu niektórych towarów
niebezpiecznych – dokument stwierdzający, e pojazd opisany w tym
dokumencie odpowiada wymaganiom okre lonym w Umowie
europejskiej dotyczącej międzynarodowego przewozu drogowego
towarów niebezpiecznych (ADR);
15) za wiadczenie ADR – dokument potwierdzający ukończenie przez
kierowcę kursu ADR i zło enie z wynikiem pozytywnym egzaminu dla
kierowców wykonujących przewóz drogowy towarów niebezpiecznych;
16)
zbiornik – oznacza powłokę mieszczącą w sobie materiał (łącznie
z otworami i ich zamknięciami).


 
Rozdział 2
Warunki krajowego przewozu towarów niebezpiecznych rodkami transportu
należ cymi do sił zbrojnych lub rodkami transportu za które siły zbrojne
s odpowiedzialne

§4.1. Przy krajowym przewozie towarów niebezpiecznych transportem drogowym
nie obowiązują wymagania ADR, dotyczące u ywania języków innych ni
język polski oraz dotyczące pojazdów.
2. Obowiązkowi uzyskania pozwolenia na przejazd drogowy nie podlegają
przewozy towarów niebezpiecznych klasy 1 i 6.1 po drogach publicznych
w rejonie poligonu lub garnizonu, realizowane pojazdami wojskowymi, w celu
zabezpieczenia zajęć programowych.
3.
Dowódca jednostki wojskowej realizującej przejazd, ma obowiązek
przekazywać na dobę przed planowanym przejazdem do organu Transportu
i Ruchu Wojsk wydającego „Pozwolenie…” pisemne informacje o istotnych
zmianach przejazdu (dotyczących np.: numerów rejestracyjnych pojazdów,
miejsca i czasu rozpoczęcia przewozu, przewo onego ładunku, punktów
kontrolnych, telefonów kontaktowych, itp.).
4. Międzynarodowy przewóz towarów niebezpiecznych odbywa się na
warunkach okre lonych w umowie ADR.
§5.1. Przewóz drogowy towarów niebezpiecznych powinien być monitorowany za
pomocą teleinformatycznego systemu monitorowania przemieszczenia
wojsk.
2. Monitorowanie przewozu towarów niebezpiecznych w Regionalnych Bazach
Logistycznych prowadzą dyspozytury organach transportu i ruchu wojsk.
3. Monitorowanie przewozu na szczeblu SZ RP prowadzi się w STiRW-CKRW.
§6.1. Nadzór nad przewozem drogowym towarów niebezpiecznych w jednostce
wojskowej sprawuje dowódca tej jednostki.
2. Jednostka wojskowa wykonująca przewóz towarów niebezpiecznych lub
związany z tym przewozem załadunek lub rozładunek jest obowiązany
prowadzić nadzór wewnętrzny nad tymi czynno ciami i w tym celu
wyznaczyć na swój koszt, doradcę do spraw bezpieczeństwa
w transporcie towarów niebezpiecznych, zwanego dalej „doradcą". Doradca
mo e być wyznaczany w jednostce nadrzędnej mającej w podporządkowaniu
pododdziały wykonujące w/w działalno ć związaną z obrotem towarami
niebezpiecznymi.
3.
Przepis ust. 2 nie dotyczy jednostki wojskowej wykonującej przewóz
towarów niebezpiecznych lub związany z tym przewozem załadunek lub
rozładunek tych towarów ka dorazowo w ilo ciach, dla których zgodnie
z przepisami ADR/RID nie wymaga się odpowiedniego oznakowania pojazdu
(wagonu).


 
Rozdział 3
szczegółowe wymagania jakie powinny spełniać pojazdy oraz urz dzenia
transportowe i opakowania maj ce zastosowanie w przewozie towarów
niebezpiecznych
§7. Pojazdy nale ące do sił zbrojnych, którymi jest wykonywany krajowy przewóz
towarów niebezpiecznych powinny posiadać wojskowe wiadectwo
dopuszczenia do przewozu towarów niebezpiecznych, wydane przez Szefa
Wojskowego Dozoru Technicznego.
§8. W ruchu krajowym dopuszcza się eksploatację pojazdów nale ących do sił
zbrojnych wyprodukowanych przed 2010 rokiem, nie posiadających
zwalniacza, ABS lub ogranicznika prędko ci do 2018 roku.
§9. Pojazdy nale ące do sił zbrojnych, którymi jest wykonywany międzynarodowy
przewóz towarów niebezpiecznych powinny posiadać
wiadectwo
dopuszczenia pojazdu ADR, wydane przez Dyrektora TDT.
§10. W przypadku pojazdów nale ących do sił zbrojnych sprawdzenia dokonuje
w drodze badania technicznego pojazdu samochodowego okręgowa stacja
kontroli pojazdów albo wojskowa stacja kontroli pojazdów posiadająca
po wiadczenie Dyrektora TDT potwierdzające spełnienie wymagań
w zakresie kwalifikacji diagnostów i wyposa enia stacji kontroli pojazdów,
umo liwiających sprawdzenie pojazdu w zakresie spełnienia dodatkowych
wymagań technicznych, okre lonych w ADR, dotyczących wyposa enia lub
przystosowania tych pojazdów do przewozu towarów niebezpiecznych. Po
dokonaniu sprawdzenia stacja kontroli pojazdów wystawia za wiadczenie
o wyniku przeprowadzonego badania.
§11.
W przypadku cystern nale ących do sił zbrojnych Wojskowy Dozór
Techniczny dokonuje sprawdzenia na zasadach okre lonych w ustawie, czy
cysterny te spełniają postanowienia ADR, oraz wystawia protokół
z przeprowadzonego badania i wydaje decyzję dopuszczającą cysternę do
eksploatacji.
§12.
Towary niebezpieczne nale ące do Sił Zbrojnych RP nie podlegające
obowiązkowi zgłoszenia mo na przewozić na ogólnie przyjętych zasadach,
pojazdami wojskowymi dopuszczonymi do ruchu drogowego na podstawie
aktualnych badań technicznych potwierdzonych przez okręgową stację
kontroli pojazdów lub wojskową stację kontroli pojazdów, która posiada
po wiadczenie Dyrektora TDT, z zachowaniem wszelkich warunków
bezpieczeństwa zawartych w przepisach ADR.
§13. Na podstawie pozytywnych wyników badań, Dyrektor TDT w drodze decyzji
administracyjnej wydaje wiadectwo dopuszczenia pojazdu ADR na okres
nie dłu szy ni 1 rok albo przedłu a wa no ć dotychczasowego wiadectwa.
Za wydanie po wiadczenia, oraz wiadectwa dopuszczenia pojazdu ADR
opłaty nie pobiera się.
§14. Puste, nieoczyszczone i nieodgazowane kontenery cysterny lub pojazdy
cysterny po przewozie towarów niebezpiecznych uznaje się za załadowane
do ich maksymalnej dopuszczalnej pojemno ci.
§15. Sprawdzenia w zakresie spełniania dodatkowych wymagań technicznych,
o których mowa w §13, dokonuje uprawniony diagnosta w drodze

 
dodatkowego badania technicznego wykonywanego w stacji kontroli
pojazdów, o której mowa w Rozporządzeniu Ministra Spraw Wewnętrznych
i Administracji oraz Ministra Obrony Narodowej z dnia 23 lutego 2009 r.
w sprawie badań technicznych pojazdów Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej
Polskiej, Policji i innych pojazdów u ytkowanych w sposób szczególny.
§16.
Podczas wykonywania dodatkowego badania technicznego pojazdu,
odpowiednio przystosowanego lub wyposa onego, do przewozu towarów
niebezpiecznych, uprawniony diagnosta stacji kontroli pojazdów, dokonujący
badania technicznego, wystawia za wiadczenie (załącznik nr 3)
o przeprowadzonym dodatkowym badaniu technicznym.
§17. Badanie techniczne pojazdu z zamontowanym urządzeniem technicznym,
podlegającym dozorowi technicznemu, o którym mowa w §22, dokonuje się,
po przedstawieniu przez u ytkownika pojazdu, dokumentu wydanego przez
wła ciwy organ dozoru technicznego, stwierdzającego sprawno ć urządzenia
technicznego.
§18.
Pojazdy wojskowe typu FL przeznaczone do przewozu towarów
niebezpiecznych klasy 3 wyprodukowane przed 2009 rokiem i spełniające
wymagania techniczne zgodne z Załącznikiem A i B Umowy europejskiej
dotyczącej międzynarodowego przewozu drogowego towarów
niebezpiecznych obowiązującej do 31.12.2008 r. mogą być eksploatowane
do wycofania ich z eksploatacji w SZ RP. Pojazdy wdra ane do eksploatacji
w SZ po 01.01.2009 r. muszą spełniać wszystkie wymagania techniczne
dotyczące pojazdów typu FL zgodne z Załącznikiem A i B Umowy
europejskiej dotyczącej międzynarodowego przewozu drogowego towarów
niebezpiecznych obowiązującej od 01.01.2009 r.
§19. Zbiorniki do przewozu materiałów klasy trzeciej według ADR wytworzone,
eksploatowane i objęte dozorem technicznym przez WDT przed dniem
wej cia w ycie rozporządzenia, a nie spełniające wymogów Umowy ADR,
mogą być eksploatowane do dnia 31 grudnia 2015 r. z wyłączeniem
zbiorników wytworzonych ze stopu aluminium AIMg2 (PA-2), które mogą być
eksploatowane do dnia 31 grudnia 2012 r.
§20.
Wszystkie opakowania wprowadzane do Sił Zbrojnych, stosowane do
przechowywania i transportu materiałów i przedmiotów klasy 1, 3 oraz klasy
6,1 ( rodków bojowych) powinny spełniać wymagania ADR/RID,
w szczególno ci dotyczące certyfikacji oraz oznakowania napisami
i nalepkami ostrzegawczymi.
§21. Wyłączeniu w zakresie certyfikacji oraz oznakowania podlegają opakowania
stosowane do przechowywania oraz przewozu towarów niebezpiecznych
klasy 1 oraz klasy 6.1 ( rodków bojowych), które zostały wyprodukowane do
2002 r., pod warunkiem zachowania nale ytego stanu technicznego.
§22. Je eli przepis szczególny ADR/RID nie stanowi inaczej to opakowania, w tym
du e opakowania u ywane do przechowywania i transportu materiałów lub
przedmiotów klasy 1 powinny spełniać wymagania okre lone dla redniego
poziomu natę enia zagro enia (II Grupa Pakowania).
§23. W przypadku przewozu towarów niebezpiecznych klasy 3 na terytorium RP
dopuszcza się do eksploatacji opakowania metalowe nie posiadające
oznaczenia zgodnego z ADR, RID i ADN typu kanistry stalowe o poj. 5, 10,

 
strony : [ 1 ] . 2 ... 10 ... 20 ... 24

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: