eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o przewozie towarów niebezpiecznych

Rządowy projekt ustawy o przewozie towarów niebezpiecznych

projekt dotyczy określenia zasad prowadzenia działalności w zakresie krajowego i międzynarodowego przewozu drogowego, koleją i żeglugą śródlądową towarów niebezpiecznych oraz określenia działalności organów i jednostek realizujących zadania związane z przewozem

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 4167
  • Data wpłynięcia: 2011-05-05
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o przewozie towarów niebezpiecznych
  • data uchwalenia: 2011-08-19
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 227, poz. 1367

4167-cz-II




Załącznik do rozporządzenia

Ministra Infrastruktury
z dnia ... (poz. ... )


WZÓR WIADECTWA DOPUSZCZENIA POJAZDÓW DO PRZEWOZU
TOWARÓW NIEBEZPIECZNYCH

3


RZECZPOSPOLITA POLSKA
TRANSPORTOWY DOZÓR TECHNICZNY
REPUBLIC OF POLAND
TRANSPORTATION TECHNICAL SUPERVISION
WIADECTWO DOPUSZCZENIA POJAZDÓW DO
PRZEWOZU NIEKTÓRYCH TOWARÓW NIEBEZPIECZNYCH
wiadectwo stwierdza, że pojazd opisany poniżej odpowiada wymaganiom określonym w Umowie
europejskiej dotyczącej międzynarodowego przewozu drogowego towarów niebezpiecznych (ADR).
CERTIFICATE OF APPROVAL
FOR VEHICLES CARRYING CERTAIN DANGEROUS GOODS
This certificate testifies that the vehicle specified below fulfils the conditions prescribed by the
European Agreement concerning the International Carriage of Dangerous Goods by Road (ADR).

1.
wiadectwo nr: 2. Producent pojazdu: 3. Nr identyfikacyjny pojazdu: 4. Nr rejestracyjny
(jeśli występuje):

5. Nazwa i adres przewoźnika, użytkownika lub właściciela:

6. Opis pojazdu:1
7. Oznaczenie(a) pojazdu, zgodnie z 9.1.1.2 ADR: 2
EX/II

EX/III
FL

OX

AT MEMU
8. Zwalniacz: 3
฀ Nie
dotyczy
฀ Skuteczność, zgodnie z 9.2.3.1.2 ADR, jest wystarczająca dla jednostki transportowej o masie
całkowitej wynoszącej ............. t4
9. Opis cysterny (cystern) stałej / pojazdu-baterii (jeżeli występuje):
9.1 Producent cysterny:
9.2 Numer zatwierdzenia cysterny / pojazdu-baterii:
9.3 Numer seryjny producenta cysterny / identyfikacja elementów pojazdu-baterii:
9.4 Rok produkcji:
9.5 Kod cysterny, zgodnie z 4.3.3.1 lub 4.3.4.1 ADR:
9.6 Przepisy szczególne TC i TE, zgodnie z 6.8.4 ADR (jeżeli mają zastosowanie):6
10. Towary niebezpieczne dopuszczone do przewozu:
Pojazd spełnia warunki wymagane do przewozu towarów niebezpiecznych przypisanych zgodnie
z oznaczeniem (oznaczeniami) pojazdu podanym w pkt 7.
10.1 W przypadku pojazdu EX/II lub EX/III: 3
฀ towary klasy 1 łącznie z grupą zgodności J
towary klasy 1 z wyłączeniem grupy zgodności J
10.2 W przypadku pojazdu cysterny / pojazdu-baterii: 3
mogą być przewożone jedynie materiały dopuszczone na podstawie kodu cysterny i przepisów
szczególnych podanych w pkt 9 5
lub
mogą być przewożone jedynie następujące materiały (klasa, numer UN oraz - jeśli to konieczne
- grupa pakowania i prawidłowa nazwa przewozowa):
Mogą być przewożone jedynie materiały, które nie reagują niebezpiecznie z materiałem zbiornika,
uszczelkami, osprzętem i wykładziną (jeśli występuje).
11. Uwagi / remarks:
12. Ważne do:
Pieczęć organu wystawiającego

Miejsce, data, podpis
1
Zgodnie z definicjami pojazdów samochodowych oraz przyczep kategorii N i O, podanymi w Załączniku 7 do Jednolitej Rezolucji Dotyczącej Konstrukcji Pojazdów (R.E.3) lub
w Dyrektywie 97/27/WE.

2
Skreślić oznaczenia typów, którym pojazd nie odpowiada.
3 Zaznaczyć właściwe.
4 Podać właściwą wartość. Wartość 44 t nie ogranicza „rejestracyjnej/eksploatacyjnej dopuszczalnej masy całkowitej” podanej w dowodzie rejestracyjnym.
5
Są to materiały przypisane do kodu cysterny podanego w pkt 9 lub do innego kodu cysterny dopuszczonego na podstawie hierarchii cystern podanej pod 4.3.3.1.2 lub 4.3.4.1.2,
z uwzględnieniem mających zastosowanie przepisów szczególnych.

6
Nie wymaga się w przypadku, gdy w pkt 10.2 podano wykaz materiałów dopuszczonych do przewozu.

4

13. Przedłużenie ważności
Termin ważności
Pieczęć organu wystawiającego, miejsce, data, podpis
przedłuża się do





UWAGA: wiadectwo to powinno być zwrócone organowi wystawiającemu w przypadku, gdy pojazd jest wycofany z eksploatacji,
przekazany innemu przewoźnikowi, użytkownikowi lub właścicielowi, o których mowa w pkt 5, po upływie terminu ważności świadectwa oraz
w przypadku zmiany (zmian) istotnych cech konstrukcyjnych pojazdu.


Objaśnienia:
Format A4; tło koloru białego; pasek koloru różowego biegnący po przekątnej.


5

UZASADNIENIE

1.
Projekt rozporządzenia został opracowany jako akt wykonawczy do ustawy
o przewozie towarów niebezpiecznych.

Art. 61 ust. 1 ww. ustawy nakłada na Ministra właściwego do spraw transportu
obowiązek określenia stosownym rozporządzeniem:
1) szczegółowe warunki, tryb wydawania i przedłużania świadectwa
dopuszczenia pojazdu do przewozu niektórych towarów
niebezpiecznych zwanego dalej „świadectwem dopuszczenia pojazdu
ADR” oraz wydawania jego wtórnika, a także wzór i sposób
wypełniania świadectwa dopuszczenia pojazdu ADR,
2) wysokość opłaty za wydanie świadectwa dopuszczenia pojazdu
ADR, przedłużenie jego ważności oraz wydanie jego wtórnika.
Projektowane
rozporządzenie zastąpi rozporządzenie Ministra Infrastruktury
z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie świadectwa dopuszczenia pojazdów do przewozu
niektórych towarów niebezpiecznych (Dz. U. Nr 237, poz. 2011, z późn. zm.) wydane
na podstawie art. 9 ust. 5 ustawy z dnia 28 października 2002 r. o przewozie
drogowym towarów niebezpiecznych (Dz. U. Nr 199, poz. 1671, z późn. zm.).

W porównaniu z obecnie obowiązującym ww. rozporządzeniem projektowane
rozporządzenie zostało rozszerzone o przepisy regulujące kwestie związane
z wystawianiem wtórnika świadectwa dopuszczenia pojazdu do przewozu towarów
niebezpiecznych oraz o przepisy ustalające wysokość opłat za wydanie i przedłużenie
świadectwa dopuszczenia pojazdu do przewozu niektórych towarów niebezpiecznych
i wysokość opłaty za wydanie jego wtórnika.

2. Projektowane rozporządzenie nie podlega notyfikacji Komisji Europejskiej, zgodnie
z § 4 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu
funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U.
Nr 239, poz. 2039, z późn. zm.).

Stosownie do art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej
w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.), przedmiotowy
projekt rozporządzenia zostanie zamieszczony w Biuletynie Informacji Publicznej na
stronie internetowej Ministerstwa Infrastruktury.


Proponuje
się, aby rozporządzenie weszło w życie po 14 dniach od dnia
ogłoszenia.



Projektowane rozporządzenie jest zgodne z przepisami prawa Unii Europejskiej.


6
Ocena Skutków Regulacji (OSR)

1. Podmioty, na które oddziałuje projekt ustawy
Projekt rozporządzenia oddziałuje na uczestników drogowego przewozu towarów
niebezpiecznych oraz osoby wykonujące czynności związane przewozem drogowym towarów
niebezpiecznych, w tym kierowców.

2. Konsultacje społeczne
Projekt rozporządzenia zostanie przesłany w ramach konsultacji społecznych do:
1) Izby Gospodarczej Transportu Lądowego,
2) Stowarzyszenia Doradców ds. Bezpieczeństwa Przewozu Towarów Niebezpiecznych
Koleją,
3) Stowarzyszenia Doradców ds. Transportu Towarów Niebezpiecznych,
4) Instytutu Transportu Samochodowego,
5) Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych,
6) Ogólnopolskiego Związku Pracodawców Transportu Drogowego,
7) Konfederacji Pracodawców Polskich.
Projekt zostanie opublikowany na stronach Biuletynu Informacji Publicznej Ministerstwa
Infrastruktury.
Projekt zostanie przekazany do zaopiniowania Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu
Terytorialnego.

3. Wpływ regulacji na:

a) sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i budżety jednostek samorządu
terytorialnego

Rozporządzenie ustala opłaty za wydanie i przedłużenia świadectwa dopuszczenia
pojazdu ADR i za wydanie wtórnika tego świadectwa. Opłaty te będą stanowiły przychód
TDT i będą przeznaczone na finansowanie działań podejmowanych i wynikających z projektu
ustawy o przewozie towarów niebezpiecznych. Zakłada się, iż wpływy z pobranych opłat
będą pokrywały koszty wynikające z przyznanych Dyrektorowi TDT nowych zadań.
Dotychczas za wydanie świadectwa dopuszczenia pojazdu ADR była pobierana opłata
skarbowa w wysokości 132 zł stanowiąca dochód budżetu jednej gminy (Warszawa), nie
wykonującej żadnych zadań związanych z wydawaniem takiego świadectwa. Dlatego celowe
jest ustanowienie tej opłaty jako przychodu TDT, który będzie służył pokrywaniu kosztów
wydawania świadectw ADR przez TDT. Szacuje się, iż rocznie wydawanych jest ok. 15 000
świadectw dopuszczenia pojazdu ADR, co przy opłacie w wysokości 132 zł daje kwotę
1 980 000 zł – o tyle ulegną zmniejszeniu dochody budżetu jednostki samorządu
terytorialnego.

b) rynek pracy
Projekt nie będzie miał wpływu na rynek pracy.

c) konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie
przedsiębiorstw
Wejście w życie projektu rozporządzenia nie wpłynie na konkurencyjność gospodarki
i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw.

d) sytuację i rozwój regionalny
Projekt rozporządzenia nie wpłynie na sytuację i rozwój regionalny.

e) środowisko naturalne
Wejście w życie projektu rozporządzenia nie wpłynie na środowisko naturalne.


04_11zb

7
strony : 1 ... 10 ... 19 . [ 20 ] . 21 ... 24

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: