Rządowy projekt ustawy o przewozie towarów niebezpiecznych
projekt dotyczy określenia zasad prowadzenia działalności w zakresie krajowego i międzynarodowego przewozu drogowego, koleją i żeglugą śródlądową towarów niebezpiecznych oraz określenia działalności organów i jednostek realizujących zadania związane z przewozem
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 4167
- Data wpłynięcia: 2011-05-05
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o przewozie towarów niebezpiecznych
- data uchwalenia: 2011-08-19
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 227, poz. 1367
4167-cz-II
UZASADNIENIE
1.
Projekt rozporządzenia został opracowany jako akt wykonawczy do ustawy
o przewozie towarów niebezpiecznych.
Art. 61 ust. 2 ww. ustawy nakłada na Ministra właściwego do spraw transportu
obowiązek określenia stosownym rozporządzeniem:
1) szczegółowe warunki, tryb wydawania i przedłużania świadectwa
dopuszczenia statku do przewozu towarów niebezpiecznych zwanego dalej
„świadectwem dopuszczenia statku ADN” i wydawania tymczasowego
świadectwa oraz wydawania ich wtórników, a także wzór i sposób wypełniania
świadectwa dopuszczenia statku ADN i tymczasowego świadectwa,
2) wysokość opłaty za wydanie świadectwa dopuszczenia statku ADN, wydanie
tymczasowego świadectwa, przedłużanie ważności świadectwa dopuszczenia
statku ADN oraz wydanie wtórników tych świadectw.
Projektowane
rozporządzenie obejmuje swoim zakresem część regulacji
zawartych w obecnie obowiązującym rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia
15 kwietnia 2004 r. w sprawie przewozu materiałów niebezpiecznych statkami żeglugi
śródlądowej, wydanym na podstawie art. 41 ust. 8 ustawy z dnia 21 grudnia 2000 r.
o żegludze śródlądowej (Dz. U. z 2006 r. Nr 123, poz. 857, z późn. zm.).
W porównaniu z obecnie obowiązującym ww. rozporządzeniem projektowane
rozporządzenie nie obejmuje kwestii związanych z uzyskiwaniem świadectwa
eksperta ADN. Ponadto w porównaniu z obecnie obowiązującym ww.
rozporządzeniem projektowane rozporządzenie zostało rozszerzone o przepisy
ustalające wysokość opłat za wydanie i przedłużenie świadectwa dopuszczenia statku
do przewozu niektórych towarów niebezpiecznych i świadectwa tymczasowego oraz
wysokość opłaty za wydanie ich wtórników. Z uwagi na ratyfikację przez
Rzeczypospolitą Polską Umowy europejskiej dotyczącej międzynarodowego
przewozu śródlądowymi drogami wodnymi towarów niebezpiecznych, zawartą
w Genewie w dniu 26 maja 2000 r. (ADN) (Dz. U. z 2010 r. Nr 235, poz. 1537)
regulującej m.in. kwestie warunków przewozu towarów niebezpiecznych
śródlądowymi drogami wodnymi i wymagań technicznych dla statków realizujących
taki przewóz, z rozporządzenia usunięto przepisy dotyczące tych kwestii.
16
2. Projektowane rozporządzenie nie podlega notyfikacji Komisji Europejskiej, zgodnie
z § 4 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu
funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U.
Nr 239, poz. 2039, z późn. zm.).
Stosownie do art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej
w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.), przedmiotowy
projekt rozporządzenia zostanie zamieszczony w Biuletynie Informacji Publicznej na
stronie internetowej Ministerstwa Infrastruktury.
Proponuje
się, aby rozporządzenie weszło w życie po 14 dniach od dnia
ogłoszenia.
Projektowane rozporządzenie jest zgodne z przepisami prawa Unii Europejskiej.
17
Ocena Skutków Regulacji (OSR)
1. Podmioty, na które oddziałuje projekt ustawy
Projekt rozporządzenia oddziałuje na uczestników przewozu towarów niebezpiecznych
śródlądowymi drogami wodnymi oraz osoby wykonujące czynności związane przewozem
drogowym towarów niebezpiecznych, w tym doradców ds. bezpieczeństwa i ekspertów ADN.
2. Konsultacje społeczne
Projekt rozporządzenia zostanie przesłany w ramach konsultacji społecznych do:
1) Związku Polskich Armatorów ródlądowych,
2) Polskiego Rejestru Statków S.A.,
3) Konfederacji Pracodawców Polskich.
Projekt zostanie opublikowany na stronach Biuletynu Informacji Publicznej Ministerstwa
Infrastruktury.
Projekt zostanie przekazany do zaopiniowania Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu
Terytorialnego.
3. Wpływ regulacji na:
a) sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i budżety jednostek samorządu
terytorialnego
Dochód budżetu państwa będą stanowiły opłaty za wydanie świadectwa dopuszczenia
statku ADN, świadectwa tymczasowego oraz ich przedłużenie i wydanie ich wtórników.
b) rynek pracy
Projekt nie będzie miał wpływu na rynek pracy.
c) konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie
przedsiębiorstw
Wejście w życie projektu rozporządzenia nie wpłynie na konkurencyjność gospodarki
i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw.
d) sytuację i rozwój regionalny
Projekt rozporządzenia nie wpłynie na sytuację i rozwój regionalny.
e) środowisko naturalne
Wejście w życie projektu rozporządzenia nie wpłynie na środowisko naturalne.
04_10zb
18