Rządowy projekt ustawy o systemie handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych
projekt ustawy dotyczy ustanowienia zasad funkcjonowania systemu handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 3887
- Data wpłynięcia: 2011-02-22
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o systemie handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych
- data uchwalenia: 2011-04-28
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 122, poz. 695
3887
odniesieniu do pozwolenia, przewidzianymi w tej
dyrektywie. Wymogi art. 5, 6 oraz 7 niniejszej
dyrektywy mogą zostać połączone z procedurami
przewidzianymi w dyrektywie 96/61/WE.
Art. 9
Krajowy plan rozdzielania
Art. 11
1. Krajowy plan rozdziału uprawnień do emisji dla
1. W odniesieniu do każdego okresu określonego w art.
instalacji objętych systemem, zwany dalej
11 ust. 1 i 2, każde Państwo Członkowskie opracowuje
„krajowym planem”, sporządza się na okres
krajowy plan przydziałów wskazujący całkowitą ilość
rozliczeniowy rozpoczęty w dniu 1 stycznia 2008 r. i
pozwoleń, które ma zamiar rozdzielić w odniesieniu do
kończący się w dniu 31 grudnia 2012 r. na
tego okresu oraz sposób w jaki proponuje je rozdzielić.
podstawie informacji przekazywanych przez
Plan opiera się na kryteriach celowości oraz
prowadzących instalacje objęte systemem.
przejrzystości, w tym na kryteriach wymienionych w
2. Prowadzący instalację objętą systemem, a także
załączniku III, należycie uwzględniając opinie
spełniającą przesłanki objęcia systemem jest
społeczeństwa. Komisja, bez uszczerbku dla
obowiązany do przekazywania Krajowemu
postanowień Traktatu, najpóźniej do dnia 31 grudnia
ośrodkowi informacji, na podstawie których jest
2003 r. opracuje wskazania dotyczące wprowadzenia w
opracowywany krajowy plan nie później niż 21
życie kryteriów wymienionych w załączniku III.
miesięcy przed rozpoczęciem okresu
Na okres określony w art. 11 ust. 1, plan zostaje
rozliczeniowego.
opublikowany oraz notyfikowany Komisji oraz innym
3. Krajowy ośrodek przeprowadza weryfikację
Państwom Członkowskim najpóźniej do dnia 31 marca
informacji, o których mowa w ust. 1, pod względem
2004 r. W odniesieniu do dalszych okresów, plan zostaje
kompletności zawartych w nich danych oraz
opublikowany oraz notyfikowany Komisji oraz innym
poprawności przeprowadzonych obliczeń.
Państwom Członkowskim przynajmniej na 18 miesięcy
przed rozpoczęciem odpowiedniego okresu.
Changes relating to installations
Art. 12
1. Projekt krajowego planu opracowuje Krajowy
2. Krajowe plany rozdzielania są rozpatrywane w
ośrodek.
ramach Komitetu określonego w art. 23 ust. 1.
2. W krajowym planie określa się:
3. W ciągu trzech miesięcy od notyfikacji krajowego
1) całkowitą liczbę uprawnień do emisji
planu rozmieszczenia przez Państwo Członkowskie na
przeznaczonych do rozdziału w danym okresie
podstawie ust. 1, Komisja może odrzucić ten plan,
rozliczeniowym;
jakikolwiek jego aspekt, na podstawie tego, iż jest on
2) całkowitą liczbę uprawnień do emisji dla
niezgodny z kryteriami wymienionymi w załączniku III
poszczególnych rodzajów instalacji objętych
lub z artykuł 10. Państwo Członkowskie podejmuje
systemem;
decyzję wyłącznie na podstawie art. 11 ust. 1 lub 2 jeśli
3) wykaz instalacji wraz z przyznaną im liczbą
proponowane zmiany są przyjęte przez Komisję. Podaje
uprawnień do emisji
na poszczególne lata
się powody odrzucenia decyzji przez Komisję.
okresu rozliczeniowego;
4) liczbę uprawnień do emisji, jakie w okresie
rozliczeniowym będą stanowić krajową rezerwę
uprawnień do emisji dla instalacji nowych i
tych, w których dokonano zmiany w instalacji;
5) liczbę lub procentowy udział jednostek
poświadczonej redukcji emisji i jednostek
8
redukcji emisji, które prowadzący instalację
może wykorzystać do rozliczenia rocznej
wielkości emisji oraz sposób wykorzystania
tych jednostek w okresie rozliczeniowym;
6) liczbę uprawnień do emisji, które stanowią
rezerwę dla zatwierdzonych projektów
wspólnych wdrożeń, które wywołają obniżenie
emisji dwutlenku węgla (CO2) w instalacjach
objętych systemem.
7) W rezerwie, o której mowa w pkt 4, wyodrębnia
się:
a) rezerwę dla instalacji zidentyfikowanych
po dniu 1 stycznia 2008 r. oraz na
planowane projekty wspólnych wdrożeń,
b) rezerwę uprawnień do emisji
pozyskanych w ramach zmniejszenia
przydziałów w trybie określonym w art.
47a ust. 1.
3. Opracowując krajowy plan, bierze się pod uwagę:
1) polityki, strategie, plany lub programy
dotyczące w szczególności przemysłu,
energetyki, transportu, ochrony środowiska
oraz rolnictwa i leśnictwa;
2) całkowitą wielkość emisji krajowej oraz emisji
z instalacji objętych systemem w poprzednim
okresie rozliczeniowym;
3) wynikające ze wskaźników emisji relacje
wielkości emisji z instalacji do wielkości
produkcji lub ilości wykorzystanych
surowców, materiałów lub paliw na terytorium
Rzeczypospolitej Polskiej i innych państw
członkowskich Unii Europejskiej;
4) wdrażane technologie efektywne z punktu
widzenia ochrony środowiska oraz
wytwarzania i wykorzystywania energii.
4. W uzasadnieniu do krajowego planu podaje się:
1) sposób określenia całkowitej liczby uprawnień
do emisji dla poszczególnych rodzajów
instalacji objętych systemem;
2) kryteria rozdziału uprawnień do emisji między
rodzaje instalacji i między instalacje tego
samego rodzaju;
3) sposób określenia liczby uprawnień do emisji,
9
które w okresie rozliczeniowym będą stanowić
krajową rezerwę uprawnień do emisji dla
instalacji nowych i tych, w których dokonano
zmiany w instalacji;
4) sposób określenia liczby lub procentowego
udziału jednostek poświadczonej redukcji
emisji i jednostek redukcji emisji, które
prowadzący instalację może wykorzystać do
rozliczenia rocznej wielkości emisji oraz
wykorzystania tych jednostek w
okresie
rozliczeniowym;
5) informacje o sposobie wykorzystania uwag i
wniosków zgłoszonych w ramach konsultacji
społecznych.
Art. 13
Krajowy ośrodek zapewnia możliwość zapoznania się
społeczeństwa z projektem krajowego planu oraz
wniesienia uwag i wniosków. Przepisy art. 39-43
ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu
informacji o
środowisku i jego ochronie, udziale
społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach
oddziaływania na środowisko stosuje się odpowiednio.
Art. 14
1. Krajowy ośrodek przekazuje, po przeprowadzeniu
konsultacji społecznych, projekt krajowego planu
ministrowi właściwemu do spraw środowiska.
2. Minister właściwy do spraw środowiska uzgadnia
projekt krajowego planu z członkami Rady Ministrów.
3.
Krajowy plan jest przedkładany Komisji
Europejskiej oraz państwom członkowskim Unii
Europejskiej niezwłocznie po jego uzgodnieniu.
4. Krajowy plan jest przyjmowany jeżeli w terminie 3
miesięcy od jego przedłożenia, Komisja Europejska nie
odrzuci krajowego planu.
5. Rada Ministrów przyjmuje krajowy plan, w drodze
rozporządzenia, kierując się koniecznością zapewnienia
równego traktowania instalacji objętych krajowym
planem, zapewnienia dostępu do uprawnień do emisji
nowym uczestnikom systemu, potrzebą zapewnienia
bezpieczeństwa energetycznego, a także powszechnym
10
charakterem tego planu.
6. W przypadku gdy Komisja Europejska odrzuci
krajowy plan w części, Rada Ministrów przyjmuje
krajowy plan, w drodze rozporządzenia, po akceptacji
przez Komisję Europejską poprawionego lub
uzupełnionego planu, kierując się koniecznością
zapewnienia obowiązku wykonania decyzji Komisji
Europejskiej, zapewnienia równego traktowania
instalacji objętych krajowym planem, zapewnienia
dostępu do uprawnień do emisji nowym uczestnikom
systemu, potrzebą zapewnienia bezpieczeństwa
energetycznego.
7. W przypadku gdy Komisja Europejska odrzuci
krajowy plan w części przepisy art. 12-14 ust. 2 stosuje
się odpowiednio.
Art. 15
Rozporządzenie, o którym mowa w art. 14 ust. 4,
powinno być ogłoszone niezwłocznie po akceptacji
przez Komisję Europejską krajowego planu, w tym
także w razie jego zmiany lub uzupełnienia, w
przypadku gdy Komisja Europejska odrzuciła plan w
części.
Art. 16
1. W przypadku odrzucenia przez Komisję Europejską
w całości krajowego planu art. 12-15, stosuje się
odpowiednio z wyłączeniem art. 14 ust. 3.
2. Nowy krajowy plan jest przedkładany Komisji
Europejskiej oraz państwom członkowskim Unii
Europejskiej niezwłocznie.
Art. 10 Metoda rozdzielania
Art. 29. Uprawnienia do emisji z:
Państwa Członkowskie rozdzielają przynajmniej 95 %
1) krajowej rezerwy uprawnień do emisji dla
przydziałów wolnych od opłat na trzyletni okres
instalacji nowych lub tych w których dokonano
rozpoczynający się dnia 1 stycznia 2005 r. Na pięcioletni
zmiany w instalacji, z wyjątkiem uprawnień do
okres rozpoczynający się dnia 1 stycznia 2008 r.,
emisji, o których mowa w art. 47a ust. 5,
Państwa Członkowskie rozdzielają przynajmniej 90 %
2) rezerwy uprawnień do emisji dla
przydziałów wolnych od opłat.
zatwierdzonych projektów wspólnych
wdrożeń, które wywołają obniżenie emisji
1) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone Dz. U. z 2008 r. Nr 171, poz.1058, Nr 220, poz. 1420 i Nr 227, poz. 1509 oraz z 2009 r. Nr 19, poz. 101, Nr 65, poz. 545 i Nr 91,
poz.742.
11
dwutlenku węgla (CO2) w instalacjach
objętych systemem, o której mowa w art. 12
ust. 2 pkt 6
- które nie zostaną wykorzystane do dnia 31 grudnia
2012 r., mogą zostać zbyte w drodze aukcji, z tym, że
łączna liczba uprawnień do emisji przeznaczonych na
aukcję nie może przekroczyć 10% całkowitej liczby
uprawnień do emisji przeznaczonych do rozdziału w
tym okresie rozliczeniowym.
Art. 30. Przeprowadzenie aukcji wymaga zgody Rady
Ministrów, wyrażanej na wniosek ministra właściwego
do spraw środowiska, w drodze uchwały.
Art. 31.
1.
W aukcji mogą wziąć udział podmioty wskazane
w art. 10 ust. 2.
2.
Aukcję prowadzi się w formie elektronicznej.
3.
Aukcję prowadzi Krajowy ośrodek za
pośrednictwem platformy informatycznej,
wyłonionej w trybie przepisów ustawy z dnia 29
stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych
(Dz. U. z 2007 r. Nr 223 poz. 1655, z późn. zm
4.
Krajowy ośrodek ustala regulamin aukcji.
5.
Regulamin aukcji wymaga zatwierdzenia przez
ministra właściwego do spraw środowiska.
6.
Minister właściwy do spraw środowiska, w
porozumieniu z ministrem właściwym do spraw
Skarbu Państwa i ministrem właściwym do spraw
finansów publicznych, określi, w drodze
rozporządzenia, szczegółowe warunki
przeprowadzenia aukcji kierując się potrzebą
zagwarantowania przejrzystości i prawidłowego
funkcjonowania aukcji oraz równego traktowania
podmiotów biorących udział w aukcji.
7.
W rozporządzeniu, o którym mowa w ust. 6,
zostaną określone:
1)
sposób ustalania liczby sesji aukcji;
2)
szczegółowe wymagania dotyczące rejestracji
i identyfikacji uczestników aukcji;
3)
szczegółowy sposób określenia ceny
minimalnej;
4)
szczegółowy sposób wyznaczania ceny
12