Rządowy projekt ustawy o systemie handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych
projekt ustawy dotyczy ustanowienia zasad funkcjonowania systemu handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 3887
- Data wpłynięcia: 2011-02-22
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o systemie handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych
- data uchwalenia: 2011-04-28
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 122, poz. 695
3887
szacunkową ilością przypisanych emisji lotniczych
pochodzących z lotów wykonywanych przez tego
operatora statków powietrznych w dwóch pierwszych
latach poprzedniego okresu.
3. Na podstawie najlepszych dostępnych informacji
Komisja:
a) przed dniem 1 lutego 2009 r. opublikuje wykaz
operatorów statków powietrznych, którzy w dniu 1
stycznia 2006 r. lub po tym dniu wykonywali działania
lotnicze wymienione w załączniku I, w którym wskazuje
administrujące państwo członkowskie dla każdego
operatora statków powietrznych zgodnie z ust. 1; oraz
b) przed dniem 1 lutego każdego następnego roku
aktualizuje wykaz w celu uwzględnienia operatorów
statków powietrznych, którzy po tym czasie wykonywali
działalność lotniczą wymienioną w załączniku I.
4. Komisja może, zgodnie z procedurą regulacyjną, o
której mowa w art. 23 ust. 2, opracować wytyczne w
sprawie administrowania operatorami statków
powietrznych przez administrujące państwa
członkowskie zgodnie z niniejszą dyrektywą.
5. Do celów ust. 1, w odniesieniu do operatora statku
powietrznego, który rozpoczął działalność we
Wspólnocie po dniu 1 stycznia 2006 r., "rok bazowy"
oznacza pierwszy rok kalendarzowy działalności; we
wszystkich innych przypadkach oznacza rok
kalendarzowy rozpoczynający się w dniu 1 stycznia
2006 r.
Artykuł 18b
Pomoc Europejskiej Organizacji ds. Bezpieczeństwa
eglugi Powietrznej (Eurocontrol)
W celu wypełnienia swoich obowiązków wynikających
z art. 3c ust. 4 i art. 18a Komisja może zwrócić się o
58
pomoc do Eurocontrolu lub innej właściwej organizacji i
może w tym celu zawierać wszelkie odpowiednie
umowy z tymi organizacjami.
16) w art. 19 ust. 3. wprowadza się następujące zmiany:
a) ostatnie zdanie otrzymuje brzmienie:
"Rozporządzenie to przewiduje również przepisy
dotyczące wykorzystania i identyfikacji CER i ERU w
systemie wspólnotowym oraz monitorowania poziomu
takiego wykorzystania i przepisy mające na celu
uwzględnienie włączenia działań lotniczych do systemu
wspólnotowego.";
b) dodaje się akapit w brzmieniu:
"Rozporządzenie w sprawie standaryzowanego i
zabezpieczonego systemu rejestrów gwarantuje, że
przydziały, CER i ERU, zwrócone przez operatorów
statków powietrznych, zostają przekazane na konta
wycofania państw członkowskich w pierwszym okresie
realizacji zobowiązań wynikających z protokołu z Kioto
tylko w zakresie, w jakim te przydziały, CER i ERU
odpowiadają emisjom uwzględnionym w łącznych
danych wynikających z krajowych inwentaryzacji za ten
okres przeprowadzonych przez państwa członkowskie.";
17) w art. 23 ust. 3 otrzymuje brzmienie:
N
"3. W przypadku odesłania do niniejszego ustępu stosuje
się art. 5a ust. 1–4 i art. 7 decyzji 1999/468/WE z
uwzględnieniem przepisów jej art. 8.";
18) dodaje się artykuł w brzmieniu:
"Artykuł 25a
rodki państw trzecich mające na celu zmniejszenie
wpływu lotnictwa na zmiany klimatu
1. W przypadku gdy państwo trzecie przyjmuje środki
59
mające na celu zmniejszenie wpływu lotów
rozpoczynających się w tym państwie i kończących się
we Wspólnocie na zmiany klimatu, Komisja, po
przeprowadzeniu konsultacji z tym państwem trzecim i z
państwami członkowskim w ramach komitetu, o którym
mowa w art. 23 ust. 1, rozważa dostępne rozwiązania
zapewniające optymalne wzajemne oddziaływanie na
siebie systemu wspólnotowego i środków tego państwa.
W razie konieczności Komisja może przyjąć zmiany, tak
by loty rozpoczynające się w danym państwie trzecim
zostały wyłączone z działań lotniczych wymienionych w
załączniku I lub by przewidzieć jakiekolwiek inne
zmiany w działaniach wymienionych w załączniku I
wymagane zgodnie z umową, o której mowa w akapicie
czwartym. rodki te, mające na celu zmianę innych niż
istotne elementów niniejszej dyrektywy, przyjmuje się
zgodnie z procedurą regulacyjną połączoną z kontrolą, o
której mowa w art. 23 ust. 3.
Komisja może składać Parlamentowi Europejskiemu i
Radzie wnioski w sprawie jakichkolwiek innych zmian
do niniejszej dyrektywy.
Komisja w stosownych przypadkach może także
wydawać Radzie zalecenia zgodnie z art. 300 ust. 1
Traktatu w celu rozpoczęcia negocjacji w sprawie
zawarcia umowy z danym państwem trzecim.
2. Wspólnota i jej państwa członkowskie nadal dążą do
osiągnięcia porozumienia w sprawie środków o
charakterze globalnym, mających na celu zmniejszenie
emisji gazów cieplarnianych pochodzących z lotnictwa.
W świetle takiego porozumienia Komisja rozważy, czy
zmiany do niniejszej dyrektywy w odniesieniu do
operatorów statków powietrznych są konieczne.";
19) w art. 28 wprowadza się następujące zmiany:
N
a) ustęp 3 lit. b) otrzymuje brzmienie:
"b) aby był odpowiedzialny za przekazywanie ilości
przydziałów innych niż przydziały wydane na mocy
60
rozdziału II, odpowiadających całkowitej emisji z
instalacji w ramach przyznanego limitu, w drodze
odstępstwa od art. 6 ust. 2 lit. e) i art. 12 ust. 3; oraz";
b) ustęp 4 otrzymuje brzmienie:
"4. Zarządca podlega sankcjom mającym zastosowanie
w odniesieniu do o naruszeń wymogów w celu
przekazania wystarczających przydziałów innych niż
przydziały wydane na mocy rozdziału II, aby objąć
całkowitą ilość emisji z urządzeń w ramach przyznanego
limitu, w drodze odstępstwa od art. 16 ust. 2, 3 oraz 4.";
20) w art. 30 dodaje się ustęp w brzmieniu:
"4. Do dnia 1 grudnia 2014 r. Komisja na podstawie
wyników monitorowania i na podstawie doświadczenia
w stosowaniu niniejszej dyrektywy dokona przeglądu
funkcjonowania niniejszej dyrektywy w odniesieniu do
działań lotniczych wymienionych w załączniku I i
przedstawi odpowiednie wnioski Parlamentowi
Europejskiemu i Radzie, zgodnie z art. 251 Traktatu.
Komisja weźmie pod uwagę w szczególności:
a) konsekwencje niniejszej dyrektywy i jej wpływ na
ogólne funkcjonowanie systemu wspólnotowego;
b) funkcjonowanie rynku przydziałów emisji lotniczych,
obejmujące w szczególności wszelkie możliwe
zakłócenia rynku;
c) skuteczność systemu wspólnotowego w zakresie
ochrony środowiska, oraz zakres, w jakim łączna liczba
przydziałów, które mają zostać przyznane operatorom
statków powietrznych na mocy art. 3c, powinna zostać
zmniejszona zgodnie z ogólnymi celami UE w zakresie
zmniejszania emisji;
d) wpływ systemu wspólnotowego na sektor lotnictwa,
w tym kwestie konkurencyjności, z uwzględnieniem
szczególnego wpływu polityki w zakresie zmian klimatu
wdrożonej w lotnictwie poza UE;
61
e) dalsze stosowanie specjalnej rezerwy z
uwzględnieniem możliwej zbieżności wskaźników
wzrostu w całym sektorze;
f) wpływ systemu wspólnotowego na strukturalną
zależność od transportu lotniczego na wyspach, w
regionach zamkniętych, w regionach peryferyjnych i w
najbardziej oddalonych regionach Wspólnoty;
g) czy należy włączyć system gateway, tak by umożliwić
handel przydziałami pomiędzy operatorami statków
powietrznych i operatorami instalacji przy jednoczesnym
zapewnieniu, by żadne transakcje nie powodowały
transferu netto przydziałów od operatorów statków
powietrznych do operatorów instalacji;
h) skutki związane z wartościami progowymi
wykluczenia określonymi w załączniku I, jeśli chodzi o
maksymalną certyfikowaną masę startową oraz roczną
liczbę lotów wykonywanych przez operatora statków
powietrznych;
i) skutki zwolnienia z systemu wspólnotowego
niektórych lotów wykonywanych w ramach zobowiązań
z tytułu świadczenia usług publicznych nałożonych
zgodnie z rozporządzeniem (EWG) nr 2408/92 dnia 23
lipca 1992 r. w sprawie dostępu przewoźników
lotniczych Wspólnoty do wewnątrzwspólnotowych tras
lotniczych [];
j) rozwój, a także potencjał przyszłego rozwoju w
zakresie sprawności lotnictwa, zwłaszcza postępy w
realizacji celu Rady Doradczej ds. Badań nad
Aeronautyką w Europie (ACARE), jakim jest
opracowanie i wykazanie skuteczności technologii
zdolnych obniżyć zużycie paliwa do 50 % do 2020 r., a
także to, czy konieczne są dalsze środki zmierzające do
podniesienia sprawności;
k) rozwój w zakresie naukowego zrozumienia wpływu
powodowanych przez lotnictwo smug kondensacyjnych i
cirrusów na zmiany klimatyczne z myślą o
62