Rządowy projekt ustawy o systemie handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych
projekt ustawy dotyczy ustanowienia zasad funkcjonowania systemu handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 3887
- Data wpłynięcia: 2011-02-22
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o systemie handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych
- data uchwalenia: 2011-04-28
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 122, poz. 695
3887-001
Do druku nr 3887
Warszawa, 10 marca 2011 r.
SEJM
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VI kadencja
Prezes Rady Ministrów
RM 10-9-11
Pan
Grzegorz
Schetyna
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej
Polskiej
Szanowny Panie Marszałku
W załączeniu przekazuję, zgodnie z wymogami art. 34 ust. 4a regulaminu
Sejmu, projekty aktów wykonawczych do przesłanego w dniu 22 lutego 2011 r.
rządowego projektu ustawy:
- o systemie handlu uprawnieniami do
emisji gazów cieplarnianych.
Z poważaniem
(-) Donald Tusk
Projekt
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ŚRODOWISKA1)
z dnia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
w sprawie informacji wymaganych do opracowania krajowego planu rozdziału
uprawnień do emisji
Na podstawie art. 12 ust. 6 ustawy z dnia . . . 2011 r. o systemie handlu
uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych (Dz. U. Nr . . . , poz. . . .) zarządza
się, co następuje:
§ 1. Rozporządzenie określa:
1) zakres,
2) termin
składania,
3)
sposób przekazywania, formę i układ
– informacji, na podstawie których jest opracowywany krajowy plan rozdziału
uprawnień do emisji, zwany dalej „krajowym planem”.
§ 2. 1. Prowadzący instalację objętą systemem handlu uprawnieniami do emisji
przedkłada Krajowemu Ośrodkowi Bilansowania i Zarządzania Emisjami informacje:
1) identyfikujące instalację;
2)
o rodzajach i wielkości zużytego paliwa;
3) dotyczące procesów spalania;
4) dotyczące procesów technologicznych;
5) dotyczące redukcji emisji, osiągniętej w wyniku podjętych działań;
6) dotyczące planowanych lub nowych instalacji spalania paliw
uruchomionych po dniu 1 stycznia 2008 r.;
7) dotyczące planowanych lub nowych instalacji innych niż instalacje spalania
paliw uruchomionych po dniu 1 stycznia 2008 r.
2. Szczegółowy zakres, forma i układ przekazywanych informacji, o których mowa w
ust. 1:
1)
pkt 1, jest określony w załączniku nr 1 do rozporządzenia;
2)
pkt 2, jest określony w załączniku nr 2 do rozporządzenia;
1) Minister Środowiska kieruje działem administracji rządowej − środowisko, na podstawie § 1 ust. 2
pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego
zakresu działania Ministra Środowiska (Dz. U. Nr 216, poz. 1606).
3)
pkt 3, jest określony w załączniku nr 3 do rozporządzenia;
4)
pkt 4, jest określony w załączniku nr 4 do rozporządzenia;
5)
pkt 5, jest określony w załączniku nr 5 do rozporządzenia;
6)
pkt 6, jest określony w załączniku nr 6 do rozporządzenia;
7)
pkt 7, jest określony w załączniku nr 7 do rozporządzenia.
3. Prowadzący instalację objętą systemem handlu uprawnieniami do emisji,
przekazując informacje, o których mowa w ust. 1, dołącza opis metodyki
zastosowanej do uzyskania tych informacji, ze wskazaniem czy informacje oparte
zostały na pomiarach, obliczeniach czy szacunkach.
§ 3. Informacje, o których mowa w § 2 ust. 1, przedkłada się Krajowemu Ośrodkowi
Bilansowania i Zarządzania Emisjami w terminie do dnia 30 kwietnia 2011 r., w
formie pisemnej i postaci elektronicznej umożliwiającej elektroniczne przetwarzanie
zawartych w niej danych, za pośrednictwem publicznych sieci telekomunikacyjnych w
rozumieniu ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. − Prawo telekomunikacyjne (Dz. U. Nr 171,
poz. 1800, z późn. zm.2)).
§ 4. Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
MINISTER ŚRODOWISKA
2) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. Nr 273, poz. 2703, z 2005 r. Nr 163,
poz. 1362, Nr 267, poz. 2258, z 2006 r. Nr 12, poz. 66, Nr 104, poz. 708 i 711, Nr 170, poz. 1217,
Nr 220, poz.1600, Nr 235, poz. 1700 i Nr 249, poz. 1834, z 2007 r. Nr 23, poz. 137, Nr 50, poz. 331
i Nr 82, poz. 556, z 2008 r. Nr 17, poz. 101 i Nr 227, poz. 1505, z 2009 r. Nr 11, poz. 59, Nr 18,
poz. 97 i Nr 85, poz. 716, z 2010 r. Nr 81, poz. 530, Nr 86, poz. 554, Nr 106, poz. 675, Nr 182,
poz. 1228, Nr 219, poz. 1443, Nr 229, poz. 1499 i Nr 238, poz. 1578.
2
UZASADNIENIE
Projektowany akt normatywny stanowi wykonanie upoważnienia zawartego w art. 12 ust. 6
ustawy z dnia … 2011 r. o systemie handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych
(Dz. U. Nr………, poz…….) dla ministra właściwemu do spraw środowiska do wydania
rozporządzenia w sprawie informacji wymaganych do opracowania krajowego planu
rozdziału uprawnień do emisji.
Wymóg zebrania informacji niezbędnych do opracowania krajowego planu rozdziału
uprawnień do emisji wynika z nałożonego, w art. 9 ust. 1 dyrektywy 2003/87/WE Parlamentu
Europejskiego i Rady z dnia 13 października 2003 r. ustanawiającej system handlu
przydziałami emisji gazów cieplarnianych we Wspólnocie oraz zmieniającej dyrektywę Rady
96/61/WE o obowiązku przyjęcia krajowego planu rozdziału uprawnień do emisji. Podstawą
opracowania przez państwo członkowskie krajowego planu rozdziału uprawnień do emisji są
dane zebrane i przedstawione przez podmioty objęte systemem handlu uprawnieniami do
emisji.
Projektowane rozporządzenie zawiera techniczne wytyczne co do zakresu i treści informacji,
na podstawie których jest opracowywany krajowy plan rozdziału uprawnień do emisji, a także
wskazuje formę i układ oraz termin przekazania informacji przez podmioty. Są to informacje
brane pod uwagę przy wyliczaniu przydziałów uprawnień do emisji w krajowym planie
uprawnień do emisji. W szczególności podmioty przekazują dane identyfikujące instalacje,
dane o zużyciu paliwa, dotyczące procesów spalania i procesów technologicznych oraz
informacje o redukcji emisji, osiągniętej w wyniku podjętych działań, o planowanych lub
nowych instalacjach spalania paliw uruchomionych po dniu 1 stycznia 2008 r. oraz dotyczące
planowanych lub nowych instalacji innych niż instalacje spalania paliw uruchomionych po
dniu 1 stycznia 2008 r. Wyżej opisane informacje przedkładane są zgodnie ze
szczegółowymi wytycznymi zawartymi w załącznikach do rozporządzenia do Krajowemu
Ośrodkowi Bilansowania i Zarządzania Emisjami. Na podstawie tych danych Krajowy
Ośrodek, zgodnie z art. 12 ust. 2 ustawy z dnia … 2011 r. o systemie handlu uprawnieniami
do emisji gazów cieplarnianych opracowuje krajowy plan rozdziału uprawnień do emisji.
Zgodnie z orzecznictwem Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej, konieczne jest
posiadanie aktualnych danych. Ze względu na brzmienie dyrektywy 2003/87/WE oraz w
świetle odnoszącego się do tej kwestii orzecznictwa, krajowy plan rozdziału uprawnień do
emisji powinien uwzględniać jak najbardziej dokładne i co za tym idzie, o ile to możliwe,
aktualne dane i informacje.
3
OCENA SKUTKÓW REGULACJI (OSR)
1. Podmioty, na które oddziałuje akt normatywny
Rozporządzenie oddziałuje na podmioty objęte systemem handlu uprawnieniami do emisji
w okresie rozliczeniowym obejmującym lata 2008 – 2012.
2. Konsultacje
Projekt niniejszej regulacji zostanie poddany konsultacjom, zgodnie z § 12 ust. 5 uchwały
Nr 49 Rady Ministrów z dnia 19 marca 2002 r. – Regulamin pracy Rady Ministrów
(M. P. Nr 13, poz. 221, z późn. zm.), w ramach procedury legislacyjnej.
Projekt przedmiotowego rozporządzenia zostanie umieszczony na stronie internetowej
Ministerstwa Środowiska www.mos.gov.pl w dziale Prawo – projekty aktów prawnych –
rozporządzenia. Projekt rozporządzenia zostanie, w ramach konsultacji społecznych,
przekazany do marszałków województw i wojewodów oraz stowarzyszeń i izb
gospodarczych.
3. Wpływ aktu normatywnego na sektor finansów publicznych, w tym budżetu państwa
i budżety jednostek samorządu terytorialnego
Przedmiotowy akt prawny nie będzie miał wpływu na sektor finansów publicznych, w tym
budżet państwa i budżety jednostek samorządu terytorialnego.
4. Wpływ aktu na rynek pracy
Przedmiotowy akt prawny nie będzie miał wpływu na rynek pracy.
5. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na
funkcjonowanie przedsiębiorstw
Przedmiotowy akt prawny nie wpłynie na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w
tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw.
6. Wpływ aktu normatywnego na sytuację i rozwój regionalny
Przedmiotowy akt prawny nie wpłynie na sytuację i rozwój regionalny.
7. Wpływ aktu normatywnego na środowisko.
Przedmiotowy akt prawny nie będzie miał wpływu na środowisko.
03/04rch
4