Rządowy projekt ustawy o substancjach chemicznych i ich mieszaninach
projekt ustawy dotyczy wprowadzenia nowych zasad klasyfikacji i oznakowania substancji chemicznych i ich mieszanin
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 3737
- Data wpłynięcia: 2010-12-20
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o substancjach chemicznych i ich mieszaninach
- data uchwalenia: 2011-02-25
- adres publikacyjny: Dz.U. 2011 Nr 63, poz. 322
3737-1
koszty zmiany etykiet – instrukcji stosowania środków ochrony roślin, jak również koszty
sporządzenia raportów, ocen, ekspertyz wykonywanych przez jednostki upoważnione
w zakresie klasyfikacji środków ochrony roślin. Oszacowanie kosztów jest na obecnym etapie
niemożliwe.
Z upływem czasu będzie wzrastał pozytywny wpływ regulacji na gospodarkę. Nowe zasady
klasyfikacji i oznakowania wdrażają opracowany pod auspicjami Organizacji Narodów
Zjednoczonych system klasyfikacji i oznakowania zharmonizowany w skali globalnej (GHS).
W miarę przyjmowania tego systemu przez partnerów handlowych Unii Europejskiej
znacząco będą maleć koszty związane z obecnie niezbędnymi zmianami klasyfikacji
i oznakowania substancji i ich mieszanin przy przekraczaniu granic państwowych (granicy
UE), co będzie się przyczyniało do rozwoju międzynarodowego handlu chemikaliami.
Pozostałe przepisy regulacji, inne niż wdrożenie wyżej wymienionego rozporządzenia
wspólnotowego, są powtórzeniem, z odpowiednimi zmianami, przepisów obowiązującej
obecnie ustawy o substancjach i preparatach chemicznych i nie nakładają nowych
obowiązków na jednostki administracji ani na przemysł.
5. Wpływ regulacji na rynek pracy
Regulacja nie wpłynie negatywnie na rynek pracy. Można natomiast oczekiwać, że regulacja
spowoduje pojawienie się w Polsce kilkudziesięciu do kilkuset ekspertów w zakresie nowych
zasad klasyfikacji i oznakowania substancji chemicznych i ich mieszanin, zatrudnionych
w przedsiębiorstwach branży chemicznej lub pracujących na rzecz tych przedsiębiorstw.
6. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionalny
Przedmiotowy projekt nie będzie miał wpływu na sytuację i rozwój regionalny.
7. Wpływ regulacji na zdrowie ludzi i środowisko
Regulacja nie będzie miała istotnego wpływu na zdrowie ludzi i na środowisko. Stan ochrony
zdrowia ludzi i środowiska nie zmieni się w zakresie tych przepisów regulacji, które są
powtórzeniem przepisów ustawy o substancjach i preparatach chemicznych. Wprowadzenie
nowych zasad klasyfikacji i oznakowania substancji chemicznych i ich mieszanin,
wdrażających w Unii Europejskiej system GHS, również nie będzie miało istotnego wpływu
na zdrowie ludzi i na środowisko. System klasyfikacji i oznakowania substancji chemicznych
obowiązuje w UE od 1967 r., a system klasyfikacji preparatów od 1988 r. W Polsce oba
systemy wprowadzono w 1997 r., co w bardzo istotny sposób przyczyniło się do ochrony
37
zdrowia ludzi i ochrony środowiska. Stopień ochrony wprowadzany przez nowy system
klasyfikacji i oznakowania substancji i ich mieszanin nie odbiega istotnie ani in plus, ani in
minus od systemu obowiązującego obecnie.
12/16rch
38
TABELA ZBIEŻNOŚCI
TYTUŁ PROJEKTU:
Projekt ustawy o substancjach chemicznych i ich mieszaninach
TYTUŁ WDRAŻANEGO AKTU PRAWNEGO /
1) rozporządzenia (WE) nr 1907/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2006 r. w sprawie
WDRAŻANYCH AKTÓW PRAWNYCH 1):
rejestracji, oceny, udzielania zezwoleń i stosowanych ograniczeń w zakresie chemikaliów (REACH), utworzenia
Europejskiej Agencji Chemikaliów, zmieniającego dyrektywę 1999/45/WE oraz uchylającego rozporządzenie
Rady (EWG) nr 793/93 i rozporządzenie Komisji (WE) nr 1488/94, jak również dyrektywę Rady 76/769/EWG i
dyrektywy Komisji 91/155/EWG, 93/67/EWG, 93/105/WE i 2000/21/WE (Dz. Urz. UE L 396 z 30.12.2006, str.
1, z późn. zm.), zwanego dalej „rozporządzeniem nr 1907/2006";
2) rozporządzenia (WE) nr 648/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia
31 marca 2004 r. w sprawie detergentów (Dz. Urz. UE L 104 z 08.04.2004, str. 1, z późn. zm.; Dz. Urz. UE
Polskie wydanie specjalne, rozdz. 13, t. 34, str. 48, z późn. zm.), zwanego dalej „rozporządzeniem nr 648/2004";
3) rozporządzenia (WE) nr 689/2008 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 17 czerwca 2008 r. dotyczącego
wywozu i przywozu niebezpiecznych chemikaliów (Dz. Urz. UE L 204 z 31.07.2008, str. 1), zwanego dalej
„rozporządzeniem nr 689/2008";
4) rozporządzenia (WE) nr 1272/2008 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 16 grudnia 2008 r. w sprawie
klasyfikacji, oznakowania i pakowania substancji i mieszanin, zmieniającego i uchylającego dyrektywy
67/548/EWG i 1999/45/WE oraz zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 1907/2006 (Dz. Urz. UE L 353 z
31.12.2008, str. 1), zwanego dalej „rozporządzeniem nr 1272/2008”;
5) dyrektywy 67/548/EWG z dnia 27 czerwca 1967 r. w sprawie zbliżenia przepisów ustawowych,
wykonawczych i administracyjnych odnoszących się do klasyfikacji, pakowania i etykietowania substancji
niebezpiecznych (Dz. Urz. WE L 196 z 16.08.1967, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz.
13, t. 1, str. 27);
6) dyrektywy 92/58/EWG z dnia 24 czerwca 1992 r. w sprawie minimalnych wymagań dotyczących znaków
bezpieczeństwa i/lub zdrowia w miejscu pracy (dziewiąta dyrektywa szczegółowa w rozumieniu art. 16 ust. 1
dyrektywy 89/391/EWG) (Dz. Urz. WE L 154 z 05.06.1992; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 5, t.
2, str. 89);
7) dyrektywy 1999/45/WE z dnia 31 maja 1999 r. w sprawie zbliżenia przepisów ustawowych, wykonawczych i
administracyjnych państw członkowskich odnoszących się do klasyfikacji, pakowania i etykietowania
preparatów niebezpiecznych (Dz. Urz. WE L 200 z 30.07.1999, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie
specjalne, rozdz. 13, t. 24, str. 109);
8) dyrektywy 2004/9/WE z dnia 11 lutego 2004 w sprawie kontroli i weryfikacji spełniania zasad Dobrej
Praktyki Laboratoryjnej (DPL) (Dz. Urz. UE L 50 z 20.02.2004 r,; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne,
rozdz.15, t. 8, str. 65);
9) dyrektywy 2004/10/WE z dnia 11 lutego 2004 r. w sprawie harmonizacji przepisów ustawowych,
wykonawczych i administracyjnych odnoszących się do stosowania zasad Dobrej Praktyki Laboratoryjnej i
weryfikacji jej stosowania na potrzeby badań substancji chemicznych (Dz. Urz. UE L 50 z 20.02.2004 r.; Dz.
Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 15, t. 8, str. 82);
10) dyrektywy 2008/112/WE z dnia 16 grudnia 2008 r. zmieniającej dyrektywy Rady 76/768/EWG,
88/378/EWG, 1999/13/WE oraz dyrektywy 2000/53/WE, 2002/96/WE i 2004/42/WE Parlamentu Europejskiego
i Rady w celu dostosowania ich do rozporządzenia nr (WE) 1272/2008 w sprawie klasyfikacji, oznakowania i
pakowania substancji i mieszanin (Dz. Urz. UE L 345 z 23.12.2008 r., str.68).
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
1
PRZEPISY UNII EUROPEJSKIEJ 2)
Jedn. red. Treść przepisu UE 3)
Konie Jedn.
Treść przepisu(-ów ) projektu (*)
Uzasadnienie
czne
red.
uwzględnienia w
wdroż (*)
projekcie przepisów
enie
wykraczających (**)
poza minimalne
T / N
wymogi prawa UE
Art. 129
Jeżeli państwo członkowskie ma uzasadnione N Art.
1
Ustawa reguluje warunki lub zakazy produkcji,
rozporządze
powody, by uważać, że w związku z daną
ust 2
wprowadzania do obrotu lub stosowania substancji
nia
substancją, w jej postaci własnej, jako składnika
chemicznych, zwanych dalej „substancjami”, w ich postaci
1907/2006
preparatu lub w wyrobie konieczne jest pilne
własnej, jako składników mieszanin lub w wyrobach w
działanie w celu ochrony zdrowia człowieka lub
zakresie nieuregulowanym w przepisach rozporządzeń, o
ochrony środowiska, nawet jeżeli spełnia ona
których mowa w ust. 1.
wymagania niniejszego rozporządzenia, może ono
zastosować odpowiednie środki tymczasowe.
Państwo członkowskie niezwłocznie powiadamia o
tej sytuacji Komisję, Agencję i inne państwa
członkowskie, podając powody swojej decyzji
i przedkładając informacje naukowe lub techniczne,
na których oparte są środki
tymczasowe.
Art. 1 ust 2 2. Niniejszej dyrektywy nie stosuje się do
T Art.
1
Ustawa nie dotyczy warunków transportu substancji i
dyrektywy
następujących preparatów w postaci gotowej,
ust 3
mieszanin, w tym również warunków transportu w
67/548 EWG przeznaczonych dla użytkownika:
tranzycie pod dozorem celnym, jeżeli nie są w trakcie
a) produktów leczniczych przeznaczonych dla ludzi i
tranzytu przetwarzane lub przepakowywane.
weterynaryjnych, określonych w dyrektywie
65/65/EWG, ostatnio zmienionej dyrektywą
87/21/EWG;
b) produktów kosmetycznych określonych w
dyrektywie 76/768/EWG ostatnio zmienionej
dyrektywą 86/199/EWG;
c) mieszanin substancji, w postaci odpadów, które
obejmują dyrektywy 75/442/EWG i 78/319/EWG;
d) środków spożywczych;
e) pasz zwierzęcych;
f) pestycydów;
g) substancji radioaktywnych objętych dyrektywą
80/836/EWG;
h) innych substancji lub preparatów, dla których
istnieją ustalone procedury Wspólnoty w zakresie
zgłoszenia i zatwierdzania, i co do których
2
wymagania są równoważne do wymagań podanych
w niniejszej dyrektywie.
Nie później niż 12 miesięcy po notyfikacji niniejszej
dyrektywy Komisja zgodnie z procedurą
przewidzianą w art. 29 ust. 4 lit. a) ustali wykaz
substancji i preparatów, określonych powyżej.
Wykaz ten będzie poddawany okresowym
przeglądom i w miarę potrzeb zmieniany zgodnie z
wymienioną procedurą.
Ponadto niniejszej dyrektywy nie stosuje się do:
- przewożenia substancji niebezpiecznych
transportem kolejowym, drogowym, wodnym
śródlądowym, morskim lub powietrznym,
Art. 1 ust 6 - substancji przewożonych tranzytem pod
dyrektywy
dozorem celnym, jeżeli nie podlegają one
1999/45/WE jakiejkolwiek obróbce lub przetwarzaniu.
6. Niniejsza dyrektywa nie ma również zastosowania
do:
— przewozu preparatów niebezpiecznych
transportem kolejowym, drogowym, wodnym
śródlądowym, morskim i powietrznym,
— tranzytu niebezpiecznych preparatów
znajdujących się pod dozorem celnym, pod
warunkiem niepoddawania ich obróbce lub
przetwarzaniu.
Art. 1 ust 2 2. Niniejszej dyrektywy nie stosuje się do
Art. 1
Przepisów ustawy nie stosuje się do:
dyrektywy
następujących preparatów w postaci gotowej,
ust. 4
1) substancji i mieszanin stanowiących
źródła
67/548/
przeznaczonych dla użytkownika:
promieniotwórcze, w zakresie określonym w odrębnych
EWG
a) produktów leczniczych przeznaczonych dla ludzi i
przepisach;
weterynaryjnych, określonych w dyrektywie
2) odpadów w rozumieniu przepisów o odpadach;
65/65/EWG, ostatnio zmienionej dyrektywą
3) substancji i mieszanin w postaci gotowych produktów
87/21/EWG ;
przeznaczonych dla końcowego użytkownika, będących:
b) produktów kosmetycznych określonych w
a) produktami leczniczymi w rozumieniu przepisów prawa
dyrektywie 76/768/EWG ostatnio zmienionej
farmaceutycznego,
dyrektywą 86/199/EWG;
b) środkami spożywczymi w rozumieniu przepisów o
c) mieszanin substancji, w postaci odpadów, które
bezpieczeństwie żywności i żywienia,
obejmują dyrektywy 75/442/EWG i 78/319/EWG;
c) paszami w rozumieniu przepisów o paszach,
d) środków spożywczych;
d) środkami ochrony roślin w rozumieniu przepisów o
e) pasz zwierzęcych;
ochronie roślin, z wyjątkiem przepisów dotyczących
f) pestycydów;
klasyfikacji tych środków pod względem stwarzanych przez
3
Dokumenty związane z tym projektem:
-
3737-1
› Pobierz plik
-
3737-c2
› Pobierz plik