Rządowy projekt ustawy o substancjach chemicznych i ich mieszaninach
projekt ustawy dotyczy wprowadzenia nowych zasad klasyfikacji i oznakowania substancji chemicznych i ich mieszanin
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 3737
- Data wpłynięcia: 2010-12-20
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o substancjach chemicznych i ich mieszaninach
- data uchwalenia: 2011-02-25
- adres publikacyjny: Dz.U. 2011 Nr 63, poz. 322
3737-1
3) części 4.1,
4) części 5.1
- załącznika I do rozporządzenia (WE) nr 1272/2008 Parlamentu
Europejskiego i Rady z dnia 16 grudnia 2008 r. w sprawie klasyfikacji,
oznakowania i pakowania substancji i mieszanin, zmieniającego i
uchylającego dyrektywy 67/548/EWG i 1999/45/WE oraz zmieniającego
rozporządzenie (WE) nr 1907/2006 (Dz. Urz. UE L 353 z 31.12.2008, str.
1), zwanego dalej „rozporządzeniem nr 1272/2008”.”;
2) w załączniku nr 2 do ustawy:
c) w ust. 1 pkt 13 otrzymuje brzmienie:
„13)
części składowe zawierające ogniotrwałe włókna ceramiczne,
określone w tabeli 3.2 załącznika VI do rozporządzenia (WE) nr
1272/2008,”,
d) w ust. 2 wprowadzenie do wyliczenia otrzymuje brzmienie:
„Zebrany zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny, z którego usunięto
substancje i mieszaniny oraz części składowe wymienione w ust. 1, należy
przetworzyć w następujący sposób:”.
Art. 82
W ustawie z dnia 13 kwietnia 2007 r. o zapobieganiu szkodom w Zmiana wprowadzona w ustawie o zapobieganiu szkodom w środowisku została
środowisku i ich naprawie (Dz. U. Nr 75, poz. 493, z późn. zm.) w art. 3 w podyktowana zmianami terminologicznymi dotyczącymi wprowadzenie w nowej ustawie
ust. 2 w pkt 1 lit. a otrzymuje brzmienie:
pojęcia – mieszanina oraz definicji substancji i mieszaniny stwarzającej zagrożenie.
„a) substancji niebezpiecznych i mieszanin niebezpiecznych lub substancji
stwarzających zagrożenie i mieszanin stwarzających zagrożenie w
rozumieniu przepisów o substancjach chemicznych i ich mieszaninach.”.
Art. 83
W ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o Służbie Celnej (Dz. U. z 2009 r. Nr W ustawie o Służbie Celnej wprowadzono zmiany terminologiczne. Art. 2 ust. 1 pkt 4
168, poz. 1322 z późn. zm.) wprowadza się następujące zmiany:
tejże ustawy odnosi się do mieszanin chemicznych.
1) w art. 2 ust. 1 pkt 4) otrzymuje brzmienie:
„4) rozpoznawanie, wykrywanie, zapobieganie i zwalczanie przestępstw i
wykroczeń związanych z naruszeniem przepisów dotyczących
wprowadzania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz wyprowadzania
z jej terytorium towarów objętych ograniczeniami lub zakazami obrotu ze
względu na bezpieczeństwo i porządek publiczny lub bezpieczeństwo
międzynarodowe, w szczególności takich jak odpady, substancje chemiczne
i ich mieszaniny, materiały jądrowe i promieniotwórcze, środki odurzające i
substancje psychotropowe, broń, amunicja, materiały wybuchowe oraz
towary i technologie o znaczeniu strategicznym.”.
Art. 84
Z dniem wejścia w życie ustawy Inspektor do Spraw Substancji i Preparatów Z uwagi na zmianę brzmienia nazwy urzędu dotychczasowy Inspektor do Spraw
ust. 1
Chemicznych powołany na podstawie dotychczasowych przepisów staje się Substancji i Preparatów Chemicznych staje się Inspektorem do Spraw Substancji
Inspektorem do Spraw Substancji Chemicznych.
Chemicznych.
Art. 84
Z dniem wejścia w życie ustawy Biuro do Spraw Substancji i Preparatów W wyniku wprowadzenia zmian terminologicznych wynikających z dostosowania
ust. 2
Chemicznych utworzone na podstawie dotychczasowych przepisów staje się przepisów krajowych do rozporządzenia nr 1272/2008 zmieniono również nazwę Biura do
84
Biurem do Spraw Substancji Chemicznych.
Spraw Substancji i Preparatów Chemicznych na Biuro do Spraw Substancji Chemicznych.
Art. 84
Z dniem wejścia w życie ustawy pracownicy Biura do Spraw Substancji
W związku z powyższym (uzasadnienie dotyczące art. 84 ust. 1 oraz ust 2) dotychczasowi
ust. 3
i Preparatów Chemicznych utworzonego na podstawie dotychczasowych pracownicy Biura do Spraw Substancji i Preparatów Chemicznych staną się pracownikami
przepisów stają się pracownikami Biura do Spraw Substancji Chemicznych. Biura do Spraw Substancji Chemicznych.
Art. 84
Statut Biura do Spraw Substancji i Preparatów Chemicznych utworzonego Projektodawca po dokonaniu analizy obowiązującego obecnie statutu wydanego na
ust 4
na podstawie dotychczasowych przepisów zachowuje moc do dnia wejścia podstawie dotychczasowych przepisów utrzymał niektóre z nich w mocy przez okres nie
w życie przepisów wykonawczych wydanych na podstawie art. 13 ust. 2 dłuższy niż 12 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy. Do tego czasu zostanie
ustawy, nie dłużej jednak niż przez okres 12 miesięcy od dnia wejścia w przygotowane nowe rozporządzenie, które wejdzie w życie na podstawie delegacji
życie ustawy.
ustawowej określonej w nowej ustawie.
Art. 85
Ilekroć w odrębnych przepisach jest mowa o Inspektorze do Spraw Z uwagi na zmianę brzmienia nazwy urzędu z Biura ds. Substancji i Preparatów
ust. 1
Substancji i Preparatów Chemicznych lub Biurze do Spraw Substancji i Chemicznych na Biuro ds. Substancji Chemicznych dotychczasowy Inspektor do Spraw
Preparatów Chemicznych, rozumie się przez to, odpowiednio, Inspektora do Substancji i Preparatów Chemicznych staje się Inspektorem do Spraw Substancji
Spraw Substancji Chemicznych lub Biuro do Spraw Substancji Chemicznych.
Chemicznych.
Art. 85
2. Ilekroć w odrębnych przepisach jest mowa o:
W wyniku wprowadzenia zmian terminologicznych w nowej ustawie należało dostosować
ust. 2
1) ustawie z dnia 11 stycznia 2001 r. o substancjach i preparatach przepisy innych ustaw odwołujące się do uchylanej ustawy o substancjach i preparatach
chemicznych rozumie się przez to ustawę z dnia ….. o substancjach chemicznych.
chemicznych i ich mieszaninach;
2) przepisach o substancjach i preparatach chemicznych rozumie się przez
to. przepisy o substancjach chemicznych i ich mieszaninach.
Art. 85
3. Ilekroć w obowiązujących przepisach jest mowa o preparacie w W wyniku wprowadzenia zmian terminologicznych w nowej ustawie należało dostosować
ust. 3
rozumieniu ustawy o substancjach i preparatach chemicznych rozumie się przepisy innych ustaw, w których pojawia się termin preparat w rozumieniu ustawy o
przez to mieszaninę w znaczeniu art. 2 pkt 2 ustawy.
substancjach i preparatach chemicznych.
Art.86
Do postępowań wszczętych i nie zakończonych przed dniem wejścia w Wprowadzono klauzulę wskazującą, że do postępowań wszczętych i niezakończonych na
Ust. 1
życie niniejszej ustawy stosuje się przepisy dotychczasowe.
postawie przepisów ustawy o substancjach i preparatach chemicznych stosuje się przepisy
tejże ustawy.
Art. 86
2. Opłatę, o której mowa w art. 17 ust. 1 pkt 2, po raz pierwszy wnosi się po Wprowadzono klauzulę dotycząca obowiązywania certyfikatów potwierdzających
ust 2,
upływie czasu, na jaki została wniesiona opłata pobierana na podstawie spełnianie przez jednostkę badawczą zasad Dobrej Praktyki Laboratoryjne oraz wykazu
ust.3
dotychczasowych przepisów.
certyfikowanych jednostek badawczych. Ponadto uregulowano kwestię dotyczącą upływu
i ust 4
3. Certyfikaty potwierdzające spełnianie przez jednostkę badawczą zasad terminu na jaki opłata w sprawie Dobrej Praktyki Laobratoryjnej została wniesiona. Są to
Dobrej Praktyki Laboratoryjnej, wydane na podstawie decyzji Inspektora do przepisy o charakterze przejściowym.
Spraw Substancji i Preparatów Chemicznych przed dniem wejścia w życie
ustawy, zachowują ważność na czas, na jaki zostały wydane.
4. Pierwszy wykaz certyfikowanych jednostek badawczych, o którym mowa
w art.
16 ust. 1, obejmuje jednostki, które uzyskały certyfikaty
potwierdzające spełnianie zasad Dobrej Praktyki Laboratoryjnej przed
dniem wejścia w życie ustawy.
Art. 87
Akty wykonawcze wydane na podstawie:
Projektodawca po dokonaniu analizy aktów wykonawczych wydanych na podstawie
85
1) art. 4 ust. 2, art. 24 ust. 2 i 5, art. 26, art. 27 ust. 2, art. 28 ust. 3 i art. 31 dotychczasowych przepisów utrzymał niektóre z nich w mocy przez okres nie dłuższy niż
ustawy z dnia 11 stycznia 2001 r. o substancjach i preparatach chemicznych 12 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy. Do tego czasu zostaną przygotowane i wejdą
(Dz. U. z 2009 r. Nr 152, poz. 1222 oraz z 2010 r. Nr 107, poz. 679) w życie nowe akty wydane na podstawie delegacji ustawowych określonych w nowej
zachowują moc do dnia wejścia w życie przepisów wykonawczych ustawie.
wydanych na podstawie art. 16 ust. 15, art. 17 ust. 4, art. 19 ust. 5, art. 20
ust. 11, art. 21 ust. 3, art. 22 ust. 7 i art. 26 ustawy,
2) art. 33c ustawy z dnia 11 stycznia 2001 r. o substancjach i preparatach
chemicznych zachowują moc do dnia wejścia w życie przepisów
wykonawczych wydanych na podstawie art. 27b ust. 6 ustawy z dnia 14
marca 1985 r. o Państwowej Inspekcji Sanitarnej (Dz. U. z 2006 r. Nr 122,
poz. 851, z późn. zm.) w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą,
3) art. 27b ust. 4 ustawy z dnia 14 marca 1985 r. o Państwowej Inspekcji
Sanitarnej zachowują moc do dnia wejścia w życie przepisów
wykonawczych wydanych na podstawie art. 27b ust. 4 ustawy z dnia 14
marca 1985 r. o Państwowej Inspekcji Sanitarnej w brzmieniu nadanym
niniejszą ustawą
- nie dłużej jednak niż przez okres 12 miesięcy od dnia wejścia w życie
ustawy.
Art. 88
Traci moc ustawa z dnia 11 stycznia 2001 r. o substancjach i preparatach Informacja dotycząca uchylenia dotychczas obowiązującej ustawy.
chemicznych (Dz. U. z 2009 r. Nr 152, poz. 1222).
Art. 89
Przepisy art. 20 ust. 3 stosuje się do dnia 1 czerwca 2015 r.
Określono termin zastosowania art. 20 ust. 2, to jest termin do kiedy Inspektor do Spraw
Substancji Chemicznych wydaje zgodę na stosowanie alternatywnej nazwy rodzajowej dla
niektórych substancji chemicznych zawartych w mieszaninach. Po tym terminie, zgodnie z
przepisami rozporządzenia nr 1272/2008, zgodę taką wydaje dyrektor Europejskiej
Agencji Chemikaliów.
Art. 90.
Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia. Określono termin wejścia w życie ustawy.
1) w wypadku projektu usuwającego naruszenie Komisji należy wpisać nr naruszenia, zaś w wypadku wykonywania orzeczeń Trybunału Sprawiedliwości (czy to w trybie
prejudycjalnym czy skargowym) należy podać datę wyroku i sygnaturę sprawy
2) tabelę zbieżności dla przepisów Unii Europejskiej można wygenerować przy pomocy systemu e-step (www.e-step.pl/urzednik). W wypadku konieczności dodania
uzasadnienia dla przekroczenia minimum europejskiego należy dodać odpowiednią kolumnę
3) w tej części należy wskazać przepisy dyrektywy, decyzji ramowej, przepisy prawa UE, których naruszenie wskazała Komisja lub których wykładni dokonał Trybunał
Sprawiedliwości
4) w tej części należy wskazać wszystkie przepisy projektu aktu prawnego, które nie zostały wymienione w pierwszej części tabeli. Ze względu na konieczność ograniczenia
projektów implementujących prawo UE do przepisów wyłącznie i ściśle dostosowawczych przepisy wykraczające poza ten zakres powinny mieć charakter wyjątkowy i być
opatrzone uzasadnieniem konieczności ich wprowadzenia.
(*) jeżeli do wdrożenia danego przepisu UE potrzebne jest oprócz przepisu przenoszącego treść, także wprowadzenie przepisów zapewniających stosowanie (np. przepisy
proceduralne, przepisy karne itp.), w tabeli powinny znaleźć się wszystkie te przepisy wraz z oznaczeniem ich jednostek redakcyjnych
(**) w wypadku wprowadzenia przepisów, które przekraczają minimum ustanowione przepisami UE (o ile jest to dopuszczalne) konieczne jest uzasadnienie zastosowania
takiej normy
12/35rch
86
Dokumenty związane z tym projektem:
-
3737-1
› Pobierz plik
-
3737-c2
› Pobierz plik