eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o ograniczaniu barier administracyjnych dla obywateli i przedsiębiorców

Rządowy projekt ustawy o ograniczaniu barier administracyjnych dla obywateli i przedsiębiorców

- znowelizowanie szeregu ustaw poprzez likwidację utrudnień dla obywateli i przedsiębiorców oraz przez ograniczenie sfery regulacyjnej państwa;

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 3656
  • Data wpłynięcia: 2010-11-24
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o ograniczaniu barier administracyjnych dla obywateli i przedsiębiorców
  • data uchwalenia: 2011-03-25
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 106, poz. 622

3656

w przywołanej powyżej europejskiej strategii leśnej oraz dla ochrony wartości wskazanych
w

art.

76 i 86 Konstytucji. Wymóg uzyskania przedmiotowego zezwolenia pozostaje
w sprzeczności z zasadą proporcjonalności, wypracowaną w orzecznictwie Trybunału
Konstytucyjnego (por. w szczególności wyrok TK z dnia 26 marca 2007 r. K.29/06).
W świetle powyższego uchylono wymóg uzyskania zezwolenia na działalność w zakresie
wykonywania planu urządzenia lasu. Działalność w tym zakresie może być wykonywana przez
przedsiębiorcę, który zatrudnia osoby posiadające odpowiednie kwalifikacje oraz wyposażenie
techniczne określone w ustawie. Konsekwencją tej zmiany będzie zatem nie tylko zmniejszenie
kosztów wykonywania działalności gospodarczej, ale również likwidacja niepotrzebnej bariery
administracyjnej – zezwolenia. Dodatkowo, wprowadzono przepis pozwalający, zgodnie
z prawem UE, prowadzić działalność wykonywania planu urządzenia lasu usługodawcom
z innych państw członkowskich.

7. Ustawa – Prawo łowieckie

Stan obecny
W obowiązujących przepisach działalność gospodarcza polegająca na świadczeniu usług
turystycznych obejmujących:
1) polowania wykonywane przez cudzoziemców na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
2) polowania za granicą
– jest działalnością regulowaną w rozumieniu ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie
działalności gospodarczej i wymaga uzyskania wpisu do rejestru polowań.
Organem prowadzącym rejestr jest marszałek województwa właściwy ze względu na siedzibę
albo miejsce zamieszkania przedsiębiorcy.
Przedsiębiorca, przed uzyskaniem wpisu do rejestru jest obowiązany spełnić następujące
warunki:
1) ustanowić obowiązkowe zabezpieczenie majątkowe roszczeń osób trzecich z tytułu
niewykonania lub nienależytego wykonania zobowiązania przez przedsiębiorcę;
2) złożyć z wynikiem pozytywnym egzamin ze znajomości zasad wykonywania polowania
oraz zasad ochrony przyrody lub zatrudniać osobę spełniającą ten warunek;
3) składać organowi rejestrowemu oryginały dokumentów potwierdzających zawarcie
kolejnych umów albo dokonania kolejnej blokady środków finansowych stanowiących
zabezpieczenie finansowe roszczeń osób trzecich.
Warunkiem wykonywania przedmiotowej działalności gospodarczej jest również niekaralność
przedsiębiorcy i osób kierujących jego działalnością za przestępstwo określone ustawą oraz
przestępstwo przeciwko obrotowi gospodarczemu.

W przedmiotowym przypadku reglamentacja została wprowadzona ze względu na
ochronę interesów potencjalnych klientów przedsiębiorcy, korzystających z jego usług oraz
w celu zapewnienia prawidłowego i bezpiecznego wykonywania polowań.
Należy jednak zauważyć, iż osiągnięcie tych celów będzie możliwe również po
zniesieniu obowiązku uzyskania wpisu do rejestru przy jednoczesnym pozostawieniu
materialnych warunków wykonywania tej działalności, ze szczególnym uwzględnieniem
obowiązku ustanowienia zabezpieczenia finansowego oraz zdania odpowiedniego egzaminu.
Należy podkreślić, iż przedmiotowa ustawa funkcjonuje już prawie 10 lat i rynek tego
rodzaju usług jest już raczej nasycony, a konsumenci tego rodzaju usług są świadomi swoich
praw i wymagający. Dlatego też nie ma potrzeby aby administracyjnymi metodami polegającymi
na obowiązku uzyskiwania wpisu do rejestru nadzorować spełnianie ustawowych warunków
prowadzenia tej działalności.



35
Propozycje zmian
Uchylono obowiązek uzyskiwania wpisu do rejestru działalności regulowanej w zakresie
działalności gospodarczej polegającej na świadczeniu usług turystycznych obejmujących
polowania wykonywane przez cudzoziemców na terytorium RP oraz polowania za granicą.
Powyższa działalność będzie mogła być wykonywana po spełnieniu warunków określonych
w ustawie polegających w szczególności na ustanowieniu zabezpieczenia majątkowego roszczeń
osób trzecich.
Zgodnie z projektem marszałek województwa nie będzie dokonywać kontroli uprzedniej
podejmowanej działalności gospodarczej lecz następczej. W przypadku stwierdzenia podczas
kontroli następczej naruszeń warunków wykonywania działalności gospodarczej, organ będzie
wzywał do ich usunięcia, a w przypadku nieusunięcia naruszeń wyda decyzję o zakazie
wykonywania działalności gospodarczej.
Likwidacja rejestru działalności regulowanej skutkuje zniesieniem opłaty za wpis w wysokości
616 zł.

8. Ustawa – Prawo o ruchu drogowym

Stan obecny
Ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym zajmuje się problematyką
działalności gospodarczej m.in. w zakresie produkcji tablic rejestracyjnych, która jest
działalnością gospodarczą poddaną reglamentacji (art. 75a i 75b). Tablice rejestracyjne może
produkować przedsiębiorca po uzyskaniu zezwolenia marszałka województwa (art. 75a ust. 1),
który posiada siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Propozycje zmian
Projekt ustawy uchyla obowiązek uzyskania zezwolenia na podjęcie i wykonywanie działalności
gospodarczej w zakresie produkcji tablic rejestracyjnych. Działalność w powyższym zakresie
uzależniono od obowiązku wpisu do rejestru działalności regulowanej, przy zachowaniu
najważniejszych warunków szczegółowych dla tego rodzaju działalności.
Zmiany wprowadzone w ustawie – Prawo o ruchu drogowym mają na celu zmniejszenie
reglamentacji w zakresie produkcji tablic rejestracyjnych, przez zastąpienie zezwolenia mniej
uciążliwą dla przedsiębiorcy formą reglamentacji w postaci rejestru działalności regulowanej.

9. Ordynacja podatkowa
W ustawie wprowadza się przepis, na mocy którego jednoosobowa spółka kapitałowa powstała
w wyniku przekształcenia przedsiębiorcy będącego osobą fizyczną odpowiada całym swoim
majątkiem solidarnie z tą osobą fizyczną za powstałe do dnia przekształcenia zaległości
podatkowe przedsiębiorcy związane z prowadzoną działalnością gospodarczą (art. 112b).
Projektowany przepis jest konsekwencją przekształcenia przewidzianego w projektowanym
art.
584² § 1 Kodeksu spółek handlowych. Przedsiębiorstwo osoby fizycznej zostanie
przekształcone w spółkę kapitałową, co oznacza, że spółka stanie się właścicielem majątku,
którego właścicielem do dnia przekształcenia był przedsiębiorca (osoba fizyczna). Osoba
fizyczna przestanie więc być właścicielem majątku, ale jednocześnie nie traci bytu prawnego
wraz z przekształceniem. Nie można zatem wykluczyć przypadków, w których przedsiębiorca
(osoba fizyczna), na którym ciążą zaległości podatkowe, w celu uniknięcia egzekucji z majątku
osobistego tych zaległości przekształci się w spółkę kapitałową, wnosząc ten majątek do spółki.
Wobec powyższego jest konieczne wprowadzenie w przepisach ustawy – Ordynacja podatkowa
regulacji umożliwiającej orzeczenie o odpowiedzialności jednoosobowej spółki kapitałowej, za
zaległości podatkowe osoby fizycznej (byłego przedsiębiorcy). Należy zauważyć, że w

36
przepisach ustawy – Ordynacja podatkowa istnieje przepis art. 112, który realizuje podobne cele
jak projektowany art. 112b. Odpowiedzialność powinna się rozciągać na wszystkie zaległości
podatkowe osoby fizycznej, w tym zaległości z tytułu sprawowanej funkcji płatnika. Tak szeroki
zakres odpowiedzialności wynika z faktu, że przedsiębiorca będący osobą fizyczną zna swój stan
rozliczeń z fiskusem na dzień przekształcenia. Nie zachodzą zatem żadne okoliczności, które
uzasadniałyby wprowadzenie ograniczenia odpowiedzialności jednoosobowej spółki kapitałowej
utworzonej przez przedsiębiorcę na skutek przekształcenia.
Projekt ustawy o ograniczaniu barier administracyjnych dla obywateli i przedsiębiorców
wprowadza prawo składania oświadczeń w miejsce obecnego obowiązku przedstawiania
zaświadczeń. Organ, do którego zostanie złożone oświadczenie powinien mieć możliwość
zwrócenia się do organu podatkowego, który dysponuje danymi podanymi w tym oświadczeniu
o sprawdzenie ich rzetelności, jeżeli dane te budzą wątpliwości. W świetle powyższego jest
konieczne wprowadzenie w ustawie – Ordynacja podatkowa regulacji umożliwiającej organowi,
do którego zostanie złożone oświadczenie o wysokości dochodu lub o braku zaległościach
podatkowych, przeprowadzenie weryfikacji takiego oświadczenia. Należy zauważyć, że
wszelkie dane indywidualne, które są zgromadzone w organie podatkowym są objęte tajemnicą
skarbową, a więc podlegają szczególnej ochronie i mogą być udostępniane w ściśle określonych
przypadkach. Wobec powyższego proponuje się dodanie art. 299c ustawy – Ordynacja
podatkowa, w myśl którego organy podatkowe udostępniają informacje zawarte w aktach spraw
podatkowych, z wyłączeniem informacji określonych w art. 182, organom, które na podstawie
odrębnych ustaw są obowiązane do przyjęcia oświadczenia o wysokości dochodów
(przychodów) lub oświadczenia o niezaleganiu w podatkach, w zakresie niezbędnym do
weryfikacji treści oświadczenia.

W projektowanym art. 306d ustawy – Ordynacja podatkowa wprowadzono zmiany
dostosowawcze wynikające z projektowanego art. 220 Kodeksu postępowania
administracyjnego.


10. Ustawa o komornikach sądowych i egzekucji

Stan obecny
Dla każdej sprawy z zakresu, o którym mowa w art. 2 ust. 1 ustawy o komornikach (...),
komornik tworzy akta. Akta spraw mogą być tworzone i przetwarzane także z wykorzystaniem
technik informatycznych. Urządzenia ewidencyjne w postaci repertorium, wykazów i ksiąg
pomocniczych prowadzi się systemem roczników i zamyka się w ostatnim dniu roku
kalendarzowego, w którym zostały założone. Akta spraw oraz urządzenia ewidencyjne
stanowiące materiały archiwalne w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 lipca 1983 r.
o

narodowym zasobie archiwalnym i archiwach wchodzą do państwowego zasobu
archiwalnego.
Komornik ściąga opłatę od dłużnika proporcjonalnie do wysokości wyegzekwowanych kwot, np.
w sprawach o egzekucję świadczeń pieniężnych komornik pobiera opłatę stosunkową
w wysokości 15 % wartości wyegzekwowanego świadczenia, jednak nie niższej niż 1/10 i nie
wyższej niż trzydziestokrotna wysokość przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego.
W przypadku skierowania egzekucji do wierzytelności z rachunku bankowego lub
wynagrodzenia za pracę komornik pobiera opłatę stosunkową w wysokości 8 % wartości
wyegzekwowanego świadczenia, jednak nie niższej niż 1/10 i nie wyższej niż dziesięciokrotna
wysokość przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego.
W celu pobrania opłat komornik wydaje postanowienie, w którym wzywa dłużnika do uiszczenia
należności z tego tytułu w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia. Postanowienie po

37
uprawomocnieniu się podlega wykonaniu w drodze egzekucji bez zaopatrywania w klauzulę
wykonalności.
W przypadku niecelowego wszczęcia postępowania egzekucyjnego opłaty uiszcza wierzyciel.
W celu ich pobrania komornik wydaje postanowienie, w którym wzywa wierzyciela do
uiszczenia należności z tego tytułu w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia.
Postanowienie po uprawomocnieniu się podlega wykonaniu w drodze egzekucji bez
zaopatrywania w klauzulę wykonalności. W przypadku umorzenia postępowania egzekucyjnego
komornik nie pobiera opłaty od tej części świadczenia, która nie została wyegzekwowana.
W przypadku gdy egzekwowane świadczenie zostało zabezpieczone przed wszczęciem
postępowania egzekucyjnego, na poczet opłaty stosunkowej komornik zalicza opłatę za
dokonanie zabezpieczenia, jeżeli pobrał ją od wierzyciela.
Opłatę stałą w wysokości 3 % przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego komornik pobiera od
wierzyciela w przypadku otrzymania zlecenia poszukiwania majątku dłużnika w trybie art. 7971
Kodeksu postępowania cywilnego. W razie nieuiszczenia opłaty w terminie 7 dni od otrzymania
wezwania, komornik zwraca wniosek zawierający zlecenie.
W razie odnalezienia majątku dłużnika w trybie określonym w art. 53a ust. 1 komornik pobiera
opłatę stałą w wysokości 5 % szacunkowej wartości tego majątku, nie więcej jednak niż 100 %
przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego. Opłata ta ulega zmniejszeniu o kwotę opłaty
pobranej na podstawie ust. 1. Przepis art. 49 ust. 3 stosuje się odpowiednio.


Propozycje zmian
Zmiana zawarta w art. 37a ust. 1 ustawy o komornikach sądowych i egzekucji (dalej: ustawa
o
komornikach) ma na celu doprecyzowanie aktualnych przepisów ustawy w zakresie
umożliwienia tworzenia, przetwarzania i przechowywania akt w wersji elektronicznej na równi z
wersją papierową. Odpowiednie zastosowanie w tym zakresie będą miały przepisy wydane na
podstawie art. 5 ust. 2a – 2c ustawy z dnia 14 lipca 1983 r. o narodowym zasobie archiwalnym i
archiwach (Dz. U. z 2006 r. Nr 97, poz. 673, z późn. zm.). Proponowana zmiana pozwoli
uniknąć wątpliwości interpretacyjnych dotyczących sposobu tworzenia, przetwarzania
i archiwizowania akt w postępowaniu egzekucyjnym.
Z art. 5 ust. 2 ustawy z dnia 18 września 2001 r. o podpisie elektronicznym jednoznacznie
wynika, że dane w postaci elektronicznej opatrzone bezpiecznym podpisem elektronicznym
weryfikowanym przy pomocy ważnego kwalifikowanego certyfikatu są równoważne pod
względem skutków prawnych dokumentom opatrzonym podpisami własnoręcznymi, chyba że
przepisy odrębne stanowią inaczej. Z art. 16 ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji
działalności podmiotów realizujących zadania publiczne wynika, że podmiot publiczny,
prowadząc wymianę informacji, jest obowiązany zapewnić możliwość wymiany informacji
również w formie elektronicznej przez wymianę dokumentów elektronicznych związanych
z załatwianiem spraw należących do jego zakresu działania, przy wykorzystaniu
informatycznych nośników danych lub środków komunikacji elektronicznej. Komornik sądowy,
zgodnie z art. 1 ustawy o komornikach, jest funkcjonariuszem publicznym, dlatego powyższe
regulacje znajdują zastosowanie w prowadzonej przez niego działalności.
Mając na względzie, iż wierzyciel w trybie art. 39 ustawy o komornikach pokrywa koszty
uzyskiwania informacji o składnikach majątku dłużnika czy też jego miejscu pracy i
wynagrodzeniu, dodatkowa opłata stała za poszukiwanie majątku dłużnika, wynikająca z art. 53a
ustawy o komornikach, stanowi dochód komornika już na etapie wszczęcia egzekucji,
niezależnie od tego, czy ostatecznie egzekucja okaże się skuteczna czy też bezskuteczna (w ok.
70 % egzekucje są bezskuteczne, w tych przypadkach wspomniana opłata obciąża wierzyciela,
co zniechęca go do egzekucji na drodze sądowej i komorniczej). W tej sytuacji, aby wymusić
większą efektywność podejmowanych przez komorników działań, racjonalne i uzasadnione

38
wydaje się obniżenie opłaty stałej niepowiązanej ze skutecznością egzekucji, wynikającej z art.
53a ustawy o komornikach, z 3 % przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego do 2 %
przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego. Powyższa zmiana przyczyni się do powrotu do
bardziej efektywnego sposobu finansowania egzekucji z należności wyegzekwowanych od
dłużników, bowiem z jednej strony, obniży opłatę stałą za poszukiwanie majątku dłużnika z 3 %
do 2 %, z drugiej strony natomiast, zapewni komornikom wyższe opłaty stosunkowe, ale tylko
w przypadku skutecznej egzekucji. Gwarantowanie komornikom opłat stałych, niemających
związku z efektami ich pracy i niepowiązanych ze skutecznością egzekucji, ma demotywujący
wpływ na podejmowane przez komorników działania oraz zniechęca wierzycieli do egzekucji
komorniczej małych kwot. Charakter pracy komornika wymaga, aby była ona nagradzana za
skuteczność podejmowanych działań egzekucyjnych.


11. Ustawa o gospodarce nieruchomościami

Propozycje zmian
Wydłużeniu uległ termin, w jakim ma nastąpić aktualizacja opłat z tytułu użytkowania
wieczystego gruntu. Obecnie aktualizacja opłaty następuje w cyklu rocznym, propozycja
przewiduje dokonywanie aktualizacji nie częściej niż raz na trzy lata. Przepis w tym zakresie,
zgodnie z przepisem końcowym wejdzie w życie z dniem 1 stycznia 2012 r.

12. Ustawa – Kodeks spółek handlowych

Stan obecny
Obecnie system prawa polskiego nie przewiduje możliwości przekształcenia przedsiębiorcy
będącego osobą fizyczną w inną formę organizacyjną, przy zachowaniu wszelkich przywilejów,
praw i obowiązków, które przysługiwały uprzednio przedsiębiorcy przekształconemu.

Przekształcenie przedsiębiorcy w spółkę kapitałową
Proponowane rozwiązania mają na celu wypełnienie swoistej systemowej luki prawnej
i umożliwienie przedsiębiorcy będącemu osobą fizyczną wykonującą we własnym imieniu
działalność gospodarczą (przedsiębiorcy przekształcanemu) przekształcenie w jednoosobową
spółkę kapitałową (spółkę przekształconą).
Przedsiębiorca przekształcany stanie się spółką przekształconą z chwilą wpisu spółki do rejestru.
Jednocześnie właściwy organ ewidencyjny z urzędu wykreśli przedsiębiorcę przekształcanego
z ewidencji działalności gospodarczej.
Nadmienić należy, iż skutkiem przekształcenia przedsiębiorcy będącego osobą fizyczną
w spółkę kapitałową będzie sukcesja uniwersalna. Powyższe oznacza, że spółce przekształconej
przysługiwać będą wszystkie prawa i obowiązki przedsiębiorcy przekształcanego. Jednocześnie
spółka przekształcona pozostanie podmiotem zezwoleń, koncesji oraz ulg, które zostały
udzielone przedsiębiorcy przed jego przekształceniem, chyba że ustawa lub decyzja o udzieleniu
zezwolenia, koncesji lub ulgi będzie stanowiła inaczej.
Przedmiotowa regulacja zapobiegnie utracie przez przedsiębiorcę będącego osobą fizyczną
posiadanych przez niego koncesji czy ulg, o które już jako spółka przekształcona nie będzie
musiał się ponownie ubiegać, gdyż przejdą one automatycznie na nowo powstałą formę prawną
(spółkę akcyjną lub spółkę z. o.o.). Ponadto spowoduje to powstanie oszczędności, gdyż
wyeliminuje dodatkowe koszty, na jakie narażona byłaby spółka w sytuacji ponownego
ubiegania się o koncesję czy zezwolenie.
Skutkiem przedmiotowego przekształcenia jest również to, iż z dniem przekształcenia
przedsiębiorca przekształcany staje się wspólnikiem spółki przekształconej.

39
strony : 1 ... 10 ... 20 ... 27 . [ 28 ] . 29 ... 39

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: