eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o ograniczaniu barier administracyjnych dla obywateli i przedsiębiorców

Rządowy projekt ustawy o ograniczaniu barier administracyjnych dla obywateli i przedsiębiorców

- znowelizowanie szeregu ustaw poprzez likwidację utrudnień dla obywateli i przedsiębiorców oraz przez ograniczenie sfery regulacyjnej państwa;

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 3656
  • Data wpłynięcia: 2010-11-24
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o ograniczaniu barier administracyjnych dla obywateli i przedsiębiorców
  • data uchwalenia: 2011-03-25
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 106, poz. 622

3656

zastępuje pouczenie organu o odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych
zeznań.”,
c) ust. 8 otrzymuje brzmienie:
„8. Minister właściwy do spraw zabezpieczenia społecznego określi, w drodze
rozporządzenia:
1) sposób funkcjonowania określonych typów domów pomocy społecznej
i obowiązujący standard podstawowych usług świadczonych przez domy pomocy
społecznej,
2) wzór wniosku o wydanie zezwolenia,

3) tryb kierowania i przyjmowania osób ubiegających się o przyjęcie do domu
pomocy społecznej
– uwzględniając indywidualne potrzeby i możliwości psychofizyczne mieszkańców
domów oraz osób kierowanych do domów pomocy społecznej.”;
2) w art. 57a ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. Jeżeli podmiot, któremu wydano zezwolenie na prowadzenie domu pomocy
społecznej:
1)
przestał spełniać warunki określone w niniejszej ustawie,
2)
przestał spełniać standardy, o których mowa w art. 55 ust. 1 i 2,

3) nie przedstawi na żądanie wojewody w wyznaczonym terminie aktualnych
dokumentów, oświadczeń lub informacji, o których mowa w art. 57 ust. 3b
– wojewoda wyznacza dodatkowy termin na spełnienie warunków lub standardów
albo na dostarczenie wymaganych dokumentów, oświadczeń lub informacji.”;
3) w art. 80a:
a) ust. 3 otrzymuje brzmienie:
„3. Wojewoda wydaje zezwolenie na prowadzenie całodobowej placówki opiekuńczo-
-wychowawczej, jeżeli podmiot o nie występujący:
1)
spełnia warunki określone w niniejszej ustawie;
2)
spełnia standardy, o których mowa w art. 81 ust. 10 pkt 4 i 5;
3)
przedstawi:
a) dokumenty potwierdzające tytuł prawny do nieruchomości, na której jest
położona placówka,

70
b) dokumenty potwierdzające spełnianie wymagań określonych odrębnymi
przepisami,
c) regulamin organizacyjny placówki lub jego projekt,
d) w przypadku podmiotów, o których mowa w ust. 1 pkt 2:
– dokumenty
potwierdzające status prawny tego podmiotu,
– informację o sposobie finansowania placówki,
– zaświadczenie, że osoba, która będzie kierowała placówką ze względu
na stan zdrowia jest ona zdolna do kierowania placówką,
– zaświadczenie albo oświadczenie o niezaleganiu z płatnościami
wobec urzędu skarbowego i składkami do Zakładu Ubezpieczeń
Społecznych oraz o niekaralności za przestępstwo umyślne osoby,
która będzie kierowała placówką.”,
b) po ust. 3 dodaje się ust. 3a w brzmieniu:
„3a. Do oświadczenia, o którym mowa w ust. 3 pkt 3 lit. d, przepis art. 57 ust. 3c stosuje się
odpowiednio.”;
4) w art. 107:
a) po ust. 5 dodaje się ust. 5a i 5b w brzmieniu:
„5a. Sytuację osobistą, rodzinną, dochodową i majątkową osoby lub rodziny
ustala się na podstawie następujących dokumentów:
1) dowodu osobistego lub innego dokumentu stwierdzającego tożsamość;
2) skróconego odpisu aktu urodzenia dziecka lub książeczki zdrowia dziecka
(do wglądu);
3) dokumentów określających status cudzoziemca w Rzeczypospolitej
Polskiej;
4) decyzji właściwego organu w sprawie renty, emerytury, świadczenia
przedemerytalnego lub zasiłku przedemerytalnego;
5) orzeczenia komisji do spraw inwalidztwa i zatrudnienia wydanego przed
dniem 1 września 1997 r., orzeczenia lekarza orzecznika o niezdolności do
pracy, niezdolności do samodzielnej egzystencji, orzeczenia komisji
lekarskiej;

71
6) orzeczenia o niepełnosprawności albo orzeczenia o stopniu
niepełnosprawności;
7) zaświadczenia albo oświadczenia o wysokości wynagrodzenia z tytułu
zatrudnienia, zawierającego informacje o wysokości potrąconej zaliczki na
podatek dochodowy od osób fizycznych, składki na ubezpieczenie
zdrowotne, składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe w części
finansowanej przez ubezpieczonego oraz składki na ubezpieczenie
chorobowe;
8) zaświadczenia albo oświadczenia o wysokości wynagrodzenia
uzyskiwanego na podstawie umowy agencyjnej, umowy zlecenia, umowy
o dzieło albo w okresie członkostwa w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub
spółdzielni kółek rolniczych (usług rolniczych), zawierającego informacje
o potrąconej zaliczce na podatek dochodowy od osób fizycznych, składki na
ubezpieczenie zdrowotne, składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe w
części finansowanej przez ubezpieczonego oraz składki na ubezpieczenie
chorobowe;
9) zaświadczenia albo oświadczenia o okresie zatrudnienia, w tym
o okresach, za które były opłacane składki na ubezpieczenia społeczne, oraz
o okresach nieskładkowych;
10) dowodu otrzymania renty lub emerytury, zasiłku przedemerytalnego lub
świadczenia przedemerytalnego;
11) zaświadczenie urzędu gminy albo oświadczenia o powierzchni
gospodarstwa rolnego w hektarach przeliczeniowych;
12) zaświadczenia albo oświadczenia o kontynuowaniu nauki w gimnazjum,
szkole ponadgimnazjalnej, szkole ponadpodstawowej lub szkole wyższej;
13) decyzji starosty o uznaniu lub odmowie uznania za osobę bezrobotną,
utracie statusu osoby bezrobotnej, o przyznaniu, odmowie przyznania,
wstrzymaniu, wznowieniu wypłaty oraz utracie lub pozbawieniu prawa do
zasiłku dla bezrobotnych, świadczenia szkoleniowego, stypendium, dodatku
aktywizacyjnego albo oświadczenia o pozostawaniu w ewidencji
bezrobotnych lub poszukujących pracy;
14) decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych o ustaleniu kapitału
początkowego;

72
15) zaświadczenia albo oświadczenia o zobowiązaniu do opłacania składki
na ubezpieczenie społeczne rolników;
16) zaświadczenia albo oświadczenia o zadeklarowanej podstawie wymiaru
składek na ubezpieczenie społeczne osób prowadzących pozarolniczą
działalność gospodarczą;
17)
zaświadczenia albo oświadczenia, o których mowa w art. 8 ust. 7 i 8;
18)
oświadczenia o uzyskaniu dochodu, o którym mowa w art. 8 ust. 11 i 12;
19) decyzji organów przyznających świadczenia pieniężne;
20)
oświadczenia o stanie majątkowym.
5b. Do oświadczeń, o których mowa w ust. 5a, przepis art. 57 ust. 3c stosuje się
odpowiednio.”,
b) ust. 6 otrzymuje brzmienie:
„6. Minister właściwy do spraw zabezpieczenia społecznego określi, w drodze
rozporządzenia, sposób przeprowadzania rodzinnego wywiadu środowiskowego,
uwzględniając miejsce i terminy jego przeprowadzania, wzór kwestionariusza
wywiadu, uwzględniając w szczególności sytuacje, w których wypełnia się
poszczególne części kwestionariusza wywiadu, wzór oświadczenia o stanie
majątkowym, wzór druku „Pomoc Społeczna – Niebieska Karta” oraz wzór
legitymacji pracownika socjalnego, mając na uwadze rzetelność
przeprowadzanego wywiadu środowiskowego .”.

Art. 61. W ustawie z dnia 19 marca 2004 r. – Prawo celne (Dz. U. Nr 68, poz. 622, z późn. zm.53))
wprowadza się następujące zmiany:
1) w art. 26 dodaje się ust. 7 w brzmieniu:
„7. We wniosku o ustanowienie wolnego obszaru celnego lub składu wolnocłowego
należy podać numer w rejestrze przedsiębiorców albo w ewidencji działalności
gospodarczej. Nie jest wymagane potwierdzanie tych danych dokumentami.”;
2) art. 28 otrzymuje brzmienie:
„Art. 28. Minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze
rozporządzenia, ogólne warunki i wzory ewidencji prowadzonych w wolnym obszarze

53) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2004 r. Nr 273, poz. 2703, z 2008 r. Nr 209,
poz. 1320 i Nr 215, poz. 1355, z 2009 r. Nr 168, poz. 1323 oraz z 2010 r. Nr 106, poz. 673.

73
celnym lub składzie wolnocłowym, mając na uwadze zapewnienie w szczególności
przejrzystości rozchodów i przemieszczeń towarów oraz ewidencji maszyn, urządzeń
i wyposażenia.”;
3) po art. 28 dodaje się art. 28a w brzmieniu:
„Art. 28a. 1. Osoby, o których mowa w art. 799 lit. c Rozporządzenia Wykonawczego,
składają do dyrektora izby celnej właściwego ze względu na położenie wolnego
obszaru celnego lub składu wolnocłowego pisemne powiadomienie o rozpoczęciu
działalności w wolnym obszarze celnym lub składach wolnocłowych.
2. Powiadomienie powinno zawierać w szczególności:
1) określenie osoby, która zamierza prowadzić działalność w wolnym obszarze
celnym;
2) numer identyfikacyjny EORI.
3. Do powiadomienia należy dołączyć poświadczoną urzędowo kopię zezwolenia lub
koncesji, w przypadku działalności, której prowadzenie wymaga zezwolenia lub
koncesji.
4. Zmiana danych, o których mowa w powiadomieniu lub załączonych dokumentach
wymaga pisemnego zgłoszenia do organu celnego właściwego ze względu na złożenie
powiadomienia, w terminie 14 dni od dnia ich powstania.”.

Art. 62. W ustawie z dnia 31 marca 2004 r. o przewozie koleją towarów niebezpiecznych
(Dz. U. Nr 97, poz. 962, z 2005 r. Nr 141, poz. 1184, z 2006 r. Nr 249, poz. 1834 oraz
z 2007 r. Nr 176, poz. 1238) wprowadza się następujące zmiany:
1) w art. 35:
a) w ust. 2 pkt 3 – 5 otrzymują brzmienie:
„3) oświadczenie o niekaralności za przestępstwo popełnione umyślnie;
4) oświadczenie o ukończeniu kursu podstawowego;
5) oświadczenie o zdaniu egzaminu.”,
b) po ust. 2 dodaje się ust. 2a w brzmieniu:
„2a. Oświadczenia, o których mowa w ust. 2 pkt 3 – 5, składa się pod rygorem
odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych zeznań.  Składający
oświadczenie jest obowiązany do zawarcia w nim klauzuli następującej treści:

74
strony : 1 ... 10 ... 14 . [ 15 ] . 16 ... 30 ... 39

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: