Rządowy projekt ustawy o kierujących pojazdami
Rządowy projekt ustawy o kierujących pojazdami
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 2879
- Data wpłynięcia: 2010-03-08
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o kierujących pojazdami
- data uchwalenia: 2011-01-05
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 30, poz. 151
2879-II
wyhamowanie na pasie przeznaczonym do
jazdy – kończy się często zderzeniem,
poprzez najechanie z tyłu przez kierowcę,
który – po pierwsze – nie zauważył w porę
hamującego pojazdu, a po drugie –
zapomniał, że droga hamowania przy dużej
prędkości wydłuża się nieproporcjonalnie
do prędkości. Rozpoczynając naukę
zachowania się na drodze, wyobraźmy
sobie, że drogą porusza się cała kawalkada
pojazdów, a my jedziemy między nimi.
Niech nigdy nie uśpi naszej czujności fakt,
że w danej chwili, jesteśmy sami na drodze.
TEMAT X Powtórzenia wybranych tematów.
Czas realizacji: 2 godziny praktycznej nauki jazdy.
Cele nauczania
Treść nauczania.
Wskazówki
metodyczne.
Nabywanie
Powtórzenia wg wybranych tematów.
Wyboru tematu do
umiejętności
powtórzenia może
i doświadczenia.
dokonać kursant lub
instruktor, wybierając
najsłabiej opanowane
tematy.
Egzamin wewnętrzny.
Cel egzaminu
Zadania egzaminacyjne:
Sprawdzenie nabytych w 1. Ruszenie, włączenie II biegu, osiągnięcie prędkości jazdy 40
czasie procesu
km/godz.
dydaktycznego
i zatrzymanie w określonym miejscu.
wiadomości i
Całe ćwiczenie ma być wykonane na odcinku drogi o długości
umiejętności oraz
~50m.
wskazanie ewentualnych 2. Przejazd slalomem z nawrotem.
braków i niedociągnięć. Slalom składa się z 7 słupków rozstawionych w linii prostej.
Sprawdzenie
Odległość między słupkami dopasowana do gabarytów samochodu,
umiejętności jazdy i
na którym odbywa się egzamin.
zachowania się w ruchu 3. Jazda w ruchu miejskim.
miejskim.
Zwrócenie uwagi na dopasowanie prędkości do warunków i
Sprawdzenie
przepisów ruchu.
umiejętności jazdy i
Szczególnie należy zwrócić uwagę na:
zachowania na drogach
- prawidłowe zachowanie na wszelkiego rodzaju
poza obszarem
skrzyżowaniach,
zabudowanym.
- pewne i bezpieczne zmiany pasów ruchu,
W przypadku
- pewne i bezpieczne włączanie się do ruchu,
stwierdzenia braków,
- właściwą interpretację sytuacji drogowej wymuszającej
wskazanie tematów do
działania wyprzedzające.
powtórzenia - zalecenie 4. Jazda poza miastem
wykupienia lekcji
Szczególnie należy zwrócić uwagę na:
dodatkowych.
- prawidłowe reakcje kierowcy na sytuacje jaka zachodzi na drodze
przed i za samochodem;
- opanowanie toru jazdy przy prędkościach zbliżonych do
maksymalnych dopuszczalnych na drodze poza obszarem
zabudowanym;
- poprawne (jak na szkoleniu) wykonanie manewru wyprzedzania
przy prędkościach zbliżonych do maksymalnej dopuszczalnej;
- poprawne zachowanie, gdy pojazd, którym jedziemy jest
wyprzedzany;
- zachowanie właściwej odległości od pojazdu poprzedzającego,
gdy nie ma możliwości, bądź potrzeby wyprzedzania;
- umiejętność przewidywania zagrożeń, w tym podczas przejazdu
przez przejazdy kolejowe oraz małe miejscowości lub wsie
położone przy drogach lokalnych;
- ogólną kulturę jazdy z zaznaczeniem przyjaznego nastawienia do
innych użytkowników drogi.
Kryteria oceny kandydata na kierowcę w czasie egzaminu wewnętrznego praktycznej
nauki jazdy.
Egzaminem wewnętrznym objęte są wszystkie elementy wymienione w programie egzaminu.
Pierwszą część egzaminu wykonuje się na placu manewrowym, odpowiednio przygotowanym
do wymagań egzaminacyjnych.
Ćwiczenie 1. – jest sprawdzianem opanowania dynamicznego ruszenia, osiągnięcia prędkości
40 km/godz. i zatrzymania pojazdu. Ćwiczenie odbywa się na odcinku drogi o długości ~50
m, co wymusza dynamikę jego wykonania. Ćwiczenie to jest nawiązaniem do ruszania i
hamowania na skrzyżowaniach.
W ćwiczeniu oceniane będą:
- dynamiczne ruszanie
- utrafienie odpowiedniego momentu do rozpoczęcia hamowania
- zatrzymanie.
Ćwiczenie 2. – jest sprawdzianem opanowania szybkiego kręcenia kierownicą, opanowania
umiejętności prawidłowego wyboru strefy skrętu i wykonania nawrotu.
Ocenie podlega:
- sposób kręcenia kierownicą
- wybór strefy skrętu
- tor jazdy w nawrocie.
Prawidłowe wykonanie obu ćwiczeń jest warunkiem zaliczenia tej części egzaminu.
Druga część egzaminu odbywa się w ruchu drogowym w mieście.
Trasa jazdy egzaminacyjnej powinna być tak dobrana aby zawierała wszystkie elementy
wymienione w programie egzaminu.
Ocenie podlegać będzie:
- dostosowanie prędkości do warunków jazdy – płynność jazdy
- zachowanie na skrzyżowaniach
- sygnalizowanie zamiaru wykonywanych manewrów – jazda wyraźna.
- umiejętność oceny i interpretacji sytuacji drogowej.
Trzecia część egzaminu dotyczy jazdy poza obszarem zabudowanym.
W tej część egzaminu zadania stwarzać będą konkretne sytuacje drogowe.
Ocenie podlegać będzie:
- prawidłowa reakcja kierowcy na napotkane sytuacje
- poprawność wyboru pasa ruchu
- prawidłowość wykonywania manewrów wyprzedzania, omijania
- prawidłowe zachowanie przy mijaniu i wyprzedzaniu przez inny pojazd
- ogólna kultura jazdy – płynność i wyrazistość.
Oceny poszczególnych elementów egzaminu wewnętrznego dokonuje instruktor prowadzący
szkolenie.
Warunkiem zaliczenia drugiej i trzeciej część egzaminu jest poprawne wykonanie wszystkich
elementów.
Dopuszcza się drobne uchybienia wynikające z braku doświadczenia, takie jak mało
precyzyjne wybranie toru jazdy w zakręcie, czy ustawienie się na najwłaściwszym pasie przy
skręcie w lewo na rondzie i itp.
Niedopuszczalne jest zaliczenie egzaminu w przypadku naruszanie przepisów, spowodowanie
zagrożenia w ruchu lub zachowanie aroganckie wobec innych uczestników ruchu ze
szczególnym uwzględnieniem pieszych i rowerzystów.
W przypadku nie zaliczenia egzaminu wewnętrznego instruktor, celem uzupełnienia
umiejętności, wyznaczy jazdy dodatkowe.
D. Szczegółowy program szkolenia kat D
Program nauczania na kursie dla kandydatów na kierowców kat. D.
Uwarunkowania wstępne.
Założeniem podstawowym jest kursowy system szkolenia. W kursie uczestniczyć może co
najwyżej 20 słuchaczy – kursantów.
Zakłada się, że każdy z uczestników kursu posiada prawo jazdy kat. B.
Program szkolenia zawarty jest w czterech przedmiotach, w ramach których przewidziane są
zajęcia teoretyczne, zajęcia praktyczne i ćwiczenia.
Zajęcia teoretyczne i ćwiczenia powinny być prowadzone przez instruktora, wspólnie dla
wszystkich uczestników kursu, natomiast zajęcia praktyczne mogą odbywać się w
mniejszych grupach lub indywidualnie (nauka jazdy). Instruktor – nauczyciel jazdy
powinien być przygotowany do prowadzenia wszystkich przedmiotów i zajęć
przewidzianych w programie szkolenia.
Instruktor – nauczyciel jazdy zobowiązany jest do realizacji całości programu nauczania z
zachowaniem odpowiedniej korelacji zajęć. Inwencji instruktora pozostawia się metodykę
prowadzenia zajęć, dopasowaną do warunków i możliwości dydaktycznych a w odniesieniu
do praktycznej nauki jazdy, do warunków terenowych,
Jednostka lekcyjna zajęć teoretycznych i ćwiczeń wynosi 45 min.
Jednostka lekcyjna zajęć praktycznych wynosi 60 min.
Budowa programu.
1. Charakterystyka absolwenta kursu.
Określa szczegółowo, jaki zasób wiadomości, umiejętności i nawyków powinien opanować
kandydat na kierowcę w wyniku ukończenia kursu.
2. Plan nauczania.
Zawiera przedmioty nauczania, tworzące całość programu z uwzględnieniem wymiaru
godzin nauczania każdego przedmiotu.
3. Programy nauczania poszczególnych przedmiotów.
Zawierają cele nauczania.
Ustalają w ramach poszczególnych przedmiotów tematy nauczania ilość godzin, cele
nauczania, oraz kolejność w jakiej powinny być realizowane.
Zawierają wskazówki metodyczne dla poszczególnych przedmiotów, sugerujące jak
prowadzić pracę dydaktyczną.
1. Charakterystyka absolwenta.
Wiadomości:
Absolwent, w trakcie szkolenia powinien zdobyć następujące wiadomości:
- poznać ogólne zasady i przepisy o ruchu drogowym, w zakresie niezbędnym dla
kierowcy kat. D.;
- znać zasady przygotowania autobusu do jazdy;
- znać pozycję zasadniczą kierowcy oraz technikę prowadzenia samochodu ciężarowego
/ autobusu w różnych warunkach drogowych i atmosferycznych;
- znać zasady obsługi urządzeń sterujących jazdą samochodem, w zakresie niezbędnym
ze względu na bezpieczeństwo i prawidłową pracę mechanizmów samochodu.
- znać ogólną znajomość budowy autobusu, w szczególności elementów mających
znaczący wpływ na bezpieczeństwo jazdy.
Umiejętności:
Absolwent, w trakcie szkolenia powinien zdobyć następujące umiejętności:
- stosowania przepisów o ruchu drogowym w praktycznym uczestniczeniu w ruchu
drogowym.
- samodzielnego kierowania autobusem w różnych warunkach drogowych i
atmosferycznych, w dzień i w nocy z zachowaniem zasad bezpieczeństwa;
- samodzielnego wykonania podstawowych czynności obsługowych jak:
- sprawdzenie poziomu oleju,
- sprawdzenie poziomu płynu chłodzącego,
- sprawdzenie stanu płynu do spryskiwania szyb,
- sprawdzenie ciśnienia w ogumieniu, wymiany żarówek.
Nawyki:
Absolwent, w trakcie szkolenia powinien zdobyć następujące nawyki:
- zajmowanie prawidłowej - ustalonej pozycji za kierownicą;
- zapinania pasów bezpieczeństwa przed uruchomieniem silnika i ruszeniem z
miejsca;
- prawidłowej obsługi kierownicy, hamulca, sprzęgła, zmiany biegów,
kierunkowskazów, świateł, sygnału;
- jazdy prawą stroną jezdni;
- obserwacji drogi przed i za kierowanym pojazdem;
- każdorazowej oceny sytuacji przed włączeniem kierunkowskazu i zmianą pasa
ruchu lub kierunku jazdy;
- ustępowania pierwszeństwa przejazdu pojazdowi nadjeżdżającemu z prawej
strony;
- ustępowania pierwszeństwa przejazdu autobusom włączającym się do ruchu z
przystanków;
- ustępowania drogi pojazdom uprzywilejowanym w ruchu.
2. Plan nauczania.
L.p. Przedmiot nauczania
Teoria Ćwiczenia Zajęcia
Razem
Praktyczne
1.
Repetytorium z przepisów ruchu drogowego
7
1
8
2.
Technika kierowania autobusem
8
2
10
3.
Zarys budowy samochodu i zasady obsługi
6 1
1
8
technicznej
4.
Nauka jazdy
20
20
Razem
21
4
21
46
3. Programy nauczania.
3.1. Repetytorium z przepisów ruchu drogowego.
3.1.1. Podział materiału nauczania.
L.p. Tematy nauczania
Teoria Ćwiczenia Razem
1. Wiadomości ogólne. Podstawowe pojęcia.
1
1
2.
Przepisy ogólne o ruchu pojazdów.
1
1
3. Przepisy
szczegółowe o ruchu pojazdów. Znaki i
2
1
3
sygnały na drogach.
4.
Ogólne warunki używania pojazdu samochodowego.
1
1
5.
Kierowca pojazdu samochodowego.
1
1
6. Obowiązki i odpowiedzialność kierowcy i posiadacza
pojazdu samochodowego
1
1
Razem
7 1 8
3.1.2. Materiał nauczania.
TEMAT I Wiadomości ogólne. Podstawowe pojęcia.
Czas realizacji 1 godzina zajęć teoretycznych
Treść nauczania.
Wskazówki
Cel nauczania
metodyczne
Przypomnienie
Podstawowe elementy ruchu: droga,
Wykład lub
podstawowych pojęć
pojazd, człowiek.
opowiadanie,
dotyczących ruchu
Ruch drogowy porządkowany jest
ilustrowane planszami,
drogowego.
poprzez znaki drogowe, przepisy i
przeźroczami i itp.
Uświadomienie
zasady ruchu drogowego.
konieczności istnienia
Błędy człowieka jako najczęstsza
zasad i przepisów ruchu
przyczyna wypadków drogowych.
drogowego.
Uświadomienie przyczyn
wypadków i roli
człowieka w ich
powstawaniu.
jazdy – kończy się często zderzeniem,
poprzez najechanie z tyłu przez kierowcę,
który – po pierwsze – nie zauważył w porę
hamującego pojazdu, a po drugie –
zapomniał, że droga hamowania przy dużej
prędkości wydłuża się nieproporcjonalnie
do prędkości. Rozpoczynając naukę
zachowania się na drodze, wyobraźmy
sobie, że drogą porusza się cała kawalkada
pojazdów, a my jedziemy między nimi.
Niech nigdy nie uśpi naszej czujności fakt,
że w danej chwili, jesteśmy sami na drodze.
TEMAT X Powtórzenia wybranych tematów.
Czas realizacji: 2 godziny praktycznej nauki jazdy.
Cele nauczania
Treść nauczania.
Wskazówki
metodyczne.
Nabywanie
Powtórzenia wg wybranych tematów.
Wyboru tematu do
umiejętności
powtórzenia może
i doświadczenia.
dokonać kursant lub
instruktor, wybierając
najsłabiej opanowane
tematy.
Egzamin wewnętrzny.
Cel egzaminu
Zadania egzaminacyjne:
Sprawdzenie nabytych w 1. Ruszenie, włączenie II biegu, osiągnięcie prędkości jazdy 40
czasie procesu
km/godz.
dydaktycznego
i zatrzymanie w określonym miejscu.
wiadomości i
Całe ćwiczenie ma być wykonane na odcinku drogi o długości
umiejętności oraz
~50m.
wskazanie ewentualnych 2. Przejazd slalomem z nawrotem.
braków i niedociągnięć. Slalom składa się z 7 słupków rozstawionych w linii prostej.
Sprawdzenie
Odległość między słupkami dopasowana do gabarytów samochodu,
umiejętności jazdy i
na którym odbywa się egzamin.
zachowania się w ruchu 3. Jazda w ruchu miejskim.
miejskim.
Zwrócenie uwagi na dopasowanie prędkości do warunków i
Sprawdzenie
przepisów ruchu.
umiejętności jazdy i
Szczególnie należy zwrócić uwagę na:
zachowania na drogach
- prawidłowe zachowanie na wszelkiego rodzaju
poza obszarem
skrzyżowaniach,
zabudowanym.
- pewne i bezpieczne zmiany pasów ruchu,
W przypadku
- pewne i bezpieczne włączanie się do ruchu,
stwierdzenia braków,
- właściwą interpretację sytuacji drogowej wymuszającej
wskazanie tematów do
działania wyprzedzające.
powtórzenia - zalecenie 4. Jazda poza miastem
wykupienia lekcji
Szczególnie należy zwrócić uwagę na:
dodatkowych.
- prawidłowe reakcje kierowcy na sytuacje jaka zachodzi na drodze
przed i za samochodem;
- opanowanie toru jazdy przy prędkościach zbliżonych do
maksymalnych dopuszczalnych na drodze poza obszarem
zabudowanym;
- poprawne (jak na szkoleniu) wykonanie manewru wyprzedzania
przy prędkościach zbliżonych do maksymalnej dopuszczalnej;
- poprawne zachowanie, gdy pojazd, którym jedziemy jest
wyprzedzany;
- zachowanie właściwej odległości od pojazdu poprzedzającego,
gdy nie ma możliwości, bądź potrzeby wyprzedzania;
- umiejętność przewidywania zagrożeń, w tym podczas przejazdu
przez przejazdy kolejowe oraz małe miejscowości lub wsie
położone przy drogach lokalnych;
- ogólną kulturę jazdy z zaznaczeniem przyjaznego nastawienia do
innych użytkowników drogi.
Kryteria oceny kandydata na kierowcę w czasie egzaminu wewnętrznego praktycznej
nauki jazdy.
Egzaminem wewnętrznym objęte są wszystkie elementy wymienione w programie egzaminu.
Pierwszą część egzaminu wykonuje się na placu manewrowym, odpowiednio przygotowanym
do wymagań egzaminacyjnych.
Ćwiczenie 1. – jest sprawdzianem opanowania dynamicznego ruszenia, osiągnięcia prędkości
40 km/godz. i zatrzymania pojazdu. Ćwiczenie odbywa się na odcinku drogi o długości ~50
m, co wymusza dynamikę jego wykonania. Ćwiczenie to jest nawiązaniem do ruszania i
hamowania na skrzyżowaniach.
W ćwiczeniu oceniane będą:
- dynamiczne ruszanie
- utrafienie odpowiedniego momentu do rozpoczęcia hamowania
- zatrzymanie.
Ćwiczenie 2. – jest sprawdzianem opanowania szybkiego kręcenia kierownicą, opanowania
umiejętności prawidłowego wyboru strefy skrętu i wykonania nawrotu.
Ocenie podlega:
- sposób kręcenia kierownicą
- wybór strefy skrętu
- tor jazdy w nawrocie.
Prawidłowe wykonanie obu ćwiczeń jest warunkiem zaliczenia tej części egzaminu.
Druga część egzaminu odbywa się w ruchu drogowym w mieście.
Trasa jazdy egzaminacyjnej powinna być tak dobrana aby zawierała wszystkie elementy
wymienione w programie egzaminu.
Ocenie podlegać będzie:
- dostosowanie prędkości do warunków jazdy – płynność jazdy
- zachowanie na skrzyżowaniach
- sygnalizowanie zamiaru wykonywanych manewrów – jazda wyraźna.
- umiejętność oceny i interpretacji sytuacji drogowej.
Trzecia część egzaminu dotyczy jazdy poza obszarem zabudowanym.
W tej część egzaminu zadania stwarzać będą konkretne sytuacje drogowe.
Ocenie podlegać będzie:
- prawidłowa reakcja kierowcy na napotkane sytuacje
- poprawność wyboru pasa ruchu
- prawidłowość wykonywania manewrów wyprzedzania, omijania
- prawidłowe zachowanie przy mijaniu i wyprzedzaniu przez inny pojazd
- ogólna kultura jazdy – płynność i wyrazistość.
Oceny poszczególnych elementów egzaminu wewnętrznego dokonuje instruktor prowadzący
szkolenie.
Warunkiem zaliczenia drugiej i trzeciej część egzaminu jest poprawne wykonanie wszystkich
elementów.
Dopuszcza się drobne uchybienia wynikające z braku doświadczenia, takie jak mało
precyzyjne wybranie toru jazdy w zakręcie, czy ustawienie się na najwłaściwszym pasie przy
skręcie w lewo na rondzie i itp.
Niedopuszczalne jest zaliczenie egzaminu w przypadku naruszanie przepisów, spowodowanie
zagrożenia w ruchu lub zachowanie aroganckie wobec innych uczestników ruchu ze
szczególnym uwzględnieniem pieszych i rowerzystów.
W przypadku nie zaliczenia egzaminu wewnętrznego instruktor, celem uzupełnienia
umiejętności, wyznaczy jazdy dodatkowe.
D. Szczegółowy program szkolenia kat D
Program nauczania na kursie dla kandydatów na kierowców kat. D.
Uwarunkowania wstępne.
Założeniem podstawowym jest kursowy system szkolenia. W kursie uczestniczyć może co
najwyżej 20 słuchaczy – kursantów.
Zakłada się, że każdy z uczestników kursu posiada prawo jazdy kat. B.
Program szkolenia zawarty jest w czterech przedmiotach, w ramach których przewidziane są
zajęcia teoretyczne, zajęcia praktyczne i ćwiczenia.
Zajęcia teoretyczne i ćwiczenia powinny być prowadzone przez instruktora, wspólnie dla
wszystkich uczestników kursu, natomiast zajęcia praktyczne mogą odbywać się w
mniejszych grupach lub indywidualnie (nauka jazdy). Instruktor – nauczyciel jazdy
powinien być przygotowany do prowadzenia wszystkich przedmiotów i zajęć
przewidzianych w programie szkolenia.
Instruktor – nauczyciel jazdy zobowiązany jest do realizacji całości programu nauczania z
zachowaniem odpowiedniej korelacji zajęć. Inwencji instruktora pozostawia się metodykę
prowadzenia zajęć, dopasowaną do warunków i możliwości dydaktycznych a w odniesieniu
do praktycznej nauki jazdy, do warunków terenowych,
Jednostka lekcyjna zajęć teoretycznych i ćwiczeń wynosi 45 min.
Jednostka lekcyjna zajęć praktycznych wynosi 60 min.
Budowa programu.
1. Charakterystyka absolwenta kursu.
Określa szczegółowo, jaki zasób wiadomości, umiejętności i nawyków powinien opanować
kandydat na kierowcę w wyniku ukończenia kursu.
2. Plan nauczania.
Zawiera przedmioty nauczania, tworzące całość programu z uwzględnieniem wymiaru
godzin nauczania każdego przedmiotu.
3. Programy nauczania poszczególnych przedmiotów.
Zawierają cele nauczania.
Ustalają w ramach poszczególnych przedmiotów tematy nauczania ilość godzin, cele
nauczania, oraz kolejność w jakiej powinny być realizowane.
Zawierają wskazówki metodyczne dla poszczególnych przedmiotów, sugerujące jak
prowadzić pracę dydaktyczną.
1. Charakterystyka absolwenta.
Wiadomości:
Absolwent, w trakcie szkolenia powinien zdobyć następujące wiadomości:
- poznać ogólne zasady i przepisy o ruchu drogowym, w zakresie niezbędnym dla
kierowcy kat. D.;
- znać zasady przygotowania autobusu do jazdy;
- znać pozycję zasadniczą kierowcy oraz technikę prowadzenia samochodu ciężarowego
/ autobusu w różnych warunkach drogowych i atmosferycznych;
- znać zasady obsługi urządzeń sterujących jazdą samochodem, w zakresie niezbędnym
ze względu na bezpieczeństwo i prawidłową pracę mechanizmów samochodu.
- znać ogólną znajomość budowy autobusu, w szczególności elementów mających
znaczący wpływ na bezpieczeństwo jazdy.
Umiejętności:
Absolwent, w trakcie szkolenia powinien zdobyć następujące umiejętności:
- stosowania przepisów o ruchu drogowym w praktycznym uczestniczeniu w ruchu
drogowym.
- samodzielnego kierowania autobusem w różnych warunkach drogowych i
atmosferycznych, w dzień i w nocy z zachowaniem zasad bezpieczeństwa;
- samodzielnego wykonania podstawowych czynności obsługowych jak:
- sprawdzenie poziomu oleju,
- sprawdzenie poziomu płynu chłodzącego,
- sprawdzenie stanu płynu do spryskiwania szyb,
- sprawdzenie ciśnienia w ogumieniu, wymiany żarówek.
Nawyki:
Absolwent, w trakcie szkolenia powinien zdobyć następujące nawyki:
- zajmowanie prawidłowej - ustalonej pozycji za kierownicą;
- zapinania pasów bezpieczeństwa przed uruchomieniem silnika i ruszeniem z
miejsca;
- prawidłowej obsługi kierownicy, hamulca, sprzęgła, zmiany biegów,
kierunkowskazów, świateł, sygnału;
- jazdy prawą stroną jezdni;
- obserwacji drogi przed i za kierowanym pojazdem;
- każdorazowej oceny sytuacji przed włączeniem kierunkowskazu i zmianą pasa
ruchu lub kierunku jazdy;
- ustępowania pierwszeństwa przejazdu pojazdowi nadjeżdżającemu z prawej
strony;
- ustępowania pierwszeństwa przejazdu autobusom włączającym się do ruchu z
przystanków;
- ustępowania drogi pojazdom uprzywilejowanym w ruchu.
2. Plan nauczania.
L.p. Przedmiot nauczania
Teoria Ćwiczenia Zajęcia
Razem
Praktyczne
1.
Repetytorium z przepisów ruchu drogowego
7
1
8
2.
Technika kierowania autobusem
8
2
10
3.
Zarys budowy samochodu i zasady obsługi
6 1
1
8
technicznej
4.
Nauka jazdy
20
20
Razem
21
4
21
46
3. Programy nauczania.
3.1. Repetytorium z przepisów ruchu drogowego.
3.1.1. Podział materiału nauczania.
L.p. Tematy nauczania
Teoria Ćwiczenia Razem
1. Wiadomości ogólne. Podstawowe pojęcia.
1
1
2.
Przepisy ogólne o ruchu pojazdów.
1
1
3. Przepisy
szczegółowe o ruchu pojazdów. Znaki i
2
1
3
sygnały na drogach.
4.
Ogólne warunki używania pojazdu samochodowego.
1
1
5.
Kierowca pojazdu samochodowego.
1
1
6. Obowiązki i odpowiedzialność kierowcy i posiadacza
pojazdu samochodowego
1
1
Razem
7 1 8
3.1.2. Materiał nauczania.
TEMAT I Wiadomości ogólne. Podstawowe pojęcia.
Czas realizacji 1 godzina zajęć teoretycznych
Treść nauczania.
Wskazówki
Cel nauczania
metodyczne
Przypomnienie
Podstawowe elementy ruchu: droga,
Wykład lub
podstawowych pojęć
pojazd, człowiek.
opowiadanie,
dotyczących ruchu
Ruch drogowy porządkowany jest
ilustrowane planszami,
drogowego.
poprzez znaki drogowe, przepisy i
przeźroczami i itp.
Uświadomienie
zasady ruchu drogowego.
konieczności istnienia
Błędy człowieka jako najczęstsza
zasad i przepisów ruchu
przyczyna wypadków drogowych.
drogowego.
Uświadomienie przyczyn
wypadków i roli
człowieka w ich
powstawaniu.