eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o kierujących pojazdami

Rządowy projekt ustawy o kierujących pojazdami

Rządowy projekt ustawy o kierujących pojazdami

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 2879
  • Data wpłynięcia: 2010-03-08
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o kierujących pojazdami
  • data uchwalenia: 2011-01-05
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 30, poz. 151

2879-II

i zakrętów.
- Zakręt w lewo – rozpoczynamy od prawej zakrętów, proponuje
Uświadomienie
krawędzi jezdni, tak jak byśmy chcieli się
się prowadzić na
związku pomiędzy
„wychylić” , żeby wcześniej zobaczyć
wybranych odcinkach
prawidłowo wybranym koniec zakrętu.
krętych dróg. Nie
torem jazdy a po-
W połowie zakrętu (tzw. „szczycie”)
muszą to być górskie
prawą bezpieczeństwa
zbliżamy się do osi jezdni a na wyjściu z
serpentyny. Wystarczy
ruchu drogowego.
zakrętu –wracamy do prawej krawędzi
kilka zakrętów
Uświadomienie
jezdni (zmniejszamy siły boczne).
„lewych”, kilka
zagrożenia
- Zakręt w prawo – rozpoczyna się od osi
„prawych” i
wynikającego z
jezdni, w szczycie zakrętu zbliżamy się do oczywiście
przejechania w zakręcie prawej krawędzi a wychodząc z zakrętu –
umiarkowana
na lewą stronę jezdni !
wracamy do osi jezdni.
szybkość. Prawidłowo
Uświadomienie faktu,
Należy przy tym pamiętać o
wybrany tor jazdy ma
że prędkość
kategorycznym zakazie przekraczania osi
służyć poprawie
(nadmierna) jest
jezdni. Zmiany toru jazdy możemy
bezpieczeństwa i
najczęstszą przyczyną
dokonywać na swojej (prawej) połowie
komfortu jazdy a nie
wypadku w zakręcie.
jezdni lub w ramach namalowanego pasa
prowokować do jazdy
Zdobycie umiejętności ruchu.
szybkiej i ryzykownej.
oceny prędkości z
Zakręty następujące bezpośrednio po sobie.
uwzględnieniem
Jeżeli np. po prawym zakręcie następuje
czynników limitujących zakręt lewy, to wychodząc z prawego
bezpieczną prędkość do zakrętu nie możemy wrócić do osi jezdni,
pokonania danego
bo nie odpowiada to prawidłowemu
zakrętu.
wejściu w zakręt lewy. Tak więc
wychodząc z prawego zakrętu, musimy
pozostać przy prawej krawędzi, bo z tej
pozycji będziemy rozpoczynać skręt w
lewo.
„Patelnia”. Nieco innego toru jazdy
wymaga zakręt,
stanowiący zwrot o 180o (tzw. „patelnia”).
Zakręt taki rozpoczynamy jak w
przykładach powyżej. Zbliżenie się do osi -
przy zakręcie lewym lub do prawej strony
jezdni - przy zakręcie prawym,
wykonujemy jakby z opóźnieniem – po
przejechaniu 2/3 łuku. Gdy widzimy koniec
zakrętu rozluźniamy skręt.
Zakręt zacieśniający. Podobnym torem
jazdy będziemy pokonywali zakręt
„zacieśniający”. Pierwszą, łagodną część
zakrętu traktujemy jakby przedłużony
odcinek prostej, na której „ustawiamy”
samochód do drugiej, ostrzejszej części
zakrętu.
Podobnie jak przy pokonywaniu „patelni”:
- opóźniamy zbliżenie się do osi - przy
zakręcie lewym lub do prawej strony jezdni
- przy zakręcie prawym, - kończymy zakręt
– rozluźnieniem skrętu.
Zakręt „rozluźniający” nastręcza mniej
kłopotów.
W zakręcie rozluźniającym, po
przejechaniu ostrzejszej części zakrętu,
opóźniamy rozluźnienie.

Dobór prędkości przed wejściem w zakręt.
Prędkość jadącego samochodu dobieramy
zależnie od wielu czynników, limitujących
dopuszczalną, bezpieczną prędkość. Oto
kilka z nich:
Kierowca – jego wiedza, umiejętności,
doświadczenie, zdolności psychofizyczne.
Charakterystyka i stan techniczny pojazdu
– zawieszenie, układ hamulcowy,
ogumienie!!!
Warunki naturalne – droga (nawierzchnia –
rodzaj i stan), rodzaj zakrętu (ostry lub
łagodny), warunki atmosferyczne (sucho,
mokro, śnieg, lód), widoczność, nasilenie
ruchu. Czasem wystarczy „zdjąć nogę z
gazu”, innym razem trzeba będzie
przycisnąć hamulec, w jeszcze innej
sytuacji dojdzie redukcja biegów.
Kalkulacja prędkości na zakręcie powinna
być taka, aby pojazd na wyjściu z zakrętu
mógł zwiększać prędkość.

TEMAT VIII Jazda w ruchu drogowym w mieście i poza miastem w dzień i po
zmierzchu
.

Czas realizacji: 4 godziny praktycznej nauki jazdy.
Cele nauczania.
Treść nauczania.
Wskazówki
metodyczne.

Nabieranie
Jazda w ruchu drogowym w mieście i
Sugeruje się
doświadczeń
poza miastem.
prowadzenie nauki w
związanych z jazdą z
Jazda w ruchu miejskim i po za miastem
normalnym ruchu
dozwoloną prędkością
z zastosowaniem wiedzy, o zasadach i
drogowym, bez taryfy
po za obszarem
przepisach ruchu drogowego oraz znakach i ulgowej w stosunku do
zabudowanym.
sygnałach drogowych, zdobytej podczas
przestrzegania znaków
Uświadomienie
zajęć teoretycznych.
drogowych przepisów i
wyjątkowego
Jazda w mieście, ulicami z kilkoma pasami zasad ruchu
zagrożenia
ruchu.
drogowego.
wynikającego z
Przestrzeganie zasady ruchu

nieprawidłowego
prawostronnego!

wyprzedzania i
Przejazd przez skrzyżowania o ruchu

beztroskiego
kierowanym

przejeżdżania przez
i nie kierowanym.

przejazdy kolejowe i
Przejazd przez skrzyżowanie o ruchu

tramwajowe.
okrężnym.

Nabieranie
Zajęcie przed skrzyżowaniem pasa ruchu,

doświadczeń
właściwego dla zamierzonego kierunku

wynikających
jazdy.

z współuczestnictwa w Wyprzedzanie w warunkach ruchu

ruchu drogowym.
miejskiego.

Uświadomienie
Jazda poza obszarem zabudowanym (70

bezpośredniego
km/godz.).

związku pomiędzy
Omijanie i wyprzedzanie poza obszarem

współuczestnictwem i zabudowanym.

kulturą ruchu
Wyprzedzanie jest jednym z

drogowego.
najniebezpieczniejszych manewrów z



jakimi się spotykamy w ruchu drogowym.


Decydujące znaczenie ma zdolność


przewidywania. Należy przewidzieć jaki


będzie układ pojazdów na drodze za 2, 5,


czy 12 sekund? Trzeba ocenić prędkość


poruszających się pojazdów – tych które


jadą w tym samym kierunku co my i tych z

przeciwka. Im większa prędkość tym


krótszy czas w którym zmienia się sytuacja

na jezdni – to też musimy patrzeć dalej.


Dalej do przodu i dalej do tyłu.


Wyprzedzanie rozpoczynamy od oceny


sytuacji – spoglądamy w lusterka, czy ktoś

szybszy od nas nie rozpoczął już


wyprzedzania.


Jeżeli nie – sygnalizujemy zamiar zmiany


pasa ruchu i przejeżdżamy o jeden pas w


lewo. Jednocześnie przyspieszamy.


Nierzadko schodzimy o jeden bieg w dół,


aby mieć lepsze przyspieszenie i osiągnąć


jak największą różnicę prędkości w


stosunku do pojazdu wyprzedzanego.


Znajdując się na lewym pasie, jeszcze raz


upewnimy się co do sytuacji, szczególnie


przed pojazdem wyprzedzanym, bo mamy


teraz lepszą widoczność drogi przed


wyprzedzanym pojazdem.


Wyprzedzanie możemy zasygnalizować


używając sygnalizacji świetlnej lub


dźwiękowej.


Wyprzedzanie powinno trwać jak
Podczas jazdy po

najkrócej.
zmierzchu zwracać

Lewym pasem jedziemy tak długo aż tył
uwagę na stosowanie

naszego samochodu znajdzie się kilka
świateł mijania i

metrów przed pojazdem wyprzedzanym
świateł drogowych.

(obserwacja w prawym lustrze). Teraz
Warto zwrócić uwagę
Oswojenie się z
dopiero możemy włączyć prawy
jest umiejętność nie
prowadzeniem
kierunkowskaz i łagodnie zjechać na prawy patrzenia w światła
samochodu w
pas ruchu.
nadjeżdżającego
warunkach po
Przejeżdżanie przez przejazdy kolejowe.
pojazdu. Wzrok
zmierzchu.
Zapamiętajmy – kolizja z pociągiem to
skierowany jest na
Nabranie umiejętności
prawie pewna śmierć!
prawe pobocze. Jest to
operowania światłami.
Jazda w ruchu drogowym w mieście i
strefa najsłabiej
Zdobywanie
poza miastem po zmierzchu.
oświetlona a tam
umiejętności nie
wiatła w samochodzie spełniają potrójną właśnie może
patrzenia w światła
rolę.
znajdować się pieszy
nadjeżdżającego
- Powodują, że jesteśmy na drodze
lub rowerzysta.
pojazdy.
widoczni!
- Uruchamiają światła odblaskowe innych
pojazdów i odblaskowe znaki drogowe.
- Oświetlają drogę przed samochodem.
Używanie świateł mijania i świateł
drogowych oraz warunki w jakich tych
świateł można używać.
Sposób zmiany świateł mijania na światła

drogowe przy wyprzedzaniu oraz zmiana
świateł drogowych na światła mijania gdy
jesteśmy wyprzedzani.


TEMAT IX Zachowanie się na drogach ekspresowych. Włączanie się do ruchu (pas
rozbiegowy). Zachowanie się w czasie wyprzedzania. Opuszczanie drogi ekspresowej.

Czas realizacji: 2 godziny praktycznej nauki jazdy.
Cele nauczania
Treść nauczania
Wskazówki
metodyczne.

Uświadomienie
Zachowanie się na drogach
Proponuje się
konieczności
ekspresowych.
prowadzenie zajęć na
pobudzenia i ćwiczenia Drogami ekspresowymi nazywamy drogi
wybranym odcinku
wyobraźni oraz
przeznaczone wyłącznie dla pojazdów
drogi ekspresowej.
zdolności
samochodowych. Drogi te posiadają dwie
przewidywania, jako
jednokierunkowe jezdnie,
czynników
o co najmniej dwóch pasach ruchu. Jezdnie
wspomagających
bywają często przedzielone pasem zieleni
bezpieczeństwo jazdy – lub energochłonnymi barierami.
w szczególności
Szeroka, jednokierunkowa jezdnia, dobra
płynność jazdy i
nawierzchnia, łagodne łuki – sprzyjają
bezkolizyjność.
szybkiej jeździe.
Poruszając się taką drogą musimy sobie
zdawać sprawę, że prędkość zobowiązuje
nas do bardzo skoncentrowanej uwagi, do
bacznego obserwowania drogi przed i za
pojazdem. Patrzeć trzeba znacznie dalej,
niż na zwykłej drodze i znacznie wcześniej
umieć sobie uzmysłowić sytuację jaka
nastąpi za chwilę.
Zdolność przewidywania jest jednym z
podstawowych warunków bezpieczeństwa
w ruchu drogowym!
Monotonia jazdy powoduje zanik kontroli
nad prędkością. Dlatego trzeba
kontrolować prędkość na
prędkościomierzu.
Zdobycie umiejętności Włączanie się do ruchu (pas
Proponuje się wybranie
włączania się do ruchu rozbiegowy).
typowego wjazdu na
z wykorzystaniem pasa Pojazdy włączające się do ruchu mają
drogę ekspresową z
rozbiegowego.
obowiązek ustąpić pierwszeństwa
pasem rozbiegowym.
Uświadomienie
pojazdom znajdującym się w ruchu. Pojęcie
czynnika dynamiki
pierwszeństwa należy tu rozumieć jako
jazdy jako
niezakłócanie płynności jazdy. Zatrzymanie
współdecydującego o
się na pasie rozbiegowym kończy się
płynności ruchu i
zazwyczaj długim oczekiwaniem na
bezpieczeństwie.
przerwę w potoku dość prędko
poruszających się pojazdów. Dopasowanie
prędkości jazdy na pasie rozbiegowym do
prędkości jazdy pojazdów poruszających
się po drodze ekspresowej, pozwoli na
wykorzystanie niezbyt dużej luki
(obserwacja drogi w lusterkach) pomiędzy

jadącymi samochodami i płynne włączenie
się do ruchu.
Uświadomienie
Zachowanie się w czasie wyprzedzania.
Proponuje się
nadrzędnej roli
Wyprzedzanie na drodze ekspresowej czy
prowadzenie zajęć na
zdolności
autostradzie odbywa się według tych
wybranym odcinku
przewidywania podczas samych zasad co na drogach poza obszarem drogi ekspresowej
manewru wyprzedzania, zabudowania. Różnicą jest większa
szczególnie przy
prędkość poruszających się pojazdów.
dużych szybkościach.
Rozpoczynamy od oceny sytuacji –
Ćwiczenie oceny
spoglądamy w lusterka, czy ktoś szybszy
prędkości
od nas nie rozpoczął już wyprzedzania.
poruszających się
Jeżeli nie – sygnalizujemy zamiar zmiany
pojazdów.
pasa ruchu i przejeżdżamy o jeden pas w
Ćwiczenie
lewo. Jednocześnie przyspieszamy.
perfekcyjnego
Nierzadko schodzimy o jeden bieg w dół,
operowania zmianą
aby mieć lepsze przyspieszenie i osiągnąć
biegów, w
jak największą różnicę prędkości w
szczególności przy
stosunku do pojazdu wyprzedzanego.
redukcji.
Znajdując się na lewym pasie, jeszcze raz
Ćwiczenie obserwacji i upewnimy się co do sytuacji, szczególnie
przewidywania.
przed pojazdem wyprzedzanym, bo mamy
Ćwiczenie kultury jazdy teraz lepszą widoczność.
poprzez jazdę
Wyprzedzanie powinno trwać jak
„wyraźną” i nie
najkrócej.
stwarzanie sytuacji
Lewym pasem jedziemy tak długo aż
prowadzącej do
uzyskamy wystarczający odstęp od pojazdu
zachwiania płynności
wyprzedzanego (prawe lustro)aby
ruchu.
bezkolizyjnie zjechać na prawą stronę.
Teraz dopiero możemy włączyć prawy
kierunkowskaz i łagodnie zjechać na prawy
pas ruchu
Uświadomienie
Opuszczanie drogi ekspresowej (pas do
Proponuje się wybranie
zagrożenia wywołanego zjazdu).
typowego wyjazdu z
zbyt wczesnym, nie
Manewr opuszczenia drogi, dzięki pasom
drogi ekspresowej z
sygnalizowanym,
specjalnie do tego przeznaczonym, jest
pasem do zjazdu.
hamowaniem na pasie
manewrem stosunkowo prostym. Pojawia
przeznaczonym do
się natomiast problem wyboru
jazdy.
odpowiedniego zjazdu. Szczególnie na
Przyswojenie zasady, że autostradach trudno się zorientować dokąd
hamowanie należy
nas dany zjazd „wywiezie”. Pomocą są
poprzedzić włączeniem tablice informacyjne. Trzeba je uważnie
kierunkowskazu, który
obserwować.
zawczasu, poinformuje Zbliżając się do miejsca, w którym
o naszym zamiarze
zamierzamy opuścić drogę ekspresową,
i przygotuje innych
włączamy prawy kierunkowskaz,
użytkowników drogi do uprzedzając o naszym zamiarze i
ewentualnego
zjeżdżamy na przeznaczony do zjazdu pas.
zwolnienia tempa jazdy. Starajmy się opuścić drogę bez zmiany
Hamowanie najlepiej
prędkości (bez hamowania). Dopiero gdy
byłoby jednak
znajdziemy się na pasie przeznaczonym do
rozpocząć na pasie
zjazdu – rozpoczynamy hamowanie,
przeznaczonym do
redukcję biegów i itp.
zjazdu, po opuszczeniu Długotrwała jazda po drodze ekspresowej
pasów przeznaczonych czy autostradzie, działa nużąco na kierowcę
do jazdy na wprost.
i prowadzi do obniżenia reakcji. Stąd

strony : 1 ... 40 ... 44 . [ 45 ] . 46 ... 60 ... 100 ... 129

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: