Rządowy projekt ustawy o kierujących pojazdami
Rządowy projekt ustawy o kierujących pojazdami
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 2879
- Data wpłynięcia: 2010-03-08
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o kierujących pojazdami
- data uchwalenia: 2011-01-05
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 30, poz. 151
2879-II
Przypomnienie pojęcia
Droga publiczna. Części składowe
Wykład lub
„droga” i jej elementy.
drogi i ich przeznaczenie. Pas ruchu. Oś opowiadanie,
Przypomnienie pojęcia
jezdni. Chodnik. Pobocze.
ilustrowane planszami,
obszaru zabudowanego.
Określenie obszaru zabudowanego
przeźroczami i itp.
Uświadomienie pojęcia
i jego oznakowanie.
kierujący i kierowca.
Kierujący i kierowca.
Kierowca, a inni uczestnicy ruchu –
rozwaga, kultura zachowania,
ustępliwość, wyrozumiałość.
Pojęcia – szczególna ostrożność,
ograniczone zaufanie, niedostateczna
widoczność.
TEMAT II Przepisy ogólne o ruchu pojazdów.
Czas realizacji 1 godz. teorii .
Treść nauczania.
Wskazówki
Cel nauczania
metodyczne
Przypomnienie zasad
Ruch prawostronny, jedno i
Pogadanka lub
ruchu drogowego w
dwukierunkowy. Ruch okrężny. Ruch
opowiadanie,
nawiązaniu do ruchu
na autostradach.
ilustrowane planszami,
prawostronnego
Prawne i geometryczne pojęcie
przeźroczami,
Przypomnienie pojęcia
skrzyżowania dróg. Podstawowe
rysunkami na tablicy
skrzyżowania dróg.
rodzaje skrzyżowań. Skrzyżowanie o
itp.
ruchu kierowanym. Skrzyżowanie drogi
z torami pojazdów szynowych – kolei.
Pojazd. Pojazd silnikowy. Pojazd
Wykład ilustrowany
samochodowy. Pojazd
planszami,
uprzywilejowany. Motocykl. Przyczepa przeźroczami,
lekka. Pojazd szynowy. Ciężar własny.
rysunkami na tablicy
Dopuszczalny ciężar całkowity.
itp.
TEMAT III Przepisy szczegółowe o ruchu pojazdów. Znaki i sygnały na drogach.
Czas realizacji 2 godziny zajęć teoretycznych + 1 godzina ćwiczeń.
Treść nauczania.
Wskazówki
Cel nauczania
metodyczne
Uświadomienie
Podstawowe manewry na drodze:
Realizację tematu
okoliczności związanych z włączanie się do ruchu, zmiana pasa
proponuje się metodą
wykonywaniem różnych
ruchu, mijanie, omijanie, wyprzedzanie, opowiadania,
manewrów na drodze.
skręcanie, zawracanie, cofanie,
pogadanki ewentualnie
Kształtowanie nawyku
zatrzymanie i postój.
wykładu z użyciem
obserwacji drogi i
Miejsca i okoliczności ograniczenia lub możliwie dużej ilości
otoczenia przed
zakazu wykonywania poszczególnych
środków audio
włączeniem
manewrów.
wizualnych.
kierunkowskazu
Zachowanie ostrożności i właściwe
i rozpoczęciem manewru. uprzedzanie innych uczestników ruchu
przy wykonywaniu manewrów.
Manewry związane z przejeżdżaniem
przez skrzyżowanie dróg.
Uświadomienie
Zasada ustępowania pierwszeństwa
zagrożenia wynikającego przejazdu pojazdowi nadjeżdżającemu z
z przecinania się
prawej strony, przy przecinaniu się
kierunków jazdy.
kierunków ruchu pojazdów.
Kształtowanie nawyku
Odstępstwa od tej zasady.
ustępowania
Pierwszeństwo przejazdu pojazdów
pierwszeństwa przejazdu
szynowych, uprzywilejowanych w
pojazdowi
ruchu oraz pojazdów poruszających się
nadjeżdżającemu z prawej po drodze z pierwszeństwem przejazdu.
strony, pojazdom
Ustępowanie pierwszeństwa autobusom
szynowym i
włączającym się do ruchu z
uprzywilejowanym w
przystanków.
ruchu.
Przejeżdżanie przez skrzyżowanie na
Kształtowanie nawyku
wprost, skręcanie w prawo i w lewo.
ustępowania
Zajmowanie odpowiedniego pasa ruchu.
pierwszeństwa przejazdu
Przejazdy kolejowe – jedno i wielo
autobusom włączającym
torowe. Urządzenia ostrzegawczo –
się do ruchu z
zabezpieczające.
przystanków.
Zachowanie szczególnych środków
Uświadomienie
ostrożności przy przejeżdżani przez
konieczności zajęcia
przejazdy kolejowe.
odpowiedniego pasa ruchu Zachowanie się wobec pojazdów:
przy przejeżdżaniu przez
- uprzywilejowanych w ruchu,
skrzyżowanie.
- jadących w kolumnie,
Uzmysłowienie
- wykonujących czynności na drodze.
wyjątkowego zagrożenia
Przejeżdżanie przez wyznaczone
podczas przecinania drogi przejścia dla pieszych, obok
pojazdom szynowym.
przystanków komunikacji publicznej.
Uświadomienie
Zachowanie ostrożności wobec pieszych
konieczności
idących wzdłuż jezdni.
szczególnego zachowania Zachowanie szczególnej ostrożności
się wobec pojazdów
przy przejeżdżaniu przez osiedla, przy
uprzywilejowanych
szkołach, przedszkolach i itp.
(ułatwienie przejazdu),
Przejeżdżanie obok rowerzystów
jadących w kolumnie,
motorowerzystów, pojazdów
wykonujących roboty na
zaprzęgowych, kolumn osób pieszych
drodze.
idących drogą.
Uświadomienie
Prędkość jazdy. Pojęcie prędkości
konieczności
bezpiecznej. Czynniki mające
szczególnego zachowania bezpośredni wpływ na dobór prędkości
się wobec pieszych,
bezpiecznej –natężenie ruchu, warunki
rowerzystów, pojazdów
drogowe i atmosferyczne, jazda w dzień
zaprzęgowych i pieszych
i w nocy.
idących w kolumnie.
Dopuszczalna prędkość jazdy różnych
pojazdów.
Uświadomienie
Hamowanie. Pojęcie drogi hamowania.
czynników limitujących
Czynniki wpływające na drogę
bezpieczną prędkość w
hamowania (człowiek, pojazd, droga).
określonych warunkach
Zatrzymanie. Miejsca, w których
ruchu drogowego.
zatrzymywanie jest zabronione.
Przypomnienie pojęcia
Holowanie. Warunki konieczne jakie
„Prędkość bezpieczna”.
musi spełniać pojazd holowany
(sprawny układ kierowniczy i
Przypomnienie pojęcia
hamulcowy a jeżeli są to układy ze
„Droga hamowania”.
wspomaganiem – także sprawny silnik,
Uzmysłowienie w jakich
który w trakcie holowania musi być
warunkach możemy
uruchomiony), oznakowanie.
zatrzymać pojazd i jakie
Okoliczności, w których holowanie jest
skutki może spowodować zabronione.
bezzasadne zatrzymanie
Holowanie przyczepy i warunki
pojazdu.
holowania.
Uświadomienie warunków Pojęcie kolumny pojazdów.
w jakich pojazd może być Dopuszczalna liczba pojazdów jadących
holowany.
w kolumnie.
wiatła zewnętrzne – używanie świateł
Ugruntowanie
w różnych warunkach drogowych i
wiadomości o kolumnie
atmosferycznych, na obszarach
pojazdów oraz o
zabudowanych i po za obszarami
warunkach jakie muszą
zabudowanymi, w dzień i w nocy.
spełniać pojazdy jadące w Sygnał dźwiękowy – okoliczności, w
kolumnie.
których używanie jest zabronione.
Zdobycie wiadomości o
Cel stosowania znaków i sygnałów na
światłach zewnętrznych
drogach.
samochodu ciężarowego / Znaki pionowe i poziome.
autobusu i o warunkach w Znaki ostrzegawcze – kształt, barwy,
jakich świateł można i
ustawienia, strefy obowiązywania.
należy używać.
Znaki zakazu i nakazu - kształt, barwy,
Uświadomienia znaczenia ustawienia, strefy obowiązywania, treść
sygnału dźwiękowego.
znaków i stosowanie się do
Ugruntowanie
poszczególnych zakazów lub nakazów.
świadomości o celu
Znaki informacyjne – kształt, barwy,
stosowania znaków i
ustawienia, treść poszczególnych
sygnałów na drogach.
znaków.
Przypomnienie
Znaki poziome – barwy, treść i sposób
wiadomości o różnych
zachowania się wobec poszczególnych
rodzajach znaków i
znaków.
sygnałów oraz sposobie
Inne znaki i sygnały na drogach.
ich umieszczania.
Sygnały świetlne, służące do kierowania
ruchem, sygnały dawane przez osoby
kierujące ruchem, sygnały świetlne i
dźwiękowe na przejazdach kolejowych
Przypomnienie
oraz dawane przez pojazdy
wiadomości
uprzywilejowane w ruchu.
o sygnalizatorach
świetlnych oraz o
sygnałach dawanych przez
osoby kierujące ruchem,
sygnałach na przejazdach
kolejowych i dawanych
przez pojazdy
uprzywilejowane w ruchu.
TEMAT IV Ogólne warunki używania pojazdu samochodowego.
Czas realizacji 1 godzina zajęć teoretycznych.
Treść nauczania.
Wskazówki
Cel nauczania
metodyczne
Zdobycie wiadomości o
Warunki techniczne dopuszczenia
Z uwagi na zwięzłość
warunkach technicznych
samochodów do ruchu na drogach z
treści omawianego
jakie musi spełniać
punktu widzenia bezpieczeństwa: układ tematu sugeruje się
autobus aby mógł być
kierowniczy, układ hamulcowy,
metodę wykładu.
dopuszczony do ruchu na zawieszenie i amortyzatory, ogumienie, Równie dobrą może
drogach.
światła, sygnał dźwiękowy,
być metoda pogadanki
Uświadomienie związku
prędkościomierz, lusterka, wycieraczki przeradzająca się w
pomiędzy czystością szyb szyb, pasy bezpieczeństwa.
dyskusję.
i kloszy świateł
Apteczka, gaśnica i trójkąt odblaskowy.
samochodu a brd.
Utrzymanie samochodu w czystości,
Uświadomienia wpływu
zwłaszcza szyb i kloszy świateł
rozmieszczenia pasażerów zewnętrznych.
w autobusie na jego
Przewóz osób autobusem.
równomierne obciążenie
Rozmieszczenie, , pasażerów, wsiadanie
(brd).
i wysiadanie, zabezpieczenia drzwi
Kształtowanie nawyku
przed otwarciem, stosowania pasów
zapinania pasów
bezpieczeństwa.
bezpieczeństwa.
Uświadomienie
Rozmieszczanie przedmiotów
moralnego obowiązku
przewożonych autobusem.
dopilnowania zapięcia
pasów przez pasażerów.
Ewidencja i rejestracja pojazdu,
Uświadomienie
dokumenty
zagrożenia
i tablice rejestracyjne.
spowodowanego
Obowiązkowe okresowe badania
przewożonymi
techniczne.
przedmiotami w
przedziale pasażerskim.
Przypomnienie
wiadomości o ewidencji,
rejestracji i badaniach
okresowych pojazdu.
TEMAT V Kierowca pojazdu samochodowego.
Czas realizacji 1 godzina zajęć teoretycznych.
Treść nauczania.
Wskazówki
Cel nauczania
metodyczne
Uświadomienie
wiadomość odpowiedzialności za
Proponuje się metodę
odpowiedzialności za
naruszenie zasad ruchu drogowego.
wykładu.
skutki ewentualnych
Wpływ alkoholu oraz niektórych leków
wypadków lub kolizji, do na obniżenie sprawności kierowcy.
których mogłoby dojść w Przestrzeganie przepisów ruchu
wyniku naruszenia
drogowego.
przepisów lub zasad ruchu Stosowanie zasad:
drogowego.
- płynności jazdy,
Uświadomienie wpływu
- jazdy wyraźnej,
alkoholu oraz niektórych
- wykonywania czynności z
leków na obniżenie
wyprzedzeniem „działanie zawczasu”,
sprawności kierowcy.
- ograniczonego zaufania.
Zrozumienie
Przestrzeganie ogólnie przyjętych zasad
bezpośredniego związku
kultury – wyrozumiałość, ustępliwość,
pomiędzy kulturą jazdy,
powstrzymanie agresji.
przestrzeganiem zasad
i przepisów ruchu
drogowego
a poprawą bezpieczeństwa
na drodze.
TEMAT VI Obowiązki i odpowiedzialność kierowcy i posiadacza pojazdu
samochodowego.
Czas realizacji 1 godzina zajęć teoretycznych.
Treść nauczania.
Wskazówki
Cel nauczania
metodyczne
Uświadomienie uprawnień Prawo jazdy i wynikające z prawa jazdy Proponuje się realizację
wynikających z uzyskania uprawnienia.
tematu metodą
prawa jazdy ale także
pogadanki.
uświadomienie
potencjalnego zagrożenia
wynikającego z faktu
jadącego samochodu.
Zatrzymanie i cofnięcie prawa jazdy.
Poznanie warunków w
Opowiadanie.
jakich może dojść do
zatrzymania lub cofnięcia Ubezpieczenie pojazdów OC, NW i AC,
prawa jazdy.
korzyści i obowiązki wynikające z
Wykład.
Uświadomienie
ubezpieczeń.
konieczności
ubezpieczenia samochodu
i płynących z
Zachowanie się w razie uczestniczenia
Opowiadanie (szersze
ubezpieczenia korzyści.
w wypadku drogowym.
omówienie w
Zdobycie informacji o
przedmiocie pomocy
zasadach zachowania się
przed lekarskiej).
w przypadku
uczestniczenia w wypadku
drogowym.
3.2. Technika kierowania autobusem.
3.2.1. Podział materiału nauczania.
L.p Tematy nauczania
Teoria Ćwicze
Razem
nia
godzin.
1.
Przygotowanie do jazdy. Uruchamianie silnika.
Ruszanie i zatrzymanie. Skręcanie w lewo i w prawo.
1
1
2.
Jazda do tyłu. Ósemka przodem i tyłem. Slalom.
Cofanie. Zawracanie. Parkowanie.
1
1
3.
Jazda w ruchu miejskim. Hamowanie. Hamowanie na
wzniesieniu i spadku drogi. Ruszanie na wzniesieniu.
1
1
4.
Zmiana biegów w górę i w dół z wyrównaniem obrotów
silnika.
1
1
5.
Charakterystyki samochodów. Zwiększanie
Droga publiczna. Części składowe
Wykład lub
„droga” i jej elementy.
drogi i ich przeznaczenie. Pas ruchu. Oś opowiadanie,
Przypomnienie pojęcia
jezdni. Chodnik. Pobocze.
ilustrowane planszami,
obszaru zabudowanego.
Określenie obszaru zabudowanego
przeźroczami i itp.
Uświadomienie pojęcia
i jego oznakowanie.
kierujący i kierowca.
Kierujący i kierowca.
Kierowca, a inni uczestnicy ruchu –
rozwaga, kultura zachowania,
ustępliwość, wyrozumiałość.
Pojęcia – szczególna ostrożność,
ograniczone zaufanie, niedostateczna
widoczność.
TEMAT II Przepisy ogólne o ruchu pojazdów.
Czas realizacji 1 godz. teorii .
Treść nauczania.
Wskazówki
Cel nauczania
metodyczne
Przypomnienie zasad
Ruch prawostronny, jedno i
Pogadanka lub
ruchu drogowego w
dwukierunkowy. Ruch okrężny. Ruch
opowiadanie,
nawiązaniu do ruchu
na autostradach.
ilustrowane planszami,
prawostronnego
Prawne i geometryczne pojęcie
przeźroczami,
Przypomnienie pojęcia
skrzyżowania dróg. Podstawowe
rysunkami na tablicy
skrzyżowania dróg.
rodzaje skrzyżowań. Skrzyżowanie o
itp.
ruchu kierowanym. Skrzyżowanie drogi
z torami pojazdów szynowych – kolei.
Pojazd. Pojazd silnikowy. Pojazd
Wykład ilustrowany
samochodowy. Pojazd
planszami,
uprzywilejowany. Motocykl. Przyczepa przeźroczami,
lekka. Pojazd szynowy. Ciężar własny.
rysunkami na tablicy
Dopuszczalny ciężar całkowity.
itp.
TEMAT III Przepisy szczegółowe o ruchu pojazdów. Znaki i sygnały na drogach.
Czas realizacji 2 godziny zajęć teoretycznych + 1 godzina ćwiczeń.
Treść nauczania.
Wskazówki
Cel nauczania
metodyczne
Uświadomienie
Podstawowe manewry na drodze:
Realizację tematu
okoliczności związanych z włączanie się do ruchu, zmiana pasa
proponuje się metodą
wykonywaniem różnych
ruchu, mijanie, omijanie, wyprzedzanie, opowiadania,
manewrów na drodze.
skręcanie, zawracanie, cofanie,
pogadanki ewentualnie
Kształtowanie nawyku
zatrzymanie i postój.
wykładu z użyciem
obserwacji drogi i
Miejsca i okoliczności ograniczenia lub możliwie dużej ilości
otoczenia przed
zakazu wykonywania poszczególnych
środków audio
włączeniem
manewrów.
wizualnych.
kierunkowskazu
Zachowanie ostrożności i właściwe
i rozpoczęciem manewru. uprzedzanie innych uczestników ruchu
przy wykonywaniu manewrów.
Manewry związane z przejeżdżaniem
przez skrzyżowanie dróg.
Uświadomienie
Zasada ustępowania pierwszeństwa
zagrożenia wynikającego przejazdu pojazdowi nadjeżdżającemu z
z przecinania się
prawej strony, przy przecinaniu się
kierunków jazdy.
kierunków ruchu pojazdów.
Kształtowanie nawyku
Odstępstwa od tej zasady.
ustępowania
Pierwszeństwo przejazdu pojazdów
pierwszeństwa przejazdu
szynowych, uprzywilejowanych w
pojazdowi
ruchu oraz pojazdów poruszających się
nadjeżdżającemu z prawej po drodze z pierwszeństwem przejazdu.
strony, pojazdom
Ustępowanie pierwszeństwa autobusom
szynowym i
włączającym się do ruchu z
uprzywilejowanym w
przystanków.
ruchu.
Przejeżdżanie przez skrzyżowanie na
Kształtowanie nawyku
wprost, skręcanie w prawo i w lewo.
ustępowania
Zajmowanie odpowiedniego pasa ruchu.
pierwszeństwa przejazdu
Przejazdy kolejowe – jedno i wielo
autobusom włączającym
torowe. Urządzenia ostrzegawczo –
się do ruchu z
zabezpieczające.
przystanków.
Zachowanie szczególnych środków
Uświadomienie
ostrożności przy przejeżdżani przez
konieczności zajęcia
przejazdy kolejowe.
odpowiedniego pasa ruchu Zachowanie się wobec pojazdów:
przy przejeżdżaniu przez
- uprzywilejowanych w ruchu,
skrzyżowanie.
- jadących w kolumnie,
Uzmysłowienie
- wykonujących czynności na drodze.
wyjątkowego zagrożenia
Przejeżdżanie przez wyznaczone
podczas przecinania drogi przejścia dla pieszych, obok
pojazdom szynowym.
przystanków komunikacji publicznej.
Uświadomienie
Zachowanie ostrożności wobec pieszych
konieczności
idących wzdłuż jezdni.
szczególnego zachowania Zachowanie szczególnej ostrożności
się wobec pojazdów
przy przejeżdżaniu przez osiedla, przy
uprzywilejowanych
szkołach, przedszkolach i itp.
(ułatwienie przejazdu),
Przejeżdżanie obok rowerzystów
jadących w kolumnie,
motorowerzystów, pojazdów
wykonujących roboty na
zaprzęgowych, kolumn osób pieszych
drodze.
idących drogą.
Uświadomienie
Prędkość jazdy. Pojęcie prędkości
konieczności
bezpiecznej. Czynniki mające
szczególnego zachowania bezpośredni wpływ na dobór prędkości
się wobec pieszych,
bezpiecznej –natężenie ruchu, warunki
rowerzystów, pojazdów
drogowe i atmosferyczne, jazda w dzień
zaprzęgowych i pieszych
i w nocy.
idących w kolumnie.
Dopuszczalna prędkość jazdy różnych
pojazdów.
Uświadomienie
Hamowanie. Pojęcie drogi hamowania.
czynników limitujących
Czynniki wpływające na drogę
bezpieczną prędkość w
hamowania (człowiek, pojazd, droga).
określonych warunkach
Zatrzymanie. Miejsca, w których
ruchu drogowego.
zatrzymywanie jest zabronione.
Przypomnienie pojęcia
Holowanie. Warunki konieczne jakie
„Prędkość bezpieczna”.
musi spełniać pojazd holowany
(sprawny układ kierowniczy i
Przypomnienie pojęcia
hamulcowy a jeżeli są to układy ze
„Droga hamowania”.
wspomaganiem – także sprawny silnik,
Uzmysłowienie w jakich
który w trakcie holowania musi być
warunkach możemy
uruchomiony), oznakowanie.
zatrzymać pojazd i jakie
Okoliczności, w których holowanie jest
skutki może spowodować zabronione.
bezzasadne zatrzymanie
Holowanie przyczepy i warunki
pojazdu.
holowania.
Uświadomienie warunków Pojęcie kolumny pojazdów.
w jakich pojazd może być Dopuszczalna liczba pojazdów jadących
holowany.
w kolumnie.
wiatła zewnętrzne – używanie świateł
Ugruntowanie
w różnych warunkach drogowych i
wiadomości o kolumnie
atmosferycznych, na obszarach
pojazdów oraz o
zabudowanych i po za obszarami
warunkach jakie muszą
zabudowanymi, w dzień i w nocy.
spełniać pojazdy jadące w Sygnał dźwiękowy – okoliczności, w
kolumnie.
których używanie jest zabronione.
Zdobycie wiadomości o
Cel stosowania znaków i sygnałów na
światłach zewnętrznych
drogach.
samochodu ciężarowego / Znaki pionowe i poziome.
autobusu i o warunkach w Znaki ostrzegawcze – kształt, barwy,
jakich świateł można i
ustawienia, strefy obowiązywania.
należy używać.
Znaki zakazu i nakazu - kształt, barwy,
Uświadomienia znaczenia ustawienia, strefy obowiązywania, treść
sygnału dźwiękowego.
znaków i stosowanie się do
Ugruntowanie
poszczególnych zakazów lub nakazów.
świadomości o celu
Znaki informacyjne – kształt, barwy,
stosowania znaków i
ustawienia, treść poszczególnych
sygnałów na drogach.
znaków.
Przypomnienie
Znaki poziome – barwy, treść i sposób
wiadomości o różnych
zachowania się wobec poszczególnych
rodzajach znaków i
znaków.
sygnałów oraz sposobie
Inne znaki i sygnały na drogach.
ich umieszczania.
Sygnały świetlne, służące do kierowania
ruchem, sygnały dawane przez osoby
kierujące ruchem, sygnały świetlne i
dźwiękowe na przejazdach kolejowych
Przypomnienie
oraz dawane przez pojazdy
wiadomości
uprzywilejowane w ruchu.
o sygnalizatorach
świetlnych oraz o
sygnałach dawanych przez
osoby kierujące ruchem,
sygnałach na przejazdach
kolejowych i dawanych
przez pojazdy
uprzywilejowane w ruchu.
TEMAT IV Ogólne warunki używania pojazdu samochodowego.
Czas realizacji 1 godzina zajęć teoretycznych.
Treść nauczania.
Wskazówki
Cel nauczania
metodyczne
Zdobycie wiadomości o
Warunki techniczne dopuszczenia
Z uwagi na zwięzłość
warunkach technicznych
samochodów do ruchu na drogach z
treści omawianego
jakie musi spełniać
punktu widzenia bezpieczeństwa: układ tematu sugeruje się
autobus aby mógł być
kierowniczy, układ hamulcowy,
metodę wykładu.
dopuszczony do ruchu na zawieszenie i amortyzatory, ogumienie, Równie dobrą może
drogach.
światła, sygnał dźwiękowy,
być metoda pogadanki
Uświadomienie związku
prędkościomierz, lusterka, wycieraczki przeradzająca się w
pomiędzy czystością szyb szyb, pasy bezpieczeństwa.
dyskusję.
i kloszy świateł
Apteczka, gaśnica i trójkąt odblaskowy.
samochodu a brd.
Utrzymanie samochodu w czystości,
Uświadomienia wpływu
zwłaszcza szyb i kloszy świateł
rozmieszczenia pasażerów zewnętrznych.
w autobusie na jego
Przewóz osób autobusem.
równomierne obciążenie
Rozmieszczenie, , pasażerów, wsiadanie
(brd).
i wysiadanie, zabezpieczenia drzwi
Kształtowanie nawyku
przed otwarciem, stosowania pasów
zapinania pasów
bezpieczeństwa.
bezpieczeństwa.
Uświadomienie
Rozmieszczanie przedmiotów
moralnego obowiązku
przewożonych autobusem.
dopilnowania zapięcia
pasów przez pasażerów.
Ewidencja i rejestracja pojazdu,
Uświadomienie
dokumenty
zagrożenia
i tablice rejestracyjne.
spowodowanego
Obowiązkowe okresowe badania
przewożonymi
techniczne.
przedmiotami w
przedziale pasażerskim.
Przypomnienie
wiadomości o ewidencji,
rejestracji i badaniach
okresowych pojazdu.
TEMAT V Kierowca pojazdu samochodowego.
Czas realizacji 1 godzina zajęć teoretycznych.
Treść nauczania.
Wskazówki
Cel nauczania
metodyczne
Uświadomienie
wiadomość odpowiedzialności za
Proponuje się metodę
odpowiedzialności za
naruszenie zasad ruchu drogowego.
wykładu.
skutki ewentualnych
Wpływ alkoholu oraz niektórych leków
wypadków lub kolizji, do na obniżenie sprawności kierowcy.
których mogłoby dojść w Przestrzeganie przepisów ruchu
wyniku naruszenia
drogowego.
przepisów lub zasad ruchu Stosowanie zasad:
drogowego.
- płynności jazdy,
Uświadomienie wpływu
- jazdy wyraźnej,
alkoholu oraz niektórych
- wykonywania czynności z
leków na obniżenie
wyprzedzeniem „działanie zawczasu”,
sprawności kierowcy.
- ograniczonego zaufania.
Zrozumienie
Przestrzeganie ogólnie przyjętych zasad
bezpośredniego związku
kultury – wyrozumiałość, ustępliwość,
pomiędzy kulturą jazdy,
powstrzymanie agresji.
przestrzeganiem zasad
i przepisów ruchu
drogowego
a poprawą bezpieczeństwa
na drodze.
TEMAT VI Obowiązki i odpowiedzialność kierowcy i posiadacza pojazdu
samochodowego.
Czas realizacji 1 godzina zajęć teoretycznych.
Treść nauczania.
Wskazówki
Cel nauczania
metodyczne
Uświadomienie uprawnień Prawo jazdy i wynikające z prawa jazdy Proponuje się realizację
wynikających z uzyskania uprawnienia.
tematu metodą
prawa jazdy ale także
pogadanki.
uświadomienie
potencjalnego zagrożenia
wynikającego z faktu
jadącego samochodu.
Zatrzymanie i cofnięcie prawa jazdy.
Poznanie warunków w
Opowiadanie.
jakich może dojść do
zatrzymania lub cofnięcia Ubezpieczenie pojazdów OC, NW i AC,
prawa jazdy.
korzyści i obowiązki wynikające z
Wykład.
Uświadomienie
ubezpieczeń.
konieczności
ubezpieczenia samochodu
i płynących z
Zachowanie się w razie uczestniczenia
Opowiadanie (szersze
ubezpieczenia korzyści.
w wypadku drogowym.
omówienie w
Zdobycie informacji o
przedmiocie pomocy
zasadach zachowania się
przed lekarskiej).
w przypadku
uczestniczenia w wypadku
drogowym.
3.2. Technika kierowania autobusem.
3.2.1. Podział materiału nauczania.
L.p Tematy nauczania
Teoria Ćwicze
Razem
nia
godzin.
1.
Przygotowanie do jazdy. Uruchamianie silnika.
Ruszanie i zatrzymanie. Skręcanie w lewo i w prawo.
1
1
2.
Jazda do tyłu. Ósemka przodem i tyłem. Slalom.
Cofanie. Zawracanie. Parkowanie.
1
1
3.
Jazda w ruchu miejskim. Hamowanie. Hamowanie na
wzniesieniu i spadku drogi. Ruszanie na wzniesieniu.
1
1
4.
Zmiana biegów w górę i w dół z wyrównaniem obrotów
silnika.
1
1
5.
Charakterystyki samochodów. Zwiększanie